PDA

View Full Version : Pierburg 2E2

NickyMKII
23-12-2012, 09:18
Nadat het golfje 2 van mijn vriendin (note bene voor de deur geparkeerd) in de prak is gereden moesten we er helaas na jaren afscheid van nemen, dit gaf voor mij de aanleiding om op zoek te gaan naar een andere, die heb ik gevonden!
Het gaat om een GL 1.6 automaat met stuurbekrachtiging uit 1986 met motorcode EZ en een kilometerstand van 58.000!!!!!
Deze auto was aangepast voor een gehandicapten (stoel opgehoogd) en had 8 jaar stil gestaan.
Ik heb hem met een trailer opgehaald, en ben aan de slag gegaan! Alles vervangen, olie met filter, benzine filter, lucht filter, bougies met bekabeling, verdelerkap met rotor en koelwater.
De eerste start na 8 jaar was meteen raak!! maar..........aangezien hij voorzien is van een Pierburg 2E2 waren er natuurlijk enige complicaties, de koude start was perfect, liep mooi, maar toen hij steedt warmer werd ging hij steeds verder de toeren in, en wat bleek dat de chokeklep niet dicht gaat (naar mijn weten hoort die dicht te gaan), nou zit er aan de rechterkant van de carb. een bi-metaal waat koelwater doorheen loopt, die heb ik natuurlijk goed ontlucht zodat hij zou moeten werken en reageerd op de temp. dit gebeurd niet.....kan zoiets kapot zijn?

Alberto
23-12-2012, 11:24
Klik (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=108512) denk dat deze man jou verhaal wel kan beantwoorden

casss
23-12-2012, 11:57
ja het kan kapot zijn. Echter, naar mate de motor warmer wordt, moet deze klep juist open gaan in plaats van dicht. Of ie kapot is, kun je makkelijk zijn als je hem even openschroeft. (na het aflaten van de kvs). Markeer wel de positie waarin hij staat voordat je het loshaalt. Succes ermee. Ben erg benieuwd naar foto's van deze auto trouwens!

DragonGr Dragon
23-12-2012, 12:56
Alberto: dank voor de verwijzing!

NickyMKII: Mocht je vragen of hulp nodig hebben, schroom niet!
Chokeklep/smoorklep zou idd zoalls casss zegt bijna gesloten moeten beginnen (met het huidige weer) en dan toch al best snel open gaan.
Daarnaast kan (en het zal bij de 2E2 wel weer) de warmloopregeling defect zijn. Loopt de motor wel goed 850 1/min als hij eenmaal op bedrijf temperatuur is, of juist dan hoog in de toeren?

NickyMKII
24-12-2012, 10:57
Ja dat klopt!! hij loopt vreselijk hoog in de toeren!
Ik heb het nog eens goed bekeken, het blijkt wel dat hij open gaat, dat zou dan toch niet het probleem zijn denk ik, koude start slaat hij gelijk aan en loopt mooi rustig (goed op de choke) maar naarmate hij wat warmer word gaat hij echt huilen van de toeren.

Roy golf II
24-12-2012, 11:12
Alle stekkertjes nagelopen op corrosie? wil nogal snel met dit weer! vergeet ook niet de vacuumslangetjes na te lopen/vervangen...zijn deze carburateurs nogal gevoelig voor!

Als je voor de carb staat zit er links achterop een drukdoosje met een pin, die tegen je gasklep drukt. Hoe staat deze? houd die toevallig bij warme toestand je gasklep open?? zoja, dan kun je deze bijstellen dmv. een moer (13) op de achterkant van dit doosje (tussen het schutbord en je carb in)

met vriendelijke groet, Roy

Heb zelf ook zo'n geweldig ding op m'n 1.6

Roy golf II
24-12-2012, 11:18
Zie deze link voor wat tekeningen en werking van je carb!

Ruddies berlin (http://www.ruddies-berlin.de/2E2Wirkungsweise.htm)

Dat doosje wat ik bedoel is nr. 95 en die moer voor het stationair afstellen in nr.88

Hoop dat dit je wat verder helpt

NickyMKII
24-12-2012, 11:18
Alle stekkers zijn in orde, geen corrosie te zien, bekabeling in orde, en alle vacuumslangen zijn nog prima in orde, ik heb nog een hele lengte liggen (nieuw) ik zal ze later op de dag even gaan vervangen om dat uit te sluiten.
Dat potje links waar die pin uit komt doet iets, dat houd in dat als de motor koud is hij tegen de beugel drukt die verbonden is met de gaskabel, naarmate de motor warm wordt gaat deze pin naar binnen, maar de beugel blijft op zijn positie.....

Roy golf II
24-12-2012, 12:05
dan zou je stellen dat je gaskabel te strak staat, maar dat zou je bij koude motor ook moeten kunnen merken! of gasklep blijft hangen!

NickyMKII
24-12-2012, 12:43
Gaskabel heb ik al helemaal los van het pedaal gehaald, dat is het niet.
De gasklep, zit die "onder" de choke klep? moet ik daar de bovenkant van de carb. van erafhalen???

Roy golf II
24-12-2012, 13:02
Jah, die zit onder de choke klep, maar haal de carb niet zomaar uitelkaar! (zijn zeer complexe dingen) mag aannemen dat de beugel van je gasklep netjes rechtstaat oftewel bij stationair zeg maar dicht.....Maar vervang eerst je vacuumslangen maar.

dacht bij mij namelijk ook dat ze nog wel goed waren, maar na vervanging toch een groot verschil, betere gasreactie, liep veel mooier stationair en zelfs lager in toeren.

NickyMKII
24-12-2012, 13:29
Ga ik doen! ik hou jullie op de hoogte, en foto's volgen!

Roy golf II
24-12-2012, 13:45
Zeer waarschijnlijk de oplossing wel gevonden check deze link maar >>link (http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=71573) << bij mij blijft dit zelfde elementje op de andere manier hangen (koude start niet willen blijven lopen).

Suc6 nog!