View Full Version : Slechte koppeling?
Is een koppeling die helemaal, maar dan ook echt helemaal, bovenaan reageert per definitie versleten?
Johan1982MK1
29-05-2013, 12:24
kan wel.
Over het algemeen is het hoe dunner de plaat wordt hoe meer de kabel zich moet stellen of hoe meer je de kabel moet opspannen en hoe hoger het pedaal dus komt te zitten.
Met een hydraulisch systeem ligt soms het pedaal ook hoger, maar hoeft niet altijd zo te zijn.
eeeh, ja meestal wel het kan nog wel eens voorkomen als je bijvoorbeeld een flink lekkende prise as keerring of achterste krukaskeerring hebt dat de plaat dan vetslaat, de voering van de plaat is dan net een spons en zuigt zich vol met olie.
Maar in beide gevallen is er maar een goede oplossing voor: vernieuwen!
nee..ik had mijn koppeling ook helemaal bovenin gesteld, zodat ik met lichte aanraking van het koppelingspedaal de koppeling al vrij trapte, waardoor ik snel kon schakelen.
Johan1982MK1
29-05-2013, 14:00
je kan m wel enigzins strakker opspannen (als je geen zelfspannende kabel hebt) dat je koppeling iets hoger ligt idd, alleen feit is dat je altijd een klein stukje vrije slag moet hebben anders zou je druklager altijd blijven meedraaien.
Het betreft overigens een Passat 3BG van 2001 met een 2.0 motor.
Johan1982MK1
29-05-2013, 14:14
ah, ok. das hydraulisch.
Onze passat zat ook altijd al vrij hoog de koppeling..
100.000km probleemloos mee gereden. als je m rijdende weg een keer intrapt en de koppeling pakt weer snel op dan zou ik me niet al te druk maken.
Deze heeft er 166000 gelopen en is nog nooit vervangen.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.