PDA

View Full Version : Imbusbouten dolgedraaid aandrijfassen..

TimMK1
14-06-2005, 12:22
Ik wilde de aandrijfassen van mij oude 1.5C blok afhalen, maar nu heb ik maar 4 bouten in totaal goed los kunnen krijgen, de rest is allemaal dolgedraaid.. Iemand trucjes om deze los te krijgen..
Bedankt weer!

johangolf1
14-06-2005, 12:36
met een scherpe beitel en een hamer de bouten losslaan...

VwPolo89
14-06-2005, 12:49
twaalfkant inkloppen en zo proberen los te draaien of zoals johan zegt met een beitel en een hamer

TimMK1
14-06-2005, 12:53
@ Johan, ik moet dan zegmaar tussen het kopje en de rand van de aandrijfas zegmaar, de beitel zetten, en flink op slaan.. Gaat dit wel goed i.v.m het schroefdraad?

johangolf1
14-06-2005, 13:08
je moet aan de zijkant van de boutkop een soort deuk in de kop slaan met die beitel zodat je er grip op krijgt...
dan kantel je de beitel in tegengestelde richting van losdraaien zet de beitel in de beschadigging die je erin geslagen heb...
en sla in de goede richting de bout los...

johangolf1
14-06-2005, 13:10
je moet zo en zo nieuwe bouten halen uiteraard...

TimMK1
14-06-2005, 13:11
Oke hardstikke bedankt! Ga het meteen proberen..

johangolf1
14-06-2005, 13:12
Tim MK1 wat jij bedoeld is dat je de kop eraf wil slaan :o doe dit niet want dan heb je echt een probleem... dan zit de bout nog in de flens van de versnellingsbak...
doe het zo als ik net uitgelegd heb...

Henk_Pigo
14-06-2005, 13:49
Altijd weer die kl*re inbusbouten :mad: bah... heb het ook al een aantal keer gehad.

Maar gelukkig altijd losgekregen zoals Johan zegt :D

TimMK1
14-06-2005, 14:06
Johan ik heb het net geprobeerd hoe jij het zei.. Kost veel pijn en moeite maar het is niet gelukt.. Laat ze er wel lekker opzitten.. Maar bedankt in ieder geval!

Henk_Pigo
14-06-2005, 14:20
Wat je als allerlaatste zou kunnen doen, is de kop eraf slaan/zagen, aandrijfas verwijderen, en dan met een grote griptang de bouten uit de flens draaien.

TimMK1
14-06-2005, 14:28
Henk, ik laat het maar lekker zo doen. Stel dat ik ze er niet uit gedraaid krijg.. ben ik nog verder van huis.. Ga wel langs de sloop om een paar andere!
Bedankt voor het meedenken iig!

VwPolo89
14-06-2005, 15:22
en wat ga je dan halen op de sloop?? je moet eerst de boutjes loskrijgen!

is de versnellingsbak uitgebouwd of niet? als die uitgebouwd is kan je doen wat henk heeft gezegd en dan ipv van de griptang te gebruiken een bout op de bouten lassen, en zo alles eruit draaien.

TimMK1
14-06-2005, 15:57
Ik wilde de assen eruit halen om op een andere bak te zetten.. Kga dus gewoon om andere aandrijfassen op de sloop voor die andere bak.. En laat deze lekker zitten

VwPolo89
14-06-2005, 15:58
ahhh zo, dat is ook een oplossing dan :D

TimMK1
14-06-2005, 15:59
hehe jupppp

pirelli
14-06-2005, 16:58
griptang (oftewel lasklem) gaat best op de bouten doe het meestal zo als ik mijn dop er door heen draai. de dop is duurder dan de bout zelf.

Dennis@polo86c.nl
14-06-2005, 17:16
Maar met een dure dop krijg je het vrijwel altijd los, goed in de bout meppen en losdraaien.. :)

vwmk2driver
14-06-2005, 18:02
en volgens mij is ok zon bout geen inbus maar een 12 kant torx dus daar ben je de fout mee in gegaan en die bouten kan je voor een paar tientjes nieuw halen

ingrob
14-06-2005, 18:30
mocht hij nu echt rond zijn geworden kan je er ook een moer of bout(kort) oplassen.

Rallye-VR6t
14-06-2005, 18:38
Als je aandrijfas imbusjes door draait is dat meestal eigenschuld.

Maak ze goed schoon voor je de imbus 12kant xzn erin stopt.
Sla met een hamer de 12kant er goed in.
(met beleid)
Draai dan pas de imbus los.

Boutjes zitten af fabriek vast met 20nm.
:D

MipMip
14-06-2005, 19:47
en volgens mij is ok zon bout geen inbus maar een 12 kant torx dus daar ben je de fout mee in gegaan en die bouten kan je voor een paar tientjes nieuw halen

IDD! Bij mijn 1.1-tje waren het in ieder geval torx'

TimMK1
14-06-2005, 20:19
Hmm ja shit.. denk toch dat dat de fout is geweest dan!

VwPolo89
14-06-2005, 20:52
bij een polo is het ook torx, was al aan het twijfelen (snel even gaan kijken in de garage) dus dan zal daar je fout liggen :) kan gebeuren e ;)

TimMK1
14-06-2005, 20:55
Hehe jepp, ga morgen maar ff om andere assen en dan komt het weer goeddd

Rallye-VR6t
14-06-2005, 21:09
xzn is het, geen torx.
:)

Golfzilla
14-06-2005, 22:34
om ff in te haken in dit topic met een andere vraag :D...................

de kop van de schroef waarmee de remschijf is bevestigd is afgebroken, hoe kan ik deze het beste eruit halen (het restant dus zonder kop)??
een platte schroevedraaier erin slaan en dan los proberen te draaien bijvoorbeeld???

sorry voor deze offtopic maarja, een nieuwe topic vond ik beetje overbodig :D;)

Cabby 82 TDi
15-06-2005, 06:11

Beide varianten zijn mogelijk.

René
15-06-2005, 22:37
ai ai ai.. ik ken het probleem... is idd een kutsituatie...

ik heb em los gekregen met een linkse tap... wel eerst helemaal schoon gemaakt met `n bussie remreiniger...

Dennis@polo86c.nl
15-06-2005, 22:49
om ff in te haken in dit topic met een andere vraag :D...................

de kop van de schroef waarmee de remschijf is bevestigd is afgebroken, hoe kan ik deze het beste eruit halen (het restant dus zonder kop)??
een platte schroevedraaier erin slaan en dan los proberen te draaien bijvoorbeeld???

sorry voor deze offtopic maarja, een nieuwe topic vond ik beetje overbodig :D;)

Steekt er nog wat buiten? Misschien met een goede (!) griptang?

Goed of slecht scheelt nog al: lambdasonde zat goed vast in de kat, met goedkope griptang zat overal beweging in, behalve de lambdasonde.
Die had totaal geen grip en boog gewoon open.
Goede griptang gehaald van Stahwille en meteen bij de eerste poging los.. :)

Gijs
15-06-2005, 23:42
't Zijn toch geen imbussen, maar 12 kantig torx..? Heeft ook een aparte naam, kom er zo 123 niet op. Dit is iig bij m'n MK2, weet niet zeker op dat bij een 1 ook is :)

Cabby 82 TDi
16-06-2005, 06:16
Echo.

Het kan 6 kant imbus zijn EN 12 kant torx.

Dat hangt af van de serie en of hij bij een beun al eens is vervangen !

Maar heb je hem al los gekregen met een beitel ?

TimMK1
16-06-2005, 09:37
We hebben de kopjes eraf geslepen, aandrijfassen eraf gehaald. En toen kon je zo met de hand de rest van de bout uit de flens draaien... Ben ff om andere boutjes bij de sloop geweest en nou ist weer goed.

Henk_Pigo
16-06-2005, 10:02
Kijk aan! Klaar alweer :D

Golfzilla
16-06-2005, 10:13
Steekt er nog wat buiten? Misschien met een goede (!) griptang?

neej steekt HELAAS niks meer naar buiten :( anders was ie waarschijnlijk al los geweest ;)

Henk_Pigo
16-06-2005, 10:34
Dan lijkt mij uitboren en links draad tappen de beste oplossing...

Cabby 82 TDi
16-06-2005, 16:50
volgens mij is het nu opgelost :)

Maar waarom boutjes op de sloop ?
Na zo'n ervaring koop je toch zeker nieuwe !

vwleusden
16-06-2005, 17:16

Juist ja, torx 7 is het. Zit echt nooit in een gereedschapset. Vorig jaar een complete kar gekocht van Teng Tools en zelfs daar zat ie niet bij :mad: dus je moet ten alle tijde die torx erbij kopen ;)

johangolf1
17-06-2005, 07:30
@golfzilla: ik heb dat ook al eens gehad bij mij...
heb hem toen uitgeboord en er een helicol ingezet...
das een soort schroefdraad die je dan in het gat moet zetten wat je geboord heb en dan kan je daar de bout weer in draaien...

cypress
10-07-2005, 23:40
Juist ja, torx 7 is het. Zit echt nooit in een gereedschapset. Vorig jaar een complete kar gekocht van Teng Tools en zelfs daar zat ie niet bij :mad: dus je moet ten alle tijde die torx erbij kopen ;)

heb ooit eens bij de kijkshop een kissie gehaal met inbus - torx - en fijne torx
daar zat 7 ook bij was volgens mij iets van 35 gulden en bij de automatrialen handel verkopen ze ook zulke setjes ik geloof iets van 60 delig of zo korte en langen zitten er dan in en ze hebben bij mij tot nu toe nog alles overleefd ;)

VeeDubber
11-07-2005, 17:51
ik snap dat niet, heb je net een hele tijd liggen k*tten om die boutjes er uit te krijgen, koop je andere op de sloop?? :confused:

Die dingen kosten geen flikker bij de dealer en de volgende keer dat het er weer af moet heb je er alleen maar plezier van...

TimMK1
11-07-2005, 19:01
Haha jaa jongens maak je maar druk om andere dingen, en kheb ze niet gekocht maar gekregen, maakt verder niet uit hoor. Ze zitten er nu alweer hoog en droog op en aan.

Marco
12-07-2005, 00:09
We hebben de kopjes eraf geslepen, aandrijfassen eraf gehaald. En toen kon je zo met de hand de rest van de bout uit de flens draaien... Ben ff om andere boutjes bij de sloop geweest en nou ist weer goed.

Bij de sloop????? Dit zijn rekbouten, die moet je maar 1 keer gebruiken, daarom krijg je als je een nieuwe hoes koopt deze er ook bij. Je hebt toevallig ook niet de veerplaatjes die eronder lagen/liggen weggelaten? Als je dat gedaan hebt, als de wiedeweerga ertussen zetten, ik ken een gevalletje van een jongen die dat verzuimd had, wel alle bouten eruit gelopen. Deze plaatjes zorgen ervoor dat je bouten geborgd worden

Rallye-VR6t
12-07-2005, 06:03
Bij de sloop????? Dit zijn rekbouten, die moet je maar 1 keer gebruiken, daarom krijg je als je een nieuwe hoes koopt deze er ook bij. Je hebt toevallig ook niet de veerplaatjes die eronder lagen/liggen weggelaten? Als je dat gedaan hebt, als de wiedeweerga ertussen zetten, ik ken een gevalletje van een jongen die dat verzuimd had, wel alle bouten eruit gelopen. Deze plaatjes zorgen ervoor dat je bouten geborgd worden

Rekbouten? Wist niet dan een 12.9 bout met 40nm-70nm al rek vertoond.

VeeDubber
12-07-2005, 18:10
onder elke spanning vertoond een bout al rek ;)

maar de reden dat je ze er bij krijgt is dat er een goedje op de boutjes is gespoten wat zorgt voor de borging, niet omdat het rekbouten zijn....

MOKKArosa
11-11-2014, 22:34
effe van dit topic gebruik maken :redface:

iemand dat weet welke type sleutel + maat ik nodig heb voor de aandrijfassen los te schroeven van mijn 1986 VW Golf 1 cabrio met JH blokje ?

grtz...

Rallye-VR6t
12-11-2014, 07:48
12kant xzn

gooigolf
12-11-2014, 08:31
gewoon de koppen er afslijpen .
pak je as eraff draai je met handen boutje eruit klaar .
kappen en beitelen is niet te doen ,
succes

yuli
12-11-2014, 09:49
Inderdaad jullie moeten echt eens een dremeltje aanschaffen met van die kleine slijpschijfjes daar doe je echt wonderen mee.

Christiaan
12-11-2014, 10:28
Of zorgen voor een goed passende 12 kant, en de boel eerst schoonmaken voordat je het gaat loshalen......

Johan1982MK1
12-11-2014, 13:48
Bout koppen goed leegkrabben, goede veelkant sleuten pakken en gaan.

René
12-11-2014, 15:28
En het 12kant dopje er ff in tikken met een hamertje

Dokter D
12-11-2014, 17:17
Bout koppen goed leegkrabben, goede veelkant sleuten pakken en gaan.

Inderdaad, goed leeghalen en de luchtsleutel dr op, is bij mij nog nooit 1 dol gedraaid.

Turbo-Variant
12-11-2014, 19:12
gewoon de koppen er afslijpen .
pak je as eraff draai je met handen boutje eruit klaar .
kappen en beitelen is niet te doen ,
succes

Inderdaad jullie moeten echt eens een dremeltje aanschaffen met van die kleine slijpschijfjes daar doe je echt wonderen mee.

Met 1 of 2 tikken met de beitel om de kerf te maken en een fikse tik om hem los te tikken ben je klaar. Minder dan 30 seconden werk.

Wil niet weten hoelang je bezig bent om te kutten met een dremel en die koppen eraf te slijpen. :rolleyes:
(al is het maar om de dremel uit het doosje te pakken, juiste stukje erop te zetten, stekker insteken, bril op, etc. ;) )

Goed gereedschap en fatsoenlijk werken scheelt een hoop. Dan draai je de bouten van de aandrijfas zeker niet rond. Een dop uit de knakenbak van de praxis en ff snel losrammen met luchthamer zonder de boel schoon te maken of erin te tikken levert je een hoop extra gekloot op als je het daadwerkelijk met een dremeltje wilt losmaken. :D

gooigolf
13-11-2014, 18:08
Met 1 of 2 tikken met de beitel om de kerf te maken en een fikse tik om hem los te tikken ben je klaar. Minder dan 30 seconden werk.

Wil niet weten hoelang je bezig bent om te kutten met een dremel en die koppen eraf te slijpen. :rolleyes:
(al is het maar om de dremel uit het doosje te pakken, juiste stukje erop te zetten, stekker insteken, bril op, etc. ;) )

Goed gereedschap en fatsoenlijk werken scheelt een hoop. Dan draai je de bouten van de aandrijfas zeker niet rond. Een dop uit de knakenbak van de praxis en ff snel losrammen met luchthamer zonder de boel schoon te maken of erin te tikken levert je een hoop extra gekloot op als je het daadwerkelijk met een dremeltje wilt losmaken. :D
ik pak gewoon flex :) werkt supper .
er zijn idd veel die verkeerde gereedschap gebruiken .
het goed schoonmaken en goed erin .dan gaat 99proc altijd goed . :D

dakeraf
15-11-2014, 12:08

is geen in bus en ook geen torx.
is xzn of veeltand of spline wordt het ook genoemd

Johan1982MK1
15-11-2014, 18:53
As ze zijn dolgedraait pak ik ook alttd flex. Werkt bij mij ook super. Gwn met 1mm schijfje.

Rallyegolf20vt
16-11-2014, 10:36

Hier sluit ik mij volledig bij aan Kenny.
En je vernield ook verder niks met de slijpschijf zoals je metalen stofhoes bevestigingsring etc.