View Full Version : Gek probleem met KVS
Hey allemaal
Ik heb nogal een naar probleem waar ik zelf en mijn pa er niet uitkomen..
Een 5tal weken geleden had ik kvs-verlies in mijn Golf 2, zag ik dat mijn temp sensor van mijn expansievat lekkage vertoonde, had daar ergens een behoorlijke scheur opgelopen.
Meteen een andere expansievat gekocht bij de sloop en vervolgens een nieuwe sensor met schroefdraad gehaald. gedemonteerd en terug gemonteerd.
kvs bijgevuld tot tussen min en max.
Nu beginnen de problemen..
Telkens wanneer ik een stuk ga rijden op optrekkend tempo spuit het kvs uit het dopje uit als de temp 90graden zit (zoveel druk precies?)
heb het systeem goed ontlucht, 4x de koelfan laten afgaan zonder dop en met kachel en vervolgens 1x met dop erop. maar elke morgen zie ik dat mijn kvs sterk gedaald is, als ik dan een stuk rij brand mijn dash-lampje dat het leeg is?
maar als ik bijvul spuit het eruit.
Wat is nu het probleem, heb ik een lekke koppakking? :confused:
het vuldopje is niet vervangen geweest.
voor de rest GEEN sludge te zien, kvs is zo proper mooi roze van kleur zonder oliesporen. en geen witte damp uit de uitlaat. (rookt veel blauw bij koude start zonder shoke)
ik zie wel dat het precies gelijk schuim wordt als het eruit spuit. door de druk waarschijnlijk :confused:
Please help !
Gr
Schuim i vaatje? Dan komt er lucht bij lijkt me.
Bekijk ook de binnenkant van de dop. Zit de rubber ring nog goed? Bij mij zeek het uit het overdruk gaatje als je de motor warm wegzet. Bleek het rubber ringetje niet goed te zitten waardoor de boel uitzet en daar eruit komt.
Volgende ruikt de uitlaat gas zoetig?
Schuim i vaatje? Dan komt er lucht bij lijkt me.
Bekijk ook de binnenkant van de dop. Zit de rubber ring nog goed? Bij mij zeek het uit het overdruk gaatje als je de motor warm wegzet. Bleek het rubber ringetje niet goed te zitten waardoor de boel uitzet en daar eruit komt.
Volgende ruikt de uitlaat gas zoetig?
Ja ik zie een schuim achtige spoor als het begint te spuiten.
Heb er een paar foto's van gemaakt van de kleur van de kvs en het dopje.
Ik hoop maar dat mijn dopje stuk is, liever dat dan de koppaking :confused:
heb met een stiftje ook aangeduid waar ik het kvs-niveau soms zie s'morgens.
Uitlaat gas ruikt gewoon naar olie verbranding.
https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/1391556_228043027360062_1261184615_n.jpg
https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/64219_228043024026729_63680019_n.jpg
https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1375251_228043034026728_730723393_n.jpg
Nou lees ik ergens dat dit misschien ook te maken heeft met een scheur in de koppaking? dat deze druk perst in het expansievat?
Nou lees ik ergens dat dit misschien ook te maken heeft met een scheur in de koppaking? dat deze druk perst in het expansievat?
Hallo Vince,
Het is overduidelijk dat hij druk opbouwt, dit zou inderdaad door een lekke koppakking kunnen komen. Als je zeker wilt weten of het de koppakking is zou je hem even moeten testen, bijvoorbeeld met: http://www.midlock.nl/Adobe_handleidingen_NL/HL_CO-151.pdf
Dit hebben ze ook bij een doorsnee garage, even laten testen en dan weet je het zeker!
PS. Als dit het geval is, kan dit ook gelijk een verklaring zijn voor het lekke expansievat (gevolg van)
Sven-GTI
12-10-2013, 20:58
Ik had een soort gelijk probleem, bij mij zat de thermostaat vast :confused:
Ik die thermostaat eruit, even zelf opgedrukt, teruggestopt en het probleem was verholpen.
Ik had een soort gelijk probleem, bij mij zat de thermostaat vast :confused:
Ik die thermostaat eruit, even zelf opgedrukt, teruggestopt en het probleem was verholpen.
Even terug op de thermostaat, als ik rustig rij dan blijft de temp mooi beneden, maar als ik gehaast ben ofzo en beetje forceer tot de 3500 toeren per schakeling dan gaat hij ineens in het midden staan en blijft hij ook daar
als ik weer rustig rij en met de rijwind erbij dan zakt die terug naar ( ik zeg maar wat, 40graden)
Thermostaat die niet goed is?
of hoort dit zo te zijn?
Voor de rest heb ik ook een heel goede hete werkende verwarming.
geen witte damp uit uitlaat.
lijkt me een gek probleem, en nu morgen alles gesloten is, kan ik niet echt iets doen :shake:
Erik Baas
12-10-2013, 22:01
als ik rustig rij dan blijft de temp mooi beneden, maar als ik gehaast ben ofzo en beetje forceer tot de 3500 toeren per schakeling dan gaat hij ineens in het midden staan en blijft hij ook daar
als ik weer rustig rij en met de rijwind erbij dan zakt die terug naar ( ik zeg maar wat, 40graden)
Dat is beslist niet goed! De temperatuurmeter hoort op te lopen naar iets voorbij de halve schaal, en dan - als de thermostaat open gaat - weer iets terugvallen (tot ongeveer halverwege). De watertemperatuur is dan iets van 85 graden, lager moet het ook niet zijn (ivm. de ideale bedrijfstemperatuur van de motor, en vooral ook de olie). Ergo: in elk geval is je thermostaat niet goed.
Ben ook vrij zeker van dat iig de thermostaat niet ok is. Hopelijk voor je de koppakking nog niet om zeep. Zou eerst eens andere thermostaat erin knallen, en eens kijken wat er gebeurd.
Dat is beslist niet goed! De temperatuurmeter hoort op te lopen naar iets voorbij de halve schaal, en dan - als de thermostaat open gaat - weer iets terugvallen (tot ongeveer halverwege). De watertemperatuur is dan iets van 85 graden, lager moet het ook niet zijn (ivm. de ideale bedrijfstemperatuur van de motor, en vooral ook de olie). Ergo: in elk geval is je thermostaat niet goed.
Ik ken ene die morgen gelukkig de tijd heeft om dit eens te testen.
klopt vond dit ook al raar, bij mijn vader's auto blijft hij ook goed op temp, die zakt niet terug.
ik dacht eerst dat dit goed was, maar als ik andere auto's bekijk, blijven die op bedrijfstemp en de mijne zakt raar genoeg naar beneden :confused:
thermostaat gaat er morgen uit dan
Ben ook vrij zeker van dat iig de thermostaat niet ok is. Hopelijk voor je de koppakking nog niet om zeep. Zou eerst eens andere thermostaat erin knallen, en eens kijken wat er gebeurd.
Het gekke hieraan is, ik rij de Golf al een 3 maanden zo? maar kvs-verlies is pas begonnen.
heb vandaag 4x de koelfan laten aan springen met dop eraf, amai bijna alles loopt er gewoon uit.
Erik Baas
12-10-2013, 22:42
heb vandaag 4x de koelfan laten aan springen met dop eraf, amai bijna alles loopt er gewoon uit.
Dan begin ik toch echt te vrezen dat de koppakking stuk is. Of er zit een scheur(tje)in de kop of het blok, maar daar denk ik liever niet aan...
Dan begin ik toch echt te vrezen dat de koppakking stuk is. Of er zit een scheur(tje)in de kop of het blok, maar daar denk ik liever niet aan...
Na de 4de keer was het wel goed, spuite er niet meer uit. denk misschien dat die ook niet goed ontlucht werd toen ik dat ander expansievat erin gedaan had..
Jetta MaNiA
13-10-2013, 07:06
Watvoor motor heb je? Zal er niet veel mee te maken hebben, maar volgens mij moet er blauwe KVS in.
Black Devil
13-10-2013, 07:59
Watvoor motor heb je? Zal er niet veel mee te maken hebben, maar volgens mij moet er blauwe KVS in.
Origineel zat er blauwe in G11 maar tegenwoordig kun je dit mengen of mag het vervangen worden door roze G12. Auto's met roze erin, daar mag weer geen blauwe bij.
Ze zijn ondertussen bij vw al bij G12++ dus door ontwikkelde eigenschappen etc.
Watvoor motor heb je? Zal er niet veel mee te maken hebben, maar volgens mij moet er blauwe KVS in.
Motor is een TD intercooler. volgens de vorige eigenaar is de koppakking al vervangen geweest. zou me verbazen dat deze na 50 000km weer deruit ligt
Origineel zat er blauwe in G11 maar tegenwoordig kun je dit mengen of mag het vervangen worden door roze G12. Auto's met roze erin, daar mag weer geen blauwe bij.
Ze zijn ondertussen bij vw al bij G12++ dus door ontwikkelde eigenschappen etc.
Ik gebruik kvs van long life iets van g12 ofzoiets, is dat de verkeerde dan?
Black Devil
13-10-2013, 11:45
Dat is prima
Dat is prima
Ben daarnet nog een stukje gaan rijden tot dat de temp bijna in het midden stond. niks gebeurd..
Maar wat ik wel merk, is dat ik zo een tsss geluid hoor vanuit het dopje, dat hij daar dus druk uit laat? dat is normaal hoop ik?
VdubMKII
13-10-2013, 13:24
Normaal hoor je niks, lijkt wel of er ergens iets verstopt zit ofzo, vervang eerst maar eens je thermostaat of leg je oude in een pannetje met kokend water om te kijken of die nog wel open gaat.
Gesis? Er zit een ontluchtingsventiel dat bij te veel druk open gaat.
Gesis? Er zit een ontluchtingsventiel dat bij te veel druk open gaat.
Jep, een soort gesis aan het dopje, en een paar minuten later zijn mijn waterdarmen dan terug slapjes (normaal), anders zijn ze goed hard maar nog knijpbaar.
Als het goed is zit er in die dop een onderdruk klepje en een overdruk klepje, dus dat kan gesis wezen, of gemorste koelvloeistof op je uitlaat dat sist ook ;)
Maar je thermostaat even in een pannetje leggen kan nooit kwaad, je moet toch gaan uitsluiten en die thermostaat kan je makkelijk zelf op straat met een standaard steeksleutel en of doppenset, wel ff nieuw pakkingkje scoren voor je begint, rubberen O-ring als ik me niet vergis en pas op als je kapje daar van plastic is, te vast draaien is krak en kapot.
Als je probleem dan nog blijft dan is je koppakking zeker kapot.
Maar meestal ruik je dat wel aan je koelvloeistof, als je dan aan je tankje ruikt aan dat gat dan ruik je vaak uitlaatgassen.
Gr, Ramon
Heb de boosdoener gevonden, de thermostaat en het kwam ook dat ik het niet goed ontlucht had :mad:
Heb de raad van jullie gevolgd dat ik deze in kokend water moest zetten en die springende niet open.
heb er een nieuwe op gezet, en probleem opgelost.
Ik raad iedereen aan, GOED je watersysteem ontluchten, want als je dit niet doet gebeuren er dezelfde symptonen als een lekke koppakking :rant:
Dank jullie allemaal :thumbup:
Gr
Nog even een vraagje als ik hierop een antwoord kan krijgen.
Hoe kan het dat ineens je koelfan niet meer aanspringt?
Rechtstreeks met kabel naar de accu springt deze aan, maar anderzijds niet.
Is die stekker kapot?
Heb ook van iemand gehoord dat deze auto's 2 thermostaten hebben? ene in de radiator aan de kant van de accu, en de andere onder links in het blok?
Aan de bestuurderskant onderaan de radiateur zit een thermoschakelaar. Deze schakelt op kvs temperatuur.
Controleer ook of er wel continue 12v op de thermoschakelaar aankomt.
Aan de bestuurderskant onderaan de radiateur zit een thermoschakelaar. Deze schakelt op kvs temperatuur.
Controleer ook of er wel continue 12v op de thermoschakelaar aankomt.
Ik denk ook dat die thermoschakelaar stuk is, koelfan ging niet aan.
heb de zekering nummer 1 (onder het dashboard) bekeken, deze was niet stuk.
Wel even meten of er echt spanning op de thermoswitch komt. Na de zekering kan het ook onderbroken zijn.
Wel even meten of er echt spanning op de thermoswitch komt. Na de zekering kan het ook onderbroken zijn.
Bad news.. ik denk dat het toch de koppakking is.
heb een nieuwe thermoschakelaar gekocht, ventilator draait gelukkig terug.
heb gelijk een andere kvs-dopje geprobeerd (de blauwe)
Nu wordt mijn radiator slang die naar de motor gaat keihard, je kan er niet in knijpen. voor de rest geen olie sporen in kvs.
dus end of story? wat kan ik het beste doen, andere 1.6gtd zoeken?
aangezien je toch veel kwijt raakt met vervangen en waarschijnlijk moet de kop gereviseerd worden ofzo..
StefTurboDiesel
16-10-2013, 19:22
Als je het niet meer ziet zitten om deze te laten maken, zou ik gewoon een ander blok zoeken.
Probeer eerst zelf te testen of deze echt stuk is. misschien de waterpomp?
Turbodiesels staan bekend om zwakke koppakingen, waarom denk je dat de JP motoren onverwoestbaar zijn, een JR of SB is gevoeliger.
Seffes eens laten testen bij een garage ;)
Jammer genoeg wel ja, ofwel gewoon ander blok. ofwel een andere auto. geen golf 2 meer. een 3 of 4 misschien..
StefTurboDiesel
17-10-2013, 10:56
Seffes eens laten testen bij een garage ;)
Jammer genoeg wel ja, ofwel gewoon ander blok. ofwel een andere auto. geen golf 2 meer. een 3 of 4 misschien..
Kijk eerst of je radiator volledig warm wordt? en probeer ook eens de fan constant te laten draaien door een goede kopere kabel in de stekker te steken.
Gebeurd er dan iets? Temp zakt? En worden u slangen dan terug slapjes?
Heb ik geprobeerd deze morgen, radiator is aan de accu kant gewoon koud, de andere kant is ie warm en wanneer de fan draait voel je dat die de warmte wegblaast, terwijl de rechterhelft van de fan koud wegblaast :screwy:
Soms worden mijn slangen van de kachel koud, daarna worden deze weer warm.
Zelfs met constante draaiende fan heb ik veel druk in mijn slang.
Als ik het reservoir-dopje weg draai komt mijn kvs terug beetje naar boven.
Met draaiende motor is er niks aan de hand, alleen de slang wordt keihard, maar hoe ik em uitzet verliest hij kvs via het dopje door de overdruk.
Thermostaat slecht? is ene die uit een andere auto komt.
of radiator ookal slecht?
Gr
VdubMKII
17-10-2013, 12:38
Radiator misschien verstopt? en waarom niet gewoon een nieuwe thermostaat, dinge koste bijna niks.
Ik hoop dat het dat is.. Moest de koppakking niet stuk zijn maar een scheur in je cillinderkop (heb gelezen dat het ook de oorzaak kan zijn) kost het veel dan? of is een ander blok voordeliger?
Ben eens naar een garage gegaan, deze denkt dat de waterpomp defect is waardoor er dus geen circulatie is en daarom het kvs eruit spuit..
StefTurboDiesel
18-10-2013, 19:38
Vreemde symptonen..
Zoek ondertussen een 1HX blok? deze komt uit een mkIII GTD. 1900tje.
is ook een turbodiesel.
en heeft 75pk.
Vreemde symptonen..
Zoek ondertussen een 1HX blok? deze komt uit een mkIII GTD. 1900tje.
is ook een turbodiesel.
en heeft 75pk.
Probleem is, niemand wilt een auto overkopen met waarschijnlijk een defecte koppakking, en als dat zou zijn krijg ik er misschien 300euro voor? voor een Golf gtd, komaan belachelijk..
Dan kan ik beter een andere moteur zoeken inderdaad, en deze voor een el cheapo prijs erin laten zetten, zonder aanpassingen te doen met kabelbomen en remmen enzo..
Even afwachten, misschien is de waterpomp stuk.
StefTurboDiesel
18-10-2013, 19:52
Dan kan ik beter een andere moteur zoeken inderdaad, en deze voor een el cheapo prijs erin laten zetten, zonder aanpassingen te doen met kabelbomen en remmen enzo..
Even afwachten, misschien is de waterpomp stuk.
Hangt ook af hoeveel je blok gelopen heeft, als je zegt dat ie 300.000 gelopen heeft, dan zou ik ook niet echt voor een nieuwe koppakking gaan. voor dat geld kan je een ander blok kopen. Je weet natuurlijk nooit hoelang een blok meegaat, maar 300.000 bij deze Golfjes zijn ze meestal dead..(Niet allemaal gelukkig)
Moest je toch een ander blok willen, koop gewoon dezelfde die er nog goed bij staat.
Voordeel: Je hebt je oude als reserve voor onderdelen eraf te nemen..
Hangt ook af hoeveel je blok gelopen heeft, als je zegt dat ie 300.000 gelopen heeft, dan zou ik ook niet echt voor een nieuwe koppakking gaan. voor dat geld kan je een ander blok kopen. Je weet natuurlijk nooit hoelang een blok meegaat, maar 300.000 bij deze Golfjes zijn ze meestal dead..(Niet allemaal gelukkig)
Moest je toch een ander blok willen, koop gewoon dezelfde die er nog goed bij staat.
Voordeel: Je hebt je oude als reserve voor onderdelen eraf te nemen..
Dat is waar ja daar zat ik ook aan te denken om dezelfde aan te schaffen en deze met een el cheapo prijs erin te lepelen. (via via die een garagist goed kennen)
Je weet hoe papa's zijn he :redface: ik weet zeker dat de culasse dood is, maar een andere garage zei dat het misschien ook de waterpomp kon zijn, maar ik zie geen lek.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.