View Full Version : Mk2 1.8 16v turbo (360pk, 411Nm)
Beste Vw forumleden.
Ik ben een student van de opleiding autotechniek op de HRO in rotterdam Heijplaat. Na een verleden van auto's ben ik begonnen om spullen te verzamelen voor een project.
Allereerst bedacht wat ik wil gaan doen. In eerste instantie wilde ik(omdat ik hier nog wat spullen van heb) een 1.8 20vt blok in een mk2 gaan bouwen. Toen ik hier mee bezig was was er toevallig een blok te koop hier op het vwforum. Dit was het blok van Jordy87. Dit blok had eigenlijk alles al wat ik met een 20vt nog zou moeten doen. Financieel gezien was dit gewoon veel aantrekkelijker om te doen en het vermogen wat het blok geeft is al 360pk en 411Nm koppel. Om een 20vt turbo om te bouwen naar dit vermogen kost alleen al 6000 euro, dus na overweging gegaan voor het complete blok.
Blok opgehaald compleet op de oliepeilstok, gasklep g60, kabelboom, drukregelaar en koppeling/vliegwiel na
wel een compleet uitlaatsysteem, versnellingsbak 02a en oliekoeler met sandwichplates. Er zit mapping op van JD engineering en de LMM is weggeschreven.
Voor dit project heb ik natuurlijk ook een golf nodig om het geheel in te bouwen.
Via dit forum heb ik een golf 1.3c gekocht uit 1986. Geen wegenbelasting en verzekering is 120 euro per jaar, dus schorsen heeft niet eens zin. APK tot augustus meen ik.
Nu ben ik dus eigenlijk ideëen aan het opdoen wat ik precies met de golf ga doen.
Ik zit nog te twijfelen of er een quattro systeem of alleen een fwd systeem op te bouwen
Aangezien ik misschien ook trackdays wil gaan rijden komt er iig wel een kooi en in 2 kuipstoelen.
Dus waar ik naar wil vragen en jullie advies of meningen over zou willen horen:
-Quattro systeem van een s3 of TT
-Voorwiel aangedreven laten
-Ophanging veranderen dmv golf iv of audi tt.
-Interieur(dashboard)
Voor zover ik weet pas een bak quattro bak op dit blok, alleen de ophangbeugel van de haldex moet pasgemaakt worden.
Ik weet dat de haldex elekstrisch gestuurd is via normaal gesproken de ECU. Is hier een stand-alone unit voor en heeft iemand daar prijzen en/of een link voor?
Zit alleen met de voorwielophanging en de motorsteunen dan. Zou het verstandig zijn om de ophanging van een golf 4 te gebruiken, of van een TT ivm. de aandrijfassen, of kan er gewoon gebruik gemaakt worden van een golf 2 ophanging. Ik heb btw. een compleet subframe van een mk2 gti liggen dus die kan er sowieso op. Zit wel met het feit dat als ik een quattor erop zet dat ik dan voor en achter liever beiden 5x100 steekmaat wil hebben.
Ik wil ook een stuurhuis van een golf IV of TT erop zetten met stuurbekrachtiging of anders van een golf 2. Ben nog even mijn opties aan het overwegen ivm. het 4wd systeem.
Eveneens een dahsboard van een golf IV. Kan dit passend gemaakt worden ivm de kabelboom van de golf 2?
Graag zie ik ook links naar andere projecten die iets soortgelijks hebben gedaan met een quattro op een golf 1, 2 of 3.
mvgr
staat dit in het juiste forum of moet het verplaatst worden?
DutchWilco
07-03-2013, 14:40
Er is een heel groor verschil in werk/kosten tussen het FWD en de ombouw naar 4WD. Bij een NIET Syncro Golf zou er een andere tunnel en achtervloer in gemaakt moeten worden van bv een mk2 Syncro wat heel veel werk is.
Daarna heb je een Quattro-bak wat er ingebouwd moet worden en waarvoor nieuwe steunen gemaakt/gekocht moeten worden en de aandrijfassen moeten op maat gemaakt worden. Aan de achterzijde kan je dan een originele Syncro achteras monteren, maar moet dan nog wel omgebouwd worden naar het Haldex.
Ik doe deze ombouwprojecten inmiddels al zo'n 12 jaar en moet je eerlijk zeggen dat de meeste mensen te ligt denken over een ombouw naar 4MOTION/Quattro.
Natuurlijk is het haalbaar omdat er al best wel wat auto's zijn die hier mee rondrijden, maar ik zou eerst alles goed op een rijtje zetten voor wat de kosten betreft, want het loopt wel aardig in de papieren als je het goed wilt doen.
Ik persoonlijk zou adviseren om hem FWD door een 02J/02A bak aan deze motor te schroeven. Zo past alles er weer origineel aan, wat veel kosten bespaart en weinig meerwaarde heeft met de 360pk wat je nog redelijk op de voorwielen kwijt kan.
Elk ander dashboard is mogelijk t/m de Golf 4 want hierna heb je toch echt het canbus nodig die bij de motor hoort en de 16V niet heeft. Met het cockpit van de TT mk1 of Audi A3 mk1 en de Golf 4 etc heb je nog niet perse het canbus nodig en is nog redelijk makkelijk in te bouwen mits je de draadboom en zekeringhuis van de mk2 van na 88 ga gebruiken.
Ik vind de 120 Euro per maand aan verzekering nog best wel een heel bedrag voor een Oldtimer Golf :)
Volgens mij staat ie wel goed toch, klinkt als een leuk project.
Hoeveelste jaars ben je op de Autotechniek? Ik heb daar namelijk ook 2 jaar gestudeerd :)
Gaaf project, maar waar zijn de foto`s? ;)
Persoonlijk zou ik hem lekker FWD houden....desnoods met minder vermogen gaan rijden. 360pk is ook wel heel erg veel :)
Niet schorsen? Ik zou het wel doen, je krijgt de bekeuring voor geen APK gewoon op de mat hoor. Eens in de 3 maanden word er een controle gedaan door de RDW, hoeveel auto's zijn er en hoeveel daarvan hebben er geen APK. Boete is ong. €110
Er zit nog apk op dus waarom schorsen? Laten schorsen kost ook weer geld en zolang ik er nog in kan rijden kan ik em beter laten staan op de stoep voor 12 euro per maand zonder risico van een bekeuring.
Ik ben eigenlijk 4e jaars student maar moet nu 1 semester van jaar 3 inhalen. Daarna afstuderen.
En is een foutje moet 120 per jaar zijn!
En tja ik denk serieus dat ik een quattro ervan wikt maken de tunnel en achterkant maak ik zelf passend zodat de as en uitlaat erin passen.
De wielbasis is wel een probleem lijkt mij ivm het carrosserie van de golf. Als er een geheel subframe van een TT op kont dan staan de wielen wel een stuk naar buiten lijkt mij
Audi1981
08-03-2013, 09:50
Ik zou Wilco (Dutchbuild) even met een bezoekje vereren en je door hem laten vertellen wat het ongeveer inhoud qua werk en materiaal, hij is een van de mensen die daar verstand van heeft.
EnVeeZee
08-03-2013, 10:00
Welkom hier, tof project en bij deze, net om zaken met je te doen!
Veel succes met deze. Ik volg 'm :thumbup:
Nog een opmerking; :postpics:
Zal vanmiddag eens foto's posten.
Lunteren is voor mij niet echt bij de deur maar als ik binnenkort een keer in de buurt van ede ben zal ik eens langsgaan.
De wielbasis is wel een probleem lijkt mij ivm het carrosserie van de golf. Als er een geheel subframe van een TT op kont dan staan de wielen wel een stuk naar buiten lijkt mij
Welkom op VF !
Heb je al overwogen om een Rallye als basis te nemen ?? Dan lost dit probleem zich makkelijker op lijkt me.
Er zit nog apk op dus waarom schorsen? Laten schorsen kost ook weer geld en zolang ik er nog in kan rijden kan ik em beter laten staan op de stoep voor 12 euro per maand zonder risico van een bekeuring.
Ik ben eigenlijk 4e jaars student maar moet nu 1 semester van jaar 3 inhalen. Daarna afstuderen.
En is een foutje moet 120 per jaar zijn!
En tja ik denk serieus dat ik een quattro ervan wikt maken de tunnel en achterkant maak ik zelf passend zodat de as en uitlaat erin passen.
De wielbasis is wel een probleem lijkt mij ivm het carrosserie van de golf. Als er een geheel subframe van een TT op kont dan staan de wielen wel een stuk naar buiten lijkt mij
In welk jaar ben je daar begonnen dan? Ik heb daar 2009/2010 en 2010/2011 gedaan.
In welk jaar ben je daar begonnen dan? Ik heb daar 2009/2010 en 2010/2011 gedaan.
Zelfde jaar. Waarom ben je gestopt en ik kan je even niet voor me halen om eerlijk te zijn.
Ik zou btw best een golf rallye als basis willen maar ik heb er maar 2 te koop gezien en die zijn 7000+. Daarvoor verbouw ik mijn golf zelf wel. En ik wil oldtimer rijden lekker goedkoop
20eu per maand wegenbelasting willen besparen, maar wel ombouwen naar 4WD? ;)
20eu per maand wegenbelasting willen besparen, maar wel ombouwen naar 4WD? ;)
Waarmee bespaar ik 20 euro per maand dan?
En het gaat niet om het geld voor die ombouw maar om de fun van het bouwen. Plus dat een fwd auto met 360pk en misschien nog meer in de toekomst. Voor trackdays maakt het niet zoveel uit maar wil er ook mee op straat.
klinkt als een fijn project!
ook foto's toevallig...
rondekker1983
08-03-2013, 19:24
Waarmee bespaar ik 20 euro per maand dan? .
Wegenbelasting :thumbup:
De auto is uit 1986, voorlopig in ieder geval nog wegenbelasting vrij
Jah precies en als ik em nu op de stoep zet loop ik ook geen kans op boete dus kan em lekker neerzetten waar het kan!
Ben benieuwd naar de foto's. Er zijn ook "niet rallye" syncro's gebouwd. Die zijn wat makkelijker te vinden en ook wat goedkoper. Maar ook goede donors om eventueel de bodem van te gebruiken. Dat soort delen duikt nog vrij regelmatig op in de verkoop sectie.
Achja ik heb nu deze golf. Mocht iemand wat leuks vinden of weten voor een zacht prijs een synchro dan kan ik daar natuurlijk ook voor gaan en deze verkopen ofzo, maar ik heb er tot nu toe geen kunnen vinden.
Hier wat foto's:
turbo
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/2/1/6/garrett.jpg
blok
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/2/1/6/blok2.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/2/1/6/blok1.jpg
ik weet nog niet of de kleur hetzelfde gaat blijven, daar zit ik nog over na te denken.
Golf:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/2/1/6/golf2.jpg
Ik ben vergeten de specs van het blok te posten dus bij deze:
specificaties:
1.8 16vt kr motor
Cilinderkop:
In - uitlaatkanalen geflowd
nieuwe klepstoters
nieuwe klepseals
nieuwe aangepaste(lagerbronze) klepgeleiders
nieuwe kleppen
klephoek + klepzetels aangepast
Schrick klepveren
std. nokkenassen (met schrick nokkenassen is rond 380-390pk haalbaar (volgens Jeroen Dik)
verstelbaar nokkenastandwiel met versterkte dis. riem
ARP kopbouten
kop gevlakt + gereinigd en Cometic stalen koppakking 1,3mm
BST turbo inlaatspruitstuk (aangepast)
BST fuelrail met RC 550cc high-impedance injectoren
losse brandstofdruk regelaar sytec met membraam, bij volgas zou deze 0,8 bar meer druk moeten geven.
turbo:
Garret GT2871R 0.86a/r ball bearing met internal wastegate (olie + koelvloeistof gekoeld)
ATP uitlaatspruitstuk
onderblok:
JE zuigers boring 82mm compressieverhouding 8,2:1 (uitgewogen)
Audi RS 2 drijfstangen (ge-shotpeened + uitgewogen)
Sputter drijfstang + krukaslagers
ARP drijstang + krukasbouten
onderblok is geboord/gehoond + kopvlak gevlakt (met torgueplaat)
krukas opnieuw gebalanceerd + gepolijst en ge-magnafluxt
nieuwe oliesproeiers
oliepomp 2.0 16v (ABF)
nieuwe aangepaste waterpomp
carterpan aangepast voor olie retourleiding
extra's:
Racimex oliekoeler incl sandwichplate en slangen
2.5'' uitlaatsysteem op maat
ECU DF1 JD-engineering (op maat)
Daarbij komen dan nog een g60 kabelboom en gasklep, want deze ontbraken en heb ik overgenomen van enveezee. Wacht het pakketje nog af.
Aan het blok zelf moet ik dan nog een aansluiting voor de kvs op de kop iets omlassen, omdat anders het inlaatspruitstuk niet past. Tevens is ook de oliepijlstok weg en ben dus opzoek naar 1.
en volgens de verkoper van het blok staat er pas 20.000 km op met deze spullen en is om dat 5000 km de olie vervangen. Turbo vertoont nauwelijks speling is naar zijn zeggen een aantal keer roodgloeiend geweest. Al met al een prima en snel blok
EnVeeZee
10-03-2013, 20:54
mooie setup, hoef je je zeker niet voor te schamen ;)
Lekkere sleeper zo!
ik wil alleen voor mijn eigen veiligheid en voor eventuele trackdays een kooi erin gaan maken en dan 2 sportstoelen met 4 of 5 punts gordels erin.
Ik ben nog niet begonnen aan de auto zelf maar dat gaat snel gebeuren. gelijk alles demonteren en wegdoen wat ik niet meer ga gebruiken.
dan natuurlijk alles kaal maken etc.
Ik wil ook een ander kleurtje geven aan de auto. Zat zelf te denken aan black magic en dan de rest rood(motor etc). Misschien iemand nog suggesties?
1800 16v kr
10-03-2013, 21:54
te zien aan de wielen kunnen er nooit echt grote remmen op zitten
kan er over heen gelezen hebben
verder klinken je planen goed
suc6 ermee
komen uiteraard andere wielen onder! Deze standaard velgen zijn lelijk en te klein. Ik heb nog een setje 19 inch liggen voor steekmaat 5X100 dus mocht er een quattro systeem etc opkomen dan kan ik die altijd nog gebruiken. Heb alleen liever 16 of 17 inch max dus ga sowieso opzoek naar een ander setje.
EnVeeZee
11-03-2013, 12:24
19 ga je er imho niet onderkrijgen, 15 tot 17 is de way to go! :thumbup:
Als het zo'n kanon gaat worden dan zou ik er OZ Ultraleggera/Superleggera's onder zetten in 17 inch !! Past qua looks goed bij wat er onder kap.
dubster.be
11-03-2013, 15:49
Als het zo'n kanon gaat worden dan zou ik er OZ Ultraleggera/Superleggera's onder zetten in 17 inch !! Past qua looks goed bij wat er onder kap.
of compo's :D
leuk project, hou wel van een golfje 2 in deze set-up
Audi1981
11-03-2013, 17:45
Ik zou die blauwe van Wilco onder het kopieër apparaat leggen ;)
Beetje erbij / beetje eraf....:D
Herm Schreurs
11-03-2013, 18:29
Leuk project!
Ga je alle ombouwwerkzaamheden op de straat/stoep doen?
Ik ga hem volgen!
The Green
11-03-2013, 19:42
ik hoop wel voor je dat die AR niet te hoog zal zijn
ik heb op mn 8v (met andere kleppen en heel de zooi) een .48 en spoelt pas op 4k (dan wel instant volle druk)
.86 op een T25 BB kan je niet vergelijken met een .48 op een T3. Ook is het turbinewiel zelf een grote factor.
Degene waarvan ik dit blok heb gekocht gaf aan dat dit geen probleem is. Er zit een verstelbare drukregelaar op die is vastgezet op 1.4 bar druk. Het zal een beetje afhankelijk zijn van de grote van de intercooler die ik ga gebruiken of de druk van helemaal hetzelfde blijft. Volgens mij heeft hij een g60 intercooler gebruikt maar die vind ik persoonlijk iets te klein.
Maar volgens mij spoelt deze turbo op tussen de 2500~3000 toeren. Hij heeft ook iets meer lagerspeling en de schoepen zijn iets aangepast(is op de foto ook te zien).
Ik heb hiervoor een 1.8 20vt auto gehad met een k04 en al die standaar upgrades behalve een uitlaatsysteem. Die turbo spoelde bij 2000 toeren al op, maar vond er geen bal aan. Dit zal ongetwijfeld meer sensatie geven!!
@ herm scheurs
Natuurlijk niet haha. Die praktijken waren vroeger aan de orde, maar sinds vorig jaar mei heb ik al een redelijke garage/werkplaats. Er stond in de hal een hefbrug maar die is verkocht omdat er nooit iemand gebruik van maakte. Dit was 2 maanden nadat ik in deze garage zat. Zonde, dus nu zelf opzoek naar een 2 koloms hefbrug. Heb er al wat op marktplaats zien staan en voor 400 a 500 euro is er een goeie te vinden.
Zit alleen nog te twijfelen of ik em quattro ga maken. De onderdelen zijn geen probleem alleen de bouwtijd. Om het quattro te maken ben ik zeker een half jaar tot een jaar bezig. Als ik em fwd bouw istie natuurlijk veel sneller rijklaar.
Kortom ik zit nog in dubio. Ik wil ook even contact opnemen met dutchbuild. Ik zie op zijn site niet helemaal wat voor subframe ze nou gebruiken bij 1 van die projecten. Lijk iig op het originele van een golfje. Maar de wielen van een golf 2 staan toch minder ver uit elkaar dan van een audi tt quattro of ben ik nou gek?
Herm Schreurs
12-03-2013, 07:26
Ok mooi!
Het zal dan zeker 4-motion worden als je hem 4wd gaat maken.
En bij Wilco ben je dan zeker aan het juiste adres :thumbup:
Subframe voorzijde is zeker gewoon golf mk2 of mk3 en je kunt het spoor iets breder maken door andere draagarmen te gebruiken, logt aan of je 4/100 of 5/100 gaat gebruiken. Maar die kun je zo breed maken als je wil, denk alleen aan je aandrijfasses.
Achterzijde zul je dan syncro brug moeten ombouwen om de haldex te huisvesten. Ook hier kun je kiezen tussen de g60 draagarmen van de mk2 of de VR6 draagarmen van de mk3.
Veel uitzoekwerk! Succes!
ik ben even opzoek gegaan en heb een quattro systeem van iemand over kunnen nemen voor een leuk prijsje. En dat is idd een 4 motion systeem. Het is de bak aandrijfassen en ophangingen met schijven en klauwen aan de voorkant, het subframe met draagarmen en de achterwielophanging met de haldex en schijven en assen etc en natuurlijk de as in 2 delen die de achterkant van aandrijving voorziet vanaf de bak.
zal er vandaag eens wat foto's van maken. Het is wel een 5 bak en geen 6 bak helaas. Ik zou die liever hebben maar een 5 bak moet ook wel prima rijden lijkt mij!
Herm Schreurs
12-03-2013, 11:09
ik ben even opzoek gegaan en heb een quattro systeem van iemand over kunnen nemen voor een leuk prijsje. En dat is idd een 4 motion systeem. Het is de bak aandrijfassen en ophangingen met schijven en klauwen aan de voorkant, het subframe met draagarmen en de achterwielophanging met de haldex en schijven en assen etc en natuurlijk de as in 2 delen die de achterkant van aandrijving voorziet vanaf de bak.
zal er vandaag eens wat foto's van maken. Het is wel een 5 bak en geen 6 bak helaas. Ik zou die liever hebben maar een 5 bak moet ook wel prima rijden lijkt mij!
Ik zou zelf voor de lichtere 02J bak gaan omdat dan ook de aandrijfassen passen en hier eventueel andere internals inzetten maar volgens mij heb je nog heel wat uit te puzzelen.
Ben je helemaal nieuw met al deze materie en materialen?
De 02j bak is gewoon een fwd bak toch? De bak die ik heb is hetzelfde als onderstaande (plaatje is van de dutchbuild site). Dus voor zover ik kan zien is het dan een 02m bak.
Waarom zou je voor de 02j bak? Is dat puur alleen omdat die lichter is, of zit er ook nog een andere reden achter? En nee ik ben niet nieuw. Van mijn oude golf 4 had ik volgens mij een 02j bak, maar die heb ik vorig jaar voor 250 euro verkocht helaas.
http://www.dutchbuild.com/images/stories/02M/db%20customs-o2m%20baksteun-6.jpg
Ik zit nu op internet te zoeken maar de 02m bak heeft 6 versnellingen. Die ik hier heb ziet er precies hetzelfde uit maar is dus een 5 bak. Geen idee welk type het dan moet zijn. Iemand anders die het wel weet? en er zit btw wel een 240mm koppeling in.
Herm Schreurs
12-03-2013, 20:55
Op de foto staat een Vr6 motor (waarschijnlijk de 2,8L 24V) met daaraan een 6-cil 02M motor in een Golf mk3 chassis. Dit is te zien aan de steun van Dutchbuild..
Een 3-assige bak met 5 versnellingen ken ik niet.
Ik zou zelf echt niet ombouwen naar de 02M bak omdat deze:
- te zwaar is in vergelijking met de 02a/02J
- aandrijfassen passned moet maken met andere homokineten
- kilometertellerkabel iets voor moet verzinnen
- motorsteunen op maat moet hebben, maken
Maar dat is mijn mening, het kan zijn dat anderen daar anders over denken.
Timo2012
12-03-2013, 21:09
Eey, ik zit ook op het RDM. Ik rij nu in een groene golf 2 en m'n maat in een lage jetta 2
DutchWilco
13-03-2013, 00:29
Op de foto staat een Vr6 motor (waarschijnlijk de 2,8L 24V) met daaraan een 6-cil 02M motor in een Golf mk3 chassis. Dit is te zien aan de steun van Dutchbuild..
Een 3-assige bak met 5 versnellingen ken ik niet.
Ik zou zelf echt niet ombouwen naar de 02M bak omdat deze:
- te zwaar is in vergelijking met de 02a/02J
- aandrijfassen passned moet maken met andere homokineten
- kilometertellerkabel iets voor moet verzinnen
- motorsteunen op maat moet hebben, maken
Maar dat is mijn mening, het kan zijn dat anderen daar anders over denken.
Ik denk daar net zo over, klopt als een bus en heb dit ik ook in mijn eerste reactie proberen uit te leggen.
De 02J als 4x4 heeft meestal EWN of ERW als bakcode, maar heeft een hele korte overbrenging. Ook zal je met jouw vermogen de tanden van de tandwielen af rijden en zal je moeten vervangen voor sterker. Ik heb wel gebruik gemaakt van deze bak om het gewicht laag te houden, maar heb 8500 Euro moeten investeren om deze sterk genoeg te maken en met de overbrenging zoals ik het wilde.
Er zit dan ook een complete set in van Qauife, Peloquin sperr en een andere kroon met pignon wiel die ook weer zijn aangepast voor dikkere bouten enz.
Een 02M bestaat idd als 5-bak en rijd in 9 van de 10 gevallen beter dan de 6-bak waarvan de eerste 3 versnellingen veel te kort zijn en je de eerste nooit hoeft te gebruiken in een lichte auto met zo veel vermogen. Wel is het veel werk om dit er netjes en verantwoord in te bouwen zoals de lijst van Herm al aangeeft.
Bedenk ook goed dat even een paar aandrijfassen lassen levensgevaarlijk kan zijn. Denk je maar eens in als je bijvoorbeeld 150 rijd en er breekt er 1 ;)
Een vriend van mij is in het verleden al eens begonnen om de complete mk4 as onder de mk2 te bouwen en is uiteindelijk weer terug bij af omdat deze echt niet past en niet technisch goed te krijgen is ivm het breedte verschil enz.
Voor op de weg mag je ook niet zo maar even iets in elkaar lassen. Bij het RDW zullen ze het afkeuren en als je het toch doet zonder om te keuren en er gebeurd wat, is er geen verzekering die dit door de vingers zal zien.
Ik zal jou eens bellen dutchbuild. Misschien is het een idee dat ik met de spullen die ik heb langskomt of foto's van maak en dat jij zegt wat er moet gebeuren.
Ik wil voor mijzelf zeker een 4x4 systeem. Ik heb een subframe met draagarmen schijven en aandrijfassen van een Audi TT. Ik heb hetzelfde van een golf gti mk2. Ik heb een 02m bak met 5 versnellingen en ik heb de achterwielophanging compleet met schijven aandrijfassen en wielophanging van een Audi TT 8n quattro etc. Evenals de as naar de achterwielaandrijving. Ik heb ook een gti mk2 achteras met schijven en klauwen. Ik wil wel heel erg graag dit eronder bouwen maar dan zit ik met de vraag welke voorwielophanging en de assen moeten dan speciaals op lengte gemaakt worden? De achterwielen hebben nu de breedte van een TT. Ik weet niet in hoeverre dit afwijkt van de mk2 ivm vooras?
Net even aan de telefoon gehangen met wilco van dutchbuild. Zeer toffe gast en uiterst behulpzaam. Vriendelijk bedankt!
Ik heb antwoord gekregen op al mijn vragen omtrend de verbouwing van de golf 2 naar 4-motion.
Omdat een golf 4 10cm breder is en er iemand is geweest die geprobeerd heeft alles van een golf iv op een golf 2 te zetten, kon hij mij vertellen dat dit geen doen is. Ik heb dus een aantal opties en zet het hier o.a. voor mezelf even op een rijtje.
Golf 2 of golf 2 synchro. Als ik een golf 2 synchro gebruik is de ombouw een stuk makkelijker, doe ik dit niet dan zijn er een aantal dingen die ik moet ombouwen:
-Tunnel van een synchro, corrade of g60 moet ik er dan inlassen.
-Achterbrug moet ik van een synchro of vr6. Hierop kan het achterdiff pas gemaakt worden.
-De achterwielophanging kan gemaakt worden dmv. een vlakke plaat met een balk dwars erin te lassen die dan als ophangpunt diend.
Ivm de 02m bak omtrent de assen etc:
-Draagarmen en subframe van een vr6 is de makkelijkste oplossing
-De motorsteun aan de achterkant van een willekeurige golf 3.
-Beugel voor de versnellingsbak (http://www.dutchbuild.com/index.php/nl/shop/db-customs/gearbox-and-engine-mounts/02m-gearbox-mount-detail)
-De homokineten kan ik gebruiken. De aandrijfassen voor en achter en tussen de bak en diff dienen ingekort te worden. Dit kan alleen als ze hol zijn. De tussen as vanaf de bak naar achteren moet ingekort worden.
Kan eventueel ook delen vaan g60 gebruiken, maar bovenstaande oplossing geeft mijn voorkeur ivm. de steekmaat van 5x100.
Volgens mij heb ik zo alles neergezet waar ik als eerste mee moet beginnen.
Planning:
-Auto uit elkaar slopen
-Auto ombouwen(eventueel synchro-golf aanschaffen)
-Subframe en draagarmen vr6 aanschaffen.
-Achterwielophanging van een vr6 aanschaffen
-Beugel/steun dutchbuild aanschaffen
-Flens haldex dutchbuild aanschaffen
-Golf 4 dashboard/tellerunit inbouwen
-ABS systeem golf IV passend maken.
-Stuurhuis en stuurbekrachtiging golf 2 is onderweg.
Wat ik dan nog wil hebben is een rolkooi en sportstoelen. Later nog een lsd erin.
Als ik dit allemaal zo zie denk ik dat het einde van dit jaar alles wel grootendeels af zal zijn en de auto rijdend. Heb er iig veel zin in!
Herm Schreurs
25-03-2013, 18:54
Zeker een toffe gast die Wilco :thumbup:
Ambitieus plan!
Heel veel plezier en vooral succes met de ombouw. Hoop dat we hier nog veel van te zien krijgen op het forum :D
Komt jou motor toevallig bij mij uit de buurt? Limburg?
EnVeeZee
25-03-2013, 19:21
Toffe voornemens palla! Blij dat je niet zo maar klakkeloos meningen over neemt, zo krijgen we nog eens iets bijzonders te zien. Respect voor je plannen, +1 volger :thumbup:
Nog zo'n serieus groot project! Gaaf! Volgers; + nog 1
@ Herman het is zeker een toffe gast. Vroeg eerst of ik hem niet stoorde maar op maandag kan hij wel even babbelen haha. Heb geloof ik iets langer als een half uur aan de lijn gehangen.
Het blok heb ik uit Klaaswaal van Jordy. Heeft in een golf 1 gezeten en er is mee geraced.
En ja ik zie allemaal zulke mooie projecten. Vrijdag heb ik even bij een klasgenoot je in de auto gezeten die een gt30 of gt35(weet even niet meer welke) op zijn 1.8 20vt heeft gehangen. Begon gelijk te kriebelen. Vervelende was alleen dat dat ding vanaf boost alleen maar dikke wheelspin heeft, dus vandaar ook mijn beslissing om het 4 motion te bouwen. Plus dat het best speciaal is.
Binnenkort zal ik weer wat foto's plaatsen van de voortgang!!
Zaterdag wat Syncro spul opgehaald in België van scirocco_1600. Bak achterdiff, achter ophanging en alle assen en een tunnel. Nu de achteras ombouwen naar schijf met 5x100 maat en de as pas maken voor de halfdex. Daarna de auto uit elkaar slopen en dan de tunnel en de achter plaat lassen.
Zit alleen nog te twijfelen of ik deze draag armen achter om ga bouwen of dat ik vr6 Syncro draag armen ga gebruiken.
En nu nog een vr6 voorwielophanging. Waarschijnlijk ga ik het chassis van de golf ook pas maken voor de bak steun.
mooie plannen :thumbup:
erg benieuwd naar de vorderingen
Hoe staat het met dit project?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.