View Full Version : ruitenwisser blijft stuiteren.
SjorsMK2
14-10-2013, 12:07
Nu het regenachtiger in dit natte kikkerlandje begint te worden ga je je ruitenwissers ook weer gebruiken,
nu heb ik al vanaf aanschaf het probleem dat:
1, de wisser aan bestuurders kant begint te stuiteren of te klapperen.
hij gaat dan haperend over de voorruit heen.
Als ik sproeivloeistof op de ruit spuit gaat hij vaak wel even goed heen en weer en begint daarna weer te stuiteren.
alleen met serieus veel water gaat hij goed heen en weer.
2, interval stand gaat vaak niet op interval maar op continue langzaam.
de ene keer blijft hij netjes beneden maar de andere keer niet helemaal.
Dan twijfelt hij of hij zal gaan wissen ja of nee en gaat hij dus een mini stukkie omhoog en gaat na een tijdje toch maar wel om vervolgens gewoon vrolijk continue te wissen.
(lijkt net een vrouw die weten ook zo goed wat ze willen :screwy: )
1.Nieuwe wissers? Check
Voorruit goed vetvrij gemaakt? Check
2.hendel voor wissers goed? Check
iemand enig idee hoe ik hem weer normaal krijg?
wissermotor vervangen, of het relais?
zo ja het relais, welk nummertje is dat in de zekeringenkast?
niet het grootste probleem maar wel iets waar ik me aan irriteer.
2. weet ik niet maar ik zou beginnen met het relais.
1. Is een uitgewerkte veer in je wisserarm die worden meestal lam. Nieuwe ruitenwisser arm en eventueel wisserblad met windspoiler ben je klaar.
ik weet niet hoe snel je eraan geraakt onder de motorruimte, maar ik zou die armpjes binnenin(gewrichten) en het deel die naar bovenkomt eens inspuiten met WD40. lijkt mij stroeve mechaniek
http://www.schademobiel.com/uploads/ad/ru/ruitenwisser-mechaniek-honda-s20001329707265_1.jpg
SjorsMK2
14-10-2013, 12:20
1. de wisser zit redelijk strak op de ruit gedrukt dus dat zou goed moeten zijn, voelt niet sterker of zwakker dan bij andere golfjes 2
SjorsMK2
14-10-2013, 12:22
ik weet niet hoe snel je eraan geraakt onder de motorruimte, maar ik zou die armpjes binnenin(gewrichten) en het deel die naar bovenkomt eens inspuiten met WD40. lijkt mij stroeve mechaniek
http://www.schademobiel.com/uploads/ad/ru/ruitenwisser-mechaniek-honda-s20001329707265_1.jpg
als ik thuis ben maar eens even doen.
StefTurboDiesel
14-10-2013, 13:05
Heb ik ook gehad, motortje van de ruitenwisser heeft soms zijn tikken..
ofwel heb ik gezien bij andere mensen dat ze een soort ring opspannen zodat de wisser niet gaat haperen.
Moet ook een setje nieuwe wissers halen, heeft geen nut dat ik ze gebruik, veegt niks weg, krijg alleen een waziger voorruit van :D
SjorsMK2
14-10-2013, 13:56
Heb ik ook gehad, motortje van de ruitenwisser heeft soms zijn tikken..
ofwel heb ik gezien bij andere mensen dat ze een soort ring opspannen zodat de wisser niet gaat haperen.
Moet ook een setje nieuwe wissers halen, heeft geen nut dat ik ze gebruik, veegt niks weg, krijg alleen een waziger voorruit van :D
Als je nou nieuwe ruitenwissers wil moet je ff een klein sterretje in je raam maken en carglass bellen, zijn ze gratis :thumbup:
StefTurboDiesel
14-10-2013, 16:16
Als je nou nieuwe ruitenwissers wil moet je ff een klein sterretje in je raam maken en carglass bellen, zijn ze gratis :thumbup:
Hahaha die is goed :D
Ik had hetzelfde, en met omwisselen van een ruitenwissermotortje was het opgelost. Nieuwe wisserbladen en relais maakten geen verschil.
Het motortje trok het gewoon niet meer, bij koud stationair ging mijn toerental ook steevast omlaag als de wissers omhoog gingen. :D
Het probleem van dit is de Ruitenwisser motor zelf.
Het plastic kastje waar je stekkertje op zit kan open, daar in zit een asje met sleep contactjes, deze zit in het vet, kogel lagervet. Dit word hard als een soort kaarsvet na loop van jaren.
Oplossing, ruitenwisser motor demonteren, plastic gedeelte openmaken, schoonmaken, nieuw vet er in doen. Als het goed is is je probleem dan weg.
Of een nieuwe of 2e hands motor monteren.
Succes!
ohja ruitenwissers haaks op je ruit zetten is ook altijd een aanrader voor het hoppen van de ruitenwisser. Dus complete ruitenwisser arm licht verbuigen zodat deze weer haaks op je voorruit staat.
SjorsMK2
14-10-2013, 23:20
Het probleem van dit is de Ruitenwisser motor zelf.
Het plastic kastje waar je stekkertje op zit kan open, daar in zit een asje met sleep contactjes, deze zit in het vet, kogel lagervet. Dit word hard als een soort kaarsvet na loop van jaren.
Oplossing, ruitenwisser motor demonteren, plastic gedeelte openmaken, schoonmaken, nieuw vet er in doen. Als het goed is is je probleem dan weg.
Of een nieuwe of 2e hands motor monteren.
Succes!
Is zijn eigen willetje in de interval stand dan ook opgelost?
Is zijn eigen willetje in de interval stand dan ook opgelost?
Dat zou goed kunnen, want onder dat plastic zitten die sleep contactjes en die zorgen voor die interval stand.
Erik Baas
15-10-2013, 22:16
Dat zou goed kunnen, want onder dat plastic zitten die sleep contactjes en die zorgen voor die interval stand.
De contacten in de rw-motor hebben niets van doen met de intervalwerking, maar alleen met de ruststand van de wissers.
SjorsMK2
15-10-2013, 22:34
dus als dat allemaal goed schoon is en goed contact maakt zou hij weer moeten weten dat hij om de zoveel seconde moet aan wissen, en ook op ze plek blijven zitten.
Erik Baas
15-10-2013, 23:46
dus als dat allemaal goed schoon is en goed contact maakt zou hij weer moeten weten dat hij om de zoveel seconde moet aan wissen, en ook op ze plek blijven zitten.
Hallo? Ik zeg net: De contacten in de rw-motor hebben niets van doen met de intervalwerking, maar alleen met de ruststand van de wissers.
het relais zorgt voor die tijspanne. je hebt een vast relais die elke x seconden een 12V signaal geeft naar de motor, en je hebt de programmeerbare relais waarbij jij zelf kiest om de hoeveel seconden hij moet wissen (dacht programmeerbaar van 3 tot 30seconden ofzo, althans zoiets is het bij de mijne).
dit relais geeft een seconde ofzo 12V aan de motor, die motor zal via die contacten en ringen 1 volledige cyclus verder afwerken (zonder die ringen stopt hij nadat het relais die 12V weer wegneemt, ergens halfweg u ruit dus).
als je u ruitenwissers aanzet en je zet de hendel direct af, als ze dan halfweg blijven staan zijn die ringen vuil of kapot. als de wissers hun volledige cyclus afwerken en terug horizontaal gaan liggen, is je motor ok.
door ophoping van vuil in de lagers, kan je motor het wel moeilijker krijgen en kunnen ze stuiteren. door vuil of roest in die scharnierpunten van de motor weg, kunnen de ruitenwissers ook moeilijker gaan en alsook de motor teveel belasten.
die pin waar de ruitenwisserarm opzit en zo door de carosserie naar die latten van de motor gaan (zoals mijn foto hierboven) kunnen intern ook sterk vervuild/verroest worden en dan gaat alles HEEEEL zwaar.
bij de audi an mijn ouders is dit systeem zelf volledig vast gelopen (6jaar oude audi). bij het demonteren brak die alu voet zelf af. schijnt een gekend probleem bij nieuwere wagens (alu en metaal in elkaar).
heel de mechaniek eens insmeren met vet of inspuiten met olie kan zeker geen kwaad
SjorsMK2
16-10-2013, 22:40
als het van het weekend droog is toch maar eens de handel inspuiten en kijken of het dan een beetje beter word.
zo niet, dan een ander motortje.
thanks boys heb weer wat om mee te koetelen.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.