View Full Version : Zijkleppen stellen: hoe?
Erik Baas
13-09-2013, 21:19
Ik vroeg me zomaar af hoe je bij een motor met zijkleppen en onderliggende nokkenas (die tot pakweg 40 jaar geleden nog veel rondreden) de kleppen moet stellen. Ik weet wel ongeveer hoe zo'n motor in elkaar steekt, maar dit weet ik niet, en dat knaagt aan me... ;) Misschien is er iemand op dit forum die daar een antwoord op weet?
Johan1982MK1
13-09-2013, 21:34
Dat Zijkleppen snap ik niet helemaal maar een motor met onderliggende nokkenas kan je bovenin stellen dmv de tuimelaars die door de stoterstangen worden bediend.
Erik Baas
13-09-2013, 21:45
Nee, dat bedoel ik niet, wat jij beschrijft is een kopklepper. Bij een zijklepper staan de kleppen _naast_ de cylinder, de nokkenas zit er _onder, en drukt de kleppen naar boven om te openen.
Erik Baas
13-09-2013, 21:52
Ik vond via Google een animated GIF-je van een eencylinder zijkleppenmotor:
http://i254.photobucket.com/albums/hh99/FerryWissink/Zijklepper-anim.gif
Bron: http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?f=62&t=10698&start=15
Johan1982MK1
13-09-2013, 21:52
Ik weet wel dat bij ducati de in en uitgaande slag gesteld wordt zit ook herl mooi inelkaar. Maar dit heb ik dan niet eerder gezien..
Erik Baas
13-09-2013, 21:54
Dat verbaast me niks, het principe is lang niet ideaal en wordt daarom al heel lang niet meer toegepast. Uit een pagina op wikipedia begreep ik dat het bij motorfietsen nog wel voorkomt (misschien vanwege de geringere hoogte van blok+cylinderkop?).
lager zwaartepunt in een motor schat ik? het zijn wel mooie blokken om te zien iig
Erik Baas
13-09-2013, 22:06
Ja, het heeft wel meer voordelen: zo heb je bv. geen distributieriem of -ketting nodig! :)
Johan1982MK1
13-09-2013, 22:09
Briggs and stratton gebruikt t ook. Maar als je zoekt op exploded view kan je nog niet zien hoe ze gesteld moeten worden.
Erik Baas
13-09-2013, 22:11
Precies, dat is het probleem. Voorzover ik weet rusten de klepstelen direct op de nokkenas, en ik zie niet waar een stelschroef of vulplaatjes zouden moeten zitten...
Dub-Detail
15-09-2013, 10:50
Een daf ya 126 met de hercules benzine motor werkt ook zo.
Wellicht kun je daar eens op zoeken.
Mvg, pim
Mooi, bedankt. Zit ik me dit als halve techniek-nerd ook weer af te vragen!
Weer flink wat pagina's met oude daf techniek gelezen, en vraag me nu echt af wat ik in hemelsnaam met al deze vrij nutteloze informatie moet.
Maar ik weet nu nog steeds niet hoe een zijklepper gesteld moet worden, aaaargh!
Audi1981
21-09-2013, 17:53
Eigenlijk hetzelfde als kopkleppen met stoterstangen stellen;
http://www.dansmc.com/sidevalve.jpg
Gewoon een in lengte verstelbare stoterstang die via een deksel of dopje bereikbaar is, voelermaatje erbij, nokvolger op de grondcirkel en instellen naar specificatie.
Ik zie het nu ja.. Maar verschil met stoterstangsysteem a la lupo of oude renault is, dat deze motor geen tuimelaars heeft met in/uitschroefbare nok. Bij dit voorbeeld verander je echt de lengte vd stoterstang/klepsteel grappig. Alweer wat nutteloze info om op te slaan!
Erik Baas
26-09-2013, 23:00
Ja, zo wordt het al duidelijker, dank je! Maar de gouden tip kwam van een kennis die me verwees naar www.afcb.be (http://www.afcb.be/_pages/index2.php?path=rebuild/engine&lang=NL), waar een Ford 4-cylinder zijklepper gerestaureerd wordt, met prima foto's er bij! Vanaf "Photo 30" gaat het over monteren en afstellen van de kleppen.
Eigenlijk hetzelfde als kopkleppen met stoterstangen stellenNee, juist niet: die hebben een stelschroef met borgmoer in elke tuimelaar, de klepstoters hebben een vaste lengte.
Audi1981
28-09-2013, 11:44
Niet allemaal, de kleppen van een Harley Davidson zonder hydrostoters stel je ook gewoon zo, ook omdat je niet bij de tuimelaars kan zonder de kop te demonteren.
Erik Baas
28-09-2013, 12:24
Aha, weer wat geleerd! :)
Audi1981
28-09-2013, 18:14
Ik leer ook iedere dag weer wat; zat van de week op youtube toen ik deze lieverd tegen kwam; http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic
mijn hemel wat is er toch leuk spul gebouwd :cool:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.