View Full Version : rijden zonder centreerringen
golfje_295.000
26-10-2012, 19:24
Mensen,
Wilde net de winterwielen onder onze Nissan Pixo gaan gooien, deze heb ik ergens in september op marktplaats gekocht, en volgens de verkoper waren ze 4x100 :screwy: nou blijkt dit dus niet zo te zijn, lijkt me meer 4x108 van een fordje.
Nou heb ik van de caddy nog een setje winterwielen liggen in 4x100 alleen met een naafgaat van 57,1 en de Pixo heeft 54,1 dus 3 mm speling. in hoeverre is t verstandig om mijn vriendin zonder centreerringen te laten rijden deze winter?
hebben deze dingen echt alleen de functie om de boel recht te houden, of zijn enkel de wielbouten niet genoeg om de last van de auto te dragen, en daarom ook op de naaf moeten rusten?
Geert
ik heb er eerlijk gezegd nooit nadelige gevolgen van gehad,terwijl ik daar echt niet krek op kijk.maar hoor af en toe van die horrorverhalen langskomen,al zet ik er soms wel m'n vraagtekens bij in hoeverre dit op waarheid berust.
Wouter42
26-10-2012, 19:44
Ik heb zo het idee dat die centreerringen daar niet voor niets zitten. Ik wilde laatst mijn Modernlines op de Jetta van mijn broertje zetten, zonder centreerringen. Ten eerste al niet handig om vast te zetten omdat je wiel om de naaf heen blijft hangen en niet goed voor de gaten blijft zitten.
En daarnaast denk ik niet dat die 4 bouten het alleen gaan redden, maar dat weet ik dus niet zeker. Setje centreerringen met verzenden kost je overigens maar 24,95.
golfje_295.000
26-10-2012, 19:51
@gerben, ik hoor ook verschillende verhalen idd, niet echt duidelijkheid. de een zegt dat de naaf t gewicht van de auto gedeeltelijk opvangt, en de ander roept dat t weer onzin is en geen probleem is. ik heb geen zin dat we dadelijk met 120 een wiel verliezen, rijden toch 25000km per jaar met dat ding.
@wouter, t gaat niet om die 25 euro, maar dan moet ik daar weer op gaan wachten, terwijl er heel veel bladeren op de weg liggen en t gaat vriezen, en de gemiddelde vespa ciao bredere banden dan de pixo heeft, zet ik er graag een beetje haast achter. :)
bij een colega meegemaakt had een volvo v70 in een bepaald snelheid gebied trilde het stuur en was het duidelijk te merken.
dit was toen opgelost door centreerringen.
maar er rijden ook genoeg mensen rond zonder waarbij het goed gaat.
kan het kwaad om zonder te rijden vermoed het niet maar persoonlijk gebruik ik zelf wel altijd centreerringen.
Audi1981
26-10-2012, 20:03
Heb het idee dat het bij de zwaardere auto's (qua gewicht dan) meer een rol speelt dan bij onze golfjes en polo's ;)
golfje_295.000
26-10-2012, 20:08
dat zal er ook zeker mee te maken hebben, en dan is een v70 een hele andere auto dan een pixo idd :)
thanks voor de reacties zover.
Heb het idee dat het bij de zwaardere auto's (qua gewicht dan) meer een rol speelt dan bij onze golfjes en polo's ;)
daar had ik nog niet over nagedacht,het gewicht zal ongetwijfeld een rol spelen idd. :thumbup:
Ik zou het er niet op aan laten komen zonder deze ringen de wielen te monteren. Deze heten niet voor niets "centreerringen", ze zorgen ervoor dat de wielen ook op zijn plek blijven. De bouten kunnen de zijdelingse krachten niet goed opvangen. Bij mijn TT zijn er al spoorverbeders waarvan door beplaalde krachten de centreerring afgescheurt waren, kun je nagaan wat voor krachten erop staan.
Jos.
golfje_295.000
26-10-2012, 20:18
Ik denk toch dat ik er inderdaad vanaf zie, ik heb geen zin om dat risico te lopen, en als t fout gaat,gaat t ook meestal goed fout. Dan toch maar asap een ander setje pixo/alto staal met banden scoren met ook meteen de juiste et en maten. heeft de Caddy ook gewoon winterbanden deze winter.
thanks heren.
Ik zou het er niet op aan laten komen zonder deze ringen de wielen te monteren. Deze heten niet voor niets "centreerringen", ze zorgen ervoor dat de wielen ook op zijn plek blijven. De bouten kunnen de zijdelingse krachten niet goed opvangen. Bij mijn TT zijn er al spoorverbeders waarvan door beplaalde krachten de centreerring afgescheurt waren, kun je nagaan wat voor krachten erop staan.
Jos.
door welke krachten dan,vraag ik me af?als je met een gangetje tegen een stoep knalt kan ik me daar iets bij voorstellen,maar onder normale omstandigheden lijkt me dit heeeul erg vergezocht.ik had op mijn audi coupe 4cm spacers zonder centrering zitten ooit,ik reed er gewoon 200 mee,en niks geen trillingen.enige waar ik wel goed op lette was alle bouten kruislings en geleidelijk aantrekken tot ik op het gewenste aanhaalkoppel zat.
Christiaan
26-10-2012, 20:52
door welke krachten dan,vraag ik me af?als je met een gangetje tegen een stoep knalt kan ik me daar iets bij voorstellen,maar onder normale omstandigheden lijkt me dit heeeul erg vergezocht.ik had op mijn audi coupe 4cm spacers zonder centrering zitten ooit,ik reed er gewoon 200 mee,en niks geen trillingen.enige waar ik wel goed op lette was alle bouten kruislings en geleidelijk aantrekken tot ik op het gewenste aanhaalkoppel zat.
Omdat je zonder centreerringen het wiel "handmatig" moet centreren door de bouten kruislings vast te zetten. Met een centreerring hoef je daar wat minder over na te denken ;)
Omdat je zonder centreerringen het wiel "handmatig" moet centreren door de bouten kruislings vast te zetten. Met een centreerring hoef je daar wat minder over na te denken ;)
snap ik,maar ik kon in dat geval niet anders,omdat er geen centrering aanwezig was.maar ik ga er wel vanuit dat iedereen zijn wielbouten kruislings aandraait,ongeacht of er ringen tussen zitten?
golfje_295.000
26-10-2012, 20:58
maar ik ga er wel vanuit dat iedereen zijn wielbouten kruislings aandraait,ongeacht of er ringen tussen zitten?
wilt niet weten hoeveel mensen dat niet doen, zelfs de ''monteur'' bij profile doen t niet
Bas Oppelaar
26-10-2012, 21:10
Ik ben er niet zo'n fan van om zonder te rijden , buiten dat het makkelijker monteren en minder trillingen veroorzaakt , heb ik toch al vele manco's in mijn 20 jarig monteursschap gezien door het ontbreken ervan , denk hierbij aan spontaan afgebroken wielbouten met alle gevolgen van dien , (zelf ook een keer bekogeld door een paar rondvliegende wielbouten op de A12 , gelukkig vergoed door de verzekering omdat je raad het al er geen centreerringen op de velgen zaten ) uitgelubberde velggaten door het heen en weer kunnen schuiven van de velg , kapotte wiellagers door een hoogteslag door slechte centrering en gewicht van de auto maakt dan niet uit ...
Maar wat al eerder gezegd is bij de 1 gaat het goed en de ander heeft er pech mee ,
ik hou het op MET ;)
golfje_295.000
26-10-2012, 21:13
nou das duidelijk, geen enkel punt van wat je net opnoemt heb ik trek in.
Wouter42
26-10-2012, 22:55
Als je ze morgen besteld op www.centreerringen.nl heb je ze dinsdag in huis. Neem aan dat het dan nog niet -10 is of zo. :D
golfje_295.000
27-10-2012, 05:58
Als je ze morgen besteld op www.centreerringen.nl heb je ze dinsdag in huis. Neem aan dat het dan nog niet -10 is of zo. :D
Nee dat snap ik, maar dan verplaats ik t probleem, omdat de caddy dan zonder zit. Ik denk dat ik de bandjes op t lichtmetaal gooi, en deze set weer op marktplaats zet.
golfje_295.000
27-10-2012, 21:19
Heb net de winterbanden op de lichtmetalen wielen van de pixo laten leggen, probleem opgelost.
door welke krachten dan,vraag ik me af?als je met een gangetje tegen een stoep knalt kan ik me daar iets bij voorstellen.........
Weleens erover nagedacht wat voor krachten er "normaal" op komen te staan wanneer er een dwarsrichel op de snelweg geraakt wordt? Daar tegenover steld een keer een stoeprand raken niets bij voor.
Jos.
Erik Baas
27-10-2012, 22:02
Eerlijk gezegd denk ik niet dat centreerringen ook maar enige functie hebben tijdens het rijden: dan zouden ze niet van zacht plastic gemaakt zijn! Of je zou ze elke 10.000 km moeten vervangen, en dan zouden er dus beschadigingen zichtbaar moeten zijn! Nee, volgens mij hebben ze alleen nut tijdens het monteren, en zitten de wielen alleen vast (en gecentreerd) op de wielbouten.
Juist, doen niets, is alleen handig tijdens montage.
Als jij zonder centreerring een trilling merkt dan komt dit door je montage, een centreerring helpt hier dus wel bij. Maar een velg centreert altijd op de wielbouten/moeren, en niet anders. Zou er uitzien als dat kleine plastic ringetje daadwerkelijk belast werd tijdens het rijden.
EDIT: Sowieso ondervinden je wielbouten geen zijdelingse krachten, daar zijn ze niet voor ontwikkeld. Het montagevlak tussen hart en naaf zorgt voor de krachtoverbrenging in verticale richting. Bouten/moeren kunnen niet tegen afschuiving, enkel trek.
The_Maxx
28-10-2012, 13:00
Toch helpen die centreeringen juist voor het goed centreren van de velg, waardoor het trillen door verkeerd monteren (wat tot vervelende gevolgen kan leiden) er niet zal zijn. Uiteraard zal er tijdens het rijden weinig tot geen gewicht op rusten. Anders zouden die kunststoffen na enkele ritten zichzelf al opgeven.
Ik gebruik ze liever wel dan niet. Ik draai ALTIJD mijn wielbouten kruislinks aan.
Maar doe dit maar eens bij een velg waarvan het naafgat flink verschilt met je naaf (70mm op 57.1 naaf bijvoorbeeld) Dan krijg je m echt niet meer goed gecentreerd zonder die ringen.
Heb zelf eerst zonder centreerringen gereden waarvan het naafgat veel ruimer was dan de naaf zelf. en vervolgens wel, flink verschil. Terwijl, afgezien van die ringen, ik niets anders heb gedaan qua montage.
jellehier
28-10-2012, 14:24
Dom gelul
Je kan je wielen prima centreren zonder die ringen
En als wielen op 'het juiste' moment gemonteerd word dan zal je ook echt geen wielen verliezen.
Probleem wat je vaak ziet is monteurs/beunhazen/zelfsleutelaars die niet op het juiste moment de bouten vast zetten maar ze gewoon vast rammelen met de slagmoersleutel. Dan rek je de bout op, waardoor deze veel minder krachten aan kan.
En dan word als er iets fout gaat al snel gewezen naar het ontbreken van een kunstoffen ringetje.
Mensen moeten maar eens beginnen met de bouten correct aan te trekken.
Klein voorbeeldje nog, zoek de centreerringen van een kever maar eens op
Dom gelul
Je kan je wielen prima centreren zonder die ringen
En als wielen op 'het juiste' moment gemonteerd word dan zal je ook echt geen wielen verliezen.
Probleem wat je vaak ziet is monteurs/beunhazen/zelfsleutelaars die niet op het juiste moment de bouten vast zetten maar ze gewoon vast rammelen met de slagmoersleutel. Dan rek je de bout op, waardoor deze veel minder krachten aan kan.
En dan word als er iets fout gaat al snel gewezen naar het ontbreken van een kunstoffen ringetje.
Mensen moeten maar eens beginnen met de bouten correct aan te trekken.
Klein voorbeeldje nog, zoek de centreerringen van een kever maar eens op
:own:
Sven-GTI
28-10-2012, 14:43
Je kunt ook je naaf ombouwen naar draadeindes, waardoor je met moeren gaat werken ipv bouten.
Of ombouwen naar 1 centrale moer :D
Meer even ontopic, je wielen kruislings vastdraaien is toch wel echt een basis regel. Kruislings vastdraaien komt in de techniek heel veel voor.
Je gaat je cilinderkopbouten toch ook niet met een luchtsleutel 1 voor 1 vastrammelen het hele rijtje af :screwy:
wilt niet weten hoeveel mensen dat niet doen, zelfs de ''monteur'' bij profile doen t niet
Ben ook eens bij een profile geweest, die gasten gooien vanaf het magazijn de band al op de naaf en rammelen met een luchtsleutel het hele rijtje bouten af :S Zonder ze er eerst handvast in te zetten of iets. Gewoon bout voor bout erin rammelen.
Tenminste, zo heb ik het daar mogen ervaren.
Dom gelul
Je kan je wielen prima centreren zonder die ringen
En als wielen op 'het juiste' moment gemonteerd word dan zal je ook echt geen wielen verliezen.
Probleem wat je vaak ziet is monteurs/beunhazen/zelfsleutelaars die niet op het juiste moment de bouten vast zetten maar ze gewoon vast rammelen met de slagmoersleutel. Dan rek je de bout op, waardoor deze veel minder krachten aan kan.
En dan word als er iets fout gaat al snel gewezen naar het ontbreken van een kunstoffen ringetje.
Mensen moeten maar eens beginnen met de bouten correct aan te trekken.
Dit vind ik pas dom gelul !
Wielbouten zijn zoiezo nooit rekbouten dus rekken ook niet uit.
Wat er gebeurd als je het te vast zet is dat velgen kunnen gaan scheuren/barsten in de boutgaten.
Centreerringen heb je van plastic en alu vaak.
Niet elke auto heeft er last van maar de nieuwere auto's van tegenwoordig zijn daar gevoelig voor.
Bijvoorbeeld Audi A5 heeft het bekende probleem over trillingen.
Ik ben daar toevallig vanuit Pon speciaal voor op cursus geweest. :D
Daarbij maakt het met een golfje 1/2 of Corrado enz niet zoveel uit nee als de ring er niet tussen zit.
Dat verschil merk je nauwelijks tot gewoon niet als je de juiste wielbouten gebruikt.
Aangezien de wielbout gaten in de velg gewoon konisch kunnen zijn of bolkonisch wat ook belangrijk is om te weten.
Dus dom gelul is het zeker niet maar dit is mijn ervaring hierboven.
Ciao :thumbup:
Sven-GTI
28-10-2012, 14:48
Dit vind ik pas dom gelul !
Wielbouten zijn zoiezo nooit rekbouten dus rekken ook niet uit..
Sorry, maar dit hierboven is dan ook dom gelul.
Niemand zegt dat wielbouten rekbouten zijn. Maar als je ze veel te vast draait rekken ze uit. Iedere bout kun je uitrekken.
Zelf een bouten van 50mm doorsnee kun je anderhalf x zo lang krijgen als je hem maar vast genoeg trekt.
Wielbouten rekken ook gewoon uit als je ze veel te vast trekt.
Aan jou post te zien kunnen wielbouten dus niet uitrekken...
Zullen we het samen proberen ?
Dan draaien wij samen de bouten aan dan gaan we kijken wat er gebeurd.
De velg kapot of de bout die uitrekt.
Ik zeg de velg !
Klein voorbeeldje nog, zoek de centreerringen van een kever maar eens op
Juist, goed punt. Standaard is de naafdiameter van de velg ook te groot bij een Kevertje.
Verder is het geen rocket science, die centreerringen zijn gewoon montagehulpjes. :) Kruislinks aandraaien van je wielbouten/moeren met ongeveer 110nM (en daar zit je eerder aan dan je denkt!)
Ps;
En dan _niet_ eerst bout 1 op 110nM, bout 2 op 110nM etc.. want dan centreer je nog steeds niet goed ;)
Spierings
28-10-2012, 16:08
Denk ook dat je eerder de velg kapot draait dan de bout oprekt.
Zoals rallye al zegt zijn sommige nieuwere types erg gevoelig voor de centreerringen.
Vooral de A4 en A5 hebben hier een zeer gevoelig onderstel voor.
Bij bepaalde imitatie velgen moet je van de importeur zelfs alu ringen gebruiken in plaats van plastic,
heb vaak gehad dat de wielen perfect gebalanceerd zijn incl force match om de hoogteslag goed te krijgen en deze toch trilde.
Na monteren alu ringen was het probleem dan weg.
En dit is als de velgen kruislings aangedraait worden en perfect op moment.
Mijn advies om altijd centreerringen te gebruiken, niet iedere auto is hier even gevoelig maar het is toch zeker beter.
Wiebout rekt niet, maar breekt gewoon bij te hoog moment ;)
Centreerringen monteren zal altijd beter, en bij wat serieuzere auto's zou ik ze ook zeker monteren.
De auto's waar ik meestal mee bezig ben, rijden max 90km/h.. en m'n Kevertje en Transporter hebben ook geen centreerringen, en leveren ook geen echte hoge snelheden, waardoor trillingen ook nauwelijks opgemerkt worden (nadat de velg goed gebalanceerd is uiteraard ;))
Centreerringen monteren zal altijd beter, en bij wat serieuzere auto's zou ik ze ook zeker monteren.
De auto's waar ik meestal mee bezig ben, rijden max 90km/h.. en m'n Kevertje en Transporter hebben ook geen centreerringen, en leveren ook geen echte hoge snelheden, waardoor trillingen ook nauwelijks opgemerkt worden (nadat de velg goed gebalanceerd is uiteraard ;))
Bedoel je dat die auto's al standaard trillen zodat je het niet opmerkt ? :cool:
FalleNk810i
29-10-2012, 09:25
Ik heb een tijdje zonder centreerringen gereden, en naast het feit dat het monteren makkelijker is met die dingen heb ik ze aangeschaft om van de trillingen af te zijn bij snelheden rond de 80 km/h en hoger.
Centreerringen zijn dus wel degelijk nuttig.
Prima als je dit onzin vind, maar dat was misschien in jouw geval zo. Er zijn zat auto/velg combinaties waarbij zonder prima gaat, maar ook zat gevallen waarin je die ringen echt wel graag wil hebben.
Plus, voor het kleine bedrag wat die dingen kosten kan je ze beter wel hebben als niet.
@ JELLEHIER,
Ja, ik trek ze altijd op het juiste moment aan dus daar zit het echt niet in. Om alles nou gelijk als dom gelul te omschrijven... zegt in ieder geval wel wat over wat er uit jouw mond komt.
jellehier
29-10-2012, 10:10
Laat ik het anders zeggen
Dom gelul ging vooral over die ene post boven de mijne
Als je de juiste bouten hebt
Kruislings aandraait
En niet gelijk naar 110/120nm (of liever gewoon de voorgeschreven waarde voor jou auto)
Eerst iets minder strak, bijv met een handrateltje handvast en van daar uit strakker, dan zit de velg ook zonder centreerringen prima gecentreerd
Ps denken jullie allemaal dat die centreerringen perfect passen, ook daarop zit minimale speling, anders krijg je de velg niet eens op de naaf.
Verder rek je echt wel eerst de bout voor je deze kapot trekt.
FalleNk810i
29-10-2012, 11:39
Laat ik het anders zeggen
Dom gelul ging vooral over die ene post boven de mijne
Als je de juiste bouten hebt
Kruislings aandraait
En niet gelijk naar 110/120nm (of liever gewoon de voorgeschreven waarde voor jou auto)
Eerst iets minder strak, bijv met een handrateltje handvast en van daar uit strakker, dan zit de velg ook zonder centreerringen prima gecentreerd
Ps denken jullie allemaal dat die centreerringen perfect passen, ook daarop zit minimale speling, anders krijg je de velg niet eens op de naaf.
Verder rek je echt wel eerst de bout voor je deze kapot trekt.
Okay, fine!
Wat jij hierboven allemaal beschrijft wat zou moeten gebeuren tijdens het monteren van velgen is een standaard ritueel voor mij. Werk sowieso met handgereedschap en niet met lucht of wat dan ook.
Toch waren de vervelende trillingen pas weg na het gebruik van centreerringen. Blijf het zelf ook apart vinden aangezien je zou denken dat 5 bouten welke op hetzelfde moment zijn aangetrokken wel genoeg moeten zijn..
Jelle het woord was al gedaan dus blijf er nou niet op doorhameren !
Als je het allemaal zo goed weet moet je even alles teruglezen.
Je praat niet eens over wat ik al aangaf bolkonisch of gewoon konisch.
Laten we het dan nog eens over torsiestaven hebben , weet je wel wat dat is ?
jellehier
29-10-2012, 13:03
Volgens mij ging het hier over het al dan niet noodzakelijk zijn van centreerringen
Zal het heel makkelijk verwoorden
Nee niet noodzakelijk, niet alle auto's hebben naafcentrering.
Maar wil je het makkelijk en zeker trillingvrij hebben dan is het wel verstandig
(Zo beter?)
Blijf er wel bij dat het niet noodzakelijk is, heel veel (oudere) auto's centreren de velg alleen op de bouten/moeren
Wat bol/conisch hier verder mee te maken heeft, en wat een torsiestaaf er mee te maken heeft zal mij een biet zijn, er werd gevraagd of centreerringen nodig zijn (hierop werden reacties geplaatst waarin men beweerd dat het zelfs gevaarlijk zou zijn om het niet te doen, omdat wielbouten anders zouden afbreken bijv. Dat is I.m.o onzin, een mishandelde wielbout breekt misschien af, maar om dat op een ontbrekende centreerring af te schuiven is onzin, zoals al eerder vermeld zijn er heel veel voertuigen die het wiel centreren op de bouten/moeren)
The_Maxx
29-10-2012, 13:34
Laat ik het anders zeggen
Dom gelul ging vooral over die ene post boven de mijne
Dude... Denk eerst na voordat je conclusies trekt uit een verzinsel :shake:
Wat ik neerzet is geen dom gelul, Jij geeft aan dat mijn manier van monteren fout is, en dat is iets wat jij verondersteld. Maar niet het geval is.
Ik draai mijn wielbouten altijd eerst met de hand erin, handvast. Vervolgens met een ratel handvast en daarna met een momentsleutel op het juiste moment. En in al die 3 stappen doe ik dat kruislinks. Met de momentsleutel is het zelfs in 2 stappen. (eerst 80 dan 110 bijvoorbeeld, naar gelang voorschrift)
Zelfs losdraaien doe ik kruislinks. :thumbup:
Luchtsleutel heb ik niet eens.
Dus wil je dat soort opmerkingen als dom gelul gewoon voor je laten? Ik gaf namelijk enkel een praktijkvoorbeeld bij juiste montage.
Word allemaal wat lastiger als je verkeerde bouten gaat gebruiken natuurlijk.
Dus, centreerringen noodzakelijk?: nee, bij juiste montage, juiste bouten en weinig afwijkende naafgatdiameter kan het goed gaan. Maar verstandig is het wel. Kan trillingen helpen voorkomen doordat de centrering juister is.
Bij veel te ruime naafgatdiameters is het zeker aan te raden.
FalleNk810i
29-10-2012, 13:37
Wist niet eens dat jij een momentsleutel had Rutger haha.
jellehier
29-10-2012, 13:46
Dude... Denk eerst na voordat je conclusies trekt uit een verzinsel :shake:
Wat ik neerzet is geen dom gelul, Jij geeft aan dat mijn manier van monteren fout is, en dat is iets wat jij verondersteld. Maar niet het geval is.
Ik draai mijn wielbouten altijd eerst met de hand erin, handvast. Vervolgens met een ratel handvast en daarna met een momentsleutel op het juiste moment. En in al die 3 stappen doe ik dat kruislinks. Met de momentsleutel is het zelfs in 2 stappen. (eerst 80 dan 110 bijvoorbeeld, naar gelang voorschrift)
Zelfs losdraaien doe ik kruislinks. :thumbup:
Luchtsleutel heb ik niet eens.
Dus wil je dat soort opmerkingen als dom gelul gewoon voor je laten? Ik gaf namelijk enkel een praktijkvoorbeeld bij juiste montage.
Word allemaal wat lastiger als je verkeerde bouten gaat gebruiken natuurlijk.
Dus, centreerringen noodzakelijk?: nee, bij juiste montage, juiste bouten en weinig afwijkende naafgatdiameter kan het goed gaan. Maar verstandig is het wel. Kan trillingen helpen voorkomen doordat de centrering juister is.
Bij veel te ruime naafgatdiameters is het zeker aan te raden.
Maar doe dit maar eens bij een velg waarvan het naafgat flink verschilt met je naaf (70mm op 57.1 naaf bijvoorbeeld) Dan krijg je m echt niet meer goed gecentreerd zonder die ringen.
Je eigen tekst hierboven
Kever heeft een enorm afwijkend gat maar gaat toch goed
Chevrolet Nova heeft bijv ook een afwijkend gat, gaat ook gewoon goed
Kan meer voorbeelden aanhalen maar hier ging het om, geen echte ervaring maar internet gelul, gewoon echt sleutelen, echte auto's in handen hebben gehad en dan onderbouwde conclusies hebben.
Dom gelul dus
tiefflieger
29-10-2012, 13:56
Snap de hele ophef niet, 25 euro incl verzenden en binnen 2 dagen binnen...
Waarom zou je het dan in godsnaam zonder doen ?
The_Maxx
29-10-2012, 14:01
Maar doe dit maar eens bij een velg waarvan het naafgat flink verschilt met je naaf (70mm op 57.1 naaf bijvoorbeeld) Dan krijg je m echt niet meer goed gecentreerd zonder die ringen.
Je eigen tekst hierboven
Kever heeft een enorm afwijkend gat maar gaat toch goed
Chevrolet Nova heeft bijv ook een afwijkend gat, gaat ook gewoon goed
Kan meer voorbeelden aanhalen maar hier ging het om, geen echte ervaring maar internet gelul, gewoon echt sleutelen, echte auto's in handen hebben gehad en dan onderbouwde conclusies hebben.
Dom gelul dus
Jongen, leef gezellig verder in je fantasiewereldje ;) Jij denkt mij te kennen, dat noem ik fantasie, want het is gewoon onzin. :screwy: (om over dom gelul te spreken, je eigen woorden...)
Mijn opmerking is berust op een feit. Perfect krijg je het nooit. Ringen helpen dat probleem minder groot te maken.
Wat betreft kevervelgen: kromme vergelijking. Ander systeem.
@jurrejan: zolang als ik een auto heb, heb ik al een momentsleutel.
golfje_295.000
29-10-2012, 14:09
Snap de hele ophef niet, 25 euro incl verzenden en binnen 2 dagen binnen...
Waarom zou je het dan in godsnaam zonder doen ?
zoals eerder beschreven, had ik t gelijk die avond willen doen,aangezien zomerbanden van een pixo 3x niks zijn, en ik zit midden in een verhuizing zit, heb ik geen zin om dingen 3x over te doen.
maar het probleem is opgelost, heb de winterbanden op de zomervelgen laten gooien. de rest van de discussie staat los van mijn vraag.
jellehier
29-10-2012, 14:13
Wat betreft kevervelgen: kromme vergelijking. Ander systeem.
??????? Waar ander systeem
4 bouten waarmee het wiel vast zit
The_Maxx
29-10-2012, 14:20
zoals eerder beschreven, had ik t gelijk die avond willen doen,aangezien zomerbanden van een pixo 3x niks zijn, en ik zit midden in een verhuizing zit, heb ik geen zin om dingen 3x over te doen.
maar het probleem is opgelost, heb de winterbanden op de zomervelgen laten gooien. de rest van de discussie staat los van mijn vraag.
Mooi dat het probleem is opgelost :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.