View Full Version : Wat kost dit om te laten fixen?
Bastiaan86
15-11-2012, 21:16
Hallo iedereen,
Mijn golf heeft een paar roestplekken waar ik wat aan wil laten doen.
Het gaat om deze 2:
https://lh3.googleusercontent.com/-4ARxmX_KRbo/UKU62FdhknI/AAAAAAAANzE/v8gZ3F-M3f8/s800/2012-11-15%252018.11.56.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-yIHC27dltcU/UKU62aXcrcI/AAAAAAAANzI/nQafQo79_9k/s800/2012-11-15%252018.12.36.jpg
Nou is mijn vraag wat kost het om dit te laten lassen/plamuren/spuiten zodat het weer strak is? Gewoon een richtprijs. Heb nou geen idee waar ik aan moet denken.
Het gaat om alle kosten behalve het vervangende plaatwerk, daarvan weet ik wat het kost.
Bedankt :thumbup:
Dokter D
15-11-2012, 21:28
Das een erg lastige vraag.
Ik kan best een beetje lassen en doe heel af en toe ook nog wel eens een klusje maar ik neem nooit iets aan, alles op urenbasis.
T probleem is vaak dat je maar de helft van het daadwerkelijke probleem ziet.
stefangolf2
15-11-2012, 22:03
Net wat je zegt.
Ik werk bij een schade herstel bedrijf, en juist klusjes met roest nemen we niet aan, op het eerste gezicht lijkt het meestal mee gevallen, en schiet je er straks bij in.
Niemand zal jou dus nu ook gaan vertellen wat dit kosten gaat.
Spierings
15-11-2012, 22:27
Voor een een bumper opnieuw spuiten betaal je bij een schadebedrijf al ongeveer 350 euro (inclusief uit/inb).
Gok dat je voor zoiets eerder iets tussen de 750 en 1500 kwijt bent, afhankelijk van hoe/wat/waar je hem laat maken.
jetta mk1 '82
16-11-2012, 06:25
Vraag lasklus hier op het forum eens misschien kunnen hun je helpen?
johanv22
16-11-2012, 13:08
ik kan er wel nieuwe plaatdelen voor je inlassen, maar spuiten kan ik niet helaas. :)
Bastiaan86
16-11-2012, 14:56
ik kan er wel nieuwe plaatdelen voor je inlassen, maar spuiten kan ik niet helaas. :)
Bedankt maar Hallum is niet echt in de buurt voor mij helaas.
Bedankt voor alle reacties. Ik zal hem bij een garage na laten kijken of zij er iets van durven te zeggen.
Ik hou jullie op de hoogte :thumbup:
Berrychello
16-11-2012, 16:00
Ik ben benieuwd Bas. Voor het mooie zou er aan mijn Golf ook het een en ander moeten gebeuren (ook linksachter naast de uitlaatuitsparing, en nog onder de voorruit).
Bastiaan86
16-11-2012, 17:53
Ik ben benieuwd Bas. Voor het mooie zou er aan mijn Golf ook het een en ander moeten gebeuren (ook linksachter naast de uitlaatuitsparing, en nog onder de voorruit).
Het zijn zwakke plekken he, echt balen. Bij mij moet de voorruit ook binnenkort.
Ben bij een garage geweest die schatten het op € 500 totaal. Binnenkort breng ik de Golf even langs. Ik zal het resultaat hier posten!
Zo te zien is het onderaan je wielkasten ook niet al te best meer..
500€ voor dat nieuw plaatwerk in te lassen + spuitwerk???
das idd wel een koopje. voor die prijs lassen de meeste garages er maar een vlakke plaat OVER en wordt het zwart gespoten (zoals een dorpel bv).
ik heb er bij mij ook gewoon een plaat in gebakken (wel oude verwijderd). bij mij was het wel stukken erger.
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/102_0105.jpg
gefixt (http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/102_0129.jpg)
als ik zo eens kijk naar u plaatwerk is het misschien nog te redden. schuurschijven ertegen, roestoplosser ertegen en dan vertinnen of plamuren. alhoewel rechts toch al een plaatje nodig zal hebben.
wat kost dat plaatwerk voor achteraan nieuw? en waar vind je het?
uwe wielrand achteraan heeft er precies ook al van. dit lijkt allemaal maar oppervlakkig maar daar is meestal het plaatwerk compleet weg als je begint te hameren. om te lassen heb je namelijk harde plaat nodig en alle losse roest moet je wegkloppen.
ik ga er meestal van uit dat het gat 2 tot 3keer groter is dan de zichtbare roestschade.
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/100_9986.jpg
Als die hoeken beginnen, dan heb je kans dat er meer aan de hand is zoals hierboven al is geschreven, kijk onder andere de dorpels even na en de wielkast aan de kant waar de vulhals van de tank zit! Vaak begint ie bij de bevestiging van de vulhals te roesten.
wielrand vooraan aan de dorpel (ff wiel afhalen en zeker gans de rand eens nalopen en goed duwen aan het plaatwerk). is bij mij ook al in het GROOT opgelast
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/100_9997.jpg
binnenkanten wielkassen kijken bovenaan (langs binnen vaak net niet te zien omdat ze onder de gordelsteunen zit):
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/100_9982.jpg
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/100_9979.jpg
ander wiel ff kijken aan de vulhals zoals hierboven gezegd. eventueel langs binnen kijken naar aflopende restresten (=NIET goed want dan is de plaat al door)
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/100_9775.jpg
en de rand aan het voorraam ook natuurlijk niet vergeten. als je er op tijd bij bent, kan je veel schade voorkomen. dus kijk die plaatsen alvast maar eens na. als het achteraan begint, zullen die er ook beginnen aankomen. zou zonde zijn om nog een golf 2 te verliezen. ze beginnen goed uit te dunnen op straat
ruitenwisser reservoir eens wegnemen en eronder kijken
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/100_9806.jpg
Bastiaan86
17-11-2012, 13:47
bedankt voor je tips fcapri!
Bij mij is het gelukkig niet zo erg, de wielkasten zijn helemaal strak nog. Langs het voorraam moet wel wat aan gebeuren, hier zit oppervlakkige roest onder. Nog geen blaren gelukkig. Onder het rubber van het achterraam zit een klein blaartje. Een het linker voorscherm net naast de dorpel is ook een beetje rot. Dat was het wel. Het grootste is toch wel onder de bumper achter.
Deze Golf wordt sowieso weer helemaal opgeknapt, heb m als hobbyprojectje gekocht :)
je zei dat je weet wat vervangend plaatwerk kost. heb je dan hiervan een website ofzo? van ford ken ik die websites vanbuiten, maar van VW ken ik er geen
je zei dat je weet wat vervangend plaatwerk kost. heb je dan hiervan een website ofzo? van ford ken ik die websites vanbuiten, maar van VW ken ik er geen
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=96922&highlight=plaatwerk
http://www.artaparts.nl/home/
Spierings
17-11-2012, 19:14
Ben bij een garage geweest die schatten het op € 500 totaal. Binnenkort breng ik de Golf even langs. Ik zal het resultaat hier posten!
Vraag me toch af wat je voor dit geld gaat krijgen.
Denkt niet dat het voor dat geld weer in nette staat (zoals orgineel) is.
Als het gewoon bij een autogarage is zal het laswerk en afwerking zeer matig zijn, het zijn tenslotte geen plaatwerkers.
We zullen het resultaat afwachten.
Alleen voor het laswerk zou wel kunnen bedrijfsmatig weet ik niet denk dat deze mannen duurder zijn.
En dan wel zonder spuitwerk anders is het net wat Spierings zegt kan je niet veel verwachten qua kwaliteit.
Vraag me toch af wat je voor dit geld gaat krijgen.
Denkt niet dat het voor dat geld weer in nette staat (zoals orgineel) is.
Als het gewoon bij een autogarage is zal het laswerk en afwerking zeer matig zijn, het zijn tenslotte geen plaatwerkers.
We zullen het resultaat afwachten.
Inderdaad, die knetteren het meestal een beetje dicht, spuiten er wat tectyl op en klaar!
Een echte plaatwerker is niet voor niets wat duurder!
Spierings
17-11-2012, 19:26
Alleen voor het laswerk zou wel kunnen bedrijfsmatig weet ik niet denk dat deze mannen duurder zijn.
Vooral het laswerk is iets wat ze in een garage niet goed kunnen, meestal ontbreekt de ervaring en opleiding om het goed te doen.
Daarnaast staat het lasapparaat vaak ingesteld op bak en braai :D
iddd. daarom zei ik al dat het aan de goedkope kant is.
als ze bij een rotte dorpel gewoon een stuk rechte plaat tegenlassen en zwart spuiten, kost dit al vlot 400-500€.
de spuiter alleen al vraagt 350-400€ voor een deel auto te herspuitenn (voorvleugel ofzo).
de fotos bij mij zijn het gevolg van dergelijke garage lasklussen (onder de ruitensproeierreservoir was al gebakwerk te vinden die compleet rot was, het stuk wielboog in de koffer is ook dergelijk gepruts waardoor het tankdeksel niet afsluit langs buiten).
bij mij gaat alle rotte plaatwerk eruit en vervangen door nieuw. en dan zie je er NIKS van.
als ik las en slijp, en er de tijd voor neem om het goed te doen, dan is er geen plamuurwerk meer aan ;)
voorbeeld:
roestgat voor (http://fcapri.homelinux.com/fcapri/escort3/640/PICT2347.jpg)
ingelast en vlakgeslepen (http://fcapri.homelinux.com/fcapri/escort3/640/PICT2347c.jpg)
enkel in de grondlak (wel nog voorbehandeld met anti roest) (http://fcapri.homelinux.com/fcapri/escort3/640/PICT2347e.jpg)
en dan is dit bij mij ook al snel-snel bakwerk omdat de voorvleugel toch compleet vervangen wordt bij het herspuiten
ik wil al een tijdje een zelfstandig bijberoep starten speciaal voor oldtimers. waar een plaat moet gelast worden die binnen 10jaar nog hard is, en niet ff bakwerk voor 2jaar door keuring te geraken.
de golf nu is mijn daily en daar steek ik ook zoveel werk nog niet in.
eigenlijk ben ik meer customizer :D
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/escort3/pedalenset.htm
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/escort3/middensteun.htm
zelfbouw is toch een stuk leuker dan roestgaten inlassen (dit vergt altijd zoveeeeeel tijd en is altijd veel meer werk dan eerst gedacht).
zelf een ervaren plaatwerk scheurt soms zijn broek aan onderschat werk
Bastiaan86
18-11-2012, 22:06
Het is ook de bedoeling dat het weer als nieuw wordt. Ik wil natuurlijk niet te veel betalen, maar het hoeft geen koopje te zijn.
Ik ga binnenkort sowieso nog even overleggen als ik het plaatwerk binnen heb.
Ze weten in ieder geval wat ze doen, er stond vorige week een Golf 1 compleet gerestaureerd en net gespoten, die zag er prachtig uit.
Hebben jullie nog tips, wat is het risico? Of het mooi of lelijk is aan de buitenkant dat zie je meteen, of de roest goed verholpen is weet je altijd pas na een paar jaar vrees ik?
En nog een vraag, als een plaatdeel tot een vouw in het plaatwerk wordt gespoten (zodat je de scheiding tussen nieuw en oud niet ziet) zitten daar nadelen aan of kun je beter alles spuiten?
Spierings
18-11-2012, 23:38
Het is ook de bedoeling dat het weer als nieuw wordt. Ik wil natuurlijk niet te veel betalen, maar het hoeft geen koopje te zijn.
Ik ga binnenkort sowieso nog even overleggen als ik het plaatwerk binnen heb.
Ze weten in ieder geval wat ze doen, er stond vorige week een Golf 1 compleet gerestaureerd en net gespoten, die zag er prachtig uit.
Hebben jullie nog tips, wat is het risico? Of het mooi of lelijk is aan de buitenkant dat zie je meteen, of de roest goed verholpen is weet je altijd pas na een paar jaar vrees ik?
En nog een vraag, als een plaatdeel tot een vouw in het plaatwerk wordt gespoten (zodat je de scheiding tussen nieuw en oud niet ziet) zitten daar nadelen aan of kun je beter alles spuiten?
Zou er goed over hebben met de garage hoe jij het wilt hebben, misschien snappen ze over de telefoon niet hoe jij het wilt en moet je duidelijke afspraken maken en deze op papier zetten zodat je nooit problemen naderhand hebt.
Zou zoizo nooit het plaatwerk zelf kopen maar het bedrijf dit laten regelen, als er iets krom trekt tijdens het lassen of iets dergelijks kunnen ze altijd de kwaliteit van het plaatwerk de schuld geven en zo extra uren berekenen ;)
Dat er een mooie golf stond wil niet zeggen dat het daar gelast gespoten is, kan ook voor het opbouwen daar staan. Betreft het nou een autogarage of een schadebedrijf ??
Enigste risico is er als je slechte afspraken maakt, zou zelf niet betalen of flinke korting als hier niet aan wordt voldaan.
Als ze hem tot achter de bumper spuiten, kun je het nauwelijks zien, een goede spuiter zal de "scheiding" wel netjes weg kunnen werken. Maar dan moet het niet ergens halverwege een stuk plaatwerk zitten.
Net betrekking van roest kun je vragen of ze dit weg stralen op de plekken waar ze niet slijpen. Anders is het zo weer terug.
Bastiaan86
30-11-2012, 18:33
Bedankt voor de tips Spierings. Het gaat trouwens om een autogarage.
Ik heb de plaatdelen inmiddels binnen en ben bij ze langsgeweest. Ik wil dat het weer als nieuw wordt maar ze zagen dat niet zitten, dat was te lastig.
De originele plaatdelen van het achterspatbord wijken ook iets af van de vervangende delen, origineel heeft er een rand aanvast waar de achterplaat opgelast wordt. Daardoor krijg je ook de lijn tussen de achterplaat en spatbord.
Ik heb gezegd dat ik nog even verder kijk, ik wil namelijk dat het als nieuw wordt en ik kan me niet voorstellen dat niemand weet hoe dat mogelijk is, aangezien deze roestplek vaker voorkomt bij de Golf 2. Ik ga een oproep plaatsen in het subforum Restauratie, plaat- en laswerk. Maar je mag ook hier een reactie plaatsen, graag regio Rotterdam-Dordrecht! :)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.