Log in

View Full Version : wie weet wat dit is?


peter139
19-05-2005, 21:10
Hallo een aantal vraagjes wat betreft mijn 1800 16v kr blok uit 89.

Op 'het andere forum' weinig goede en bruikbare reacties dus hier maar eens proberen.

Ik wil graag weten waar de onderstaande foto van zijn en wat het doet. Dit om alles beter te leren begrijpen.

Vraag 1 op de startmotor zitten 2 aansluitingen.

Een dikke aansluiting voor de stroom van de accu,

Aansluiting 1: Ik wil ik graag weten wat deze doet
Aansluiting 2: Deze komt volgens mij van je contactslot. Wie kan het bevestigen?

http://img74.echo.cx/img74/4803/img28768lm.jpg (http://www.imageshack.us)

vraag 2
Wat is dit pecies en wat doet het?
http://img77.echo.cx/img77/8329/img28817ma.jpg (http://www.imageshack.us)

Vraag 3
Op je gasklephuis zit een soort van gasklep aanslag. Waar dient deze voor? Wat gebeurt er als je hier aan draait?
http://img74.echo.cx/img74/8521/img28801ji.jpg (http://www.imageshack.us)

Vraag 4
Voor op het spruitstuk zit een aluminium blokje met daaronder een slangetje die naar de carterontluchting loopt. Waar is dit slangetje voor?

http://img77.echo.cx/img77/9136/img28839yf.jpg (http://www.imageshack.us)

vraag 5
Wat is dit ding op de dynamo?

http://img290.echo.cx/img290/9279/img28715et.jpg (http://www.imageshack.us)

alvast bedankt

gr peter

peter139
19-05-2005, 21:13
hier nog even een oude foto van de motorruimte zodat je een beter beeld krijgt van waar zit wat
http://img281.echo.cx/img281/2028/img17927pz.jpg

paddygti
19-05-2005, 22:48
foto 1 aansluiting 1
komt van contactslot

aansluiting 2 gaat door naar je bobine die zorgt er voor dat tijdens het starten je bobine voldoende stroom krijgt

foto 2 een of andere onderdruk sensor voor je deceleratie schakeling nodig voor het stationare draaien van je motor

foto 3
is er voor zodat je gasklep je microswitch niet kapot slaat bij het abrupt gas los laten

slangetje is voor onder druk in je carter ontluchting

blokje op dynamo is voor ontstoring van je audio

oldschool_lover
19-05-2005, 22:56
Ik heb s ooit iemand horen zeggen dat dat ding op foto 5 een ontstorings-geval is voor je radio.

vwmk2driver
19-05-2005, 23:07
paddy gti gaat door voor de wasmachine.
alles klopt twijfel alleen nog over foto 2 maar de rest is goed

Fred
19-05-2005, 23:24
Foto 2 is een membraan schakelaar die werkt op onder druk....bij een koude motor, dat wil zeggen koelwater temp onder de pakweg 30 graden, zorgt deze bij gasgeven voor VERRIJKING van het mengsel, zodra de motor warmer is word deze schakeling door een van de thermoswitches overbrugt en vind er geen verrijking meer plaats

Fred
19-05-2005, 23:27
Foto 3 is de aanslag schroef voor je gasklep, deze staat altijd iets open..en hoeft in principe nooit versteld te worden. Deze voorkomt dat de gasklep rust op het alumnium van het gasklep huis..

Fred
19-05-2005, 23:31
Foto 5 is inderdaad een ontstorings condensator

Pedaalemmer
20-05-2005, 06:58
Waarom een druk meter onder je kap?

Matheo
20-05-2005, 09:59
Waarom een druk meter onder je kap?
vroeg ik me ook al af.. :confused:

paddygti
20-05-2005, 12:04
Waarom een druk meter onder je kap?
denk dat die er zit om dat dat stoer lijkt :)

Big_Mac_Mark
20-05-2005, 13:50
Wou het net gaan vragen...Maar toen las ik jullie posts...Ik dacht: HEEH! Een drukmeter op een 16v? Waarom heb die niet...:D

@ Peter: Enlight us with more info...

peter139
20-05-2005, 20:19
hey jongens bedankt voor de goede reacties.

foto 2 is me iets duidelijker geworden.Alleen snap ik dat vereikingsverhaal nog niet helemaal. Het is een kr dus een mechnische injectie. Zordt dit membraamdrukpotje ervoor dat de stand van de toerentalstabilisatieklep verder opengaat? Of regelt dit membraamdrukpotje de klep die tussen de luchtfilterbak en de aanzuigbuis zit(de by-pass van de regelmengselklep)?

Misschien een domme vraag :Is dit soms ook de choke?

foto 3 is zeer nuttige informatie voor mij omdat mij stationair schroef helemaal in de uitgedraaide stand staat en net geen 1000 toeren wil draaien. Ik moet dit schroefje op de foto dus iets indraaien zodat de kleine klep van mijn gasklephuis een beetje open staat. Dan kan ik het toerental ook weer beter afstellen. thanks voor dit goede antwoord fred.

En over het drukmetertje kan ik het volgende vertellen.
Ik heb hem in de benzineslang gemaakt tussen mijn brandstofpomp en de inlaat van de spinnekop. Het is natuurlijk stoer om zo'n meter te hebben maar ook zinvol. Ik kan nu goed aflezen wat mijn bezinedruk naar de spinnekop is. Een soort van controle of je pomp wel oke is. Standaar moet een kr pomp ongeveer 5 bar leveren, die van mij staat op 5,7 bar. Dat komt omdat er vermoedelijk ooit een keer een pl pomp onder gezet is dus een voor ke jetronic. Het is dus niet de inspuitdruk van je injectors die je afleest.

Hier nog even een pic van het metertje in ruststand.
http://img8.echo.cx/my.php?image=img17709se.jpg

Nog een laatste vraag: Als ik mijn auto in de 3e versnelling tot 5000 toeren trap en druk dan de koppeling in dan zakt het toerentals heel langzaam terug. Dit doet ie in alle vesnellingen. Wat kan dat zijn? Nadruppelende injectors? Te reik mengsel? valse lucht? Wie kan het zeggen? Of is dit normaal?

gr

Fred
20-05-2005, 21:07
De KR is uitgerust met een KE-jetronic inspuiting, die heeft een start verstuiver. Deze word tevens gebruikt om bij een koude motor de inspuiting tijdelijk te verrijken (bij accelertie dus). Dit verrijken gebeurt om condensatie verliezen te voorkomen, waardoor de motor in koude toestand een verkeerd mengsel krijgt
Bij koude toestand word de startsproeier OOK gebruikt om het mengsel bij acceleratie te verrijken, dat gebeurt dus met deze vacuumswitch...

De *choke* voorziening bij dit type inspuiting bestaat uit een zg warmdraai regelaar, die tijdens de warmdraaifase de hoeveelheid ingespoten brandstof verhoogd, dit gebeurt door verandering van de brandstofretour druk vanuit de spinnekop, waardoor de regelplunjer omlaag beweegt en er meer branstof word toegevoerd aan de motor. Door een tweetal zaken word deze warmdraai regelaar gestuurd: Door de warmte van de motor, en door een bimetaal die electrisch verwarmd word. Door de beweging van het bimetaal word een opening meer of minder geopend, via deze opening word de hier boven genoemde retourdruk gestuurd. Door opwarmen van de motor én het verwarmen door de electriciteit verkrijg je dus een regelende werking die als *choke* dient..

paddygti
20-05-2005, 21:48
De KR is uitgerust met een KE-jetronic inspuiting, die heeft een start verstuiver. Deze word tevens gebruikt om bij een koude motor de inspuiting tijdelijk te verrijken (bij accelertie dus). Dit verrijken gebeurt om condensatie verliezen te voorkomen, waardoor de motor in koude toestand een verkeerd mengsel krijgt
Bij koude toestand word de startsproeier OOK gebruikt om het mengsel bij acceleratie te verrijken, dat gebeurt dus met deze vacuumswitch...

De *choke* voorziening bij dit type inspuiting bestaat uit een zg warmdraai regelaar, die tijdens de warmdraaifase de hoeveelheid ingespoten brandstof verhoogd, dit gebeurt door verandering van de brandstofretour druk vanuit de spinnekop, waardoor de regelplunjer omlaag beweegt en er meer branstof word toegevoerd aan de motor. Door een tweetal zaken word deze warmdraai regelaar gestuurd: Door de warmte van de motor, en door een bimetaal die electrisch verwarmd word. Door de beweging van het bimetaal word een opening meer of minder geopend, via deze opening word de hier boven genoemde retourdruk gestuurd. Door opwarmen van de motor én het verwarmen door de electriciteit verkrijg je dus een regelende werking die als *choke* dient..

eh ctrl-c ctrl=v

of eh vreselijk veel type werk gehad :)

maar klopt als een bus:)

peter139
20-05-2005, 22:09
thanks again fred.

Ik dacht dat ik er al veel van af wist maar dat valt toch nog even smerig tegen. Het warmdraairegelaar verhaal was me wel bekend. Maar dat de koudestart sproeier tijdens de opwarmfase mee helpt was me nog niet bekend. Bij mij loopt ie de eerst 10 seconden even iets harder stationair en dan zakt ie terug naar 1000 toeren.

Dus als ik het goed begrijp is dit membraamdrukpotje een soort van sensor die aan de hand van de acceleratie=vacuum de koudestartsproeier regelt. De thermotijdschakelaar bepaalt of de motor boven de 30 graden zit, en bepaalt aan de hand hiervan of de koudestartsproeier moet werken. (correct me if i am wrong)

Waarvoor dient die bypassklep dan? Ik bedoel die klep die tussen het luchtfilterbak en de aanzuigbuis zit. De bypass van de mengselregelklep. Ik heb wel eens gehoort dat dit een backfireklep is. Maar regelt dit ding ook iets?

paddygti
20-05-2005, 22:34
Waarvoor dient die bypassklep dan? Ik bedoel die klep die tussen het luchtfilterbak en de aanzuigbuis zit. De bypass van de mengselregelklep. Ik heb wel eens gehoort dat dit een backfireklep is. Maar regelt dit ding ook iets?
deceleratie klep bedoel je

Fred
20-05-2005, 23:13
thanks again fred.

Ik dacht dat ik er al veel van af wist maar dat valt toch nog even smerig tegen. Het warmdraairegelaar verhaal was me wel bekend. Maar dat de koudestart sproeier tijdens de opwarmfase mee helpt was me nog niet bekend. Bij mij loopt ie de eerst 10 seconden even iets harder stationair en dan zakt ie terug naar 1000 toeren.

Dus als ik het goed begrijp is dit membraamdrukpotje een soort van sensor die aan de hand van de acceleratie=vacuum de koudestartsproeier regelt. De thermotijdschakelaar bepaalt of de motor boven de 30 graden zit, en bepaalt aan de hand hiervan of de koudestartsproeier moet werken. (correct me if i am wrong)

Waarvoor dient die bypassklep dan? Ik bedoel die klep die tussen het luchtfilterbak en de aanzuigbuis zit. De bypass van de mengselregelklep. Ik heb wel eens gehoort dat dit een backfireklep is. Maar regelt dit ding ook iets?


Die verrijking via dat membraan switchje gebeurt alleen bij gas geven bij temperaturen < 30 graden.

Ik ken aan de hand van het plaatje niet precies waar die *bypass* zit....

Maar...dat slangtje onder aan op de foto, gaat dat naar een electrisch klepje ??

Fred
20-05-2005, 23:14
eh ctrl-c ctrl=v

of eh vreselijk veel type werk gehad :)

maar klopt als een bus:)

Nee gewoon ingetikt...ik hou niet van knippen en plakken, dit komt zo uit het hoofd ;-)

peter139
20-05-2005, 23:45
Nog een laatste vraag: Als ik mijn auto in de 3e versnelling tot 5000 toeren trap en druk dan de koppeling in dan zakt het toerentals heel langzaam terug. Dit doet ie in alle vesnellingen. Wat kan dat zijn? Nadruppelende injectors? Te reik mengsel? valse lucht? Wie kan het zeggen? Of is dit normaal?


deceleratie klep bedoel je

Dit verklaard mijn probleem denk ik. Ik heb deze klep niet meer zitten omdat ik zo'n mooi gepolijst bonrath aanzuigbuisje heb ZONDER het gat dat bedoelt is voor deze deceleratieklep.
Dus als ik het goed begrijp zorgt deze klep ervoor dat je toerental sneller naar beneden gaat bij het loslaten van het gas en indrukken van de koppeling.

Mooi forum dit hier kun je nog wat van leren. Zeker allemaal trouwe vwvortex leden?

peter139
21-05-2005, 00:10
Maar...dat slangtje onder aan op de foto, gaat dat naar een electrisch klepje ??
het slangetje op foto 4 zit normaal gesproken op de carterontluchting van het onderblok. Maar ik heb een oil-catch-can geplaatst en heb dit slangetje(van foto 4) afgedopt. Tis een beetje moeilijk te zien idd. Wie kan me de werking van dit slangetje uit leggen?
hier een foto hoe het origineel zit
http://tinypic.com/5ag6ef

Pedaalemmer
23-05-2005, 11:47
mmm ff tussendoor...waar is je ruitesproeier reservoir gebleven?

peter139
02-06-2005, 21:17
Die is een verdieping naar beneden verhuisd :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Pedaalemmer
02-06-2005, 21:59
he?? wtf? dat moet je ff showen met een pic

peter139
03-06-2005, 20:50
http://img234.echo.cx/my.php?image=foto26sm.jpg

zie de dop. Het is een oude foto. Heb het nu netjes gemaakt met een mooie sluiting. Maar nu weet je even waar hij zit

Overigens is mijn hele motorruite ge-upgrade. Alles weer mooi in de lak en alles weer mooi gepolijst. dus nergens geen roest en vuil meer.

zal binnenkort wel een foto posten

gr

Pedaalemmer
05-06-2005, 01:30
gna gna de pepsi dop