View Full Version : Op tijd zetten Golf 2 GTI PF '89
Beste forumleden,
voor onderhoud ben ik bezig de distributieriem te vervangen van mijn auto. Het gaat hierom om een golf 2 GTi met motorcode PF uit '89, de auto is uitgerust met een 268 nokkenas en bijbehorend verstelbaar tandwiel.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. De auto stond compleet van tijd EDIT //
1. Wanneer ik de krukas markering(&vliegwiel) op tijd zet (1e cilinder hoogste punt).
2. Lukt het vervolgens niet om de nokkenas markering goed te zetten. Een paar tandjes voor de juiste stand blokkeert het nokkenas tandwiel.
3. Als ik daarna de krukas iets verdraai, lukt het wel op het nokkenas tandwiel op de juiste posititie te zetten, maar dan krijg ik de krukas niet meer op tijd. Dus de kleppen en cilinder raken elkaar?
Maar hoe kan dit nou? Dit luistert normaal toch niet zo nauw, ook al is de auto voorzien van een snelle nokkenas? De kleppen van de 1e cilinder horen toch gesloten te zijn bij de cilinderstand op het hoogste punt.
Nu weet ik dit niet te verklaren? Ik vermoed dat het probleem zit bij het verstelbare nokkenastandwiel, de markering op het nokkenastandwiel kan toch niet kloppen?
http://i.marktplaats.com/00/s/NjgxWDEwMjQ=/$%28KGrHqF,!q0FCzVFlZGqBQ7wPzuoOQ~~60_84.JPG
Miss is het tandwiel gedraaid gemonteerd, waardoor de markering niet meer klopt. Hoe kan ik dit controleren? Kleppendeksel loshalen en dan de nokkenas bekijken, naar de nokjes? Hoe moeten de nokjes van de nokkenas gepositioneerd bij cilinder 1 op hoogste punt (foto)? Alvast bedankt,
Daan de Wit
De nokken van de eerste cilinder moeten omhoog wijzen. En afhankelijk van de lift en timing van de nokkenas kan het idd zijn dat de kleppen de zuigers raken. Dat is ook juiste de reden van een "verstelbare" poelie.
Maar zolang je de exacte nokkenasgegevens niet hebt krijg je hem ook niet mooi "op tijd"
Alweer iemand met slechte ervaringen met Bol.. :shake:
Ik heb geen kaas gegeten van snelle nokkenassen of het afstellen ervan. Perfect afstellen en op tijd zetten zal mij niet lukken, daarvoor moet ik een kenner/expert inschakelen.
Ik heb net al wat lopen google'en, maar voor een simpele basisafstelling kan ik dus niet het merkteken van de nokkenas gebruiken?
Nee, je hebt idd kans dat met een basisafstelling het spul elkaar raakt.
Staat er op de binnenkant van de poelie ook een merkteken? Dus aan de kant van de kleppendeksel?
Zuiger van 1e cilinder op bovenste dode punt (bakzijde merkteken op 0)
Nokken van de eerste cilinder moeten naar boven wijzen.
Rotor wijst naar een merkteken /kerfje op de rand van het ontstekingshuis.
Dit is de basisafstelling.
Als hij met deze afstelling niet goed uitkomt zul je toch de Nokkenas "uit moeten klokken"
Johan1982MK1
06-03-2013, 16:34
Misschien moet je ff een origineel nokkenas tandwiel monteren. dan kan je m in de basisstand krijgen zoals ie hoort.
Als eerder genoemd moet je het binnenste merkteken gebruiken (uitgaand van een origineel Nokkenas tandwiel)
Op de nokkenas zelf staan geen referentiepunten, daarvoor zit er een spie in t nokkentandwiel
Als ie dan nog wat raakt moet je dmv het verstelbare nokkenas tandwiel de boel bijstellen.
Welke nok bedoel je van de 1e cilinder? Inlaat of uitlaat? Is dat de meest links (distrubutiekant op) of rechts?
Zuiger van 1e cilinder op bovenste dode punt (bakzijde merkteken op 0)
Nokken van de eerste cilinder moeten naar boven wijzen.
Rotor wijst naar een merkteken /kerfje op de rand van het ontstekingshuis.
Dit is de basisafstelling.
Als hij met deze afstelling niet goed uitkomt zul je toch de Nokkenas "uit moeten klokken"
Beide nokken moeten naar boven wijzen, dus in een V vorm.
Distributiekant is de 1e cilinder
Ik heb even wat foto's gemaakt.
Merktekens krukas, oliepomp/verdeler
http://www1.picturepush.com/photo/a/12352179/640/12352179.jpg (http://nl.picturepush.com/public/12352179)
Merkteken vliegwiel (merkteken wit/groen is 6 graden vooronsteking):
http://www2.picturepush.com/photo/a/12352185/640/12352185.jpg (http://nl.picturepush.com/public/12352185)
Gezien deze twee merktekens, kan ik nu aannemen dat 1e cilinder
Nokkenas:
http://www4.picturepush.com/photo/a/12352192/640/12352192.jpg (http://nl.picturepush.com/public/12352192)
Nokkenas tandwiel incl markering:
http://www1.picturepush.com/photo/a/12352199/640/12352199.jpg (http://nl.picturepush.com/public/12352199)
Mist er nu een lagerkap of hoort er op die plek geen?
Tikt de nok de kop mischien aan?
Dat het daardoor blokkeerd?
jorg-maashees
06-03-2013, 18:52
Dat zou inderdaad wel eens kunnen. Als je veel lift hebt, moet je misschien de kop wat uitfrezen op de plaats waar de nokken zitten. :thumbup:
Het is een mogelijkheid.
Nu bekijken of er geen afdruk in kop zit naast de stoters. Wat bramen achterlaat langs de stoter wand.
Sinds de distri riem eraf is, heb ik de auto nog niet gestart. Ik heb enkel voorzichtig de krukas en nokkenas proberen te draaien.
Kan ik ervanuit gaan dat wanneer je de merktekens aanhoudt op het vliegwiel en krukaspoelie > dat 1e cilinder op het hoogste punt staat (en niet op cil 4?) De positie van de rotor klopt niet meer (180 graden verdraaid).
Om het verhaal nu kloppend te maken, moet alleen nog de nokkenas nog verdraaid worden naar de juiste positie?
Spierings
06-03-2013, 19:30
Sinds de distri riem eraf is, heb ik de auto nog niet gestart. Ik heb enkel voorzichtig de krukas en nokkenas proberen te draaien.
Kan ik ervanuit gaan dat wanneer je de merktekens aanhoudt op het vliegwiel en krukaspoelie > dat 1e cilinder op het hoogste punt staat (en niet op cil 4?) De positie van de rotor klopt niet meer (180 graden verdraaid).
Om het verhaal nu kloppend te maken, moet alleen nog de nokkenas nog verdraaid worden naar de juiste positie?
Cilinder 1 en 4 staan altijd tegelijk in BDP ;) .
Als ik de foto's ziet staat je nokkenas ook verkeerd.
Als je voordat je je riem eraf had getrokken de krukas nog een keer rond had gedraait had de nokkenas en rotor wel op tijd gestaan.
Is namelijk een 4 takt ;) Twee omslagen krukas = 1 omwenteling nokkenas
Bougie eruit schroevendraaier erop zie je ook het bdp punt.
Kleppen van cil 1 moeten omhoog staan. Nokken op tuimelen.
Ontstekings rotor moet wijzen naar bougiekabel van cil 1. Staat ie daar flink vanaf, draai je de onsteking eruit. En verzet je de meenemer eronder een kwartslag. Dan kan de ontsteking er wel goed op, het kleine verschil doe je met de stelmogelijkheid van de ontsteking zelf.
Spierings
06-03-2013, 19:37
Zou zelf de tandriem loshalen en krukas een stukje van bdp draaien en vervolgens de nokkenas en tussenas op tijd draaien en daarna de krukas weer op tijd zetten en riem erop..
Als de tandriem op tijd staat en de motor kan rond draaien en starten wel even de ontsteking goed afstellen.
Zou zelf de tandriem loshalen en krukas een stukje van bdp draaien en vervolgens de nokkenas en tussenas op tijd draaien en daarna de krukas weer op tijd zetten en riem erop..
Als de tandriem op tijd staat en de motor kan rond draaien en starten wel even de ontsteking goed afstellen.
Oke verhelderend, dank voor je reactie!! :D
Gelukt! De distributie staat op tijd, nokkenas ; krukas ; en intermediate shaft staan op tijd. Iedereen bedankt voor de reacties!
Spierings
06-03-2013, 20:56
Nu ook gewoon rond te draaien ??
Nu ook gewoon rond te draaien ??
Yep, 3 x 360 graden gedraaid. Het draaien zelf gaat soepeler dan voorheen.
.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.