PDA

View Full Version : AAZ TD Krukaspoelie trilt keihard en piept als een malle!

The Clauw
15-11-2012, 14:38
Ik recentelijk een golf 3 AAZ in mijn caddy gekregen waarbij de bout van de krukaspoelie direct vervangen is voor een nieuwe maar nu begint langzamerhand die poelie zich als een kromme hoepel te gedragen en het lawaai wordt ook steeds erger. Het is echt zo,n tjiep tjiep tjiep piepend geluid....

Gelukkig heb ik er totaal na het constateren van het gepiep en kabaal maar 40 km mee gereden.

Vanavond zal ik de rit naar de garage toch moeten maken. Wederom iets van 50 km.

Een maat van mij adviseerde wd40 op de poelie te spuiten. Dat heb ik nog niet gedaan.

Alle tips zijn welkom!

J-9A-N
15-11-2012, 14:49
Ik zou hier zeker geen 50 kilometer meer mee rijden iig.
Als de poelie losloopt ben je verder van huis.

The Clauw
15-11-2012, 14:54
Ik zou hier zeker geen 50 kilometer meer mee rijden iig.
Als de poelie losloopt ben je verder van huis.

Hmm ok. Ik heb zojuist vernomen dat de poelie wel krachtig is aangedraaid. Het was ook een nieuwe originele rekbout.

J-9A-N
15-11-2012, 15:00
Het tandwiel van de distributieriem zit met de bout aan de krukas vast en daarop word de poelie geschroefd, dus de poelie kan wel loslopen.
Gevolg zou zijn dat de multiriem er afloopt en in het ergste geval tussen de distributieriem beland met alle gevolgen van dien.

The Clauw
15-11-2012, 15:45
Omdat ik geen andere opties heb dan vanavond naar die garage te rijden heb ik net met de hand gevoeld of er speling op zat maar ik voel werkelijk helemaal niets?

Of is dit niet waarneembaar met blote handen?

Misschien nog andere tips hoe ik dit kan testen?

Ik heb die 19kants dop helaas niet in bezit...

ewcaddymk1
15-11-2012, 17:04
ik zou eerst eens de spanning van de multiriem eraf halen en dan nog eens voelen of er speling op zit .
ik heb het met de poelie van de waterpomp een keer gehad ,het blok klapperde als een gek en kon niks vinden totdat de spanning van de riem af was toen was wel te voelen hoe los de poelie zat

edit: ook nog wat andere info gekregen (Egbert :thumbup: )

De poelie zit waarschijnlijk niet los!

Betreft een multisnaar poelie! Deze poelies zijn uitgevoerd met rubber binnenin. Een zogenaamde trillingsdemper! (kun je ook zien zitten)

Hoogstwaarschijnlijk is het rubber gescheurd!

http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/2011/6/Krukaspoelies-en-trillingsdempers-van-febi-bilstein-bij-Doyen-AMT030234W/

Zie bovenstaande link,dan heb je een beetje een idee :)

The Clauw
16-11-2012, 16:13
Aha goed punt!

gisteren er naartoe gereden en het bleek een te droge multieriem hahaha Beetje wd40 en het was weg. Het heen en weer klapperen doet hij nog steeds een beetje maar dat zou idd dat rubber kunnen zijn.

Op de terugweg de bak kapot gereden met veel gefluit en nu ziet ie vast in zijn 5. Kan wel schakelen en in zijn vrij zetten maar hij blijft in de 5 zitten. Net een nieuwe drukgroep en koppelingsplaat erin laten zetten.

Kuthok :D

Turbo-Variant
20-11-2012, 23:23
Dan zat er waarschijnlijk niet genoeg olie in de bak... De 5 loopt dan meestal stuk. Stiekem niet helemaal de auto aan te rekenen natuurlijk. ;)

Trillingsdempers willen wel eens kapot gaan inderdaad.

The Clauw
12-12-2012, 01:36
Dan zat er waarschijnlijk niet genoeg olie in de bak... De 5 loopt dan meestal stuk. Stiekem niet helemaal de auto aan te rekenen natuurlijk. ;)

Trillingsdempers willen wel eens kapot gaan inderdaad.

Nee dat is helemaal waar!

Weet iemand trouwens of het makkelijk is om zomaar effe zonder risico die trillingsdemper te vervangen of is het zo,n flinke ingreep dat de halve distributie er weer af moet?

ewcaddymk1
12-12-2012, 10:09
valt mee dacht ik, zit toch voor de distributie dus spanning eraf 4 inbusboutjes los en klaar volgens mij