View Full Version : 16v ontsteking
Rickyrick
12-06-2005, 15:00
Zit nog een beetje te twijfelen over de ontsteking.
Ik ken 3 mogenlijkheden:
- Peugeot 205 GTI 1.9 Stroomverdeler
- Ontsteking uit een Golf 1.3 oid.
- Gewoon de 16v ontsteking gebruiken
Wat is de beste oplossing? en wat heb ik nodig wat betreft kabels van de kabelboom mocht ik de standaard 16v onsteking gebruiken?
fre-golf1-16v
12-06-2005, 18:22
hoe werkt dat met zon 1.3 onsteking op een 16v
OliverĀ®
12-06-2005, 20:26
Peugeot 205 GTI 1.9 Stroomverdeler
klinkt interesant, kan je hier iets meer over vertellen?
Rickyrick
12-06-2005, 20:33
Die 1.3 ontsteking zou betekenen dat je de simpele kabelboom en ontsteking van bijv. een 1.3 zo kan overzetten.
Ik ben niet zo'n fan van kabels dus lijkt me een 205 gti verdeler handiger, die werkt op vacuumvervroeging en zit net zoals bij de 16v ook op de nokkenas, ideaal dus!
Een ontsteking van een Seat Ibiza system Porche motor kan ook.
Dennis@polo86c.nl
12-06-2005, 22:30
Die 1.3 ontsteking zou betekenen dat je de simpele kabelboom en ontsteking van bijv. een 1.3 zo kan overzetten.
Ik ben niet zo'n fan van kabels dus lijkt me een 205 gti verdeler handiger, die werkt op vacuumvervroeging en zit net zoals bij de 16v ook op de nokkenas, ideaal dus!
Volgens mij zitten ze allemaal op de nokkenas of niet?
steven16v
13-06-2005, 09:15
Volgens mij zitten ze allemaal op de nokkenas of niet?
Dat lijkt mij wel. Anders zou het niet kunnen passen.
Wat Tick bedoelt is
-16V stroomverdeler met 1.3 onstekingsboompje (simpele bedrading met enkele module)
-16V stroomverdeler met totale 16V ontsteking (vacuum gezeik en ingewikkeld)
-Pug GTI stroomverdeler
Rickyrick
19-06-2005, 19:52
nou heb een Peugeot gti stroomverdeler binnen maar er zit niks aan vacuumvervroeging op :-S
dat klopt juist!
die peug gebruikt centrifugaalvervroeging, zodat juist je vacuum komt te vervallen
Rickyrick
20-06-2005, 15:49
dat klopt juist!
die peug gebruikt centrifugaalvervroeging, zodat juist je vacuum komt te vervallen
Damn, toch wel :(
Heb nu net een Seat Ibiza Porsche system ontsteking met Polo 2 kabelboom gemonteerd...
Naja ff kijken wat beter werkt, twijfel er niet aan dat ik 1 van de 2 oplossingen kwijt kan aan een ander ;)
let je wel op waar je je vacuum aansluit dan? kijk even op die ibiza waar hij vacuum vandaan wil hebben
Rickyrick
20-06-2005, 20:41
let je wel op waar je je vacuum aansluit dan? kijk even op die ibiza waar hij vacuum vandaan wil hebben
die had hem op de carburateur, ik zal hem dan wel op de aanzuigbrug moetenaansluiten?
lees dit even door:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1832644
Rickyrick
20-06-2005, 21:56
lees dit even door:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1832644
hmm niet dat ik daar veel vrolijker van word! thanks anyway!
Dus in princiepe moet ik een aftapping maken in mn carb voor de gasklep?
daarom is die peug verdeler zo ideaal, die heeft centrifugaalvervroeging, dus je vacuum komt te vervallen, en kan je de vacuumaansluiting op je spruitstuk direct op je rembekrachriger aansluiten.
Rickyrick
21-06-2005, 07:57
dus dit is volgens jou wel de goede?
want op de dikke kabel naar de bobine na is er helemaal geen contact met de bobine..
http://www.volksforum.com/albums/files/5/2/6/P1010011_295359.JPG
geen idee, ik heb geen ervaring met die peug ontsteking
daarom is die peug verdeler zo ideaal, die heeft centrifugaalvervroeging, dus je vacuum komt te vervallen, en kan je de vacuumaansluiting op je spruitstuk direct op je rembekrachriger aansluiten.
Mechanische stroomverdelers hebben over het algemeen zowel vacuum als centrifugaal vervroeging..beide met hun eigen specifieke doel...
Dus als je een van de twee laat vervallen werkt ie niet zo als het hoort ...
Allart-Ghetta
21-06-2005, 13:02
Beetje dom om voor een straat auto je onderdruk vervroeging te laten vervallen.
Voor een full race of cross motor die alleen vol gas goed moet lopen is een centrifugaalvervroeging perfect.
Rickyrick
21-06-2005, 16:38
Dus wel die ibiza ontsteking laten zitten?
ff zien dan waar ik de vacuum vandaan pak, zal het echt zo negatief uitpakken als ik hem van de aanzuigbrug haal?
serge pot
21-06-2005, 22:45
reeds uitgelegd via pm
Beetje dom om voor een straat auto je onderdruk vervroeging te laten vervallen.
Voor een full race of cross motor die alleen vol gas goed moet lopen is een centrifugaalvervroeging perfect.
ik was in de veronderstelling dat die peug origineel geen vacuumvervroeging had, maar wel dus?
Rickyrick
22-06-2005, 08:48
Mja blijkbaar wel, heb nog even gezocht maar alles wat ik tegen kwam is met vacuumvervroeging..
Dit stuurde Serge me in de PM
vacuum kun je voor de ontsteking van cylinder 2 en 3 pakken idd vlak voor de gaskl;eppen .wel aan de inlaat zijde van je spruitstuk.
vacuum van je rembekrachtiger pak je gewoon van 1 cylinder
Dus dat wordt denk ik boren in de carb? :(
Rickyrick
27-06-2005, 20:34
Stijn vroeg of bij de Ibiza 't vacuum voor of na de gasklep wordt getapt.
Dus ik weer naar de sloop, bleek dat dit dus na de gasklep gebeurd.
Vandaar dat ik het ook op de 16v gewoon op de aangzuigbrug aansluit..
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.