View Full Version : Hoe heet dit ding... :?
Hoi,
Nadat ik m'n blok uit m'n MK2 had gevist om het een en ander aan te vervangen, is er een klein dingetje kapot gegaan.
Nu wil ik die bij de VW Dealer hier gaan halen. Ben er al 2x heen geweest, maar 2x zonder iets weg gegaan. Die nurds achter die toonbank snapt niet wat ik bedoel, en is te lam om z'n pik van z'n kruk te halen en ff mee te lopen naar buiten. Echt zo'n hannes die denk dat ie alles van auto's weet, en alles kan, maar ondertussen niet eens een steeksleutel vast kan houden.
Maar dit terzijde :p
Nu zoek ik het onderdeel waar dat rood/gele draadje aan zit. Dit onderdeel zit rechts van het blok op de flens die weer op de kop vast zit. Dit draadje/onderdeel zorgt ervoor dat het wijzertje van de temperatuur op m'n dashboard uitslaat.
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=3974&stc=1
Weet iemand een part nummer ofzo? Of hoe dit ding heet? Ik vroeg naar een temperatuursensor, maar dat zal het wel niet zijn. Die hannes zei dat ik het onderdeel er het beste uit kon draaien en meenemen, maar dan loopt m'n KVS eruit...
Hulp gevraagd dus :rolleyes:
vwleusden
18-05-2005, 18:11
koelvloeistoftemperatuursensor (dies mooi voor scrabble)
tjonge jonge, wat zijn jullie snel zeg!!!
gaan door voor de wasmachine! :) :D :)
dat ding zit toch aan de zijkant van het blok? en wat voor blok is het eigenlijk?
AZRAIL: D'r zit iets in je oog, of je 'leest' te veel in de playboy :)
Mensen die Lezen:
Rood Gele draadje.. Plaatje kijken: Tempsensor
Niet Lezen:
Plaatje kijken, midden in beeld: oliedruk sensor (d'r zitten nog net geen nietjes door).
PS: Als je vaker moeite hebt met lezen, begin met een stripboek: dan staan er tekst ballonetjes bij de plaatjes....
:) moehaha
opgezocht: temperatuurvoeler voor koelvloeistoftemperatuurmeter: voor statioinair toerentalstabilisatie te gebruiken. 1 polig zwart. nummer 049 919 501 OF 027 919 501
opgezocht: temperatuurvoeler voor koelvloeistoftemperatuurmeter: voor statioinair toerentalstabilisatie te gebruiken. 1 polig zwart. nummer 049 919 501 OF 027 919 501
Lekker veel (nuttige) reacties ;) :rolleyes: :D
Maar als ik met een van deze nummers naar die VW-pik ga, zou die dan blij zijn?
jep :D
maarre.... waarom bij de dealert... bij een onderdelenzaak (brezan ofzo) hebben ze die dingen ook wel.. scheelt weer `n euro
...WEL bij de dealer langs....maar dan alleen om die gast z'n kruk onder z'n pik vandaan te trappen. :biggrin:
Cabby 82 TDi
19-05-2005, 06:06
Klein briefje naar PON. Als je niet netjes behandeld wordt moet je er gewoon over zeiken want ongetwijfeld heeft iemand anders er ook last van.
Lekker veel (nuttige) reacties ;) :rolleyes: :D
Maar als ik met een van deze nummers naar die VW-pik ga, zou die dan blij zijn?
als het goed is zijn dat de onderdeelnummers van VW zelf dus dan zal dat pikkie wel blij zijn ;)
Nog geen tijd gehad om langs die pik te gaan :p Zal volgende week worden ben ik bang :rolleyes:
opgezocht: temperatuurvoeler voor koelvloeistoftemperatuurmeter: voor statioinair toerentalstabilisatie te gebruiken. 1 polig zwart. nummer 049 919 501 OF 027 919 501
Tsja, oude thread maar wel on-top voor mij :)
M'n tempmeter in de dash geeft niets aan. De Radiator fan slaat wel keurig aan en af zoals het hoort. Nou heb ik deze mk2 pas kort en de vorige eigenaar vertelde dat die meter het bij hem ook nooit had gedaan (hij had deze auto sinds 2001 (toen is de gasinstallatie er uit gegaan volgens RDW).
Nou ben ik al een tijdje aan het zoeken geweest en ben tot nu toe tot de conclusie gekomen dat de bedrading een puinhoop is. Misschien door de uitbouw van de gas unit ofzo want her en der hangen losse stekkers (onder de dash en onder de kap), echt heel fijn dus :rolleyes:
Affijn, bij de temp sensor zat een draad met een stevige breuk (zichtbaar) er in dus die draad t/m stekker op de sensor vervangen en dat helpt blijkbaar niet want de meter geeft nog steeds niets aan :(
Maar nou komt die draad die naar de sensor gaat uit een stekkertje tesamen met een andere draad, zeg maar een soort splitsing van 1 naar 2 draden.
Die tweede draad gaat ook naar de ene of andere voeler aan het spuitstuk en tesamen leken ze aan de andere zijde van die splitstekker de draadboom in te gaan. LET WEL, "leken" want bij nader onderzoek blijkt er een extra draad naast de draadboom te lopen en die verdwijnt ergens door het schutbord naar achter de dash. Een gewone zwarte draad dus ook niet op kleur terug te vinden onder de dash want daar ligt nog een reeks zwarte.
Maar...... voor hij door 't schutbord verdwijnt zit er ook nog een gammele aftakking aan (hebben ze een stukje draadmantel weggehaald en een draad om het bloodliggende koper gewikkeld (zelfs niet getaped ofzo) en aan de aardedraden bij aangesloten bovenaan op een klepdeksel bout.
Los van dit prutswerk lijkt het mij een wat vage verbinding want dan kan die temp sensor sowieso volgens mij nooit meer werken, toch :confused:
Oke, lekker zooitje dus zoals je ziet met als gevolg dat ik geen flauw idee heb welke draad ik nu moet hebben om die tempmeter op de dash aan de praat te krijgen. Het is een PN blok (mk2 is 1.6 bj. '91)
O ja, die andere "voeler" aan het spruitstuk (aan de schutbord zijde), iemand een idee wat dat voor een voeler is? Kan het ding namelijk nergens vinden in tekeningen of zou dat een left-over zijn van die gas unit? Kan er desnoods wel foto's van maken maar misschien weet iemand het ook zo wel? Misschien moet die nu juist weer wel aan die aardedraden aangesloten zijn? Lijkt me trouwens ook sterk want het is ook een enkeldraads sensor net als de temp sensor maar you never know :confused:
Alvast bedankt.
Chanmaster
23-10-2006, 07:20
Vertel eens welke kleuren hebben de draden?
Vertel eens welke kleuren hebben de draden?
De draad die aan de tempsensor zat is rood tot aan de splitsstekker (heb ik nu tijdelijk een zwarte met rode arcering aan gedaan). De draad naar de andere voeler (denk tenminste dat het ook een voeler;/sensor is?) is een zwarte draad en aan de andere kant van die "splisting" gaat hij dus als dikke zwarte draad naar binnen :(
Kleur is dus niet echt nuttig denk ik?
Maar heb er even wat foto's van gemaakt, ook niet echt super maar beter wil niet zo tussen blok en schutbord in :redface:
Oke, dit is de gewone sensor:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/9/6/0/sensor.JPG
en hier de genoemde splitsstekker. Bij de rode pijl zijde komen er dus twee draden uit naar beide sensors waar onder de bovenstaande temp sensor voor de meter in de dash en aan de andere zijde van deze "splitter" (aan het lichtbruine deel in m'n hand) zit die dikkere zwarte draad die ik noemde:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/9/6/0/splitter.JPG
en hier (wederom bij de rode pijl) die sensor (?) waarvan ik niet weet waar dat ding voor is maar die aan de andere draad zit (de tweede vanaf de splitsstekker), hij zou dus volgens mij dan tesamen met de andere sensor signaal geven aan de dash temp meter, toch? :confused:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/9/6/0/ooksensor.JPG
Iemand een idee wat deze laatste sensor is en hoe ik nu de temp meter op de dash aan de praat kan krijgen?
ow ja, ik weet dat er nog olietroep op het zit maar dat komt zodra ik de bedrading op de juiste plek heb ;) :D
Pedaalemmer
23-10-2006, 21:51
welke dealer ben je geweest? udenhout denbosch?
welke dealer ben je geweest? udenhout denbosch?
Dealer? Voor de aankoop bedoel je? Hij is particulier gekocht maar de dealer hier (Autohaas Apeldoorn) is niet erg behulpzaam bij vragen over dit soort zaken. Is meer een nette pakken zaak :D
Ook wel eens aan het metertje zelf gedacht? Heb het namelijk ook in mn Passat (1800 8v 66kw ) sensor vervangen, geen resultaat,signaal gemeten op de tellerunit (met voltmeter meten of er signaal binnen komt) en dat was zo.
Op de meter zit een plus 12v een massa en het signaal het middelste pennetje
Heb ik inderdaad nog niet gecheckt Marco maar de sensor werkt volgens het principe dat hij bij een hogere temperatuur meer massa maakt en daarmee de meter verder uit laat slaan maar bij de huidige wijze van aansluiten (via dat splitter prutswerk) zit hij sowieso met de draad aan de massa (via die aarde aan de klepdeksel).
Het kan dus bij voorbaat nooit de juiste aansluiting zijn op de huidige wijze maar ik weet niet welke draad/draden (vanuit de draadboom) ik dan zou moeten hebben om het wel een kans tot werken te geven. Werkt het ook dan niet dan zou het inderdaad ook nog de meter zelf kunnen zijn.
De huidige draadboom (of beter "bomen") is een rommeltje. Er liggen verschillende stekkers los onder de kap die tegelijk ook nergens op kunnen. Vanaf de computer onder de dash hangt ook een bundel onaangesloten (sterker nog, veel van de draden van die bundel zijn simpelweg afgeknipt).
Hoogstwaarschijnlijk heeft dit te maken met de uitbouw van de gasinstallatie die volgens de RDW in 2001 tot wijziging van de papieren leidde. Het is alleen enorm slordig gedaan met de huidige puinzooi tot gevolg :(
Klein verwant vraagje, in de dash zit bij de verwarmings unit (waar de radio zit) een bundel (tesamen in zo'n schuimhoesje) voor de radio. Althans ik neem aan dat hij voor de radio is? In die bundel zitten:
Rood = continu 12v
Bruin = massa
Bruin met rode arcering lijn = ?
Grijs met blauwe arcering lijn = ?
Wit met gele arcering lijn = ?
Is deze bundel daadwerkelijk voor de radio? en zo ja wat is de functie van de onderste drie draden? Ik heb ze gemeten maar kan geen optie meer bedenken waarbij ze al dan niet stroom door zouden kunnen laten (b.v. licht aan/uit maakt geen verschil, op contact of niet maakt ook geen verschil etc.).
Iemand een idee waar deze bundel voor is of anders waar deze 3 voor mij nu onbekende kleuren voor staan?
Het is dat een complete andere/nieuwe draadboom leggen voor nu nog teveel tijd kost (het is m'n daily) anders zou dat een stuk praktischer zijn denk ik.
Nou ben ik vanmiddag aan het zoeken geweest in de auto en m.b.v. schema's naar de juiste originele draad (kleurcode) voor de tempsensor (voor de temperatuurmeter in de dash) maar kom er niet uit. Weet iemand welke kleur die draad zou moeten hebben? Ik bedoel dus de kleur(en) van de draad die bij de motor op de sensor gaat.
Weet niet of er verschil in zit? maar het is een '91-er 1.6CL met PN blok.
Op de meter zit een plus 12v een massa en het signaal het middelste pennetje
Nog even een korte vervolg reply hier op. Als ik de juiste originele draad kan vinden (zie bovenstaande vraag) dan wil ik proberen desnoods voor die draad een nieuwe draad door te trekken naar die middelste pen als die originele niet meer bruikbaar zou zijn.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.