PDA

View Full Version : Spoorbreedte vooras ...

krukab
17-06-2005, 10:39
Jaja,ook ik weet niet alles :redface:

Er spookt iets al weeeeken door mijn hoofd,maar ik kom er maar niet achter.

Kan iemand mij vertellen wat de spoorbreedte vóór (buitenkant schijf/trommel
naar buitenkant schijf/trommel) is van een kever en van een type3 :rolleyes:

Kheb geen olieslagers/Heensen bij de hand waar ik dit in kan opzoeken :mad:

Split52
17-06-2005, 10:43
Piep3 ken je toch zelf opmeten kruk? Moet toch ook wel in de handleiding staan?
Kefah kan ik strax wel ff meten indien dat de bedoeling is.

Wat is je plan? keverasje onder de piep3 of andersom??

krukab
17-06-2005, 10:50
Wat is je plan? keverasje onder de piep3 of andersom??

dat hangt dus van de spoorbreedte af,wize guy !! :p

Split52
17-06-2005, 10:54
dat hangt dus van de spoorbreedte af,wize guy !! :p

Ging mij meer om wat je probeerde uit te zoeken slimpie :D

Maar is opmeten en bijbenadering voldoende of??

krukab
17-06-2005, 11:00
Ging mij meer om wat je probeerde uit te zoeken slimpie :D

wat ik dus wil weten ... waarom monteerd niemand een type3 vooras onder een kefâh ??
Alstie breder is begrijp ik waarom,maar als hij nou eens dezelfde (maat) spoorbreedte heeft ...

Je zou van een hoop gelazer af zijn ... geen losse stabilisator meer (zit immers in de as bij een tiep3),
verlagen is easy (gewoon de draagarmen 1 of 2 tandjes verzetten) en meestal gelijk schijfremmen !!
(tiep3 ná 1966)

lampie :p

SplitBien
17-06-2005, 11:02
tering dat is nog eens een idee!!

krukab
17-06-2005, 11:13
nadeel van een type3 as is dat hij door zijn ingewikkelde bouw niet te versmallen is,mocht hij te breed zijn.

ben er ondertussen wel achter dat een 1954 kever een spoorbreedte heeft van 1290mm en een 1303 iets van 1380mm

Split52
17-06-2005, 11:15
Je zult je wel kunnen vermaken met het vermaken van de as...

Als ik me niet vergis zijn die piep3 assen een beetje minder rond dan kefâhassen. De 'uitsparingen' die de keversjassiekop heeft zal je dus niet zo kunnen gebruiken als bedoeld. Uiteraard kun je 'bijna' alles pasmaken maar ik denk dat het ei van Columbus een spiegelei zal zijn welke in scherven zal vallen.... anders reden er al meer pinjo's mee toch?....

krukab
17-06-2005, 12:14
anders reden er al meer pinjo's mee toch?....

Schijnbaar niet ... net ff op thesamba zitten spitten (kheb aan jouw toch ook niks !!)
en thesamba geeft voor een 67'er kever 1305mm op,en voor een 68'er type3 1310 mm :biggrin:

Kever 1967 manual (http://thesamba.com/vw/archives/manuals/manualsbug67.php) (3e regel,2e alinea,"track at front")
http://thesamba.com/vw/archives/manuals/67bug/48.jpg

type3 1968 manal (http://thesamba.com/vw/archives/manuals/manuals68.php) (3e regel,2e alinea,"track at front")
http://thesamba.com/vw/archives/manuals/68owners/47.jpg

En wat dat aanpassen betreft ... gewoon "ff" een chassis koppie overlassen,of wat
type1 beugels aan de type3 vooras zodat hij op een bestaand keversjassietje past.

Bussie komt zo
17-06-2005, 12:33
Schijnbaar niet ... net ff op thesamba zitten spitten (kheb aan jouw toch ook niks !!)

Veel vrije tijd cker!!

En aan splitje niks hebben vertel eens wat nieuws ;)

volksfahrer.nl
20-06-2005, 18:55
wat ik dus wil weten ... waarom monteerd niemand een type3 vooras onder een kefâh ??
Alstie breder is begrijp ik waarom,maar als hij nou eens dezelfde (maat) spoorbreedte heeft ...

Je zou van een hoop gelazer af zijn ... geen losse stabilisator meer (zit immers in de as bij een tiep3),
verlagen is easy (gewoon de draagarmen 1 of 2 tandjes verzetten) en meestal gelijk schijfremmen !!
(tiep3 ná 1966)

lampie :p

Een type 3 as verstellen is meer werk dan een kever-as met rasterplaatjes verstellen!
Been there - done that! :rolleyes:

krukab
21-06-2005, 05:29
Een type 3 as verstellen is meer werk dan een kever-as met rasterplaatjes verstellen!

even voorop gesteld dat er niks afbreekt of er door een vorige eigenaar "iets" is vastgelast ( ;) ),
of iets anders is verkloot, is een tiep3 as toch egt wel wat simpeler en sneller te doen hoor.

"een kever-as met rasterplaatjes verstellen" ... zitten die standaard dan al op een keveras,
of monteren de kaboutertjes die op je as ?? :tongue: :biggrin:

volksfahrer.nl
21-06-2005, 06:30
"een kever-as met rasterplaatjes verstellen" ... zitten die standaard dan al op een keveras,
of monteren de kaboutertjes die op je as ?? :tongue: :biggrin:

Nee dat niet :rolleyes:
Maar rasterplaatje op een keveras lassen is véééél sneller gedaan dan
een type 3 as aanpassen zodat tie op een kever past!

krukab
21-06-2005, 07:57
Maar rasterplaatje op een keveras lassen is véééél sneller gedaan dan
een type 3 as aanpassen zodat tie op een kever past!

Mee eens,maar een type3 as is constuctief veel mooier van opbouw,en hij
heeft -vind ik- absoluut een aantal voordelen boven een keveras !!
Ik noemde al eerder de ingebouwde -in de bovenste torsiebuis- stabilisator,
makkelijk op hoogte te stellen,de oog-boven/oog-onder schokbrekerbevestiging
en de veel betere bevestiging van de as aan het chassis !!
(waarom denk je anders dat een verlaagde typ3 zoveel lekkerder rijdt dan een verlaagde kever ?? ;) )

en peggie,je kent ons toch ... waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan !! :tongue: