drZymo
16-06-2005, 14:30
Dag allemaal. Ik ben nieuw hier op dit forum en heb gezien dat jullie nogal wat verstand hebben van vanalles en nog wat. Ik heb daarom een kleine uitdaging voor jullie ;).
Ik heb een Golf Mk2 1.3 uit '89. Het is gewoon een simpel motorblok, dus geen injectie ofzo. Volgens mij moet het een HZ of NZ motorblok zijn, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb hem zelf ongeveer 5 jaar nu en daarvoor had mijn moeder er al een jaar of 4 in gereden. Het is altijd een prima autootje geweest en heeft al 280.000 km zijn werk goed gedaan. Probleem is echter dat sinds kort hij het niet meer doet. Hij start niet meer.
Het begon allemaal een paar weken terug. Toen was het erg warm en had hij na 3 uur rijden (veel files) het een beetje moeilijk. Bijna aan het einde van de rit kon ik eindelijk weer even wat door rijden dus ik geef gas en zo rond de 120 begon hij spontaan te stotteren. Ik dacht dat het door de warmte kwam en ben ff rustig gaan rijden. Toen dat weer ging, probeerde ik het weer en toen na twee schokken viel hij volledig uit en kreeg ik hem niet meer gestart. Na wat gewacht te hebben (en met mijn pa aan de lijn gezeten) deed hij het na een paar pogingen weer. Eenmaal bij mijn ouders aangekomen heb ik samen mijn pa alles nagelopen en er bleek een benzineslangetje nogal dicht bij het motor blok te komen. We hadden het vermoeden dat het daardoor kwam.
Volgende dag ben ik weer terug gereden en na nog niet eens een uurtje rijden deed hij het weer. Stotteren en viel weer uit. Toen heb ik de ANWB er maar bij laten komen. Die had vermoeden dat het een probleem was met een elektrisch regel dingetje vlak bij de voorruit aan de bestuurderskant. Die zou volgens hem te warm worden. Heb dat ding wat gekoeld en toen weer verder gereden. Zoals het de dag daarvoor ook al was, startte hij dus weer gewoon na eventjes wachten en proberen. Maar helaas, na nog geen 10 km stond hij weer stil. Het rare is dat het alleen gebeurde bij hogere snelheden. Ik werd er toen helemaal gek van en had besloten weer rustig (< 100 km/h) terug te rijden naar mijn ouders. Dit ging wonderbaarlijk genoeg goed en de hele terugrit nergens last van gehad.
We hadden toen het vermoeden dat er wat met de brandstofpomp mis zou kunnen zijn. Het leek erop dat die de hoeveelheid benzine bij hogere toeren niet goed aankon ofzo. Dus wij hebben dat ding inclusief het overloopfilter (of hoe zoiets ook heet) helemaal vervangen. Nadat we het vervangen hadden starte hij weer normaal en draaide vloeiend zonder problemen. Toen we de motorkap echter dicht gooide viel de motor uit en sindsdien (al weer twee weken terug) start hij ook niet meer. De startmotor doet het nog wel, maar de motor wil het niet oppakken. Ook de auto slepend achter een andere en dan proberen te starten lukt ook niet.
We hebben alles al tig keer nagelopen. Slangetjes ziten allemaal zoals ze horen. De benzine toevoer lijkt het gewoon goed te doen. In de filter kan je het zien lopen en je ruikt het ook. Draadjes van accu naar bobine, van bobine naar stroomverdeler en van stroomverdeler naar bougies lopen overal goed, contactpuntjes zijn schoon, draadjes doorgemeten en nergens een draadbreuk kunnen vinden. De draadjes naar en van het kastje waar die anwb man het over had zien er ook goed uit. Er loopt overal stroom waar het zou moeten zijn behalve bij de bougies. Er komen gewoon geen vonkjes uit die dingen. (We hebben ze namelijk getest door ze tegen een massa aan te houden en te starten.) Er komt gewoon stroom naar de bobine toe. Het probleem is dat de spanning die de bobine genereert te groot is voor ons metertje om het te kunnen meten (zonder hem op te blazen) dus dat kunnen we niet nakijken. Aangezien alles leek te wijzen op de bobine hebben we die ook al vervangen, maar helaas nog steeds geen resultaat.
Om een lang verhaal kort te maken. We weten nu niet meer wat het zou kunnen zijn. Even opgesomt wat dus al nagekeken is:
- Benzine pomp is vervangen.
- Overloopfilter vervangen.
- Benzinefilter is in orde.
- Bobine vervangen.
- Contact punten nagekeken.
- Bougies nagekeken.
- Stroomverdeler nagekeken.
- Startmotor doet het gewoon, motor pakt het niet op.
We weten het echt niet meer. Het zou mischien nog dat kastje kunnen zijn waar de ANWB man het over had, maar het probleem is dat we niet precies weten waar dat voor dient. Kan iemand dat mischien uitleggen? Ik zou het graag zelf op willen lossen i.p.v. naar een garage te gaan, wat natuurlijk weer wat centjes gaat kosten. De huidige onderdelen die we vervangen hebben hadden we gelukkig zelf nog liggen.
Dus zou iemand van jullie mischien nog een idee hebben waardoor het zou kunnen komen?? Alvast vriendelijk bedankt :D!!
Edit: Mischien nog handig om nog een keer te vermelden. De motor deed het na het vervangen van de benzinepomp gewoon prima. Totdat we de motorkap dicht deden. Het zou dus iets moeten zijn wat door een schok kapot gegaan is. Maar wat?
Ik heb een Golf Mk2 1.3 uit '89. Het is gewoon een simpel motorblok, dus geen injectie ofzo. Volgens mij moet het een HZ of NZ motorblok zijn, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb hem zelf ongeveer 5 jaar nu en daarvoor had mijn moeder er al een jaar of 4 in gereden. Het is altijd een prima autootje geweest en heeft al 280.000 km zijn werk goed gedaan. Probleem is echter dat sinds kort hij het niet meer doet. Hij start niet meer.
Het begon allemaal een paar weken terug. Toen was het erg warm en had hij na 3 uur rijden (veel files) het een beetje moeilijk. Bijna aan het einde van de rit kon ik eindelijk weer even wat door rijden dus ik geef gas en zo rond de 120 begon hij spontaan te stotteren. Ik dacht dat het door de warmte kwam en ben ff rustig gaan rijden. Toen dat weer ging, probeerde ik het weer en toen na twee schokken viel hij volledig uit en kreeg ik hem niet meer gestart. Na wat gewacht te hebben (en met mijn pa aan de lijn gezeten) deed hij het na een paar pogingen weer. Eenmaal bij mijn ouders aangekomen heb ik samen mijn pa alles nagelopen en er bleek een benzineslangetje nogal dicht bij het motor blok te komen. We hadden het vermoeden dat het daardoor kwam.
Volgende dag ben ik weer terug gereden en na nog niet eens een uurtje rijden deed hij het weer. Stotteren en viel weer uit. Toen heb ik de ANWB er maar bij laten komen. Die had vermoeden dat het een probleem was met een elektrisch regel dingetje vlak bij de voorruit aan de bestuurderskant. Die zou volgens hem te warm worden. Heb dat ding wat gekoeld en toen weer verder gereden. Zoals het de dag daarvoor ook al was, startte hij dus weer gewoon na eventjes wachten en proberen. Maar helaas, na nog geen 10 km stond hij weer stil. Het rare is dat het alleen gebeurde bij hogere snelheden. Ik werd er toen helemaal gek van en had besloten weer rustig (< 100 km/h) terug te rijden naar mijn ouders. Dit ging wonderbaarlijk genoeg goed en de hele terugrit nergens last van gehad.
We hadden toen het vermoeden dat er wat met de brandstofpomp mis zou kunnen zijn. Het leek erop dat die de hoeveelheid benzine bij hogere toeren niet goed aankon ofzo. Dus wij hebben dat ding inclusief het overloopfilter (of hoe zoiets ook heet) helemaal vervangen. Nadat we het vervangen hadden starte hij weer normaal en draaide vloeiend zonder problemen. Toen we de motorkap echter dicht gooide viel de motor uit en sindsdien (al weer twee weken terug) start hij ook niet meer. De startmotor doet het nog wel, maar de motor wil het niet oppakken. Ook de auto slepend achter een andere en dan proberen te starten lukt ook niet.
We hebben alles al tig keer nagelopen. Slangetjes ziten allemaal zoals ze horen. De benzine toevoer lijkt het gewoon goed te doen. In de filter kan je het zien lopen en je ruikt het ook. Draadjes van accu naar bobine, van bobine naar stroomverdeler en van stroomverdeler naar bougies lopen overal goed, contactpuntjes zijn schoon, draadjes doorgemeten en nergens een draadbreuk kunnen vinden. De draadjes naar en van het kastje waar die anwb man het over had zien er ook goed uit. Er loopt overal stroom waar het zou moeten zijn behalve bij de bougies. Er komen gewoon geen vonkjes uit die dingen. (We hebben ze namelijk getest door ze tegen een massa aan te houden en te starten.) Er komt gewoon stroom naar de bobine toe. Het probleem is dat de spanning die de bobine genereert te groot is voor ons metertje om het te kunnen meten (zonder hem op te blazen) dus dat kunnen we niet nakijken. Aangezien alles leek te wijzen op de bobine hebben we die ook al vervangen, maar helaas nog steeds geen resultaat.
Om een lang verhaal kort te maken. We weten nu niet meer wat het zou kunnen zijn. Even opgesomt wat dus al nagekeken is:
- Benzine pomp is vervangen.
- Overloopfilter vervangen.
- Benzinefilter is in orde.
- Bobine vervangen.
- Contact punten nagekeken.
- Bougies nagekeken.
- Stroomverdeler nagekeken.
- Startmotor doet het gewoon, motor pakt het niet op.
We weten het echt niet meer. Het zou mischien nog dat kastje kunnen zijn waar de ANWB man het over had, maar het probleem is dat we niet precies weten waar dat voor dient. Kan iemand dat mischien uitleggen? Ik zou het graag zelf op willen lossen i.p.v. naar een garage te gaan, wat natuurlijk weer wat centjes gaat kosten. De huidige onderdelen die we vervangen hebben hadden we gelukkig zelf nog liggen.
Dus zou iemand van jullie mischien nog een idee hebben waardoor het zou kunnen komen?? Alvast vriendelijk bedankt :D!!
Edit: Mischien nog handig om nog een keer te vermelden. De motor deed het na het vervangen van de benzinepomp gewoon prima. Totdat we de motorkap dicht deden. Het zou dus iets moeten zijn wat door een schok kapot gegaan is. Maar wat?