View Full Version : Project | VW Golf mk2 ex- G60 synchro naar 2,5L 5cilinder TTRS Haldex
Herm Schreurs
22-12-2012, 22:28
Ik ben al een tijdje bezig aan de Golf mk2 van een vriend van mij.
Het is een VW Golf mk2 G60 synchro geweest die ooit een brandje heeft gehad in het vooronder en daarna jarenlang in diverse stallingen heeft gestaan van mensen die er ooit nog eens wat mee wilden gaan doen hier in de regio.
Toen een goede vriend van mij hem te pakken kreeg werd hij groots aangepakt.
Alle plaatwerkdelen die aangetast waren zijn vervangen door originele nieuwe plaatwerkdelen.
En....
Nu zijn we enkele jaren verder en is er een duidelijk plan uitgestippeld over de specs die de Golf moet gaan krijgen.
Alvast een paar sfeerimpressies:
http://farm9.staticflickr.com/8349/8234639618_75a809a869_c_d.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8500/8297177213_b8bf7f6b51_c_d.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8214/8288588777_2d2337388a_c_d.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8353/8297179835_bd7e912c0c_c_d.jpg
Herm Schreurs
22-12-2012, 22:30
http://farm9.staticflickr.com/8364/8298225684_4da30c2886_c_d.jpg
Meer info volgt...
Johan1982MK1
22-12-2012, 23:11
Mooi hoor.
Die initialen ook :D
top! die gaan we weer volgen!!
Ziet er veel belovend uit . Ga ik ook volgen
Hatseflats, volgen die handel! Leuke foto's ook weer Herm!
die gaan we maar volgen zeker :D ziet er al deftig uit zover
Dit is de auto van Rob toch?
Pewi Vwteam
23-12-2012, 01:14
zoals altijd herm dit lijkt al goed!! rara hoe ziet de boven kant er uit :D van het motorruim. nog gelukt met die duitser? kwa kabelboom?
Is dat de auto waar je oude 16vg60 nu inkomt ? :D
Ziet er netjes uit het laswerk.
Herm Schreurs
23-12-2012, 12:01
Auto is idd van Rob, maar daar komt niet mijn oude 16VG60 motor in. Die heeft een andere hele mooie Golf mk2 gevonden om in te brommen :D
Thanks,
De eigenaar wilde graag het hele project nog een beetje stil houden totdat er nu grote stappen genomen zijn en de opbouw kan beginnen. Er is in het ontwerp van deze auto al veel gewijzigd in de loop der tijd. Nu is het redelijk definitief en werd het toch wel tijd om er het een en ander van te laten zien :)
En we zijn echt trots op de ontwikkelingen tot nu toe!
More to come soon!
Herm Schreurs
23-12-2012, 12:02
zoals altijd herm dit lijkt al goed!! rara hoe ziet de boven kant er uit :D van het motorruim. nog gelukt met die duitser? kwa kabelboom?
Thanks!
Yep komt eraan en heb bijna alles compleet :thumbup:
Pewi Vwteam
23-12-2012, 12:16
toppie :thumbup:
mooi begin :D gaan we zeker in de gaten houden.
Herm Schreurs
23-12-2012, 13:13
toppie :thumbup:
:)
mooi begin :D gaan we zeker in de gaten houden.
Dankje! Komt goed!
MauSeR35
23-12-2012, 16:53
T is wel druk zo om al die projecten te volgen allemaal, maar deze ga ik er toch ook weer bij volgen. :D
Herm Schreurs
24-12-2012, 17:04
Update voor vandaag:
- electrische stuurbekrachtiging pas gemaakt voor kruiskoppeling op onbekrachrigd stuurhuis met Quiafe internals en de dikke Golf mk2 hendels en origineel dashbord.
- aandrijfassen voorzijde links en rechts gemeten om naar Mr. Schimmel te gaan. 02M bak naar Passat VR6 fuseestukken (smal spoor 5/100)
- aandrijfas naar achteren gemeten 02M bak met haakse aandrijving naar Rally cardan-as richting achterdiff (Haldex)
- terug op de wielen gezet om klaar te maken voor de voorbewerking om strak te maken en daarna spuiten.
Foto's volgen!
Bluepower
24-12-2012, 19:22
Ook deze ga ik in de gaten houden! Goed bezig Herrum!
Herm Schreurs
25-12-2012, 10:06
Thanks heren!
Dokter D
25-12-2012, 10:30
Nee, thanks Herm!
Audi1981
25-12-2012, 12:35
Subscribed! Benieuwd wat voor TFSI monster dit nu weer wordt :D
EnVeeZee
25-12-2012, 16:52
Superdik project! Heb je ons kwijl er al weer af gekregen? :D
Herm Schreurs
27-12-2012, 09:08
Superdik project! Heb je ons kwijl er al weer af gekregen? :D
:D
Update:
http://farm9.staticflickr.com/8211/8312855003_efbb320820_c_d.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8358/8313905460_9665cca6c3_c_d.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8491/8313906100_eb09dfb675_c_d.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8214/8313904984_c78ef7914e_c_d.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8223/8312854437_c5f987e75b_c_d.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8083/8312853455_09cd760717_c_d.jpg
Pewi Vwteam
27-12-2012, 09:56
:thumbup:
WilcoGTI
27-12-2012, 10:12
Toppie. Ik volg haha :)
Audi1981
27-12-2012, 10:25
Ik vind het nog steeds grappig dat zo'n 5-cilinder er wel in lijkt te horen...
Gemiste kans van VW destijds :D
er zijn al heel wat leuke projecten daar uit de garage gekomen
dit gaat er zeker weer 1 worden! :cool: erg gaaf dit
stiekem iets meer info/ foto van die velgen? zie dat ze 17'' zijn zoek zelf ook nog iets leuks :redface:
kwijl........ :wow:
wat een gaaf projekt zeg, motor ligt er netjes in.
heb altijd wel respect voor mensen die zoiets voor mekaar krijgen.
ik wordt al niet goed bij het afhalen van een cilinderkop. :D
sipkemk1rs2
27-12-2012, 11:52
Netjes hoor motor is mooi in gebouwd :thumbup:
Herm Schreurs
27-12-2012, 18:43
Thanks heren! Vandaag met de eigenaar de Golf terugverhuisd naar zijn eigen loods.
Het opbouwen kan beginnen!
Zier er weer super uit :thumbup:
Mooi project, hoeveel pk's moet ie krijgen?
Pff leuk projectje :thumbup:
SpeedieD
27-12-2012, 23:57
Gaaf project!
Herm Schreurs
28-12-2012, 00:00
er zijn al heel wat leuke projecten daar uit de garage gekomen
dit gaat er zeker weer 1 worden! :cool: erg gaaf dit
stiekem iets meer info/ foto van die velgen? zie dat ze 17'' zijn zoek zelf ook nog iets leuks :redface:
TSW Hockenheim, echt een jaren 90 merk.
Heb ze nu zelf ook voor op de Corrado. Zoek je 4/100?
Herm Schreurs
28-12-2012, 00:01
Thanks guys, wordt ook echt een tof apparaat.
TSW Hockenheim, echt een jaren 90 merk.
Heb ze nu zelf ook voor op de Corrado. Zoek je 4/100?
Zou indd 4x100 moeten zijn dan
Maar er is geen haast bij, nog wat andere puntjes eerst
Maar wel een leuk model!
VWStatic
28-12-2012, 10:02
iedere keer weer een project waar je mee komt
het ene nog mooier en dikker dan het andere
en daan een tt rs 5 cilinder in een mk2
compleet met 4x4 systeem hoe gek wil je het maken whaha
ik ben erg benieuwd en ga het project zeker volgen
alleen erg jammer dat,dat 5 cilinder geluid nog niet te horen is
en wat wordt het geschatte vermogen in de mk2 400 pk is makkelijk haalbaar
succes met het project
superbeast
28-12-2012, 12:37
mjam mjam, veegt het kwijl van me toetsenbord.
super weer :D
Leuk project, blijf ik zeker volgen :thumbup:
Herm Schreurs
28-12-2012, 22:37
Bedankt voor alle positieve reacties!
Tof!
skywalker38
29-12-2012, 01:36
Erg mooi project ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat,maar dat komt wel goed denk ik.
Het is alleen geen TT-RS motor zoals je zegt, maar een U.S 5-cilinder omgebouwd van atmosferisch met origineel 150pk naar turbo. Dit is het blok wat gebouwd is door Corne voor in zijn Golf Rallye die hij uiteindelijk in onderdelen verkocht heeft.
Ik weet dit toevallig omdat dit blok oorspronkelijk bij Wilco (DutchBuild) vandaan komt net als het inlaatspruitstuk en hij veel contact heeft gehad met Corne over het bouwen van deze motor.
Ik heb gelezen dat de krukas van deze US-motor anders is en ben benieuwd of jullie deze nog hebben vervangen voor die van een TT-RS ?
Herm Schreurs
29-12-2012, 15:34
Erg mooi project ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat,maar dat komt wel goed denk ik.
Het is alleen geen TT-RS motor zoals je zegt, maar een U.S 5-cilinder omgebouwd van atmosferisch met origineel 150pk naar turbo. Dit is het blok wat gebouwd is door Corne voor in zijn Golf Rallye die hij uiteindelijk in onderdelen verkocht heeft.
Ik weet dit toevallig omdat dit blok oorspronkelijk bij Wilco (DutchBuild) vandaan komt net als het inlaatspruitstuk en hij veel contact heeft gehad met Corne over het bouwen van deze motor.
Ik heb gelezen dat de krukas van deze US-motor anders is en ben benieuwd of jullie deze nog hebben vervangen voor die van een TT-RS ?
Bedankt voor de uitleg, ik begrijp alleen niet waarom zo uitgebreid. :rolleyes:
De auto is zoals ik aangaf van een vriend van mij en de motor heeft hij van Corné maar hij wil de details graag pas vrijgeven nadat alles in orde is en loopt...
:thumbup:
skywalker38
29-12-2012, 17:41
Bedankt voor de uitleg, ik begrijp alleen niet waarom zo uitgebreid. :rolleyes:
De auto is zoals ik aangaf van een vriend van mij en de motor heeft hij van Corné maar hij wil de details graag pas vrijgeven nadat alles in orde is en loopt...
:thumbup:
Ik wilde alleen verduidelijken dat deze motor niet is te vergelijken met de tt-rs motor (absoluut niet ten nadele) zoals het boven de topic wordt aangegeven gaat men hier wel vanuit,is dat ook de reden dat de kleppendeksel alleen aan de voorzijde is gefotografeerd,omdat deze van een tt-rs niet perfect op de normale 2.5 past?
Nogmaals voel je aub niet aangevallen, probeer alleen duidelijkheid te scheppen
Maar daarnaast was ik gewoon benieuwd of de krukas was vervangen door de sterkere want daar zit wel degelijk verschil in
Herm Schreurs
29-12-2012, 17:58
Ik wilde alleen verduidelijken dat deze motor niet is te vergelijken met de tt-rs motor (absoluut niet ten nadele) zoals het boven de topic wordt aangegeven gaat men hier wel vanuit,is dat ook de reden dat de kleppendeksel alleen aan de voorzijde is gefotografeerd,omdat deze van een tt-rs niet perfect op de normale 2.5 past?
Nogmaals voel je aub niet aangevallen, probeer alleen duidelijkheid te scheppen
Maar daarnaast was ik gewoon benieuwd of de krukas was vervangen door de sterkere want daar zit wel degelijk verschil in
No problem hoor :)
Eigenaar wil graag de TTRS kleppendeksel en er mo idd nog een afdichting maken voor het gat waar bij de TFSI de hogedruk brandstofpomp zit, ook de originele inlaat wilde hij erg graag behouden en heeft daar zelfs de carbon afdekking voor gekocht.
Volgens opgave zit er de TTRS krukas in.
Maar ik heb idd met opzet nog weinig tot geen details over de motor gegeven omdat deze nog niet af is en er nog veel zaken voor gemaakt en aangepast moeten worden. Net als nog veel meer onderdelen van de gehele auto, er is nog werk zat :D
Rallyegolf20vt
29-12-2012, 19:01
De TT-RS krukas heeft 8 bouten om het vliegwiel te monteren en deze is gesmeed.
Die van de USA motor niet , al schijnen er wel enkele te zijn volgens de mensen op vortex.
De USA motor heeft 6 bouten met dezelfde steek net als alle 4 cilinder motoren. :)
DutchWilco
29-12-2012, 21:28
De TT-RS krukas heeft 8 bouten om het vliegwiel te monteren en deze is gesmeed.
Die van de USA motor niet , al schijnen er wel enkele te zijn volgens de mensen op vortex.
De USA motor heeft 6 bouten met dezelfde steek net als alle 4 cilinder motoren. :)
Klopt IDD dat het vliegwiel van de TT-RS of RS3 met 8 bouten gemonteerd zit. Het verschil zit hem voornamelijk in de dikte van de distributieketting met tandwielen en om het feit dat de TT-RS krukas ook gemaakt is van gesmeed staal wat ook veel sterker is.
Het is echter zo dat alle 2.5L motoren van voor 2012 zijn gemaakt, nog niet voorzien zijn van deze sterkere distributieketting. Ik heb nu 3 motoren staan die ik gebruik met de motorcode CBTA en zijn van na 2012 en volgens ETKA ook voor de Europese markt vanaf 2013. Deze heeft al wel de sterkere distributie, maar ik kan pas zien of deze gesmeed is als ik hem er uithaal.
Even vervangen doe je niet, want voor het aanpassen naar deze dikkere ketting moet dan de complete krukas, oliepomp enz vervangen worden wat een giga kosten met zich meebrengt.
Bij v.Kronenburg hebben ze deze originele krukas van de 2.5 al aardig op de proef gesteld en houd zich aardig goed met 600pk in de autocross.
Herm en de eigenaar van deze auto zijn hiervan op de hoogte en hij weet dat als de motor van zijn tijd afgaat, hij toe is aan een nieuwe ketting, maar dat kan nog vele jaren gaan duren. Breken zal hij niet, en deze motor was al erg netjes uitgebalanceerd en opgebouwd enz, en dus zonde om weer opnieuw te beginnen om deze verbetering door te voeren wat in dit geval een goede keuze is om hem zo te laten.
Ik denk dat er te veel mensen zijn die zich lopen te vergapen op de originele TT-RS motor terwijl deze atmosferische motor veel beter te gebruiken is als basis voor een hele snelle motor zonder de beperkingen van het FSI, maar wel met alle voordelen. Wel moet er best wel wat gemodificeerd worden, maar met het prijsverschil tussen deze motoren blijft hier genoeg voor over
Even voor de mensen die willen zien wat de verschillen zijn:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd443/skywalker38/TTRS-VS-Normale-Krukas_zpsfdfe612c.jpg
Pewi Vwteam
24-07-2013, 20:22
hoe staat het met dit beest?? word er nog aangewerkt herm of geen tijd voor ivm de corrado.
Herm Schreurs
24-07-2013, 22:40
hoe staat het met dit beest?? word er nog aangewerkt herm of geen tijd voor ivm de corrado.
Hoi,
Hij is van een goede vriend van me en staat momenteel op een laag pitje. Hij is ook crew op VolksDub dus dan gaat weer heel erg kriebelen :D
Dan komt er weer snel schot in de zaak.
:thumbup:
Pewi Vwteam
09-06-2014, 20:56
Ook nog leven in? Of hele dikke laag stof er op :-)
Herm Schreurs
09-06-2014, 21:33
Ook nog leven in? Of hele dikke laag stof er op :-)
Helaas nog ff een dikke laag stof op de afdekhoes nu.
Houd hoop want de plannen staan nog gewoon echter zijn er nog heel even andere prio's ;)
magnetron
22-02-2015, 21:49
En en en??? :) hoe is het hiermee?
Herm Schreurs
22-02-2015, 22:10
Hier begint langzaam aan weer schot in te komen. KMS systeem is in de uitwerkfase, leidingwerk wordt uitgeplozen en er lopen heel wat bestellingen...
magnetron
22-02-2015, 22:27
Vet zeg! We bouwen er een in de polo! (Niet mijn polo)
afgelopen maandag blok gepast! Machtig, pics volgen!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.