Log in

View Full Version : Boostpin GTD verbruik

StefTurboDiesel
09-10-2013, 19:18
Beste

Zoals de titel het al een beetje zegt wil ik bij mijn JR de boostpin omdraaien, zodat die wat beter trekt ZONDER de roetschroef en de turbodruk te verhogen.

Gaat dit effect geven of moet je echt alles beginnen aanpassen?
Heb ondertussen de middendemper vervanger hier thuis liggen, morgen wordt die geplaatst.
en zal het verbruik hoger gaan als je de boostpin met de meest schuine kant terug monteert?

Gr :D

Zollie
09-10-2013, 19:59
je boostpin ís toch je LDA?

StefTurboDiesel
09-10-2013, 20:01
je boostpin ís toch je LDA?

Die paddestoel ding met die 4 schroefjes, die wil ik 90graden omdraaien zodat de schuine kant richting distriebutie wijst :D
De roetschroef wil ik niet aanraken, en de turbodruk ook niet.
vooraleer mijn levensduur van het blok verminderd..
http://i271.photobucket.com/albums/jj143/corrado-vr6/ldaur8.gif

Vince89
10-10-2013, 09:10
Normaal gezien is er toch wel wat meer diesel verbruik als deze omdraait,
probeer het eens uit?

StefTurboDiesel
10-10-2013, 11:13
Normaal gezien is er toch wel wat meer diesel verbruik als deze omdraait,
probeer het eens uit?

Probleem is krijg dat potje niet open, zit muurvast, zeker 3 verschillende platte schroevendraaiers gebruikt maar krijg die dus nie los.

schroevendraaier(boor)machine eens beginnen zoeken in de kelder :D

Vince89
10-10-2013, 12:09
Probleem is krijg dat potje niet open, zit muurvast, zeker 3 verschillende platte schroevendraaiers gebruikt maar krijg die dus nie los.

schroevendraaier(boor)machine eens beginnen zoeken in de kelder :D

Haha, en ist gelukt?

StefTurboDiesel
10-10-2013, 12:11
Haha, en ist gelukt?
Ja heb em los gekregen, heb die geplaatst zoals het moest, trekt veel beter op onder in de toeren, MAAR ik heb naar het schijnt geen turbodruk meer vanaf 4000 toeren. en roken dat die doet! heb de roetschroef niet aangeraakt
hmm :screwy: die knijpt precies iets dicht,

Vince89
10-10-2013, 12:14
Ja heb em los gekregen, heb die geplaatst zoals het moest, trekt veel beter op onder in de toeren, MAAR ik heb naar het schijnt geen turbodruk meer vanaf 4000 toeren. en roken dat die doet! heb de roetschroef niet aangeraakt
hmm :screwy: die knijpt precies iets dicht,

Dus trekt die nie meer tot de maximale toeren? heb je dat potje op je inlaat dicht geschroeft? ( heeft zo'n platte schroef )
kan zijn dat die nog meer diesel vraagt op die toeren.. :confused:

StefTurboDiesel
10-10-2013, 12:17
Dus trekt die nie meer tot de maximale toeren? heb je dat potje op je inlaat dicht geschroeft? ( heeft zo'n platte schroef )
kan zijn dat die nog meer diesel vraagt op die toeren.. :confused:

Ik weet het ook niet, ofwel moet de roetschroef ook een klein tikje open. maar die heeft nog de originele zegel rondom.

En ja overboost valve was al lange tijd dichgedraait

Zollie
10-10-2013, 17:31
Die paddestoel ding met die 4 schroefjes, die wil ik 90graden omdraaien zodat de schuine kant richting distriebutie wijst :D
De roetschroef wil ik niet aanraken, en de turbodruk ook niet.
vooraleer mijn levensduur van het blok verminderd..
http://i271.photobucket.com/albums/jj143/corrado-vr6/ldaur8.gif

Dat zeg ik, je boostpin ís je LDA, je had het erover daar niet aan te willen zitten...

StefTurboDiesel
10-10-2013, 17:34
Dat zeg ik, je boostpin ís je LDA, je had het erover daar niet aan te willen zitten...

Excuse me, ik bedoelde de roetschroef, aan dat schroefje wil ik niet aan zitten, waarom?

Toerental gaat omhoog en die is vrij moeilijk om terug in te stellen, die hele paddestoel mechanisme moet eruit, anders kan ik er niet aan komen met mijn steeksleutel. veel te veel chipoteer werk..

Voorlopig heb ik dus de LDA met de meest schuine kant terug ingestoken.
toen ik em eruit haalde zag deze er vuil uit, schoongemaakt en terug ingestoken.

Onder de toeren is alles oke, maar als ik dan aan mijn spiegel kijk, heel die straat zwart, oh my.. :shake:

vanaf 4000rpm is de pret over, dan moet ik schakelen want dan heb ik geen koppel en geen turbodruk meer.

ewcaddymk1
10-10-2013, 17:43
als je je boostpin(lda) aanpast moet je de roetschroef uitdraaien dus zuiniger
waarom omdat te veel brandstof ook niet goed is want dan smoor je zeg maar je verbranding dus slechtere verbranding dus minder vermogen dus logisch dat ie boven de 4000 niet meer trekt.
als je de zegel eraf wilt hebben , even een scherpe schroefendraaier op de kopsekant van de zegel voorzichtig doortikken
om de roetschroef te verstellen moet je wel de moer die erachter zit even losdraaien want dat is zijn borging
en zo afstellen dat ie gewoon gezond rookt dan zul je zien dat ie ook beter trekt

StefTurboDiesel
10-10-2013, 18:02
als je je boostpin(lda) aanpast moet je de roetschroef uitdraaien dus zuiniger
waarom omdat te veel brandstof ook niet goed is want dan smoor je zeg maar je verbranding dus slechtere verbranding dus minder vermogen dus logisch dat ie boven de 4000 niet meer trekt.
als je de zegel eraf wilt hebben , even een scherpe schroefendraaier op de kopsekant van de zegel voorzichtig doortikken
om de roetschroef te verstellen moet je wel de moer die erachter zit even losdraaien want dat is zijn borging
en zo afstellen dat ie gewoon gezond rookt dan zul je zien dat ie ook beter trekt

Toch nog iemand die me deze goude tip geeft, dankje :thumbup:
Daarom rookt die dus zoveel? schrok daar even van, zat er een witte Audi achter mij.. denk ik dat ik heel die zijn motorkap zwart geroet heb :giggle:

Die boost is kei leuk, hoe meer koppel hoe meer plezier. turbodruk laat ik liever standaard, 0.7bar?? vooraleer er ongelukken gebeuren met koppakkingen enzo (veel verhalen over gehoord) is een dagelijkse auto die ik vaak rij :D

Zollie
10-10-2013, 18:25
Ik rijd al bijna een ton met de kegel op zijn scherpst en de roetstop een halfje ingedraaid. Blok staat nu over de 350k :D

Ik heb pas pluimen als ik t gas echt diep indruk, bij normaal rijden niet. Maar als je met gedraaide kegel al rookt bij normale rijstijl, dan kan je de stop inderdaad best een kwartje uitdraaien. Voor het uitdraaien hoeft de zegel niet los.

Het is soms wat gepiel, maar met een steeksleuteltje 13 en een lange fijne schroevendraaier is het zo gebeurd. Wel goed de roetstop in positie houden met de schroevendraaier tijdens het draaien van de borgmoer!!

En daarna het stationair toerental verstellen tot ie weer netjes loopt (warme motor). Bij het uitdraaien van de roetstop gaat je stationair waarschijnlijk een stukje omlaag, dan gaat je blok zo schommelen, niet fijn voor de rubbers.

StefTurboDiesel
10-10-2013, 18:37
Ik rijd al bijna een ton met de kegel op zijn scherpst en de roetstop een halfje ingedraaid. Blok staat nu over de 350k :D

Ik heb pas pluimen als ik t gas echt diep indruk, bij normaal rijden niet. Maar als je met gedraaide kegel al rookt bij normale rijstijl, dan kan je de stop inderdaad best een kwartje uitdraaien. Voor het uitdraaien hoeft de zegel niet los.

Het is soms wat gepiel, maar met een steeksleuteltje 13 en een lange fijne schroevendraaier is het zo gebeurd. Wel goed de roetstop in positie houden met de schroevendraaier tijdens het draaien van de borgmoer!!

En daarna het stationair toerental verstellen tot ie weer netjes loopt (warme motor). Bij het uitdraaien van de roetstop gaat je stationair waarschijnlijk een stukje omlaag, dan gaat je blok zo schommelen, niet fijn voor de rubbers.

Nog een goude tip, danku :D

Als ik begin op te trekken circa 1600 toeren dan begint het te roken, als de turbo begint te opspoelen wordt die rook een mist laag :tongue: (zo erg is het dus voorlopig)
Normaal rijden oftewel het gaspedaal aaien zie ik ook helemaal geen rook..

Op warme motor stationair loopt ie ook wat te hoog vind ik, 1100 toeren?
moet die naald niet onder 1 zitten?
dat doet hij al sinds aankoop

Zal er morgenmiddag aan beginnen, zo snel mogelijk dus.

Het leuke aan deze turbodiesels zijn dat je niet eens het gaspedaal tot de vloer moet indrukken om vooruit te komen, gewoon half gas of 3/4de en je voelt het koppel lekker opkomen met de turboboost erbij :D

StefTurboDiesel
11-10-2013, 18:52
Raar maar waar, middendemper vervanger steekt erin, geen verschil qua geluid :confused:

alleen een klein halve decibel bij lage toeren, voor de rest niks, hoor de turbo niet eens opspoelen, damn :tongue:

Audi1981
11-10-2013, 19:55
Zei ik toch al, na de turbo maakt ie niet zoveel herrie meer :screwy:
Open filter erop en één of twee adsorptie dempers, dan hoor je hem wel hoor :cool:

StefTurboDiesel
11-10-2013, 20:32
Zei ik toch al, na de turbo maakt ie niet zoveel herrie meer :screwy:
Open filter erop en één of twee adsorptie dempers, dan hoor je hem wel hoor :cool:

Ene van k&n? eerst wel op mijn budget letten deze maand, wou de distriebutie eerst gaan laten vervangen, dat is belangrijker :D

Ja klopt, jammer want ik wou het uitlaat gedeelte gewoon standaard houden (alles op 50mm laten) maar heb zo clipjes gezien waarbij mensen een Straight Pipe mod uitvoeren, gewoon tussendemper en einddemper eruit,en gewoon vanaf vooraan tot achteraan een lang stuk buis zonder demper.
http://www.youtube.com/watch?v=-2qnRmvPXuk

dat maakt ook veel lawaai naar het schijnt, vooral turbo opspoel lawaai :D

fcapri
12-10-2013, 06:50
precies een traktor.

verander het inlaatgedeelte maar eens, daar zit je turbo ook vlak achter. je zal hem dan ook wel horen spinnen. nu wordt dat volledig gedempt door die buis, de luchtfilterdoos en de luchtfilter zelf (vooral die doos doet het hem).

bij men fiesta heb ik de doos er vanrond geslepen en voor de rest origineel gelaten. geluid was ook al een enorm verschil en dat met die papieren luchtfilter nog
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/fiesta2/640/100_4470.jpg
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/fiesta2/640/100_4473.jpg

een open uitlaat geeft continue lawaai, ook als je op gemak rijd, de luchtfilter geeft pas lawaai als je volgas gaat. allesinds toch bij een benzine, weet niet hoe dat bij een diesel is aangezien die geen gasklep heeft in de luchtstroom

StefTurboDiesel
12-10-2013, 11:43
Klopt ik heb nog de originele luchtfilter behuizing erop.
Ga ik eens proberen want zit met wat tegenslagen..
maar wat me wel opgevallen is, is dat ik meer trekkracht heb met die middendemper vervanger, zotezien minder tegendruk nu :D

Door 1 of andere gekke reden werkt mijn Centrale Vergrendeling niet meer.
wou de deuren sluiten, maar lukte niet, bijna mijn sleutel krom geduwt zeg maar en nog steeds waren de deuren nog altijd open.
paneel losgehaald, die bekende blauwe pompjes heb ik erin zitten..

Geprobeerd met een lange schroevendraaier het vastzittend deeltje terug los te krijgen, bam! in 2 die ijzere staaf.
En het pompje maakt geen geluid meer dus gaat niet meer open en dicht, deur zit gelukkig wel gesloten (heb iets geforceerd waarna hij dicht is gegaan.) moet altijd via pasagiersdeur instappen aangezien ik deze wel nog openkrijg. :redface:
koffer is maar goed ook dicht

Domme zet van me maar de Golf had al sinds aankoop problemen met de CV. :mad:
Volgens een autoshop moet ik een hele nieuwe cv gaan halen bij de VW dealer, kan dit, of klopt het niet wat ze zeggen?

Vince89
12-10-2013, 16:48
Moet net nu gebeuren, jammer :(

Probeer eens een sloop uit waar ze wel mkII spullen hebben, niet die amateur van Maasmechelen, alle golf 2's zijn weg, nog niet een zijspiegel vind je daar.

StefTurboDiesel
13-10-2013, 11:43
Moet net nu gebeuren, jammer :(

Probeer eens een sloop uit waar ze wel mkII spullen hebben, niet die amateur van Maasmechelen, alle golf 2's zijn weg, nog niet een zijspiegel vind je daar.
Gepa? dat is ook zo een vuile sloop waar je niet eens mag gaan kijken. voortaan moet je daar bij de balie voor onderdelen vragen.

Ik wil een sloop vinden waar je wel naar de auto's moogt kijken.
maar ken voorlopig niet echt ene..

VdubMKII
13-10-2013, 13:39
Ik weet niet waar je vandaan komt maar hier in Sittard bij Florack hebben ze altijd wel golfjes 2 staan, eigenaar is zelf ook een liefhebber, mag je gewoon rondlopen en pakken wat je nodig hebt en voor de prijzen hoef je het ook niet te laten.

StefTurboDiesel
13-10-2013, 13:47
Ik weet niet waar je vandaan komt maar hier in Sittard bij Florack hebben ze altijd wel golfjes 2 staan, eigenaar is zelf ook een liefhebber, mag je gewoon rondlopen en pakken wat je nodig hebt en voor de prijzen hoef je het ook niet te laten.

Sittard? ligt kortbij aangezien ik in de buurt van Lanaken ( Belgie ) woon.

Zal in de loop van de week eens binnenspringen daar, want zonder centrale vergrendeling is het echt niet leuk, ik moet kruipend zo naar de chauffeurs zijde gaan, en zeker soms met vuile schoenen heel die zetel vuil :shake:

StefTurboDiesel
13-10-2013, 19:18
Ontopic; heb de roetschroef een slagje terug gedraaid, het toerental (toen ik de boostpin mod uitvoerde) stond ongeveer op 1150rpm.

Nu ik die een slag terug gedraait heb zit die op net op een milimeter onder de 1.

Merk wel dat die nu veel minder trekt, maar de turbo houd nu steeds in net 1streepje na de 4000rpm. :confused:
Eerst houde deze in op 3800rpm toen ik de roetschroef nog niet aangepast had.

Moet de turbodruk hoger of moet ik de roetschroef nog een slagje verminderen?

Audi1981
13-10-2013, 19:24
Je kan eens beginnen met je overpressure blow off op je inlaat af te doppen, of de veer maximaal op te spannen, daarna je wastegate stang zo afstellen dat ie wat later lift en installeer dan gelijk een turbodrukmeter.
Nu je turbodruk afstellen met je roetstop en achteraf je stationair toerental terug regelen op je pomp, je kan er wel niet aan willen zitten, maar als je aan de roetstop gaat draaien moet je onvermijdelijk ook je stationair gaan verdraaien...

StefTurboDiesel
13-10-2013, 20:36
Waar ligt de overpressure blow?
bedoel je dat ene zwart potje waar je spruitstuk op zit? die kan je met een platte schroevendraaier helemaal dicht draaien toch?
als het dat is wat je bedoeld dan heb ik deze mod allang gedaan, rij al 2 maanden met afgedopte overpressure ventiel.

Wat betreft de turbo, het is de kkk24, moet je onder de auto beginnen zoeken waar je deze inbus kan vinden om hem op te voeren?
Heb er een video van gemaakt, dat is hoe hij deed zonder aangepaste roetschroef. rookte veel, nu nog ook maar wel ietsje minder.

Btw waar ligt de waste gate stang?

http://www.youtube.com/watch?v=QBHkqM7oYaY

MK2-VRT
13-10-2013, 21:11
Maak een foto van de turbo, sommige kun je niet afstellen, anders een bleedvalve plaatsen!

En niet de klep op de inlaat helemaal indraaien, maar weghalen en afdoppen, anders blaast hij nog bij +/- 0.9 bar alles naar buiten en krijg je geen hogere boost.

Eerst maar eens de druk omhoog krijgen, dan de roetstop indraaien, hij rookt al aardig zie ik..Dus enkel de roetstop indraaien heeft geen zin.

StefTurboDiesel
13-10-2013, 21:31
Maak een foto van de turbo, sommige kun je niet afstellen, anders een bleedvalve plaatsen!

En niet de klep op de inlaat helemaal indraaien, maar weghalen en afdoppen, anders blaast hij nog bij +/- 0.9 bar alles naar buiten en krijg je geen hogere boost.

Eerst maar eens de druk omhoog krijgen, dan de roetstop indraaien, hij rookt al aardig zie ik..Dus enkel de roetstop indraaien heeft geen zin.

Heb er een paar fotos van getrokken, en ook ene van het potje wat ik bedoel..
normaal moet je een Garett met een bleedvalve bewerken toch? een kkk niet?
Klopt rookte behoorlijk veel

https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1379455_228337257330639_49592203_n.jpg
https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/r270/1375778_228337270663971_719025754_n.jpg
https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1395872_228337280663970_1323952224_n.jpg

ewcaddymk1
13-10-2013, 21:42
op de eerste foto is het potje van de wastegate te zien deze in draaien en hij blaast later af ,ringsleutel 10 moertje los en met een inbus de draad naar binnen draaien maar gebruik a.u.b. dan wel een turbodrukmeter als je hier mee begint want advies is leuk op een forum maar is geen garantie dat het heel blijft
op de derde foto is het potje op de inlaat daar wil de veer wel een lam van zijn ,kun je de schroef helemaal indraaien maar blijft ie afblazen , de schroef eruitdraaien en even een dopmoertje of iets in die trent er in dan weer stijf aandraaien dan weet je zeker dat ie daar niet meer afblaast

golffan
13-10-2013, 23:54
Ik zou toch eerst (heb ik ook gedaan) een intercooler monteren en een EGT meter. Als je dit soort aanpassingen doet derzonder ga je al vlug je zuigers (dan vooral je segmenten) doen smelten. Ook is een olietemperatuurmeter handig want zonder externe oliekoeler loopt het allemaal wel vlug warm (bij mij althans).
Veel succes :cool:

StefTurboDiesel
14-10-2013, 13:03
Heel nuttige info allebei, dank jullie wel :thumbup:

Eerst ga ik een turbometertje halen, en deze mooi binnen plaatsen, daarna ga ik pas de druk instellen.

Vince89
14-10-2013, 20:57
Ik heb normaal ene zien liggen, en ze kosten ook niet echt veel, de ene vind het veel de andere vind van niet, 30euro ofzo heb je ene online besteld :D

StefTurboDiesel
14-10-2013, 21:03
Ik zou toch eerst (heb ik ook gedaan) een intercooler monteren en een EGT meter. Als je dit soort aanpassingen doet derzonder ga je al vlug je zuigers (dan vooral je segmenten) doen smelten. Ook is een olietemperatuurmeter handig want zonder externe oliekoeler loopt het allemaal wel vlug warm (bij mij althans).
Veel succes :cool:

Intercooler plaatsen vind ik niet echt nodig ivm mijn rijstijl, zeker als je iemand bent die niet constant de motor opjaagt, mensen die echt altijd volle gas rijden die moeten eens een intercooler plaatsen ja :tongue:
Gewoon koppel op lage toeren t.e.m 3500rpm ofzo (dan beginnen de kkk's net op te spoelen :mad: ) want ik kom eerlijk gezegd niet altijd boven de 4000rpm, maar nadat ik de boostpin mod gedaan heb, had ik dit getest, en had ik inderdaad een probleem waarbij de druk rond 4000rpm ongeveer gewoon wegvalt. :screwy:

Audi1981
14-10-2013, 21:44
Juist met veel koppel onderin, dus veel turbodruk en brandstof, loopt je egt lekker op ;)
Als je boven de 1 bar wilt draaien is een ic altijd goed ;)
(en nu komen er tig verhalen over mensen die zonder reden, maar het is gewoon beter voor je blok, punt.)

StefTurboDiesel
14-10-2013, 21:51
Juist met veel koppel onderin, dus veel turbodruk en brandstof, loopt je egt lekker op ;)
Als je boven de 1 bar wilt draaien is een ic altijd goed ;)
(en nu komen er tig verhalen over mensen die zonder reden, maar het is gewoon beter voor je blok, punt.)

Dat is ook waar ja, het is altijd voordeliger met IC, aangezien je ook 10pk extra winst hebt :D
Ik ga eerst de belangrijkere dingen herstellen want zit nog met het probleem dat mijn centrale vergrendeling het nog niet tegoei doet :mad: (pompt wel maar die staafjes en mijn slotcillinder zijn niet meer goed)

Daarna een boost metertje aanschaffen en dan kan het echte werk pas beginnen :thumbup:

Gr

Vince89
02-11-2013, 13:47
Raar maar waar, middendemper vervanger steekt erin, geen verschil qua geluid :confused:

alleen een klein halve decibel bij lage toeren, voor de rest niks, hoor de turbo niet eens opspoelen, damn :tongue:

Als je gewoon een middendemper vervanger steekt(meestal van powersprint) gaat dit geen effect hebben qua lawaai.. Misschien dat je minder tegendruk krijgt ( ga je ook voelen dat em beter trekt op hogere toeren)

Wat ik zou doen is niet echt knoeien met het uiterlijk van deze wagens, hoe origineler hoe mooier! aub geen joekel van een einddemper, heb je geen zicht mee op een 1600turbodiesel :rolleyes:

StefTurboDiesel
02-11-2013, 13:59
Knoeien met het uiterlijk doen we sowiezo niet.

Ik vraag me af hoe ze een ''Straight Pipe'' uitlaat voor mekaar krijgen, ik heb veel videoclips bekeken op youtube van TD's zowel van VW of van Mercedes.. Ze doen een straight pipe mod en dat ding fluit gelijk een gek..
is een recht stuk buis tot achteren toch? hoe doen ze dat met de bochten die je moet in elkaar lassen dan, moeilijk voor mekaar te krijgen :confused:

fcapri
02-11-2013, 18:41
als je naar een zaak van 4x4's gaat da kunnen die een uitlaat op maat plooien. van voor tot achteren uit 1 stuk buis zonder dat er 1 keer gelast is.

je kan ook allemaal bochtstukken kopen en een lang stuk en alles op maat gaan lassen. maar dan heb je zo een 20lasnaden aan de uitlaat

StefTurboDiesel
02-11-2013, 20:25
als je naar een zaak van 4x4's gaat da kunnen die een uitlaat op maat plooien. van voor tot achteren uit 1 stuk buis zonder dat er 1 keer gelast is.

je kan ook allemaal bochtstukken kopen en een lang stuk en alles op maat gaan lassen. maar dan heb je zo een 20lasnaden aan de uitlaat

Ken je een 4x4 zaak in jou buurt? maar dan zit je nog met 1 probleem, de jaarlijkse keuring..

fcapri
03-11-2013, 09:12
volledige open lijn mag niet.

zegt de wet niet dat de gemonteerde dempers een attest moeten hebben dat ze op die auto mogen. geen dempers is geen attesten :D .

als ik van waregem naar ninove binnendoor rijd, is daar halverwege een garage waar altijd een volvo amazon break buiten staat. ik geloof dat ze dat daar ook kunnen.
velen laten een uitlaat in 1 deel maken en zetten daar dan 1 demper op. genoeg om door de keuring te geraken. je bent dan wel van al die naden en koppelstukken af. als je direct eentje in RVS plooid, is die voor het leven en voor de volgende 10golfkes :thumbup:

StefTurboDiesel
03-11-2013, 13:42
volledige open lijn mag niet.

zegt de wet niet dat de gemonteerde dempers een attest moeten hebben dat ze op die auto mogen. geen dempers is geen attesten :D .

als ik van waregem naar ninove binnendoor rijd, is daar halverwege een garage waar altijd een volvo amazon break buiten staat. ik geloof dat ze dat daar ook kunnen.
velen laten een uitlaat in 1 deel maken en zetten daar dan 1 demper op. genoeg om door de keuring te geraken. je bent dan wel van al die naden en koppelstukken af. als je direct eentje in RVS plooid, is die voor het leven en voor de volgende 10golfkes :thumbup:

Maar de Golf is van 1989. dus gaan ze dan ook streng optreden ivm met uitlaat regels? want de tuningwetten zal ik maar zeggen zijn pas vanaf bouwjaar 1993 ingevoerd dacht ik.. Want heb een paar weken terug een dempervervanger geplaatst (gewoon stuk rechte buis van powerspint op het net besteld) en qua geluid is er geen haar veranderd, alleen 1 decibel meer gegrom als ik op lage toeren mijn voet even indruk :D

Zal eens in de loop van de week of weken daar binnenspringen, is niet echt ver vanuit Hasselt :tongue:

fcapri
03-11-2013, 19:08
tuningwetten slaan op ALLE voertuigen volgens mij.
op mijn dodge van 1977 maakten ze opmerkingen dat ik geen attest heb van het chroom stuur dat erin steekt.

als u uitlaat gasdicht is, geen overtollig lawaai maakt en geen flammen uit schieten, gaan ze volgens mij weinig problemen maken. als je natuurlijk een 3" pijp gaan steken, einddempers met 2uitlaatbuizen op diameter kachelbuis... dan komen ze natuurlijk op de proppen met attestjes.

als ik nu een golf benzine demper op mijn diesel ga monteren, gaat geen kat daar over vallen op de keuring.
mijn dodge rijd met een afgezaagde uitlaat rond (onder de laadbak stopt de boel), en ik heb maar 1 demper meer. eentje van een fiat 2.5diesel (mijn motor is een 5.2V8). elk jaar is het gezaag waarom mijn uitlaat halfweg de auto is afgezaagd. als ik dan de 2 gastanken toon die achteraan onder de auto hangen, is het ineens in orde. en die demper is TOTAAL NIET geschikt voor mijn auto (t is ook het laatste jaar dat die ermee gekeurd is, aangezien de pot ontploft is door een backfire van de motor. lekker geluid nu, niks demper).

van die db's geloof ik niet veel hoor. 3db is DUBBEL ZOVEEL geluid en amper merkbaar voor ons gehoor. en daar vallen ze wel over. in die hangaar van de keuring zal je een leuke echo sound krijgen die je dan WEL zal horen.
een klein gat vlak voor mijn einddemper gaf als een IMMENS diep geluid als ik in een tunnel rijd. dus no way dat een pijpvervanger amper meer geluid maakt

StefTurboDiesel
04-11-2013, 12:32
Dat bedoel ik
Ofwel heb ik gewoon een klein gaatje dat op lage toeren hoorbaar is, ofwel zijn mijn oren gewoon slecht :giggle:
Ik ben benieuwd wat ze erop gaan ze zeggen in de keuring, maar dat is zorgen voor later, Julli 2014 moet ik pas opgaan, oeff :D

Geld vergooit voor niets eigenlijk, heeft me 70euro gekost die powersprint, mijn originele middendemper was nog zo goed als nieuw..