View Full Version : Vanonder het stof; scirocco TS '76 [27-MK-74]
Morgen gaan we hieraan beginnen:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/130705_145052_zps3a40c387.jpg
Tot morgen...
Leuke auto. heb ooit een gele '74-er gehad. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Succes !!
superbeast
10-07-2013, 10:51
succes, hopelijk valt de roest mee.
:thumbup:
Een Scirocco MK1! Vind ik zo'n mooie auto!
Ben dus benieuwd wat je ervan gaat maken! :thumbup:
Vandaag al flink opgeschoten, vanochtend begonnen met het maken van een aantal foto's. Dat met het idee, om deze post mee te beginnen. Mijn telefoon kreeg hierover echter hele andere ideeën en weigert. Dus helaas, nog geen foto's, morgen misschien meer geluk.
In ieder geval, over de auto:
Het is dus een rocco 1, uitvoering TS van 16 juni 1976. De kleur is laguneblauw, toch wel redelijk schaars en je moet er aan wennen, maar ook wel heel gaaf. De wagen komt van de derde eigenaar, uit de Achterhoek. Hij had de wagen sinds 3 maart 1983. In '87 heeft hij de wagen stil gezet en is 'ie door de jaren van schuur naar schuur verhuisd. Hierdoor heeft de roestduivel er nauwelijks vat op gehad, maar de muizen en ander ongedierte helaas wel. Het interieur is dus degelijk opgevreten, net zoals wat papier delen in het motorruim. Aan de enorme hoeveelheid omhoog gespetterd zand en modder aan de onderzijde van de wagen, denk ik dat er wel nog een keertje mee door het weiland is gecrost voordat hij in zijn schuur mocht. Alle originele kenteken papieren en nummerborden zijn erbij, maar omdat hij al is stilgezet voordat het fenomeen "de schorsing" bestond, heeft hij nu een slapend kenteken en mag ik straks alleen het kentekennummer houden, helaas.
De staat van de wagen is dus zeer hard, vrijwel geen laswerk. Toen hij is weg gezet ontbrak de olievuldop op het kleppendeksel waardoor de motor nu ram vast zit. Interieur ziet er niet uit, alle stof is kapot gegeten alsook delen van de vulling van de achterbank. (voor zover het die naam mag hebben...)
De plannen:
Motor aan de gang krijgen, APK erop en rijden! Mensen noemen het "rat", een term die ik vanaf nu niet meer gebruik voor mijn wagen. Ik vind dat echt een verschrikkelijk woord, ik wil niet die "look" bereiken door de lak blank te schuren, te verlagen tot waar het eigenlijk niet meer kan en dan een set veel te grote wielen eronder, maar gewoon de wagen rijden zoals hij uit de schuur kwam.
Er zullen maar een paar kleine dingetjes worden aangepast/-pakt. Natuurlijk wordt de motor als eerste in orde gezet, zodra die loopt gaan we verder met de rest.
- Remmerij reviseren
- "Paarse bumpert", zoals feffe pakkend schreef, die gaan er voor en achter af en worden vervangen door een set originele, gebruikte chromen exemplaren.
- Koplampen zijn ook niet direct APK-waardig meer en dienen vervangen te worden. Ik ben nog niet helemaal uit door welke. Ik heb nette gebruikte liggen, nieuwe witte, maar ook een set nieuwe gele. Denk dat het de laatste worden (in het kader van "omdat het kan" :D).
- Ik heb nog een setje origineel lichtmetaal liggen van toen, dat zijn gewoon leuke velgen en die gaan er ook op.
Wat ik vandaag gedaan heb:
Uitlaat eronderuit (wat een hels karwei was dat zeg!). Dan de kop eraf gedraaid en de schade bekeken. De cilinderwanden zijn zoals te verwachten viel aangeroest. Gelukkig geen ingeroeste pitten, dus morgen een poging wagen om de cilinders eruit te krijgen. Dan alles polijsten, terug in elkaar en we zien wel waar het schip strand...
Nu kwam mijn vader ook even kijken toen de kop eraf lag. "Wacht even", zei hij. Komt daarna terug met een houten klos en een grote rubberen hamer. "Tikken we ze wel ff los", heb hem duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was. Het plan is om morgen vanonder de drijfstangen los te maken en dan de zuigers naar boven eruit. Van tevoren de cilinderwanden al zo goed als kan polijsten. Iemand hier al ervaring mee en/of tips?
Zal nog even mijn best doen op de foto's, want zo is het nog niet gek interessant, ik weet het ;)
Ga m volgen.. blijft zo dik een rocco mk1. Nu ik die foto zie ben ik blij dat ik dat stadium voorbij ben haha
meijer1972
11-07-2013, 09:10
Misschien flink inspuiten en een nachtje laten staan?
Misschien flink inspuiten en een nachtje laten staan?
Dat heb ik toen meteen gedaan (toen ik hem kocht). Wanneer de kop er gisteren af lag, zaten de cilinders nog altijd vol met olie en nog weet ik niet hoeveel andere smeermiddelen.
Ik heb al iets bedacht, ga het dadelijk uitproberen, en krijgen jullie straks verslag! :thumbup:
staande golf
11-07-2013, 14:29
even een hoonsteen aanschaffen denk ik! Succes!
evilnyntje
11-07-2013, 18:17
Cool project! Heb je meer foto's van de kleur?
Foto's genoeg, krijg ze alleen niet van m'n telefoon naar m'n pc, ga het straks nog eens proberen.
Ondertussen: heb tot nog toe drie cilinders proberen los te krijgen, één daarvan is ook daadwerkelijk los. Eerst geprobeerd iets met een hefboom te versieren, naar een machtige faal :redface: ben ik daarmee opgehouden en gewoon met een houten latje vanonder de cilinders naar boven gaan slaan. (natuurlijk wel op een dragend deel). Daarmee is er dus één los, maar de rest nog niet. Nu is het probleem met de losse, als ik bij de stootrand in de cilinderwand kom (die overigens niet voelbaar aanwezig is), stropt hij. Wat zeggen jullie, door slaan of niet? Hij gaat op zich ook wel soepel op en af, maar zou de cilinders er eigenlijk wel graag een keer uit hebben gehad, zodat er geen vieze verassingen zitten, waar ik nu niet kan zien. Of is dat niet eens nodig als ze soepel op en af gaan?
Geen idee hoe zwaar het gaat maar ik zou ook zeker even willen kijken.
Ligt nu toch los wordt weer vervelend als alles dadelijk weer in elkaar zit en er komt toch een verassing ;)
Hoop dat je het snel voor elkaar krijg met je telefoon Rik ben ook wel benieuwd naar meer :thumbup:
Als ik het zo lees, zou ik niet te bang zijn. Het moet er toch uit en de kans dat je deze delen nog kunt hergebruiken lijkt me klein (tenminste, ik zou me er niet prettig bij voelen). Persoonlijk zou ik dus je zuigers eruit slaan/tikken/duwen net wat werkt, daarna je cilinders opboren/honen en overmaat zuigers erin.
Ik denk dat je pas met een goed gevoel er mee gaat rijden als je zeker weet dat het goed is. Een beetje polijsten lijkt me niet afdoende. Succes :)
Inmiddels nog een zuiger los gekregen, dat ze er niet uit gingen had te maken met de stand van de krukas, niet met de stootrand, dat was toevallig. Dus als alle zuigers morgen los zijn, gaan de zuigers er ook uit.
Dan de foto's, want daarmee hebben we ook meer succes:.
Het karretje:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG005_zps9e0f67d1.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG003_zps22bc1bef.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG007_zps16d05265.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG008_zpsf567e682.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG009_zpsada3429a.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG011_zps0e7810a0.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG013_zps68c9ba4a.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG015_zps6ff51259.jpg
Lagunenblau:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG016_zpse7663b30.jpg
Work in progress:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG001_zps1b1a5dae.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG021_zps576e9523.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG022_zps0ed4aab4.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG023_zps699de9b5.jpg
Het zwarte is roet en vuil, gelukkig geen roest:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG028_zpsc511e8cf.jpg
En dit bruin, ook geen roest, je veegt het er zo vanaf, ik denk dus gewoon oude olie die aangekoekt zit.
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG033_zpsce3b571f.jpg
Morgen met en beetje geluk liggen de zuigers eruit, en dan zullen we verder zien. Ik wil aan het blok eigenlijk niks reviseren. Ik draai hem straks in elkaar, nadat ik alle roest heb weg gepoetst/gepolijst. Reviseren kan altijd nog. Ik wil er deze vakantie eiegenlijk toch nog wel mee rijden, moet lukken als het met het blok niet te erg tegen zit (en dat is tot nu toe nog niet, afkloppen).
ewcaddymk1
11-07-2013, 21:32
mooie oldskool stoelen :thumbup: schapevelletje erover en klaar
nou, niet alleen die stoelen, haha! Zie je hem al voorbij komen op de snelweg? Ik wel...
ewcaddymk1
11-07-2013, 21:40
nou, niet alleen die stoelen, haha! Zie je hem al voorbij komen op de snelweg? Ik wel...
:thumbup: gwoon gaan met dat ding met stof en al :D
dat was wel het plan ja, serieus
ewcaddymk1
11-07-2013, 21:45
dat was wel het plan ja, serieus
serieus.... ben ik ook :) ik zie het al helemaal voor me
Zuigers twee en drie zijn los en eruit, vier is alleen los en nummer een zit geen beweging in. Dus...
asjemenoudje
12-07-2013, 18:19
Scirocco 1, awesome!! Sowieso mooiste VW ever built!!
Ga dit topic zeker volgen, veel succes met dit project!!
Zo mag ik het horen! Haha, ik sluit me erbij aan.
Ik ben nog niet helemaal handig met de camera, dus de kwaliteit is weer slechter. iig, de zuigers:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG039_zps68ad083f.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG036_zps9a8d3244.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG038_zps07ee212f.jpg
Zo staat hij er voor de komende twee weken weer even bij, in z'n hoekje. Waarom? Vakantie natuurlijk! :D
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG043_zps4834f629.jpg
Fijne vakantie Rik ! maar je wou dat stof toch niet serieus laten zitten om het er af te rijden.
Alleen als je er al na kijkt heb je vieze handen nou is daar niks mis mee maar ik werk al weken aan me Golf1 zonder serieuze vieze handen te krijgen en is toch wel lekker.
Op afgelopen Zaterdag na dan toen moest de achteras er af.
En die zuiger van de foto is die nou te warm geweest of lijkt dit nu zo.
Cilinderkamers zien er wel netjes uit kan me natuurlijk vergissen met de zuiger :D
superbeast
12-07-2013, 20:48
Je kan alvast zuiger en drijfstang in de diesel leggen om te schoon te weken.
dan zie je gelijk of het vastgekoekte kool en vet is
de zuiger is enorm vuil, niet warm geweest voor ik zover kan zien. Nu ben ik er geen expert in, maar ben vrij stellig dat deze twee niet warm zijn geweest. Kom ik goed mee weg, als het idd zo is...
Stof enzo zit ik nu nog niet echt over in, eerst maar eens zien dat hij loopt. Maar ik zit er wel serieus over te denken om met een lap de voor en achterraam schoon te vegen, zijraampjes naar beneden en door de hoofdstraat van ieder nabij liggend dorp te rijden, kijken naar de gezichten op de terrasjes :D :D
Zuigers gaan idd in de diesel (of petroleum ofzo, werkt ook toch?), lekker even twee weekjes weken, en dan zien we wat eronderuit komt.
sciroccoGTII
13-07-2013, 00:47
Uit de zuiger mist al een stuk uit boven de bovenste comressieveer lsniknhetbgoednxie, alsmik jou was zou ik of het blok reviceren of een ander blok opzoeken. Mag hopen dat je de cilinderwanden niet serieus gaat polijsten maar honen mocht dat genoeg zijn. Altijd goed een mk1 rocco!
neeneenee, dat zie je niet goed, het is allemaal vuil, er is niks mis met die zuigers.
Netjes Barn, heb vandaag toevallig ook een '76 1.6 TS Scirocco gekocht
Yellowbug
13-07-2013, 19:26
Leuke auto. heb ooit een gele '74-er gehad..........
En dat was een hele mooie :thumbup:
Mooi project Rik, ben benieuwd hoe alles verloopt en wat je tegenkomt :thumbup:
Goed bezig Rik, mooie wagen wederom!
eraan begonnen, komt wel goed, gewoon de boel honen en nieuwe schraapveren erin en dit zou wel in gang moeten komen,
;)
De laatste versie van dat spel "ik ga op vakantie en neem mee...". Ik ga op vakantie en neem mee TERUG...:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG077_zps026dbd55.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG080_zpsf8c01003.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG088_zpsb583d4fe.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG085_zps96b2aae1.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG078_zps3c2d7c4d.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG074_zps327d8e06.jpg
Rijden we richting camping na een intensive +900 km met nog een 130 km binnenwegen in de Franse Cevennen (dat zijn zeg maar haarspeldbochten aan elkaar verbonden met vreselijk steile hellingen) voor de boeg, komen we langs een autosloop waar een hele hoop oude wagens lagen. De goesting was ver over om er nog te stoppen (daarnaast was het ook zondag, dus aankloppen had vrij weinig zin gehad...) en besloten we om maar eens terug te rijden in de komende twee weken vakantie.
Dat hebben we dus gedaan, met de goede hoop dat er ook wel echt iets lag, want dat wisten we niet (we waren immers niet gestopt om even over de hekken te kijken). Nochtans het maar 130 km was, kostte een enkele reis wel een dikke 2 uur...
Wij dus naar binnen waar de Franse uitbater op zijn gemak alles aan het regelen was, twee telefoons rinkelend in de hand, een aan het oor, krabbelend in een kladboek dat door alle vette vingers nog maar amper leesbaar was, stond hij zijn klanten op zijn dooie gemakje één voor één te woord, alsof het nog zondag was zeg maar. Op zijn Frans dus. Ergens achterin de werkplaats was een monteur op niet zo subtiele wijze de ophanging van een Fransoos aan het demonteren. Dat wil zeggen met een hamer van bij wijze van spreken 3 ton aan het uithalen van heb ik jou daar. Oorbescherming? Ben jij gek! En inmiddels konden wij elkaar nog maar nauwelijks verstaan, aan de andere kant van de werkplaats...
Wanneer de chef ons eindelijk te woord staat blijkt hij enorm vriendelijk, open en behulpzaam te zijn. Maar de echte verbazing kwam pas toen hij positief antwoordde op de vraag of hij heel misschien nog een scirocco van de eerste generatie had liggen. Helemaal omdat hij al had gezegd dat er geen golf 1 lag, dan verwacht je gewoon geen rocco meer. Oui, une "sírocco" et une" zjettah". Een rocco en een jetta dus. Iemand zou meelopen naar de wagens.
De scirocco bleek een '77er GT te zijn en de jetta een basis model met 1.3/1.1 blokje. Die jetta was dus niet de moeite (op een kogelharde vulbuis na), de rocco wel. Het zou in de prijs schelen als we het zelf demonteerden, kwam ons ook mooi uit, wisten we zeker dat het er heel uit kwam en konden we het meteen meenemen i.p.v. "kom morgen maar terug, dan ligt het klaar". Hij zou ook nog even kijken voor des phares jaunes pour scirocco in zijn stock, maar kon daarover niks beloven.
Wij de volle middag gesleuteld en tien minuten voor sluitingstijd stonden we weer aan de inkom met een stapeltje scirocco delen en een jetta buis. Hij had nog niet gezocht naar de lampen, maar ging dat nu even doen. Komt hij een paar minuutjes later terug met een setje passat B1 lampen, in het geel, plus een extra losse gele lamp. "Zo, dit is alles wat ik nog heb aan gele lampen voor je". Wij blij natuurlijk, maar toen ging hij een prijs maken... Mijn hemel, ik kreeg daar ter plekke alle ernstige ziektes die je maar kunt verzinnen. Verwacht je voor dat hoopje veelal beschadigde onderdelen van zo'n haveloze Fransman toch een net prijsje, maar niet dus. Er viel ook niet over te praten en z'n hele staf stond al op onze vingers te kijken "we willen naar huis". Dus toch maar afgerekend en met een dubbel gevoel weer twee uur de wagen in.
Op de camping de buit uitgepakt en goed aangekeken. We waren op zich blij met de delen, het waren immers stukken waar je haast niet meer aankomt. Alleen die prijs, dat zat toch niet lekker. Helemaal niet wanneer blijkt dat twee filters van de zeven lampen geoxideerd zijn. En het idee dat er die knoeiharde kop nog steeds op de rocco zat, zat ook niet lekker.
Daarmee alle moed bijeen geschraapt en nog een keer aangezet voor de sloop. Deze keer wou hij wel luisteren. De lampen zouden in Frankrijk geen probleem moeten vormen voor de contrôle technique, zo'n rocco was immers une voiture collection maar hij kon zich wel inbeelden dat voor de Nederlandse APK het een probleem kon vormen. Hij kwam ons netjes tegemoet met zijn prijs, dus wij tevreden gaan zagen en hakken. Toen we de kop eraf hadden toch ook maar wat meer delen eraf genomen. Kabelboom, zitting van de achterbank en een shitload aan kleine delen. Alles paste mooi in de kop dus we konden het als een compact pakket aan de chef aanbieden. Het geluk was voor ons dat op het moment dat we naar voren liepen de hemel open barstte en we helemaal zeikende nat regende. Hij kreeg er toch empathie van en de onderhandelingen waren kort deze keer. La vie est belle, non? Oui, mais sans la pluie! Alors, c'est bon. Hij zou niks extra rekenen en het bleef dus bij de vooraf afgesproken zeer scherpe prijs voor het bloc-avant.
Deze keer zeiknat ze wagen in, maar nu wel met een heerlijk gevoel. We hadden de prijs voor het geheel mooi recht kunnen trekken en we hadden delen achterin liggen, waar je in Nederland nooit aan zal geraken.
Geslaagde vakantie dus!
Haha mooi geschreven. En leuke buit.
dragracer
29-07-2013, 17:55
Mocht het met je motorblok niet lukken.
Ik heb hier mijn Scirocco projekt staan, eentje uit 1976.
Daar komt en 16v in....(ligt al klaar) het bestaande 1.6 motorblok gaat eruit...zit er nog lopend in... dus mocht je interesse hebben hoor ik het wel van je ;)
jij komt toevallig toch niet uit Klazienaveen? met de oranje rocco?
Zuruck im Werkstatt:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG093_zps42750c73.jpg
Nu alle vakantie zooi eindelijk terug aan kanten is, staat de rocco weer boven de put. Gisteren wel vast de gele lampen gemonteerd en de bumper zo goed en zo kwaad als het kan ontdaan van de paarsigheid om het kleurencircus nog iets of wat binnen de perken te houden... En dan vandaag weer verder met de zuigers. Zuiger vier is eruit, maar zuiger één komt niet los. Ik heb al staan hijsen met onverantwoord grote hamers, maar hij wil gewoon niet. Dus hier mijn noodkreet:
IEMAND NOG IDEEËN?????????????????????
Het oorspronkelijke plan, wat bij de andere drie zuigers ook werkte, was eerst naar onderen los schrikken en dan naar boven toe eruit slaan. Dat naar onderen slaan ging ideaal door deze bus op de zuiger te leggen, en dan er gewoon een paar keer op uithalen:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG100_zps1282343a.jpg
Hoewel het dus drie keer heeft geholpen, is geweld nu niet de oplossing meer. :redface:
Ik heb er aan gedacht om met een stalen plaat die ik met de vier omringende kopbouten naar onderen klem, met de kunststof bus de zuiger naar onderen los te "persen", maar ik durf dat eigenlijk niet aan. Bij een dieselblok heeft de vw-garage namelijk bij het aantrekken van een kop ook al eens een hoek uit het blok getrokken. Bij het aantrekken ineens, pats, blok kapot. En dan ben je dus echt klaar...
PS: de linkse achterband heeft zich op de afgelopen twee weken ook niet meer APK-waardig bewezen: :screwy: :tongue:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG098_zpsf7cf3333.jpg
misschien even de zuiger flink verhitten, zodat hij gaat uitzetten. Daarna, als hij weer "krimpt" tijdens het afkoelen, zou hij misschien los kunnen raken van de cilinder. Op die manier zou ik het proberen. Of juist het blok verhitten, en daarna met ijs de zuiger koelen.
Ik heb met een verfafbrander-föhn het blok al verhit. Je merkt dat wanneer je de hitte op de cilinderwand richt, de zuiger er makkelijker uit komt. Als ik hem zo ineens met ijs weer zou koelen, loop ik dan geen kans dat de zuiger barst o.i.d. door het abrupte hitteverschil?
met een 1L kruipolie/WD-40 etc. een nachtje laten staan ook geen zin?
Of iemand van boven op de zuiger slaan en van onderen via de drijfstang een draaiende beweging make ofzo?
En dat bandje is echt verduurd haha. Maar met wat kit kan dat nog wel een rondje
Pewi Vwteam
31-07-2013, 19:52
je kunt je zuiger nog beter warm stoken dan met een hamer er op gaan maaien, ondanks stuk teflon er tussen. warm stoken en koelen met wd40 door krimpen en uitzetten krijg je van zelf wat ruimte zodat de wd er wel tussen loopt.
dragracer
31-07-2013, 20:21
jij komt toevallig toch niet uit Klazienaveen? met de oranje rocco?
Ik neem aan dat je met die vraag mij bedoeld ?
Nee ik kom niet uit Klazienaveen,ik woon in de achterhoek.
Dit is mijn topic:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=93995 :)
of je probeert de cilinder vol te leggen met ijsblokjes, het blok ondertussen verwarmen met de verfbranden. Dan is het temperatuurverschil minder abrupt. nadeel is wel het water. Als je de zuiger er daarna nog niet uitkrijgt, kan dat weer voor roest zorgen. Ik zou zelf ook liever geleidelijk druk uitoefenen dan rammen met een hamer. Heb je niet een oude zuiger die je op zijn kop tegen de onderkant kan zetten, en dan met wat bouten oid hem steeds wat verder aandrukken?
Edit: Of dus eerst de zuiger op bovenstaande manier onder druk zetten, dan pas het onderblok verhitten, en ondertussen zorgen dat er een klein laagje kruipolie al in de cilinder staat.
Ps: Als je op het punt komt dat je het zat bent en met heel veel geweld gaat rammen op de zuiger, stop dan even, en ga de volgende dag verder. Anders ram je hem misschien kapot.
Bedankt voor het meedenken allemaal.
De "even een nachtje intrekken" techniek gaat niet lukken. Ik heb de wagen een jaar of 4/5 terug gekocht en de cilinders toen meteen afgevuld met wd-40, kruipolie, diesel, gewone olie, noem het maar op, ik heb er allemaal in geflikkerd. Dat is dus niet genoeg...
Ik denk dat ik het ga proberen met warm stoken/koelen, en dan zo snel mogelijk een tik verkopen in de hoop dat hij los schiet. Ik heb ook nog een of andere shock spray voor dit soort werk van Motip. Prima spul, werkt hier waarschijnlijk prima voor.
Ik ben - al zeg ik het zelf - erg nauwkeurig en voorzichtig, helemaal sinds dit de eerste keer is dat ik zo diep een blok in graaf. Ik zal dus niet snel iets kapot slaan sinds ik pas een hamer in hand neem wanneer ik zeker ben dat ik helemaal niks kapot kan maken.
Morgen weer verder...
@dragracer: Ik ben ooit bij iemand in klazienaveen geweest voor wat scirocco delen. Hij had toen ook een rocco waarin hij een 16V ging hangen, dus ik dacht misschien dat jij het was. Maar goed, jullie zijn nu ook weer niet direct de enige met een 16 klepper in een rocco. haha :thumbup: Mocht het nu niet lukken met dit blok, neem ik graag je blok over.
The Skinnmeister
01-08-2013, 08:46
@Rik, goed bezig, de lampen staan er goed op.
Mbt de motor, succes er mee om de laatste zuiger netjes te demonteren.
Grtz Roland
thanks roland, zou jij trouwens eens kunnen kijken wat een goede hoonsteen bij jullie kost? Als het niet te duur is gaan we er een kopen, maar dan moet het wel een goede zijn. Niet dat je met van die bocht aan de gang moet, want dan huur ik er een. (als dat gaat...)
Emiel-64
01-08-2013, 09:58
Mooi project, mooi gesproken.
Succes met het blok en de verdere vorderingen!
racecees
01-08-2013, 10:27
Hoi Rik,
Mooi project, ik heb het vanaf het begin gelezen en 1 ding zit me niet lekker.
Aangezien ik zelf gigantische problemen met de RDW heb gekregen klik (http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=17675&start=255)
raad ik je aan om eerst je kenteken geactiveerd te krijgen voordat je er heel veel werk in steekt.
Ik heb in 2011 mensen van de RDW aan de lijn gehad die zeiden dat het allemaal geen probleem zou zijn, maar nu weten ze van niks en kan ik het vergeten! :mad:
Better safe then sorry! :thumbup:
Succes!
Gr. Cees
Goede tip Cees, mij werd inderdaad ook verteld dat het geen probleem zou zijn. Ik heb destijds gebeld voordat ik de wagen aanschafte, om zeker van te zijn dat ik er mee kan rijden. Daarbij heb ik alle originele papieren en platen nog en zal de vorige eigenaar direct bevestigen dat ik hem heb gekocht, daar steek ik mijn hand voor ik het vuur. Jouw kever is ook wat mee gemixt wat een deel van de problemen veroorzaakt lijkt mij, en daar heb ik dan weer geen last van. Mijn rocco is tot en met het blok helemaal origineel zoals hij in '76 van de band rolde (op hier en daar een stukje lakwerk na dan). Mij is toen ook verteld dat ik hem APK-waardig moet aanbieden voordat ik het kenteken weer geactiveerd krijg. Zoals hij er nu bij staat hoefde ik niet af te komen, dan keken ze er nog niet naar. Ik zal straks in ieder geval nog even bellen voor de zekerheid.
Vanochtend weer een partijtje golf delen in de buurt opgehaald, dat dadelijk eerst even wat aan de kant duwen en dan gaan we weer verder met de rocco.
Stoken en koelen, dat is vandaag het motto! :D
nog een nieuwe optie: zet die klos bovenop de zuiger, leg er een ijzeren plaat/stang over met 2 gaten, doe door die gaten je kopbouten heen, en trek ze gelijdelijk aan om de zuiger omlaag te drukken.
Dat is wat ik hier probeerde uit te leggen:
Ik heb er aan gedacht om met een stalen plaat die ik met de vier omringende kopbouten naar onderen klem, met de kunststof bus de zuiger naar onderen los te "persen", maar ik durf dat eigenlijk niet aan. Bij een dieselblok heeft de vw-garage namelijk bij het aantrekken van een kop ook al eens een hoek uit het blok getrokken. Bij het aantrekken ineens, pats, blok kapot. En dan ben je dus echt klaar...
De zuiger is naar onderen toe wel al "los". Hij is een cm naar onderen gegaan na serieus warm stoken. Naar boven wil hij alleen niet. Je kunt van onderen gewoon niet lekker slaan. Nu denk ik dat ik de drijfstang maar weer in elkaar ga draaien op de krukas en daarop de zuiger naar boven ga slaan. Dat betekend wel dat ik op de drijfstang moet slaan wat me niet lekker zit, maar ik zie nu geen andere oplossingen meer. Zou dit kwaad kunnen?
niemand meer tips, want dan ga ik nu beginnen verhitten en dan slaan
De wanhoop is nabij.
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG112_zps6e9f99c8.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG113_zpsa3a1d428.jpg
En nog geen mm beweging. Pa is ook niet te flauw geweest om de hamer in de hand te nemen maar ik weet nu echt niet meer hoe verder en begin stilaan aan het idee te wennen dat de laatste cilinder er nooit uit zal gaan. Niet heel lang meer of ik geef het op, tenzij iemand nog iets weet?
Ik ben er ook zeer bang van dat als ik de zuiger er ooit nog uit krijg, dat de cilinderwand te erg is uitgevreten om nog met honen op te lossen.
Er was nog hoop:
http://farm4.staticflickr.com/3814/9415654715_e3c713cd20_b.jpg
En we blijven proberen:
http://farm6.staticflickr.com/5544/9418417696_20e99f29cd_b.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7360/9415652753_450f86c2a7_m.jpg
zit ie onder al bijna tegen de krukas? Anders zou ik hem nog verder naar onder slaan, tot ie bijna tegen de krukas aanzit. Dan kun je het vlak schoonmaken waarlangs hij naar boven moet. Vervolgens weer leuk invetten/olieen etc en naar boven eruit rammen.
of anders de krukas er onderuit, dan kan je hem langs onder demonteren.
en over het bang zijn het blok kapot te trekken met kopbouten; houd het maximale aanhaalmoment uit de werkplaatsboeken aan. dat is al een hele hoop. En realiseer je dat als je te lang verwarmt, dat de zuiger ook mee gaat uitzetten. Is de zuiger van aliminium? Wellicht dat dat een andere (nadelige) karakteristiek heeft bij het uitzetten onder verhitting ten opzichte van het onderblok.
Hey Cass, bedankt voor het meedenken, daar heb ik wat aan. Zo'n beetje wat jij schrijft, heb ik over zitten peinzen. Naar onderen slaan zou op zich kunnen, maar dat heb ik bij cilinder vier ook zo gedaan en terwijl die veel losser zat dan deze, is er veel geweld aan nodig geweest om hem terug boven te krijgen. Als cilinder een helemaal onderin zit, ga ik die nooit meer bovenin krijgen. Die zit wel zo verschrikkelijk vast, dat gaat van mijn leven niet lukken. Krukas eruit was mijn allereerste gedachte, maar dan moet het blok eruit en krijg ik hem nooit zo lekker dragend als wanneer hij in de auto hangt. Slaan heeft dan minder effect en ik weet dus niet of hij er dan wel uit zal komen.
Daarnaast als hij eruit gaat, is dat nogal een aanval op het recht-uit-de-schuur-uiterlijk waaraan ik vor nu zo goed en kwaad als het kan vast wil houden.
De brander ziet er heel rigoureus uit, maar die is bewust gekozen omdat deze een brede vlam heeft die geleidelijker verwarmt dan een met een spitse vlam. Ik sta ook geen tientallen minuten te blazen, maar eventjes totdat het goed warm is. Als ik klaar ben met verwarmen - voor mijn gevoel dan, want meten is er niet bij - koel ik de cilinder zelf wat af met wd-40 e.d.
Ook de cilinder nog vol gegoten met thinner, wie weet.
Remreiniger roept mijn pa net. Goed idee of niet?? :confused:
Ik zou het gewoon proberen ma denk dat het niet veel zal helpen remreiniger verdampt bijna direct
sciroccoGTII
02-08-2013, 00:40
Onderlangs kan niet past niet tussen lagerbruggen van de krukas door. Ik zou dit blok als het je lukt heel snel over je rechterschouder gooien. Als je dit ooit weer betrouwbaar draaiend wilt hebben moet je het reviceren metovermaat zuigers. Na al dit stoken en geroeste cilinders. Zijn zat blokjes te krijgen. Ik vindt het eerlijk gezegd zonde van al je moeite ik had het gelijk al geweten als hetblok vast zat. Nobel van je vindt ik het dan wel weer.
jellehier
02-08-2013, 06:01
Ik zeg
Matching numbers!
Je moet de zuiger eens echt goed heet stoken en dan abrupt afkoelen, ergste wat er kan gebeuren is op zoek moeten naar een nieuwe/andere zuiger
Zit die zuiger er nog steeds in?? Wat ik aanraad is de blok eruit en hem onder de pres zetten, niet pressen tot hij loskomt maar een nachtje onder druk zetten met veel wd-40 ertussen, indien hij dan niet loskomt zou ik ook niet weten :S, succes ermee;)
Matching numbers!
Dat is waarom ik al deze moeite erin heb gestoken/erin steek. Het originele plan was zelfs een oettinger 16v, maar naast dat dat niet echt in het budget paste (...), is de wagen dan zijn originele blok kwijt. Ik vond het toen niet zo erg want ja, "het is toch maar een doorsnee 75 pk blok en het zit vast als een huis", maar de wagen zou zijn originaliteit erdoor verliezen, dat, wat hem nu juist zo uniek maakt. En hij is uniek genoeg zo, dus het blok moet blijven.
Als dat kan...
Het blok ga ik dus ook niet zomaar weg smijten. Ik zal dat pas doen wanneer ik zeker weet dat het niet meer te redden is, en dat is pas nadat ik hem heb gehoond. Blijkt het dan niet meer de moeite te zijn, jammer joh, maar dat is ook een deel van de hobby. Soms moet je wat ingeven.
Daarmee gaan we vandaag maar weer verder. Het houtje waarmee ik steeds de zuiger los heb proberen te slaan wordt vervangen door een slagijzer waarvan ik de kop met koper bekleed om de schade te beperken. Als het daarmee nog altijd niet lukt, gaat het blok eruit en zal de zuiger naar onderen afscheid moeten nemen.
En iedereen weer bedankt voor het succes wensen/meedenken! Top :thumbup:
sciroccoGTII
02-08-2013, 10:50
Maar naar onderden krijg je de zuiger er niet uit zoals ik aangaf, je zit met de lagerbruggen. Als je dit blok graag wilt houden zou ik dan de zuiger gewoon stukslaan, boren en een zetje overmaat zuigers. Dan ben je klaar en heb je ook een fatsoenlijk fris blok. En je matching numbers en het orginele blok.
Slaan wordt hem niet meer. We hebben hard genoeg geprobeerd, maar de zuiger geeft helemaal niks. Wat nu? Het blok eruit maar denk ik, maar ik weet nog niet wanneer. Probeer er morgen aan te beginnen, misschien dat hij er volgende week pas uit ligt. Zit er aan te denken om nog maar even naar MIVW te gaan, even wat "anders"... :screwy:
CarloPJB
02-08-2013, 16:44
Ik zou zelf , zoals al eerder gepost , blok uitbouwen , druk op de zuiger en laten staan , persen doet meer dan slaan .
:thumbup: voor je doorzettingsvermogen.
Doorzettingsvermogen begint al wat af te nemen, maar we hoeden de moed hoog. Wat jij zegt ga ik nu idd doen. Blok eruit, nylon klos op de cilinder, plaat daar weer over en dan aan trekken met de vier kopbouten onder het genot van een shitload aan WD-40. Hij moet en zal eruit.
Bijkomend voordeel wanneer het blok eruit is en het mocht allemaal nog d.i.y. reviseerbaar zijn, kan ik meteen ook de lagerschalen van de krukas vervangen, en alle keringen. Als het lukt..............
oh, en natuurlijk eerst de krukas eruit, maar dat mocht duidelijk zijn
dat gaat het echt wel doen denk ik, maar zou wel eerder voor zo een pres gaan om rollagers eruit te duwen, een nachtje laten staan en zal wel los zijn ;)
alleen heb ik zo'n gevalletje waterschade niet... soms moet je wat creatief zijn
Misschien loop ik op de zaken vooruit, maar ban vast rond aan het kijken. Dit (http://www.autogereedschap.com/a-25779272/hoon-apparaten-hoonstenen/hoonapparaten-per-stuk/) lijkt me erg goedkoop, maar het is wel midlock, dus in principe goed spul, TOCH??
En dat zinnetje onderaan
De hoonstenen zijn apart verkrijgbaar.
Wil dat zeggen dat wanneer ze versleten zijn, ik weer nieuwe kan kopen, of is het weer een naaistreek van heb ik jou daar en moet ik drie stenen kopen van drie ton per stuk?
sciroccoGTII
02-08-2013, 22:41
Als jij alleen dit blokje en nog een heel wat stuks heb je echt niet nieuwe stenen nodig, tenzij je ze tegen de kruklagerbruggen ramt. Even een aanslag erop maken.
Oh ja dat snap ik, maar ik bedoelde dat ze misschien bedoelde dat zo'n apparaatje 37E kost, maar zonder stenen, dus dat je die er nog los bij moeten kopen. Vaak zijn die dingen dan wel heel duur als het apparaat zo goedkoop is.
golf fahrer
03-08-2013, 12:21
Mooi project. Zie je niet vaak meer.
Leuk om te volgen.
Zo een matching number en dan het blok weggooien :screwy:
Zo verder doen en blok redden :thumbup: :thumbup:
Succes!
ps: ik ga nog is contact met jou opnemen. je weet wel nog voor wat ;)
heb alleen voorlopig te weinig tijd om mij ermee bezig te houden
KRIJG NOU TIETEN!!!
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG125_zpsfd50474d.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG126_zpsab13d6f3.jpg
Alle credit naar mijn pa voor dit stukje gereedschap:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG127_zps0be7cef4.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG128_zps88f056fd.jpg
Vanochtend maar voor een laatste keer geprobeerd, gewoon koud met het slagijzer van gisteren op de drijfstang. We dachten al "ach dat gaat toch nooit meer lukken", maar toen ik een mm vooruitgang meette, zijn we maar door gaan slaan. En inderdaad, daar kwam hij. Nu alles schoonmaken en een hoonsteen bestellen.
Ben benieuwd...
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Goed bezig!
En nu weer verder :P
sciroccoGTII
03-08-2013, 12:40
Is die laatste cilinder zo ruw of lijkt dat zo? Eerlijk gezegd denk ik niet dat je het met alleen honen gaat redden, je 'poetst' m enkel op je haalt zo goed als geen materiaal weg je maakt de cilinder enkelt ruwer..zou ook niet best zijn anders heb je zometeen 4 verschillende boringen. In mijn ogen ienigste oplossing is boren en overmaat zuigers. Kost de wereld ook niet.
En toch ga ik eerst honen. Wordt dat niks, overmaat kan altijd nog, maar andersom niet. Ruw zijn ze eigenlijk geen van allen, het is vooral vuil. Maar nogmaals, je kunt dat pas goed beoordelen als de hoonsteen er eens doorheen is geveegd.
sciroccoGTII
03-08-2013, 13:47
Klopt en vooral van foto af lastig te zien en wil je ook niet benadelen of zo, het is goed bedoeld advies. Goed smeren bij het honen.
Bedankt! :thumbup: Alle advies is welkom!
Inmiddels de cilinderkop ook ontleed terwijl de cilinders in het ultrasone badje liggen los te weken. Helaas heeft het staan-zonder-olie-vuldop-voor-meer-dan een-paar jaar niet veel goeds gedaan en zijn de nokkenas en de twee onderliggende kleppen met alle plaatjes en het hele circus serieus aangeroest.
Foto's komen straks, maar ik ben nu bekaf en een beetje ontspanning op zijn tijd moet kunnen...
ah deze is eruit :p
tevreden zeker :) komt wel goed na een goeje opkuis beurt,
Hij is er idd uit, godzijdank, maar ik ben er nog lang niet. Heel eerlijk gezegd ben ik het af en toe wel een klein beetje moe aan het worden. Alles wat moet gebeuren, zit vast. En dan niet gewoon een beetje vast, maar wel zo extreem. Maar we gaan verder, des te leuker is het straks wanneer alles schoon en nieuw is. Dat "recht vanuit de schuur" gaat voor onder kap even niet meer door. Er is absoluut niet te werken tussen al die hopen zand, aangekoekte olie/vet resten en tectyl. Dus het blok en de kop zijn/worden gewoon helemaal gereinigd, heel grondig, ik wil het niet riskeren dat er dadelijk wat zand tussen m'n klep of cilinder zit. Kan ik weer opnieuw beginnen.
De kop ligt inmiddels uiteen. Eerste twee kleppen zaten misselijk vast maar zijn er net als de andere heelhuids uitgekomen. Verder zaten de lagerschalen niet op de juiste volgorde: 1-4-2-3-5 :screwy: :screwy: :screwy: Nogal een beun aan de gang geweest, er zaten ook meerdere ringen onder verschillende moeren terwijl er geen onder andere zaten. Als laatste probleem wat betreft het hoofdstuk cilinderkop zijn de kleppen vrij serieus gekrast. Alsof er iets zand-achtigs tussen heeft gezeten. Ik heb alles steeds gecontroleerd en gereinigd en ben er daarmee zeker van dat de krassen niet van mij komen. Op zich fijn om te weten, maar anderzijds wel verontrustend, want dadelijk krast het gewoon lekker verder in de wagen.
Dan de zuigerveren. Die zitten rampzalig vast. De schraapveren gingen er relatief makkelijk uit omdat ze niet zo massief zijn als de andere twee veren. De grotere van die twee gaat ook nog wel, maar de smalste word erg lastig. Inmiddels zijn alle schraapveren, plus drie van de bredere veren los. De rest is voor morgen.
En als laatste is m'n nieuwe speeltje in huis: de hoonsteen :D
Moet ik daarvoor speciale olie gebruiken of is een gewone dunne olie goed genoeg? Of misschien de gewone motorolie? Of moet ik toch wel specifieke olie voor dit soort werk gaan aanschaffen?
De foto's blijf ik jullie nog even schuldig... :redface:
sciroccoGTII
06-08-2013, 22:39
Ik gebruik altijd terpentine in een bloemspuit. Werkt goed.
oke, gaan we dat proberen. Ik heb de laatste dagen steeds petroleum in een bloemenspuit gebruikt oor alles schoon te maken. Hervullen we hem even! :thumbup:
Mooi dat je een rocco 1 weer leven in blaast, ben dit project ook aan het volgen.
Ik ben benieuwd of honen voldoende is en of straks toch boren wordt en nieuwe zuigers.
Ik ben benieuwd of honen voldoende is en of straks toch boren wordt en nieuwe zuigers.
Ik ook!!! :D :D
The Skinnmeister
07-08-2013, 12:35
We wachten met spanning af ;)
Weer eens tijd voor een update geloof ik, deze keer geen gelul maar gewoon plaatjes:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG172_zps008e9eda.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG173_zps15898bd1.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG176_zpseea0eef7.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG178_zpsbc4da0f0.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG181_zpsc078d23e.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG190_zpsd07d8f60.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG192_zpsc1544637.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG195_zps7ba60d69.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG197_zpsfb2c8478.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG198_zps64b440fe.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG199_zpsd634f168.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG200_zps4fae868a.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG201_zps161b57c3.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG203_zpsd6eb84d1.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG205_zps789c6532.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG208_zps5a265a5e.jpg
En omdat het zo'n leuke bak is: :D :D :D
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG214_zps7d40ffd5.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG215_zps0e008a03.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG183_zps2c8ec383.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG185_zps6422d2c6.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG171_zps60f412b6.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/6b3f9c2c-c7bf-41e0-8d5d-baa1fcafa205_zps2a9af5dc.jpg
Zo op de foto's zien de cilinderwanden er na het honen goed ruw uit. Dus waar een ALDI accu boormachine al niet goed voor is..
Tiefleger
08-08-2013, 22:31
En vergeet vooral die ijsbakjes niet. :D :D :thumbup: :thumbup:
Mooi dat de zuiger toch nog los gekomen is aanhouder wint toch uit eindelijk :thumbup:
dragracer
11-08-2013, 21:35
goed bezig..... :thumbup:
Jaja, met de hulp van de ALDI voor een boormachine en ijsbakjes... we komen er wel. Hopelijk vandaag de pakkingen bestellen, morgen ophalen en weer gaan opbouwen.
Ben benieuwd...
Lekker bezig
Ook lekkerhobby ruim hobby hokje zo te zien.
En flinkd verzameling onderdele als ik zo rond kijk op de fotos
Dat is technisch gezien wel waar, maar ja, ruimte blijft geen ruimte. Zoldertje erin voor onderdelen, nog een zoldertje voor nog meer onderdelen. Auto erbij, nog een, en nog, tja, en dan zit je snel door je ruimte heen... Ach ja luxe probleem??
ja das waar hoe veel ruimte je ook hebt voor je het weet ligt het vol.
Wij 2jaar geleden andersom moete doen. van oud huis met grote schuur naar nieuwbouw met kleinere garage en bijna geen zolder.
Dat zou hier het einde van de wereld zijn. Tegen de tijd dat alles hier weg is, ben je een jaar kwijt denk ik... Of langer.
Vandaag pakkingset voor het gehele blok plus de vier zuigerveren opgehaald. Mijn hemel wat is die zooi t*fus duur. Alles afgebeld en deze als goedkoopste kunnen vinden (merk Elring), maar toch nog een dikke driehonderd euronen voor het hele spel. Dat is dan toch wel even slikken.
Daarbij kwam dat de zuigers die er nu in steken niet de standaard maat hebben voor een FP blok. Standaardmaat alsin de hoogte van de zuigerveren, die blijken namelijk allemaal een halve mm dikker te zijn dan bij een normale FP. Ik snap er geen ruk van, maar het is zo. Helaas. Geluk bij een ongeluk: na veel zoekwerk bleek er nog een 1.6 blok te zijn dat wel de juiste maten had, code FT. Toen schoot ik helemaal vol, FT? Nog noooooooooooooooit van gehoord. Maar goed, de maten klopten dus ik was allang blij. Hij had ze ook nog op voorraad, maar klaarblijkelijk al voor een jaar of 20 minimaal... Zeg maar stof met een vergeeld doosje ergens onderin. Vaag merk van Franse makelarij, maar het ziet er wel degelijk uit, dus we doen het er maar mee. Weinig keus überhaupt...
Dennis-Mash
13-08-2013, 21:53
Super project dit!
Dat zijn de teksten!
Tanks!! :thumbup:
De pakkingen:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG279_zps0e42b985.jpg
En de veren, tja...:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG280_zps8e1f4109.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG281_zpsac2921f5.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG284_zpsc111e46f.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG285_zps41634da2.jpg
En kon het even niet laten :D :D :D
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG303_zpseda3ad34.jpg
Al is dit ook wel lache, ATS telefoon's :rolleyes:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG304_zps333f0799.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG306_zpsa039deed.jpg
Of toch maar gewoon standaard:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG309_zps4185b1a8.jpg
En even testen, nummertje 4 was niet helemaal dicht.
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG382_zps34c0ac79.jpg
sciroccoGTII
14-08-2013, 21:38
Dat is inderdaad flink duur, enigste pakkingen die je nodig bent zijn dr carterpakking (of niet zou gelijk een windage tray plaatsen), klepdekselpakking, koppakking en uitlaatpakkingen. De rest kun je gewoon vloeibare pakking voor gebruiken. Was je voor een paar tientjes klaargeweest. Zuigerveren zitten zo rond de 80 euro bij een revisiebedrijf van het merk goetze.verder goed bezig. Lang gehoont of zo klaar? Heb je de boring ook gecontroleerd op rondheid?
Dat wordt slijpen :D neem aan dat je dat toch wel ging doen gelijk die oude klepsteel sealtjes eruit ;)
Honen viel wel mee, zodra het kon ben ik opgehouden, niet dat ik dadelijk met een een-punt-zes-en-een-halve zit... :D
Vloeibare pakking is leuk en aardig, maar gebruik ik niet. Nooit. Nergens. Is - al is het maar voor het gevoel - kwalitatief gewoon veel beter om echte pakkingen te gebruiken. Dit spul komt allemaal al van een revisiebedrijf af, de meeste onderdelenzaken konden er niet eens aan komen! :screwy: Ook de dealer niet. Iig, als ik alle delen los zou bestellen die ik nodig heb, was ik uiteindelijk duurder uit dan wanneer ik een complete set bestel. Daarbij komt nog dat wanneer het blokje straks goed loopt, ik de rest van de pakkingen wellicht ook nog vervang. Blokje eruit is niet zo gek veel werk. En ga ik dat niet doen, dan komen ze altijd nog wel eens van pas voor een van de andere 15 wagens...
De zuigerveren ga ik toch nog even een keer extra voor rondbellen, maar het zal lastig worden. Deze veren zitten me niet lekker, maar er zullen niet veel bedrijven mij een set van Goetze voor code FT kunnen leveren. Als het niet anders kan, dan maar gewoon deze erin, niet het eind van de wereld.
Klappensealtjes werden idd sowieso vervangen, slijpen heb ik vanmiddag wat mee geïmproviseerd, maar werkt als een trein.
Oh, hoe controleer ik op rondheid??
Mooie plaatjes weer hoor Rik en leuke update's.
Ik spreek je zondag :thumbup:
sciroccoGTII
14-08-2013, 22:04
Vloeibare pakking is niets mis mee mits je de juiste product gebruikt. Vaak zelfs nog beter als de 'ouderwetse' pakking. Flexibiliteit is er immers uit evenals is warmte ongevoelig. Niet voor niets dat vele revisiebedrijfen veel vloeibare pakking gebruiken bij revisies. Tegenwoordig goed spul te verkrijgen. Om de rondheid te meten haal ik altijd een buitenmicrometer bij een bevriend revisiebedrijf.
Whahaaaah!! Die foto op die verpakking! Ge-wel-dig! Zuigerveren van een duitse SS'er lijkt t wel..
En tsja, vloeibare pakking..Veel jonge motoren hebben standaard overal vloeibare pakking tussen zitten. Al vind ik het je wel sieren dat je bij zo'n oude motor ook de oude manier van afdichten gebruikt, stijl!
Vind t zowiezo geweldig hoe je tegen veel weliswaar goedbedoelde adviezen ingaat, en gewoon lekker je eigen gang gaat, prachtig haha.
Heel veel succes er verder mee man!
Tjsa, die vent op het pakje. Het wordt nog erger: op dat rondje op z'n vest staat "Doctor of Engines". Ik heb geprobeerd dat ook nog op de foto te krijgen, maar het is te klein helaas.
Vind t zowiezo geweldig hoe je tegen veel weliswaar goedbedoelde adviezen ingaat, en gewoon lekker je eigen gang gaat, prachtig haha.
Oeps, ik had niet in de gaten dat het zo erg was. :redface: Maar ja, er zijn zo wat dingen die ik per se op een bepaalde manier wil hebben. Zoals die pakkingen idd. Ik heb al tig van die dingen vervangen, nooit is er een gaan lekken en het hoort gewoon zo vind ik. In '76 bestond er helemaal geen vloeibare pakking en ik wil het er niet op hebben, dan kost het maar wat meer, jammer dan.
En versta me niet verkeerd hoor, ik vind het erg fijn als jullie meedenken. Er zijn ook genoeg adviezen die ik wel heel dankbaar heb gebruikt/gebruik. Dus, eh, keep it up, als jullie daar subiet nog goesting voor hebben... :tongue:
Man dreht, und dreht, und dreht, und...
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG383_zps038f9b72.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG386_zps1c7371d0.jpg
Wat je allemaal niet voor mekaar krijgt met een oud bedspijltje en een snotje GTI a-stijlkap kit. :D Want nog een keertje testen...
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG391_zpsbdb01ed3.jpg
...en hij is dicht.
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG390_zpsb97f1942.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG388_zpsf8ff44cf.jpg
Flink eelt op de jatten gok ik. Leg dat maar eens uit aan je omgeving :D
mooie foto's!
ook lekker oldschool garage :) precies periode correct
Haha thanks! :thumbup: Leuk om te horen.
@Polo1w: idd, de eelt staat erop, ze kijken je raar aan maar ze zijn ook wel wat gewend. Nu weet ik alleen niet direct of dat positief of negatief is...
Mijn school is terug begonnen deze week (helaas...), daarmee gaat de rocco steeds nog door, maar wat zoetjes aan. Ik hoop iig toch wel subiet met de hermontage te starten.
Top bezig ik vind het erg mooi dat je het originele blok erin hebt gehouden. De 1.6 originele gti motor van mijn broertje ligt ook nog in de opslag van zijn rocco 1 ik hoop niet dat we daar ooit hetzelfde gevecht met de zuigers mee moeten gaan leveren.
Die kleppen deed mijn schoonvader ooit met een rubberslangetje op de klepsteel en dan op de elektrische boormachine.
hmm, ja goed idee, volgende keer proberen we het.
Om dit gevecht met de roestduivel te mijden, kun je of geregeld je motor(en) eens ronddraaien, of als dat kan starten. Beter zou zijn de zuigers af te vullen met olie. Kan geen kwaad en dan ben je er zeker van dat ze niet vast zullen komen te zitten.
is zelfde verhaal, blok zat vast en zit nu ook vol met olie, maar moet toch ooit idd ook uit elkaar. Origineel is toch het mooist. Voor nu zit er een 16 klepper in. Volgens mij zou hij pics in het rocco topic zetten.
Ik heb me voorgenomen om geen vastzittende blokken meer te kopen. Als je t/m de zuigerveren een hamer nodig hebt om het uiteen te krijgen, is de lol er wel verticaal vanaf. Inmiddels heb ik een heel vroege '74er rocco gevonden ... met vast blok. Nondedju
Pewi Vwteam
20-08-2013, 21:46
mooi werk he kleppen inslijpen, zere klauwen krijg je der van, wij deden dit altijd met accu boor machine klepsteel in de accu boor en gaan. werkt goed alleen vond mijn baas dit niet goed :D gewoon wachten tot er klanten waren in de showroom hahaha.
Rick, is dat die rocco die jullie al een tijd op het oog hebben uit het buitenland?
yep, uit la belle France...
je mag het adres wel aan mij geven!
dan haal ik hem uit frankrijk weg.
ben al jaren opzoek naar zoon rocco!
Haha, ben al meer dan twee maand aan het onderhandelen met de fransoos, de wagen heeft veel emotionele waarde voor hem want hij was ooit van zijn vader en van vroeger toen hij klein was, enfin, je kent het verhaal. Met andere woorden, dat adres krijg je niet, als iemand hem haalt ben ik het. Dan krijg je mijn adres en mag je er naar kijken... Of je volgt hem op het forum natuurlijk! :D
al meer schot in de onderhandelingen inmiddels?
Nope, al een weekje niks meer van gehoord, maar dat is ook geen uitzondering. Komt wel goed denk ik, hoop ik...
Er is terug vooruitgang in de onderhandelingen met de Franse '74er rocco. We komen heel dicht richting een overeenkomst, hopelijk voor het einde van september.
Zou daarvoor wel nog wat ruimte kunnen gebruiken, dus als iemand nog een leuk project zoekt, ik neem graag van 1 afscheid.
Linkje (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=108499)
Bij voorkeur de GX, daar mag je een gek bod op doen! (Als iemand nog iemand kent die een golfje zoekt, laat ook maar weten, heel graag zelfs...)
Toch even een vraagje aan de mede rocco kenners hier. Wat maken jullie van dit "extra" stukje binnenscherm:??
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/roccoscherm_zpsf977eb71.png
Heeft dat iets te maken met de (Franse) export markt? In Nederland of Duitsland hebben ze het niet, ik heb het eerlijk gezegd nog nooit eerder gezien. Is het dan misschien een "pre-productie-geintje" van volkswagen??
Welke stuk bedoel je juist? Wil wel eens kijken k heb een 74 79 en 81 scirocco
Ben eens snel gaan kijken in de garage,
Je bedoeld dat stuk aan de boven zijde met dat stuk kreukel zone?
Bij mij hebben ze dat geen van drie ook de 74er niet...
Lijkt mij voor de stevigheid van het chassis of zo
ik wil uwe 77 gti wel over nemen ;)
@stapper: Ik bedoel idd die extra chassis achtige balk aan de bovenkant van het scherm. Van welke maand is jouw '74er??
Mijn '77er gaat niet weg Dave, van me leven niet, echt niet! ;)
Oh, en over dat mailtje van laatst, die '76er is gewoon een '79er. Typfout van de verkoper. Kijk maar naar de sleepogen en de nieuwe scharnieren. Om maar de makkelijkste dingen te noemen, er is natuurlijk nog veel meer...
Weet ik wel:D
Ben je nu in bezit van die 74??
Die gti is idd een 79 had zo wel mijn vermoedens grote bumpers = sleepogen é
neenee, het loopt nog, de '74er is nog niet van mij... Zal niet zo lang meer duren denk/hoop ik.
Ik weet niet juist van welke maand de rocco is
Mijn papieren liggen nu bij een maat die de invoer voor mij geregeld heeft
Het was een Nederlander en heb hem naar belgie ingevoerd
Zo rap als ik ze terug heb laat ik u iets weten
Grtz
bedankt! :thumbup: Hoop wel dat het geen originele hollander was??
Dat is/was ze wel...
Maar of wel moest de auto belg worden,of ik hollander
hmm, da's wel jammer, veel hollanders zijn er niet meer, al helemaal geen '74ers...
jellehier
05-09-2013, 18:46
Ach Hollander word je vanzelf ;)
En Limburger ben je al geweest (Ben Eerst Limburger Geweest)
niet veel geen hollanders meer, als ik naar daar rijd loopt het er vol van :);)
niet veel geen hollanders meer, als ik naar daar rijd loopt het er vol van :);)
ik heb in jaren ooit drie origineel hollandse scirocco's "in het wild" gezien, meer niet...
Scirocco_1600
05-09-2013, 19:42
ik heb in jaren ooit drie origineel hollandse scirocco's "in het wild" gezien, meer niet...
ik denk niet dat durneetje het op de scirocco's had :) , respect man dat je dit terug leven in blaast :) maar wat ben ik blij dat mijn 80er in iets beter staat is :p
wat is de staat van die 74er ?
Nee, hij had het niet over rocco's, maar wou het toch ff kwijt....
De '74er is in, relatief gezien, goede staat. Hij is sinds rond 1980 gestald in een Frans schuurtje, echter niet honderd procent droog. Hij heeft dus wel degelijk roest, maar zoals aan de bovenstaande foto van het binnenscherm wel te zien valt, is het over het algemeen zeker niet slecht. Er zijn wel wat stukken, zoals de reservewielkuip die vol met water heeft gestaan, of het hoekje achter het bumperhoekje dat een paaltje van heeeeeel kortbij heeft gezien, die wel echt rot zijn. Hij is zo goed als compleet, een aantal delen die missen zijn, zijn wel weer meteen heel moeilijke delen. Deurkaarten bijvoorbeeld...
Scirocco_1600
05-09-2013, 20:14
Nee, hij had het niet over rocco's, maar wou het toch ff kwijt....
De '74er is in, relatief gezien, goede staat. Hij is sinds rond 1980 gestald in een Frans schuurtje, echter niet honderd procent droog. Hij heeft dus wel degelijk roest, maar zoals aan de bovenstaande foto van het binnenscherm wel te zien valt, is het over het algemeen zeker niet slecht. Er zijn wel wat stukken, zoals de reservewielkuip die vol met water heeft gestaan, of het hoekje achter het bumperhoekje dat een paaltje van heeeeeel kortbij heeft gezien, die wel echt rot zijn. Hij is zo goed als compleet, een aantal delen die missen zijn, zijn wel weer meteen heel moeilijke delen. Deurkaarten bijvoorbeeld...
Was mijn frans beter geweest , wilde ik gerust een langs gaan bij die kerel ( ik woon op 20km van de frans grens .) maar mijn frans s*ckt :p
ik hoop dat je hem kan gaan halen :) . ik vind persoonlijk dat je in nederland veel makkelijker scirocco's vindt dan hier in belgië .
toen ik mijn scirocco kocht , stonder er 5 Scirocco 1 te koop in nederland . en slecht 1 in belgië . hier komen ze heel zelden op de markt .
Ik heb er hier anders toch ook nog niet zoveel gezien, in verhouding met de golf 1 bijvoorbeeld. En wat je ziet is negen van de tien keer bocht. Met die rocco's is dat nog tien keer zo erg, ze worden allemaal verbeund bijna...
oh, en ik ook hoop dat ik de 74'er mag gaan halen! :d ik wacht in spanning af, de volgende mail is het ja of nee woord...
beter, ben benieuwd! :thumbup:
Spannend!
Weer een mooi project erbij dan. Volgens mij kan jij je tot ergens 2030 wel vermaken, ofniet :D
2030? Ik denk dat ik 3020 wel zou kunnen halen, alleen haal ik dat zelf net ff niet meer ben ik bang... :D
Sja ik vind het niet jammer, ik ben gewoon heel blij dat ik een vroege rocco heb in de kleur die ik het liefst zie (zelfde groen als die op de foto) die nog een zeer goede basis heeft voor restauratie
Jij hebt binnenkort een franse, die zullen ook in frankrijk zeldzaam zijn
Khad het idd niet over roco's, kon het niet laten :P:P
Verder begrijp ik wel wat scirocoo 1600 bedoelt, ook voor golf onderdelen ga je meer resultaat hebben bij julliz, zeker de oudere modelen,
Verder weet ik nog een staan, weet niet welk jaar dus laat eens weten als je de 74 hebt wat er tekort van is dan bekijk ik het wel eens voor je ;)
Albert87
06-09-2013, 10:32
lekker bezig man . heerlijk om dit te zien ;)
houden zo en nooit weg doen :thumbup:
Scirocco_1600
07-09-2013, 12:25
Khad het idd niet over roco's, kon het niet laten :P:P
Verder begrijp ik wel wat scirocoo 1600 bedoelt, ook voor golf onderdelen ga je meer resultaat hebben bij julliz, zeker de oudere modelen,
Verder weet ik nog een staan, weet niet welk jaar dus laat eens weten als je de 74 hebt wat er tekort van is dan bekijk ik het wel eens voor je ;)
welke weet je nog staan ? als ik het niet verkeerd voor heb bij je van in mijn streek ( kortemark ofzo ? )
ik heb in jaren ooit drie origineel hollandse scirocco's "in het wild" gezien, meer niet...
Denk dat er nog wel enkele her en der verstopt staan in de boerenschuur, Rick.
welke weet je nog staan ? als ik het niet verkeerd voor heb bij je van in mijn streek ( kortemark ofzo ? )
jup ik ben idd van kortemark, bij oud ijzer Desender in merkem staan er wel nog maar zij crossen daar ook mee, maar weet nog een rotte staan ook 180 km van thuis, met chroom wel maar bouwjaar en/of hij hem wegdoet weet ik niet,
hmmm, toch eens achtereen gaan dan! ;)
Scirocco_1600
12-09-2013, 10:16
jup ik ben idd van kortemark, bij oud ijzer Desender in merkem staan er wel nog maar zij crossen daar ook mee, maar weet nog een rotte staan ook 180 km van thuis, met chroom wel maar bouwjaar en/of hij hem wegdoet weet ik niet,
ik ben van langemark en desender ken ik goed ;) jij hebt het vast over die rotte gifgroene waar hij nog 1000€ voor wilt :p , zij crossen niet met scirocco's hoor maar met honda civic en crx . ik denk dat ze er een stuk of 3/4 staan hebben .
Scirocco_1600
12-09-2013, 10:30
al meer nieuws over die franse scirocco ?
ik ben van langemark en desender ken ik goed ;) jij hebt het vast over die rotte gifgroene waar hij nog 1000€ voor wilt :p , zij crossen niet met scirocco's hoor maar met honda civic en crx . ik denk dat ze er een stuk of 3/4 staan hebben .
nee ik heb het over een grijze, ergens 76/77 int brusselse,
normaal staan er nog een kas of 2 op die containers te zien als je passeert, mijn opa woont aan keyers in,
al meer nieuws over die franse scirocco ?
Nope, nog altijd geen antwoord. Zeeer frustrerend. :rolleyes:
En Davy, Waar liggen die rocco's nu? Keertje langsrijden kan geen kwaad...
Kom net op een zweedse site deze rocco tegen:
http://www.garaget.org/?car=338737&image=3216308
Lijkt er zeer op dat deze ook zo'n binnenbalk heeft gehad. Heeft het misschien dan toch te maken met de export markt?
Jij zoekt echt alles af. Hahaha
helemaal gek die gast... :screwy:
Scirocco_1600
12-09-2013, 20:03
nee ik heb het over een grijze, ergens 76/77 int brusselse,
normaal staan er nog een kas of 2 op die containers te zien als je passeert, mijn opa woont aan keyers in,
ah die 2 op de containers zijn een type 1 en 2 ... maar het heeft een reden dat ze hoog staan en niet droog :)
Scirocco_1600
12-09-2013, 20:05
helemaal gek die gast... :screwy:
blijkbaar nog een grotere scirocco gek dan ik :p ... ik zoek elke dag (minstens 5x per dag ) scirocco's elk type zowel de 1 als de 2 :)
Ik hou het toch maar bij type 1, de tweede generatie doet me op een of andere manier echt niks
Scirocco_1600
12-09-2013, 20:13
Ik hou het toch maar bij type 1, de tweede generatie doet me op een of andere manier echt niks
ik vind alle 3 de type's mooi :) , tot nu toe rijd ik het liefst met een type 1 ( omdat mijn type 2 precies wat afgezien had in het verleden en telkens wel iets aan was waardoor ik er nooit echt vreugde in beleefd heb .
CAR-POOL
12-09-2013, 22:00
Mooi project! Ben benieuwd wat je er van gaat maken ,Ik heb nog nooit eerder Scirocco1 in zo'n kleur gezien.
Is dit niet wat voor je kwa onderdelen?
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/oldtimer-onderdelen/m700391795-scirocco-1-onderdelen-bijna-alles-drie-keer.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/volkswagen-onderdelen/m716116944-div-scirocco-1-onderdelen.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/volkswagen-onderdelen/m704648813-achterklep-scirocco-1-1980.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
van linkje een werkt het nummer niet. Ik heb hem al vaker proberen te bellen, maar hij is zo toegankelijk als een kluis en nu werkt z'n nummer al helemaal niet meer.
en die gl, da's vrij sonde om te slopen
En hoe staat het met de scirocco waar deze thread over gaat? :rolleyes:
Hoe het ermee staat? Stoffig! :D
Nee, niet zoveel meer gedaan, de kop moet nu eerst worden opgebouwd, maar daaraan moet ik nog wat laatste dingetjes doen. Hopelijk binnenkort. (zondag misschien...??)
Zojuist groen licht gehad vanuit Frankrijk. http://kids.flevoland.to/plaatjes/smilies/smiley_wave.gif
Duurt nog wel minstens een maand voordat de rit kan gemaakt worden, maar die tijd zal ik nog wel nodig zijn om een ander te verkopen. Iemand nog een golfje? Ik MOET er een kwijt.
Goed nieuws :thumbup: nou maar hopen dat ze zich niet bedenken in die maand :D
Nee precies, moest in de mail dat regeltje wel al lezen, "mits ik me niet bedenkt". Ohoh...
Scirocco_1600
15-09-2013, 18:50
super , nu moet je zorgen dat je de wagen snel kan ophalen , voor hij zich inderdaad bedenkt .
Nee precies, moest in de mail dat regeltje wel al lezen, "mits ik me niet bedenkt". Ohoh...
Gefeliciteerd!
Verder maak je mooie threads van je projecten, leuk om te lezen!
Druk met van alles behalve de rocco, helaas. Ik ben vooral de voorraad aan het herinrichten en uitdunnen zodat er wat plaats komt, de rocco ligt daarmee nog stil. Ik hoop het binnenkort weer op te pakken.
Nog steeds aan het opruimen :D?
Dat altijd haha, inmiddels ook een snel tussendoor projectje to raise funds zeg maar. Ook weer topdrukte op school dus ligt nog altijd stil.
Als iemand er zich nog over interesseert, de Franse deal is rond, een datum moet nog worden afgesproken. Als iemand nog een golfprojectje wil...? [zie signature]
ah dat is goed nieuws, nu zo vlug mogelijk een tripje naar het franse, hoe ver moet je zo rijden??
zie trouwens dat je wat gerief verkoopt, zitten je swallowtail schermen erbij? zou deze nog nodig hebben voor mijn 75er ;) laat maar iets weten ;)
Het is een goeie 700 km als ik me zo niet vergis. Het wordt waarschijnlijk januari, mocht het weer het niet toelaten, dan nog later. Is mij geen probleem, hem ook niet, dus komt goed! ;)
Ben wat aan het opruimen ja, maar dat is eigenlijk al het niet golf of scirocco type een spul. Ik heb nog wel wat liggen van je swallow schermen, heb je een mail gestuurd, maar niet binnen gehad zeker?...
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG015_zps6ff51259.jpg
Iets dat ik nog nooit gedaan had, gek genoeg (geen idee waarom ik dat nog nooit bedacht had...?!), is dit bedrijf opzoeken. Blijkbaar bestaat het nog, of in ieder geval wordt met deze naam in Hengelo nog altijd hetzelfde nummer opgegeven in de telefoongids. Morgen maar eens even bellen, ik ben heel benieuwd of ze nog wat weten.
Scirocco_1600
04-12-2013, 12:28
succes :p en wat ga je dan vragen ? :-)
Het nummer klopte inderdaad nog, er werd opgenomen door meneer Hissink, maar hij wist helaas helemaal niks meer van de rocco. Het klopte dat hij in de jaren 70/80 wat in auto's handelde, en deze wast vast voorbij gekomen, maar meer kon hij me helaas niet vertellen. Een rode kon hij zich wel herinneren, maar ja, dat is 'ie nu niet direct... :D
Volgende keer beter.
Scirocco_1600
04-12-2013, 19:39
haha ;) jammer , ofwel was u blauwe vroeger een rode :p
nog nooit geprobeerd de eerste eigenaar de contacteren van u rocco ?
heb ik ook eens gehad met een Golf 1 GLD uit '78 ..had de eerste eigenaar volgens het boekje van de dealer weten te traceren...
was best wel benieuwd van hoe en wat...aangekomen bij 'beste' man en aangebeld ,,kwam hij vervolgens van achteren zijn erf af ...met een eind hout en een duitse herder..
ben wijselijk maar gauw weg gereden ...kennelijk zat de liefde voor het Golfje niet zo diep meer...
golf fahrer
04-12-2013, 20:29
Ben zelf zo met mijn golf 1 naar de garage gereden waar ie vroeger onderhouden werd. Was eigenlijk heel fijn :cool:
Die garagist wist nog wel wat te vertellen over de wagen. Als ik zijn oude pc van volkswagen aan de praat zou krijgen, zou ik zelfs nog de facturen mogen opzoeken :thumbup:
Helaas is computer niet echt mijn sterkste punt en heb ik de meeste facturen reeds in een map liggen :tongue:
De eigenaar zelf heb ik proberen de contacteren, maar daar kwam geen reactie.
Ik kan het aan iedereen aanraden om is de vroegere eigenaar of garage op te zoeken. Kan altijd leuk zijn :thumbup:
In een vrij uurtje weer iets leuks gedaan gekregen:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG371_zpsb1c0eb87.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG351_zpsba9c7065.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG350_zps9cb108ed.jpg
Ook nog een detail:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG376_zps5650616d.jpg
Van de Fransoos krijg ik al weer een paar weken geen gehoor. Ik hoop dat het nog goed afloopt...
wat een verhaal.... :thumbup:
leuk projectje
Gaaf dingetjes inderdaad. Ook mooi tankdopje.
Ik zou helemaal gek worden als je zo lang moet wachten. de deal was eigenlijk toch af rond?
Waarom laten ze zo lang niks van hun horen? Toch moeite om er afscheid van te nemen ofzo???
Ik heb geen idee, maar iedere keer als ik eraan denk word ik er stront nerveus van. Ik wil hem onderhand gewoon hier hebben, maar het schiet voor geen meter op. Ik heb ook geen idee waarom hij niet reageert, contact is altijd langzaam maar toch goed geweest.
golf fahrer
20-01-2014, 19:30
Probleem blijft de afstand hé.
Je kan er niet zo, snel snel, naartoe rijden.
Hopelijk komt alles in orde :thumbup:
Tankdopje is meeeeeeer dan fraai en zeldzaam :D zag er wel eens 1 op E-bay voorbij komen :eek:
Kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt zeker als er niet meer gereageerd wordt.
Ik duim met je mee :thumbup:
precies, stond hij in boxtel, was hij al 4 keer hier geweest, maar goed, ik hoop maar dat het in orde komt...
Tankdopje zat op een golf, los deed hij hem niet weg/ruilde hij niet, dus maar de hele golf gekocht :tongue: . Was toch een prima hokje, maar heeft nu wel de tijd voor de rocco gejat...
Gisteren weer een onderdelen rondje gedaan, wat leuke dingen kunnen ophalen. Nog een setje velgen van het oude type, maar, het is allemaal om de details, dus deze keer met een juiste datumstempel. De set die ik al had was een samengestelde van drie velgen van een hele vroege audi 80 (GT(E)?) en een NOS velg, maar van het nieuwe type met de tekst in het hart. Niet ideaal dus, de nieuwe set wel.
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG497_zps93a9ca4c.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG501_zps9269bd83.jpg
Dan voor de onderdelen ervan nog anderhalf interieur van een '76er audi 50 / polo type 1 ingeladen. De plastieken delen had ik nog nodig voor de rocco, dus dat kwam mooi uit. De rug is gelijk aan die van een vroege golf, de zitting is wat anders. Afin, ik heb ze opgeslagen voor zo ooit misschien als donor zetels te gebruiken. Mocht iemand interesse hebben in iets van de sets, het mag weg voor een klein prijsje. (Pakt toch weer allemaal ruimte)
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG472_zpsc3ea519c.jpg
Hier zijn de kopsteunen ook bij:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG473_zps992798f0.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG481_zpscaa4e690.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG486_zps40984fca.jpg
En eentje voor het af te leren...
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2027-MK-74/IMG493_zps2a6421c0.jpg
The Skinnmeister
26-01-2014, 12:58
Goed bezig Rik :D
Blijf met je meeduimen voor de Fransoos.....
CAR-POOL
28-01-2014, 18:33
Dat blauwe interieur ook met hooftsteunen heb ik ook nog staan voor de verkoop , in nette staat is behoorlijk zeldzaam. Heb gelukkig interieur zonder hoofdsteunen gevonden wat origineel is voor mijn Golf dit interieur is alleen geleverd vsn 1976 tot begin 1978.
Behalve dat het mijne antraciet is, modeljaar '76. ;)
CAR-POOL
28-01-2014, 22:22
ow haha , dacht dat donker blauw was , en dat de bekleding verkleurd was.
Out with the old...
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG509_zpsbdafd0a0.jpg
...in with the new!
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2056-JS-01/IMG638_zps2be961dc.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2056-JS-01/IMG637_zps00fbbdfd.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2056-JS-01/IMG634_zps9beb57f6.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2056-JS-01/IMG624_zps0e5ec15d.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2056-JS-01/IMG639_zps417a1f41.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2056-JS-01/IMG560_zps75a1a6c7.jpg
Ben heel blij met de nieuwe aanwinst: '76er TS ori Hollands met de toch wel vrij unieke (voor de Nederlandse markt dan toch) 85pk motor. Leukste is dat hij maar een maand of twee van de blauwe scheelt, en toch hier en daar wel een detailverschil heeft. De wagen is dus in '76 verkocht, in '77 overgenomen door de tweede eigenaar die een blok bij mij vandaan woonde. Hij heeft er t/m 2007 mee gereden en hoe merkwaardig ook heb ik hem nooit gezien. Een half jaartje terug ongeveer heeft die eigenaar hem bij Kwaroks op de garage ingeruild. Roel heeft hem dan overgenomen en ik dinsdag weer van hem. Met andere woorden, de wagen is in omgeving Eindhoven geboren en er nooit weg geweest.
Plannen:
- Hopelijk deze vrijdag naar de keuring, dan gewoon rijden. Voor die APK moeten als het goed is alleen de ruitenwissers even gemaakt worden, de rest werkt allemaal.
- Vreselijke velgen wisselen voor origineel 5J staal.
- Wagen polijsten en van binnen geheel schoon maken.
- Alles technisch honderd procent maken.
- Chroomwerk is voor een spuitbeurt ooit ver in het verleden verwijderd geweest. Dat heeft nogal wat schades gemaakt en daarom wil ik dat ook even in orde maken.
- Dorpellijsten steken.
- Gele folie van de lampen.
- Blauwe platen monteren.
- Oud blaupunkt radiootje monteren met bijbehorende speakers voor de gaten in de deurkaarten te dichten.
- De stoelen zijn zo rot dat je er niet kunt gaan in zitten of je kleding hangt vol met rommel en pluizen. Als het kan een set schapenvelhoesdingens vinden, tot die tijd ga ik ofwel de stoelen uit mijn blauwe steken of een andere die ik nog heb staan. Die is wel geel dus liever niet.
Als iemand nog iets van zilver plaatwerk heeft van het oude type, please let me know, want alles wat er op en aan zit is stok verrot en de achterklep is van het nieuwe type. Ik hoop de ze bij de keuring geen probleem gaan maken van het linker scherm. Of iets van het oude type interieur, laat ook maar weten.
Lekker bezig Rik :thumbup: eentje weg en gelijk weer iets aparts voor terug ;)
Model stoelen zijn wel echt mooi even los van de stof en zo.
Zover ik weet is het roestgaatje in het LV scherm geen probleem voor de APK. Het is geen dragend deel. En anders voor de APK gewoon dat bruine scherm erop.
Het is wel een scherp deel aan de wagen, in dat opzicht zou het wat gezeik kunnen geven. Als ik nu een ander scherm steek dan ben ik bang dat ik het niet meer vast krijg, de dorpel zal wel van de roest uiteenvallen rond de onderste bout.
Ja precies, zal hier en daar toch wel een rolletje aan opgaan...
Vandaag post gehad van de RDW, het pasje. Ben helemaal niet blij met de nieuwe regeling, maar bon, je doet er zo weinig tegen hè?
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2056-JS-01/IMG644_zps7fc91eb6.jpg
wessel97
13-02-2014, 17:08
Ja precies, zal hier en daar toch wel een rolletje aan opgaan...
Vandaag post gehad van de RDW, het pasje. Ben helemaal niet blij met de nieuwe regeling, maar bon, je doet er zo weinig tegen hè?
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2056-JS-01/IMG644_zps7fc91eb6.jpg
lijkt wel een pinpas? gaat dat allemaal voort digitaal wanneer ze bijv. controle doen, en jij moet je papieren (nu dus een pas) laten zien?
Is inderdaad het pinpas formaat, of het elektronisch gaat weet ik niet, zou goed kunnen. De wagengegevens staan op de achterkant van het pasje.
Dan zou ik deze ook wel krijgen als ik hem aan het einde van de volgende maand uit de schorsing trek.
The Skinnmeister
13-02-2014, 19:19
Ziet er wel grappig uit zo'n pasje.
vwjohnny
13-02-2014, 20:08
Me 2 heb er voor m'n puch :redface: ook al 1 gekregen.
wessel97
13-02-2014, 20:37
snap nogsteeds niet waarom dat ze zeiden dat het minder fraudegevoelig zou zijn, volgens mij is het vrijwel net zo fraudegevoelig als papier... denk ik
CAR-POOL
15-02-2014, 19:23
Mooie Scirocco's! :thumbup:
Misschien moet je eens informeren bij autocross clubs ed voor onderdelen , ik ben wel beetje bekend met autocross , en bijna elke wedstrijd gaat er wel weer een nieuwe Scirocco type 1 de cross in , waar ze ze allemaal vandaan vissen geen idee , maar alle onnodige onderdelen worden meestal toch weggegooit , ze zijn alleen blij dat ze een Scirocco 1 kas hebben gevonden....
pm maar wat adressen door, het proberen altijd waard natuurlijk ! :thumbup:
Onnodige onderdelen ? Zoals voorschermen en portieren ?
dat niet nee, haha, :tongue: maar een interieur is dan niet echt meer nodig...
Ja maar zonder schermen en deuren heb je aan een interieur ook niet veel.
?! Ik kan voor de grijze best een net interieur gebruiken hoor, maakt me echt niet uit of het plaatwerk of het interieur er eerder is. Heb het allebei nodig.
sciroccoGTII
16-02-2014, 16:42
En elke cross een nieuwe is ook wel sterk overdreven. Zoveel rijden er niet meer in de cross met een type 1 wij betalen ook gewoon dik geld voor een scirocco mk1 kas, het is maar net of je het ervoor over hebt. Gemiddeld gaat een kas 1 a 2 jaar mee mits geen gekke dingen.
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2056-JS-01/IMG642_zpsefdfe645.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/scirocco%2056-JS-01/IMG640_zpsb2bc1789.jpg
martiepartie
17-02-2014, 20:58
Het topic heet "vanonder het stof" , maar ik snap het "van" niet helemaal :)
Nieuw probleempje tegengekomen. Dinsdag avond zijn we met het ding naar huis gereden, liep toen als een zonnetje. Sinds een dag of drie loopt hij echter als een tractor, klein onderzoek wees al direct naar dat hij simpelweg verzoop. Carburateur aangekeken en het was snel duidelijk. De gashendels hangen er allemaal op half elf aan, verbogen, half losgeschoten. Kortom, helemaal gaar. Er is al enorm veel aan de carb gesleuteld en verneukeld, veel uitgeschoten schroeven en dat soort dingen. Hij liep verder prima, dus wil er voor alsnog niet teveel aan doen behalve de hendels op orde zetten natuurlijk. Wil er wel graag een op reserve hebben liggen. Is een Zenith 2b, heeft iemand daar iets van liggen toevallig? Motorcode is FR, mocht je er wat aan hebben.
Scirocco_1600
18-02-2014, 20:08
Nieuw probleempje tegengekomen. Dinsdag avond zijn we met het ding naar huis gereden, liep toen als een zonnetje. Sinds een dag of drie loopt hij echter als een tractor, klein onderzoek wees al direct naar dat hij simpelweg verzoop. Carburateur aangekeken en het was snel duidelijk. De gashendels hangen er allemaal op half elf aan, verbogen, half losgeschoten. Kortom, helemaal gaar. Er is al enorm veel aan de carb gesleuteld en verneukeld, veel uitgeschoten schroeven en dat soort dingen. Hij liep verder prima, dus wil er voor alsnog niet teveel aan doen behalve de hendels op orde zetten natuurlijk. Wil er wel graag een op reserve hebben liggen. Is een Zenith 2b, heeft iemand daar iets van liggen toevallig? Motorcode is FR, mocht je er wat aan hebben.
met wat geluk vind je ook een nieuwe zoals ik gevonden heb :) ... veel 2dehands 2b5 zijn slecht en je kan het jammer genoeg niet zien buitenaf
Nouja, ik zou geholpen zijn met de assen van de kleppen, het onderdruk potje en de gashendels. De rest van de carb is niet heel netjes, maar wel goed. Hij liep echt prachtig. Heb al zo snel twee donor carbs gevonden, hopelijk kan ik die laten overkomen.
Ik heb je hele topic door gelezen mooi hoor wat je allemaal doet mijn eerste auto was ook een Scirocco het was een zwarte uit 1976 hij zal wel niet meer op de weg zijn hij was toen al aardig rot het kenteken was 76-ND-03.
Ik heb je hele topic door gelezen mooi hoor wat je allemaal doet mijn eerste auto was ook een Scirocco het was een zwarte uit 1976 hij zal wel niet meer op de weg zijn hij was toen al aardig rot het kenteken was 76-ND-03.
Helaas geen 76-ND-03.
Wel is de 76-ND-04 nog bekend.
The Skinnmeister
19-02-2014, 19:33
Gij blijft ook aan de gang he ;) Niet stilzitten :D
Gr Roland
Dit was mijn eerste auto hij reed erg lekker volgens mij was het een 1.5 maar dat zou ik na kunnen kijken.
Sorry voor de slechte foto het is een foto van een foto :thumbup:
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-G67JZ4SB.jpg
We hobbyen lekker door. Vandaag de elektriek op orde gesteld, morgen wordt de huidige carb opgefrist, een keertje poetsen nog en met wat geluk kan hij deze vrijdag dan alsnog naar de keuring....
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG755_zps1585d878.jpg
Goed bezig, hopelijk komt hij in een keer door de apk!!
Vandaag niet meer gelukt in ieder geval, helaas. Ben nog wat extra dingen tegen gekomen. Veel klein dingen, maar vooral was het de kachelradiator; lekte als een zeef. Alles dus gedemonteerd. Kan dan ook weer geen vuile unit terug zetten en dus die weer volledig uiteen getrokken. Als ik dan een sopje heb gemaakt ook maar meteen alle andere plastic delen even wassen, was goed vuil. Zodoende ligt nu het complete interieur eruit en werkt er nog steeds niks. Nou goed, nu even doorzetten, is hij straks tenminste wel in orde.
De kas valt hier en daar heel erg tegen. Ik wist dat hij behoorlijker dan behoorlijk rot was, maar rekende er op dat min of meer alles wel ingepakt zou zijn met overzet stukken die nog redelijk waren. Dat is dus niet overal meer, die overzet stukken beginnen er ook al aan in te geven. Heb nog een spuitbus tectiel staan. Er zit voor nu niet veel anders op dan het op de Sjonnie manier te verstoppen.
Nou je hebt wel pech met je auto veel succes met prutsen en hem klaar maken voor de a.p.k :thumbup:
Nou ja pech, zijn we altijd op berekend. Meevallen doet het nooit...
Rallyegolf20vt
22-02-2014, 09:10
Moedig van je hoor ! :thumbup:
Ik had al lang een andere beslissing genomen :D
Je moet wel een echte scirocco liefhebber zijn om zo lang door te modderen met zo`n slechte basis. :(
Thanks! :redface:
Vandaag aardig wat kunnen doen. Ofschoon vanmiddag, vanmorgen hebben weer wat leuks opgehaald, komt binnenkort nog wel een topic over.
De scirocco is technisch weer opgebouwd, loopt weer mooi. Ik heb bij het in elkaar zetten van de carb echter wel ergens de veren fout gestoken. Komt omdat ze al niet goed zaten en ik er geen exploded view van heb. ik weet dus niet hoe ze origineel horen. Ze staan nu in ieder geval te los, op het gaspedaal ademen is al genoeg om de naald van de toerenteller te doen wuiven...
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG786_zps0b432cb7.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG787_zps3e8ee775.jpg
goed volgestopt hobby schuurtje :cool: lekker bezig hoor
Scirocco_1600
23-02-2014, 09:44
heb je hier wat aan ?
http://img.photobucket.com/albums/v35/Ostepetter/2b5.gif
Goed bezig Rik! Ik kom wel weer een keer kijken!
Zeker doen Roel, het wagentje is absoluut opgeknapt, leuk om te zien.
Die tekening is van eenzelfde carburateur, maar net een ander (later) type, met het onderdruk potje aan de andere kant van de carb en daarom ook met andere gashendels. Met andere woorden, ik kan er niets mee helaas. Toch bedankt voor het meedenken!
Scirocco_1600
23-02-2014, 12:17
Zeker doen Roel, het wagentje is absoluut opgeknapt, leuk om te zien.
Die tekening is van eenzelfde carburateur, maar net een ander (later) type, met het onderdruk potje aan de andere kant van de carb en daarom ook met andere gashendels. Met andere woorden, ik kan er niets mee helaas. Toch bedankt voor het meedenken!
dan is het niet de correcte carburator toch ?
dit is een pierburg 2b5
http://www.partbob.com/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/567_71795215.JPG
Niet helemaal, dit is een modernere versie. De opzet van hendels, choke en onderdruk potje is wat anders. Gezien dat juist is wat ik nodig heb, ben ik er niet mee geholpen.
Scirocco_1600
24-02-2014, 12:37
hmm de moderne versie ? ik heb 3 stuks liggen en zijn beide gelijk ... van bouwjaren 76 tot 86 ofzo ... vreemd .
Dit is de mijne:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG747_zps47f39ce0.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMG756_zps362323d5.jpg
Als je er nog zo een op overschot hebt, laat maar weten.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.