View Full Version : 1.6TD op druk....
Nou ben ik al lang aan het schroeven aan m'n TD'tje om het allemaal sneller te krijgen (pomp flink open, wastegate gedeactiveerd, overdrukklep afgedopt, 63mm uitlaat), vandaag kreeg ik het heldere idee om eens een turbodrukmeter in te bouwen.
http://www.volksforum.com/users/stijn/Afb082.jpg
Sorry voor de shit foto (mobieltje doet niet echt lekker macro), maar ik begin te begrijpen waarom ik meer koppakingen dan banden verslijt :eek: :eek: :eek: :cool:
whoooooooooooooootttt.....give him hell!!!
vwleusden
22-06-2005, 20:11
dat is goeie poep :D
Rickyrick
22-06-2005, 20:59
leipe shit Tijn !
WTF !!!
Hahahahaha, cheap ass tuning, behalve als je zo door blijft gaan met je koppakkingen :)
Kicku man
:D
Voor de duidelijkheid, laaste getal op de schaal is 1,5 :cool:
Pedaalemmer
22-06-2005, 22:39
is dat zo`n lompe turbo of wat is hier de oorzaak van?
Big_Mac_Mark
22-06-2005, 22:41
Hehehe, das wel mstrt, Stijn! Even een dikke 1,5 bar op je turbootje! :D
Black Devil
23-06-2005, 08:33
Hahaha mooi spul, zal mij benieuwen wanneer er andere dingen dan de koppakking het begeven
AD racing
23-06-2005, 09:27
hehe, niet wat meer foto's van de wagen?
Ik ben zelf bezig met een TDI in mijn golfje 1 te leggen... Draait al en zo, nog juist elektronisch gaspedaal en dergelijke kwijt geraken en ik kan ook goed door dieselen...
Arne
MauSeR35
23-06-2005, 09:50
jeah boost it
Viperwin
23-06-2005, 10:01
Woooosh! Blow me! Eeeh, the diesel, that is :p Heb zelf ook nog met een 1.6 TD @ zo'n 95 pk gereden, en dat stampte best! :eek: Dit zullen toch wel wat meer pony's zijn, schatting? Oh, ennuh: rooktie? :wink:
jetta einser
23-06-2005, 10:23
Dit zullen toch wel wat meer pony's zijn, schatting? Oh, ennuh: rooktie? :wink:
dat zou ik nu ook eens graag weten
:D :D
ik heb een golf2 1.6gtd motor liggen voor in men golf 1 dus dit intreseert me wel :tongue:
Ik heb werkelijk geen idee wat het doet aan pk's, maar het rookt als een schoorsteen ja! Trekt echt heel de straat zwart als het moet.
Helemaal lekker loopt het nog niet, met die hoge turbodrukken verdwijnt de rook in het hoge toerengebied en neemt het vermogen wat of. Denk dat de dieselpomp gewoon niet genoeg verrijkt krijgt en niet weet wat 'ie met die druk aan moet!
Volgende actie: intercooler en die pomp kietelen ;)
GTIDriver
23-06-2005, 11:47
hi stijn,
met wat voor een TD rij je dan?? ik heb zelf n JR die ik in mijn MK1 ga leggen.. ik heb nog de keus in turbo's uit:
Garret T3,
kkk k014,
kkk k024.
mij is geadviseerd om een combinatie te nemen van het watergekoelde huis + de uitlaatzijde van de k024 met daarbij de inlaat zijde van de T3. (caddy forum).
maar ik denk dat ik het gewoon bij de K024 laat, ik kan later altijd nog kijken naar andere opties...
en wat betreft pomp?? als ik dit zo lees dan moet ik maar de originele JR pomp gaan vervangen voor een RS of AB pomp. wat denk jij er van??
garret turbo..niet garat..;)
Allart-Ghetta
23-06-2005, 11:56
Heb je het boost-paddestoeltje in de pomp ook al vervangen door eentje die meer verrijkt? Moet je ff op de Vortex kijken naar een Canadees met een Jetta 2 1.6 TD, speciaal snel paddestoeltje, dikke uitlaat eronder en lekker rap, veel aan gedaan.
GTIDriver
23-06-2005, 12:13
oeps....
garret turbo..niet garat..;)
GarretT niet garret
:redface:
Het is een JR met Garrett T3
Nee, rijdt nog met de ori 'boost paddestoel', daar zal dus wel het probleem zitten! Was mijn analyse dus correct :) Heb je iets van een hint of link ofzo Allart?
CabrioSlicK
23-06-2005, 18:13
Ik denk dat dit (http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1964259) de link is.
Allart-Ghetta
24-06-2005, 11:14
Jep die bedoelde ik!
Thanks, heb het eens goed doorgelezen en vandaag met mijn TD aan de gang geweest. Meteen spoedcurses dieselpomp want het hele ding viel natuurlijk uit elkaar tot een grote hoop veertjes en palletjes....ingewikkeld spul zeg!
Ik heb de boostpin dus verdraaid naar de meest diepe kant maar het doet nog niet echt veel eigenlijk. Zou dus zo´n aggresievere pin moeten hebben zoals hij ingebouwd heeft (heb nu ook nr 51 net als er origineel bij die canadees uit kwam).
Ik ga ook eens de specificaties opzoeken van de turbo die op deze JR zit want om de een of andere reden spoelt mijn andere TD, een originele Golf 1 GTD met CY motor, vele malen sneller op. De JR turbo maakt maar weinig toeren en begint pas bij hoge motortoerentallen op te spoelen en geeft dan ineens 1,7 bar terwijl het motortje zelf dan al bijna buiten adem is...de CY spoelt gewoon al veel eerder op en dat terwijl beide turbo´s T3´s zijn met geen uiterlijke verschillen.
Cabby 82 TDi
24-06-2005, 18:58
Ik had inderdaad hetzelfde gevoel maar dan met een snellere SB motor en de oude JR motor.
Maar daar zit wel verschil in de turbo. De diameter van de SB is veel kleiner en spoolt daardoor sneller op.
Stijn heb je toevallig nog een slang van het luchtfilter naar de turbo liggen voor een SB ?
Mijn JR past niet niet :D
Diameter turbo inlaat SB = 50mm
Diameter turbo inlaat JR = 59mm.
Ik heb al het eea geprobeert, maar de slang schiet steeds los. En om nou zonder luchtfilter te rijden lijkt me niet zo'n succes. Of het moet zijn dan K&N een filter heeft dit rechtstreeks op de turbo kan en tegelijk de carterontluchting aan kan sluiten.
Eh nee, heb alleen JR spul liggen helaas.
Dus de Cabby is weer ´alive and smoking´? Nou jij dacht dat die van jou rookte toen he......moet je eens achter mijn TDtje rijden. Alsof het een zeeschip is, niet normaal. Maar bij hoge boost verdwijnt de rook dus oftewel nogsteeds te weinig brandstof bij hoge druk.
Blijkbaar zijn de JR turbo´s dus behoorlijk groot (overbemeten?) voor de kleine motor en daar zal dus ongetwijfeld die langezame spool-up aan te wijten zijn. Niet erg maar wel jammer dat hij net beetje druk begint te geven als het dieseltje al lang schreeuwt voor de volgende versnelling.
Die Canadees op Vortex had het ook over een ´fuel governer modification´ waardoor de toerenbegrenzing uit de pomp wordt gehaald . Ik denk dat ook DAT een grote oorzaak is van het knijpen bij hoge toeren. Blijkbaar heeft mijn GTD zo´n modificatie gehad want die blijft gaan tot ie ontploft. Ik heb m gemaild en gevraagd hoe je dat doet.
Zal in ieder geval de turbo op de GTD eens bekijken want blijkbaar is daar toch iets anders mee...
Best leuk, diesels verkrachten :)
Net gisteren een dieselblokje (met wat random toebehoren) opgehaald:
http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/post-9-63897-IMG_5362s.JPG
http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/post-9-63830-IMG_5361s.JPG
Nu nog een auto zoeken om t in te bouwen (misschien wel gewoon een halve meter naar voren verplaatsen),.. omkeuren en dan echt gaan bouwen :)
Voor de Polo is er in de small-block variant nooit een grotere diesel geweest dan de 1.4 (kleinste: 1.3), maar ik wil wel iets meer pit.. Plan is om een benzine 1.6 small-block (ABU met AEE zuigers) met diesel kop uit te voeren, turbo erop met GTD pomp en intercooler.. Maar zo snel als ik t hier neer tik, zo langzaam zal het bouwen gaan denk ik....
Alleen die Fucking RDW (HAJEE!!) doet nogal moeilijk over omkeuren (omkeuren van 1.0 benzine naar standaard 1.4 diesel)... toch nog maar eens bellen: zo'n probleem mag t niet zijn volgens mij
Allart-Ghetta
24-06-2005, 20:43
Thanks, heb het eens goed doorgelezen en vandaag met mijn TD aan de gang geweest. Meteen spoedcurses dieselpomp want het hele ding viel natuurlijk uit elkaar tot een grote hoop veertjes en palletjes....ingewikkeld spul zeg!
Ik heb de boostpin dus verdraaid naar de meest diepe kant maar het doet nog niet echt veel eigenlijk. Zou dus zo´n aggresievere pin moeten hebben zoals hij ingebouwd heeft (heb nu ook nr 51 net als er origineel bij die canadees uit kwam).
Ik ga ook eens de specificaties opzoeken van de turbo die op deze JR zit want om de een of andere reden spoelt mijn andere TD, een originele Golf 1 GTD met CY motor, vele malen sneller op. De JR turbo maakt maar weinig toeren en begint pas bij hoge motortoerentallen op te spoelen en geeft dan ineens 1,7 bar terwijl het motortje zelf dan al bijna buiten adem is...de CY spoelt gewoon al veel eerder op en dat terwijl beide turbo´s T3´s zijn met geen uiterlijke verschillen.
Staat er geen A/R waarde zoals .63 ofzo op het turbinehuis?
Klinkt als CY is kleinere A/R waarde, dus eerder opspoelen en bij hoge toerentallen minder druk kunnen produceren.
Allart-Ghetta
24-06-2005, 20:46
Net gisteren een dieselblokje (met wat random toebehoren) opgehaald:
http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/post-9-63897-IMG_5362s.JPG
http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/post-9-63830-IMG_5361s.JPG
Nu nog een auto zoeken om t in te bouwen (misschien wel gewoon een halve meter naar voren verplaatsen),.. omkeuren en dan echt gaan bouwen :)
Voor de Polo is er in de small-block variant nooit een grotere diesel geweest dan de 1.4 (kleinste: 1.3), maar ik wil wel iets meer pit.. Plan is om een benzine 1.6 small-block (ABU met AEE zuigers) met diesel kop uit te voeren, turbo erop met GTD pomp en intercooler.. Maar zo snel als ik t hier neer tik, zo langzaam zal het bouwen gaan denk ik....
Alleen die Fucking RDW (HAJEE!!) doet nogal moeilijk over omkeuren (omkeuren van 1.0 benzine naar standaard 1.4 diesel)... toch nog maar eens bellen: zo'n probleem mag t niet zijn volgens mij
Benzine onderblok met TD kop lijkt me niet zo handig, drijfstangen, krukas etc krijgen een hoop mee koppel voor hun kiezen bij (te) lage toerentallen.
Tja.. Diesel onderblok is niet veel anders dan Benzine onderblok, behalve inderdaad de krukas (staal ipv giet), zoals ook bij G40... Maar hoe bouw ik anders 1600 cc in een Polo?
Allart-Ghetta
25-06-2005, 19:19
Kan je zo'n 1.4 dieseltje niet behoorlijk opfokken door ik roep maar wat, pomp en turbo + intercooler van een GTD?
Caddy-Daddy
28-06-2005, 02:52
De Governermod is vrij simpel te doen, kwestie van de middelste veer van de governer een hogere voorspanning geven en of verwijderen en vervangen door een hardstuk waardoor inveren niet mogelijk is.
Fuel cut off begint bij de diesel al rond de 2800 Rpm, en dan begint de T3 net lekker op gang te komen.
De T3 heeft trouwens een A/R van 0.42
Staat in de inlaatbehuizing:
http://gallery.vwcaddyforum.nl/albums/userpics/10001/normal_100_1936.JPG
Hier de 3 op een rijtje..
http://gallery.vwcaddyforum.nl/albums/userpics/10001/normal_100_1925.JPG
KKK K24 , K14 , en Garret T3
De KKK K24 en de T3 zitten beiden op de JR 1.6TD, De KKK K14 zit op de 1.6 Eco, en op de 1.9 TD.
De RA/SB (GTD) heeft trouwens een watergekoelde Garret Turbo.
Toevallig heb ik die governer mod dus ZOJUIST doorgevoerd op mijn TD (de JR). Heb 5 stuks 5mm revetjes bij de veer gelegd zodat hij volledig samengedrukt is en dus eigenlijk vast is geworden. De JR trekt nu volledig door en het te arm lopen bij hoge boost is voorbij (oftewel, rookt gewoon flink door tot het einde). Zal vanavond even een foto posten van de gemodificeerde governer.
Enig idee wat de turbine specs zijn van de JR T3?
Zijn de specs van de T3 zoals geleverd op Golf1 GTD (m.c. CY) hetzelfde als van de JR T3?
Toevallig heb ik die governer mod dus ZOJUIST doorgevoerd op mijn TD (de JR). Heb 5 stuks 5mm revetjes bij de veer gelegd zodat hij volledig samengedrukt is en dus eigenlijk vast is geworden. De JR trekt nu volledig door en het te arm lopen bij hoge boost is voorbij (oftewel, rookt gewoon flink door tot het einde). Zal vanavond even een foto posten van de gemodificeerde governer.
Enig idee wat de turbine specs zijn van de JR T3?
Zijn de specs van de T3 zoals geleverd op Golf1 GTD (m.c. CY) hetzelfde als van de JR T3?
ooooh was jij dat!
ik dacht dat er een stapel banden in de fik stond :biggrin:
er gaat voor mij weer een hele (diesel)wereld open. :confused:
Kleine uitleg voor iedereen die het zelf wil proberen:
Het systeem werkt dus met vlieggewichten die bij een bepaald toerental (beginnend bij 2800rpm en volledig afsluitend bij 4500 rpm) de inspuitpomp dicht drukken. De ruimte die hiervoornodig is zit in een veersysteem in de overbrenging van gashevel naar inspuitpomp, zie schema.
http://i2.photobucket.com/albums/y46/heizler_99/govenor.jpg
Zo ziet de overbrenging er uit:
http://i2.photobucket.com/albums/y46/heizler_99/govenor2.jpg
Als je hier dus de 'main spring' vervangt door iets massiefs of de veer strakker maakt (of volledig samendrukt) door toevoegen van ringen dan verhoog of verwijder je zelfs de begrenzer.
Mijn overbrenging ziet er nu zo uit met vijf tegevoegde revetten waardoor de veer volledig samengedrukt is:
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=4696&stc=1
Resultaat inclusief 63mm uitlaat, boostpin naar aggresieve kant geroteerd, wastegate gedeactiveerd, overdrukventiel afgedopt en brandstofhoeveelheid opgeschroefd: 2 bar :D
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=4695&stc=1
Rickyrick
28-06-2005, 16:45
cool, ongeveer net zoals een constant prop motor
2 bar.. das toch verschrikkelijk veel?
Cabby 82 TDi
28-06-2005, 17:05
da's absurd veel, maar wel leuk :D
in `n golf 1 dus.. loopt als de brandweer zeker?!
hoeveel koppel en pk zal hij dan ongeveer leveren met 2bar?
Allart-Ghetta
28-06-2005, 20:32
De T3 heeft trouwens een A/R van 0.42
Staat in de inlaatbehuizing:
De A/R van de inlaat is niet zo interessant volgens mij, en heeft niets met het opspoeltoerental te maken.
Heeft volgens mij invloed op hoeveel lucht (cfm) bij welke druk.
Alleen druk zegt natuurlijk niet zoveel. Als de kop niet meer flowt loopt de overdruk op in het spruitstuk zonder dat je er iets aan hebt.
Ja de Turbo techniek is niet zo gemakkelijk en als je er mee bezig bent leer je steeds weer een beetje bij.
Als we dit dan toch verkrochten tot een algemeen 'hoe maak ik van een diesel' een moordsloep topic..
Mag ik me dan als 'leek' even opmengen: Hoe zit dat met die diesel: Wat is er anders aan een atmosferische diesel en een turbo diesel? (niet alleen de pomp met drukregelaar, maar vooral dingen zoals: compressie verhouding, nokkenas, uitlaat/inlaat kleppen, etc etc..
Als de 1.6 met benzine onderblok namelijk geen goed plan is.. dan blijft er alleen de 1.4 over.. Daar MOET dan wel een turbo (of G40 lader) op om t nog een beetje 'soep-lessen' te geven :) maar moet ik dan gaan denken aan compressie verlaging? Denk t niet (of niet veel): starten doe je zonder druk...
(schijn een lichtje op mij!)
Allart-Ghetta
28-06-2005, 21:05
Compressie verlagen doe je bij een benzine motor om detoneren te voorkomen, een diesel loopt juist door de zelfontbranding. Zo hoog mogelijke compressie is dus het doel, zolang de koppakking en startmotor het trekken.
Yep, de 1.6TD blokken verschillen in de basis maar weinig van 1.6D blokken, op het turbospul en drukgevoelige pomp na dan. Compressie is dus hetzelfde maar er zijn wel zuigerkoelers gemonteerd (oliesproeiers onder de zuigers), cylinderkoppen van hoogwaardiger metaal en (denk ik??) ook andere nokkenas (doorspoeling/klep overlap etc is natuurlijk precies hetzelfde verhaal als bij een benzine geblazen motor).
Kiek, dat zijn de berichten:
De 1.4 (code: 1W) schijnt al olie-sproeier te hebben ter koeling van de zuigers. (had t zelf kunnen bouwen in de 1.6 ABU met AEE drijfstangen (hol) en zuigers, maar goed: 1.6 heeft geen stalen krukas)...
Nu alleen de vraag: zou een 1.6 'turbo' pomp passen op een 1.4?
Met Eur 1.30 per liter voor benzine, en 59 cent voor PPO is t wel errugh verleidelijk te gaan dieselen... (nu alleen de auto erom nog omheen)..
Caddy-Daddy
29-06-2005, 05:03
Een schat aan dieselinfo
Hier de link let op 20Mb
SAE Paper (http://home.comcast.net/~jakeru/15dsae.pdf)
jetta einser
29-06-2005, 06:22
mischien nog een tip voor de td-freaks :biggrin:
ik heb bij men vorige golf 1.6td men nokkenas binnengedaan bij cat-cams en deze laten bewerken ! scheelt ook nog een pak(je) :eek:
He stijn,
hoe verloopt het project?? Rij je nog steeds met 2 bar overdruk? En heb je de pomp al maximaal aangepast?
Groet Anno
3 maanden verder en het loopt nogsteeds :)
zeker en hoe :eek: , gister ff mee mogen rijden.... :cool: ding blaast af als een stoomboot :D
Big_Mac_Mark
13-10-2005, 13:21
3 maanden verder en het loopt nogsteeds :)
FILMPJE, FILMPJE, FILMPJE! :D
zeker en hoe :eek: , gister ff mee mogen rijden.... :cool: ding blaast af als een stoomboot :D
:woowoo: :woowoo:
but only in da mornin' ghehehe
Rickyrick
24-11-2005, 18:42
Aangezien ik ook binnen enkele dagen een GTD heb, zit ik ook naar leuke mogenlijkheden te kijken.
Is dit wat?
http://cgi.ebay.de/VW-Golf-1-2-3-TD-GTD-Tuning-Steuerkegel-20PS_W0QQitemZ8017106333QQcategoryZ40187QQrdZ1QQcmdZViewItem
Dat is een goed begin ja! Maar er is nog zoveel meer te doen aan je pompje
Een Golf 1 of 2?
Vraag eens aan die kerel wat ze kosten als je er twee neemt? Moet er ook nog 1!
Rickyrick
24-11-2005, 21:58
Dat is een goed begin ja! Maar er is nog zoveel meer te doen aan je pompje
Een Golf 1 of 2?
Vraag eens aan die kerel wat ze kosten als je er twee neemt? Moet er ook nog 1!
Toll :cool: gaat om een Golf 2 GTD met Mercedes Sprinter intercooler.
Verbruikt die van jou nou veel meer diesel door die aanpassingen?
Hoe zit het met bv een andere turbo? passen sommigen die meer vermogen leveren?
Diesel :cool: ik wil ook de straat zwart trekken!
Wat ik van Stijn begreep is dat zijn diesel nu ongeveer 1:10 - 1:12 verbruikt.
Je spuit een berg brandstof meer in als gebruikelijk. Mijn opgeschroefde saugdiesel haalt de 1:20 wat ie vroegah deed ook nie meer. 1:12 - 1:14 hooguit
Rickyrick
24-11-2005, 23:22
Dat is flink een verschil maar je hebt er natuurlijk wel een hoop lol voor terug!
Stijn vertelde dat z'n pa met de A8 moeite had om de TD bij te houden :-)
Niet helemaal goed geluisterd denk ik, hahahaha. Moest echt gas geven om bij te blijven, dat wil niet zeggen dat ie em niet bij kon houden. Winnen van een A8 quattro blijft toch lastig
Rickyrick
25-11-2005, 10:13
Niet helemaal goed geluisterd denk ik, hahahaha. Moest echt gas geven om bij te blijven, dat wil niet zeggen dat ie em niet bij kon houden. Winnen van een A8 quattro blijft toch lastig
lol, ligt er maar net aan hoe je het interpreteert :rolleyes:
Verveelde me, dus maar ff wat gefreubeld....
Interkoelert :D
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/162_6218_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/162_6220_original.jpg
Hehe, dat werd tijd :)
Temp nu beter onder controle?
btw stijn, die brandstof leidingen hebben idd goed hun best gedaan, staat er netjes bij zo :)
met 2.0 bar? nee nog niet echt
gaat wel weer een beetje harder
hahahaha LOL !!
Je zou n keer de temperatuur van de lucht voor en na de IC moeten meten
voor diegenen die nokia filmpjes kunnen draaien :)
Voor de duidelijkheid, laatste getal op de schaalverdeling is 1,5 bar
http://www.volksforum.com/users/stijn/08122005.3gp
Baldrimmer
21-12-2005, 12:42
Je meter is kapot :D
en je MSN doet het ook al niet :(
AD racing
21-12-2005, 18:11
Welke ic is dit? Met welke bak rij je?
Knap project!! ;)
IC komt schijnbaar uit een Mitubishi, Bak is een FF (dieselbak)
Rickyrick
21-12-2005, 19:07
Wat vet Stijn! en het feit dat jij je verveeld is apart!
Pedaalemmer
21-12-2005, 19:13
Kun je dit soort geintjes ook op een golf 3 tdi doen?
Rallye-VR6t
21-12-2005, 23:34
Nu zorgen dat die lucht ook in de motor komt, de 2bar die je meet is statische druk.
Geen vuldruk.
Ook flowen helpt voor je vulling. (ookal werk je met luchtoverschot)
Misschien eens tijd om je op een nokkenas te gaan concentreren?
Deze zul je wel zelf moeten slijpen (of laten maken)
Marco van Romatuning heeft dit ook bij zijn TDI gedaan.
En van zijn 110pk is er inmiddels al 183pk op de rollenbank gemeten.
Leuk project.
Heb zelf een golf 2 met een 80pk intercooler motor gehad.
En daar een standaard bak van een diesel achter gehad.
Trok als de brandweer.
:-)
Vraagjes voor Stijn:
Het is een mooi project, maar ik vraag me een paar dingen af:
- Je rijdt met een 63 mm uitlaat. Heeft dat zin als je het standaard (onderstaande) uitlaatspruitstuk gebruikt? :(
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/1/8/UitlaatspruistukGTD.jpg
- De intercooler staat voor de radiator. Heeft dat geen negatieve effecten op de koelwatertemperatuur?
- Heb je de buizen van de intercooler zelf in elkaar gekuntseld of het je een bestaande set als basis gebruikt?
Het zal je niet verbazen dat ik informatie bij elkaar aan het schrapen ben om zelf zoiets uit te voeren bij mijn type I GTD, dus alle kennis is bruikbaar....
Alles om zo min mogelijk weerstand na de turbo te creeren heeft zin. Hoe vrijer de turbo kan uitademen, hoe beter.
Vrijwel iedere intercooler staat voor de radiator geplaatst, is geen probleem. Zal vast de radiator iets minder effectief maken, maar die van mij trekt het toch al niet :D
Heel de setup is volledig zelfbouw.
Rallye-VR6t
26-01-2006, 07:51
Alles om zo min mogelijk weerstand na de turbo te creeren heeft zin. Hoe vrijer de turbo kan uitademen, hoe beter.
Vrijwel iedere intercooler staat voor de radiator geplaatst, is geen probleem. Zal vast de radiator iets minder effectief maken, maar die van mij trekt het toch al niet :D
Heel de setup is volledig zelfbouw.
Waarom trekt die het niet?
Rij zelf met een golfje 1 g60 55cm radiateur en Golf G60 intercooler.
217kw levert de motor, en heb geen problemen met koeling?
Dus volgens mij hoeft het niet.
Omdat er een standaard diesel radiator inzit en ik nogsteeds nergens een echte Golf 1 GTD radiator gevonden krijg (Golf2GTD wel, maar die is net te groot).
Rallye-VR6t
26-01-2006, 14:03
Omdat er een standaard diesel radiator inzit en ik nogsteeds nergens een echte Golf 1 GTD radiator gevonden krijg (Golf2GTD wel, maar die is net te groot).
Heb er eentje achter van een Seat Terra diesel. Past ook in de voorbalk.
Ik ben geen beste monteur, maar in een vorig leven ben ik loodgieter geweest, dus ik denk dat het me moet gaan lukken. :D
Eens kijken of ik de benodigde onderdelen bij elkaar kan scharrelen.....
MauSeR35
28-01-2006, 17:40
Omdat er een standaard diesel radiator inzit en ik nogsteeds nergens een echte Golf 1 GTD radiator gevonden krijg (Golf2GTD wel, maar die is net te groot).
kun je die niet nog gewoon ergens nieuw krijgen bij zon radiateuren boer? of zijn die van een GTD zo duur?
Kan Golf 1 GTD nergens vinden behalve origineel (katjing).
Zoveel Golf 1 GTD's zijn er niet gemaakt en als je al wat GTDachtigs vindt in de 'Brezan' boeken dan zijn het uiteindelijk altijd Golf 2 radiators (net te breed, zitten net tegen de dynamosteun aan).
MauSeR35
28-01-2006, 18:23
heb nog wel een nummer van zo'n bedrijf dat ze maakt, moet ik eens bellen of ze van die dingen hebben en wat ze dan kosten?
"t schijnt (naar ik ook maar van horen zeggen heb) dat zolang de zijkanten heel zijn (de plastic delen), je er 'naar wens' van alles tussen kunt laten maken.
Rickyrick
08-02-2006, 08:58
Watvoor soort buizen heb je exact gebruikt Stijn? ik neem aan dat de diameter ook van belang is?
AD racing
26-03-2006, 22:55
Rijdt deze nog steeds en nog veranderingen doorgevoerd?
Kan je soms eens een lijstje geven wat je er ondertussen al allemaal aan hebt verandert?
Bedankt al... ;)
Buis: gewoon een eind leiding wat ik nog had liggen, de diameter kwam aardig overheen met de aansluitingen hier en daar :) Lekker DHZ project dus :p
Hij rijdt nogsteeds, en het is alweer bijna zonnebloemtijd!
Veranderingen:
-Pomp maximaal opgeschroefd
-Toerenbegrenzer gedeactiveerd dmv vastzetten veer
-Verrijkpen verdraaid naar steile zijde
-Overdruk klep geblokkeerd
-Wastegate gedeactiveerd
En hoe hard gaat dat nou dan ;)?? Estimated power :D??
En ff off:
Je v8 is een gave bak :)!
Kan Golf 1 GTD nergens vinden behalve origineel (katjing).
Zoveel Golf 1 GTD's zijn er niet gemaakt en als je al wat GTDachtigs vindt in de 'Brezan' boeken dan zijn het uiteindelijk altijd Golf 2 radiators (net te breed, zitten net tegen de dynamosteun aan).
En Brezan kan em wel leveren :) (jaah kank zien, aangezien ik bij de Brezan werk :P). En deze zit dus ook niet voor een Golf 2 TD.
Ik had laatst al gevraagd wat ie koste, dacht iets van 80-90 euro Bruto ex btw....
Buis: gewoon een eind leiding wat ik nog had liggen, de diameter kwam aardig overheen met de aansluitingen hier en daar :) Lekker DHZ project dus :p
Hij rijdt nogsteeds, en het is alweer bijna zonnebloemtijd!
Hell Yeah !!
Voor die tijd bij mezelf ook maar eens ff de begrenzer de-activeren !! :)
Thanks Moroder :)
Zal eens even gaan buurten bij de Brezan dan, hopelijk kan ik ooit eindelijk de koelproblemen vaarwel zwaaien.
Estimated power: geen idee. Blokkie is best gaar aan het worden (compressie is niet meer je-van-het) maar loopt volledig dankzij de turbo nogsteeds richting de 180km/u.
Thanks Moroder :)
Zal eens even gaan buurten bij de Brezan dan, hopelijk kan ik ooit eindelijk de koelproblemen vaarwel zwaaien.
Estimated power: geen idee. Blokkie is best gaar aan het worden (compressie is niet meer je-van-het) maar loopt volledig dankzij de turbo nogsteeds richting de 180km/u.
Hehe gaat dus best hard. Is et dinkie ook niet zo erg op berekend :D!
Ow jah ff handig, de nummers van de radiateur.
Radiateurs die wij leveren zijn van AVA, maar van die nummers kunnen wij weer een goedkoop alternatief leveren ;).
Hella nummer:
8MK 376 715-091
Quinton Hazell nummer:
QER1664
http://www.carparts-cat.com/NL/webdata01/ImageData/artbild/2/2110255.JPG
MVG,
Jeroen :)
De QER1664 is dus gegarandeerd en helemaal Golf 1 GTD? Ik ga hem namelijk bestellen, de oude is gepl...gejinxt :)
Hallo,
heb zelf ook met een 1.6tg gereden met 300.000 km op de teller.
Motor bijna op zou je zeggen?!
Rond deze km-stand zat ik met een uitlaatgaslek tussen cilinderkop en uitlaatspruitstuk. Terwijl de turbo er toch af moest heb ik metteen een kleinere watergekoelde turbo gebruikt van 1.6 TD intercooler. En metteen de druk wat verhoogt en de pomp wat verrijkt.
Vertrek vanuit stilstand: fenomenaal, mijn hoofd werd tegen mijn hoofdsteun gegooid! serieus van verschoten! Echter: in 3de versnelling het effect/de winst volledig weg. Na wat geredeneer tot het vermoeden gekomen dat de inlaatlucht te heet wordt bij hoge belasting. Intercooler van mercedes CDI genomen en verlast+ ingebouwd => blijvend effect maar minder zoals eerst: groetendeels turbodrukleiding is turbodarm ipv buis: drukverlies op uitzetting leiding dus.
referentie pk's/koppel: leon TDI 110 pk kon niet mee in acceleren
evenals passat 130pk met 6 versnellingen was net gelijk in accelereren. (bedoel het eigenlijk andersom :) )
Rookte natuurlijk nogal.
Heb er zo een 15000 km mee gereden totdat ik in het achteruitrijden misschien iets geforceerd heb.
1 uur later (1 uurtje op café gezeten) reed ik op m'n gemak naar huis en na kleine km begon m'n golf te schudden, net alsof je met een platte band rijdt. Bleek mijn motor te zijn. Ik moet nog steeds het blok eens opendoen om te kijken wat er juist defect is. Door wat ik hier net las kan het dus hoogst waarschijlijk de koppakking zijn, aangezien bij het snel achteruitrijden (70 meter) bijna geen lucht door de radiator gaat.
Ik ben na dit incident naar een vermogentestbank gegaan (wat ik eigenlijk veel eerder had moeten doen) en mijn blokje leverde nog steeds 86 pk.
Heb onderstussen enkele jaren met mn gti gereden en nu terug begonnen om de diesel OK te maken. Zelfde turboconfiguratie op een 1.9TD.
Mijn vraag is nu aan jullie: de Boschpomp die ik gemonteerd heb voor dit blok is er 1 zonder turbodrukaansluiting maar komt wel van een AAZ-motor.
Is dit normaal en werkt dit goed. (mijn motor heeft geen EGR-klep)
Wanneer de motor draait is het net alsof er in 1 cilinder een klopje/tik zit welke verbeterd met warmdraaien. Rookt niet terwijl.
Hebben jullie soms een handboek of tekening van de opbouw van een boschpomp?
Groeten,
Piet
Weten jullie soms raad?
Kijk voor alle dieseldingen eens op VWCaddyforum.nl (www.vwcaddyforum.nl)
Ik ben een van de forum gebruikers daar die zijn eigen brandstofpompen bouwt.
Wat je zegt over de brandstofpomp dat er geen turbodruk aansluiting is. Komt dat omdat je niet goed kijkt of omdat er geen paddestoel (LDA membraam) op zit? Zit er geen paddestoel op dan is de kans groot dat het een frankenstein motor is of een 1Z.
Zit er geen paddestoel op dan is de kans groot dat het een frankenstein motor is of een 1Z.
Frankenstein? Modelletje zelfbouw bedoel je?
Jein. Ik bedoel dan heeft hij of een andere motor gekocht dan hem is verteld of iemand heeft van reserve onderdelen weer een lopende motor gemaakt.
kuch kuch... pfffffffffffffffffffffffffffffff..... ff stof afblazen :)
denk dat ik het hier wel neer kan zetten, net het topic doorgelezen.
Ik rijd op het moment een Golf II 1.6 TD met de turbodruk op 1.1 bar. Dit is gedaan door de vorige eigenaar. Ook de dieselpomp is opgeschroefd (althans, daar vertrouw ik op, gezien de vorige eigenaar me dat verteld heeft en hij best wel hard loopt). Veel veel lol mee, rookt goed op de snelweg en dus niets te klagen zou je zeggen. alleen...moetie op voor apk; dat wordt dus een probleem :D
nu is het zo bij flink optrekken:
http://i15.photobucket.com/albums/a377/Haas123/los/DSC02063.jpg
Best lachen dus en goed tegen bumperklevers (niet veel last van, maar goed ;) )
Nu wil ik voor de apk de turbo gewoon op druk laten staan, maar de pomp ff wat dichter zetten om door de roetmeting heen te komen. Nu dus de vraag: hoe doe ik dat :) Ben niet bekend met VW en al helemaal niet met dieselpompen. Nu heb ik al gelezen dat uitdraaien van t schroefie minder toevoer is en dat ik daarbij ook het stationair bij moet stellen. Dat zal niet zon probleem zijn. Maar zijn er ongeveer richtlijnen? Heb namelijk geen meetapparaat bij de hand, dus hoe weet ik nu of ik voor de apk goed sta? Ik wil m daarna weer terugzetten, aangeizen deze nu goed loopt.
Normaal loopt zo'n ding op 0.7 bar oid? Dus als ik daar naar terug wil, moet ik dan 1 x ronddraaien, 2 x, of wat? Of wordt het gewoon terugdraaien en proefrijden? ;)
(geen gevaar voor te schraal gaan lopen btw?)
Een diesel loopt altijd schraal bij minder dan vol 'gas'.
De turbodruk zou ik niks aan veranderen, alleen je pomp wat terugschroeven is genoeg voor de APK. Als je dat trucje kent dan zul je je realiseren dat iedere (ouderwetse) diesel de roetmeting haalt :)
Draai de 'rookstop' (dat is die schroef aan de zijkant met contramoer, net boven de injectieleidingen) terug om minder brandstof in te spuiten (= minder rook = trager).
Ik zou zeggen een a twee slagen, het is gewoon net zo ver draaien tot hij bij acceleren niet meer rookt (gewoon met de hand de gashevel snel naar volgas draaien om te testen). Je zult daarna dus weer de stationair op moeten schroeven (tapeindje M6 met contramoer, wijst zichzelf).
Na APK terugzetten: weer net zo ver indraaien tot je de juiste balans tussen plezier en burenruzies gevonden denkt te hebben. Je bent slechts gelimiteerd door hoever je je stationair kunt terugschroeven of Femke Halsema die aan komt bellen.
blijft leuk, je femke grappen :D
http://www.almeernieuws.nl/images/20070303_femke01.jpg
Een diesel loopt altijd schraal bij minder dan vol 'gas'.
De turbodruk zou ik niks aan veranderen, alleen je pomp wat terugschroeven is genoeg voor de APK. Als je dat trucje kent dan zul je je realiseren dat iedere (ouderwetse) diesel de roetmeting haalt :)
Draai de 'rookstop' (dat is die schroef aan de zijkant met contramoer, net boven de injectieleidingen) terug om minder brandstof in te spuiten (= minder rook = trager).
Ik zou zeggen een a twee slagen, het is gewoon net zo ver draaien tot hij bij acceleren niet meer rookt (gewoon met de hand de gashevel snel naar volgas draaien om te testen). Je zult daarna dus weer de stationair op moeten schroeven (tapeindje M6 met contramoer, wijst zichzelf).
Na APK terugzetten: weer net zo ver indraaien tot je de juiste balans tussen plezier en burenruzies gevonden denkt te hebben. Je bent slechts gelimiteerd door hoever je je stationair kunt terugschroeven of Femke Halsema die aan komt bellen.
stijn, bedankt :thumbup:
ben niet zo thuis in de diesels ;)
Sja, die rookpluimen.. niet iedereen is er fan van, maar kan mij dat boeien? Als het maar hard gaat :P :screwy: :eek: :D
:woowoo: Tis gelukt hoor, 1.25 keer rondgedraaid en hij pluimt echt amper nog. Goed, nu komtie ook neit meer vooruit, maar dat komt maandag na apk wel weer.
heren, bedankt!!
ben www.renault-tuning.com gewend als thuisbasis, maar dit forum staat ook bol van hulpvaardige mensen, top! :thumbup:
ff een late reactie, maar apk is goedgekomen hoor! :thumbup:
moest nog wel mijn ruitenwisser veranderen, verticaal mag niet blijkbaar. (wist ik niet)
nogmaals: dank heren!
Die van mij heeft ook weer een verse APK sinds twee dagen, zelfs die komt door een roetmeting (als je de juiste schroeven weet te bespelen :))
Wat voor verstuivers heb je nu stein. Ik heb onlangs dezelfde pomp ongeveer gebouwd als de Frankenstein pomp die op jouw motor zit. In eerste instantie met originele TD verstuivers en vervolgens met Mercedes nozzles en een hogere openingsdruk.
We moesten wel alles weer opnieuw afstellen, maar de Golf 4 130pk TDI van z'n broer kon hem niet meer bijhouden... ;)
Terwijl daarvoor het andersom was en hij de TDI niet bij kon houden.
Poeh, weet het DNO nummer zo even niet, maar de grootste die in deze houders passen (Unimog staat me bij?) en afgesteld op 175 bar. Loopt nogsteeds super maar ik zou NOG meer diesel kunnen gebruiken (bij 2,2 bar is de rook weg, en da's zonde :))
11mm plunjer? ;) Mechanisch bediende VNT 20 of 25 Turbo.... :D
Pedaalemmer
12-11-2007, 11:20
Dat staal wat eronder ligt is 8j? welke bandjes heb je erop liggen?
zo.. deze maar ff omhoog halen.
Afgelopen woensdag heeft de Golf de geest gegeven helaas. Op de snelweg met een 140 a 150 viel het vermogen ineens deels weg. Ik had daarvoor een stuk op volle druk gereden (1.2 bar) en dat zal m de kop gekost hebben gok ik. Hij loopt nog op 2 a 3 cilinders, dus er zal ergens wel wat compressie missen? Gezien ik niet zo heel bekend ben met VAG motoren, iemand ideeen om te achterhalen wat er mis is? Zal zo de compressie ff meten, maar jaa.. waar zit het dan? Heb het idee datie ook licht ratelt....
Zelf denk ik dat een ander TD blok financieel gezien verstandiger is?
deze stond op een luttele 428.000 km :D :woowoo:
jullie ideeen? :)
Rallye-VR6t
23-02-2008, 10:23
Stond laatst nog een 1.6TD 80pk intercooler motor op marktplaats.
Voor 350euro oid.
Keuze lijkt mij snel gemaakt.
Maar 1.9TD's moeten er ook genoeg zijn.
Of ARL 150pk's :-)
en hoe makkelijk is een 1.9 over te bouwen? Tis namelijk mijn daily (waar ik 1000 km in de week mee rijdt ), dus het moet geen project worden. Die heb ik al 2 namelijk :P
Beetje plug en play of valt dat vies tegen?
Het overbouwen is vrijwel identiek. Je zou bij de volgende dingen problemen kunnen verwachten:
Bij een type 1 heb je een andere distributie steun nodig (van een benzine 1600 motor of groter) of de oude steun door slijpen. (Het deel waar de brandstofpomp van de 1600 aan vast wordt gezet)
En de downpipe van de uitlaat kan voor problemen zorgen omdat het onderblok iets hoger is.
Voor de rest is alles pas. (bak enz.)
Let wel op wat voor 1900 je koopt er is heel veel rotzooi en die motoren verdienen ook geen schoonheidsprijs. (problemen met krukas lagering en krukas poelie, scheurende cilinderkoppen enz.)
hmz.. zie nu dat t onder MKI golfies staat. Ik heeft een II'ers :)
Das nog beter, heb je ook geen problemen met de distributie steun. Waarschijnlijk enkel de lengte van jouw originele downpipe die voor problemen zorgt. Of je moet die van de 1900TD (aaz) overbouwen.
alsie langer moet worden, las ik er toch 'gewoon' een stuk tussen of bekijk ik dat te simpel?
Nee hoor, je ziet het helemaal goed.
http://www.volksforum.com/albums/files/8/6/2/6/test.jpg
dit is het grafiek van de testbank van mijn golfje 2. eerste piek is de eerste versnelling langzaam op trekken. dan naar de derde versnelling en vierde dat was genoeg om het vermogen te meten hihi had de 5 nog over orginele eco ondeblok met kop en turbo pomp alleen de bovekant wat aangepast en de lda;) en een zelf gemaakte uitlaat. draai op 1,3 bar turbo druk
Topic laatst even snel doorgelezen.. best handig te doen om wat meer vermogen te krijgen.. binnenkort hier ook maar eens een TDje pijn laten lijden :rock:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.