View Full Version : Welke Turbo op 1.6td
Geert_Sneek
22-09-2012, 20:58
Hallo mannen,
Sinds jaren ben ik weer aan de VW, en wel een Golf 1 1.6td uit 1983, naar mijn weten motorcode JR 51kw.
Meteen met de proefrit merkte ik al dat de auto niet helemaal lekker door trok, eerst hoopte ik nog op een lekke turbo slang of iets dergelijks, maar na onderzoek blijkt het toch de turbo te zijn.
Het is niet anders, nu wel mooi de kans om het blok onder handen te nemen, nieuwe pakkingen, distributieriem enzovoorts. Als het blok helemaal fris is zal het iets gekieteld worden door middel van een IC enzovoorts, hier op het forum zie ik genoeg informatie om het blok iets soepeler te laten lopen;)
Maar nu moet ik nu aan een andere turbo, uit welke turbos kan ik kiezen? En wat is een goede 2e hans turbo waard? is het ook slim om bijvoorbeeld voor een iets grotere turbo te nemen?
Dit zijn de fotos van mijn oude turbo:
http://imageshack.us/a/img19/5408/img0347qu.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/19/img0347qu.jpg/)
http://imageshack.us/a/img836/2134/img0348pl.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/836/img0348pl.jpg/)
Audi1981
23-09-2012, 11:28
Voor de driveability zou ik een kkk k14 nemen, die vind je op de AAZ motoren. Voor de power een kkk k24, zitten oa op de 6 cilinder motoren van de LT en de Volvo's met die motor.
Geert_Sneek
23-09-2012, 15:11
Bedankt! Toevallig net een KKK k14 turbo geregeld, inc spruitstuk enzo. Zal deze week binnen komen.
Ik heb net even kort onderzoek gedaan, maar de K14 is water gekoeld, En word standaard gebruikt met een intercooler?
Lijkt me aardig makkelijk pas te maken, of verkijk ik me daarop?
Meteen maar even een turbo druk meter plaatsen, en opzoek naar een intercooler;) Ik kan eerst wel even rijden zonder intercooler lijkt me?
ewcaddymk1
23-09-2012, 15:58
de kkk k14 die watergekoeld is met intercooler komt van een SB met 80 pk
ik rij zelf met een k24 zonder ic maar het duurt wel een poos voor dat deze op druk komt ,zou ik er een ic op plaatsen dan zou het nog langer duren
dus ik zou voor een k14 gaan
Geert_Sneek
23-09-2012, 16:21
De k14 is al onderweg, dus dat zit wel goed, ik wil toch niet al te extreem gaan.
Maar wat moet ik allemaal aanpassen, mijn originele turbo is niet watergekoeld en de k14 wel?
Bedankt voor de snelle reacties trouwens tot nu toe!
Audi1981
23-09-2012, 16:54
Even spieken bij een SB code motor; geloof dat de turbokoeling op de kachel circulatie aangesloten zit, is een aparte aansluiting op die stalen pijp die om het blok heen loopt. Spullen zijn allemaal wel te vinden op de sloop of nog nieuw te bestellen.
Ik heb ooit voor m'n Audi GTD project (nu van GJ007) een kkk k14 klaar gemaakt, belangrijk is dat de wastegate afdicht; wastegate lek = latere drukopbouw en minder einddruk
Ik had dat zo gedaan;
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/6/5/6/DSC08010.JPG
Zitting schoongeboord onder de frees.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/6/5/6/DSC08020.JPG
Opnieuw inslijpen met een wastegatebehuizing als geleider voor de juiste hoek, gewoon met kleppenslijppasta.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/6/5/6/DSC08021.JPG
Dat ziet er dan zo uit.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/6/5/6/DSC08015.JPG
Even passen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/6/5/6/DSC08011.JPG
Dichtheid testen met ontvetter, erg dun en goed dicht hier :thumbup:
Wat ik denk is dat een front mount intercooler het beste werkt voor je plannen, buizen e.d. makkelijk verkrijgbaar.
ewcaddymk1
23-09-2012, 16:55
een SB motor heeft volgens mij een electrisch waterpompje voor het nakoelen van de turbo maar hoe dat precies zit weet ik zo niet
Audi1981
23-09-2012, 17:17
een SB motor heeft volgens mij een electrisch waterpompje voor het nakoelen van de turbo maar hoe dat precies zit weet ik zo niet
Die zorgt er voor dat bij het uitzetten van de motor, de turbo langzaam afgekoeld wordt, verhoogt de levensduur :D
ewcaddymk1
23-09-2012, 17:34
:thumbup: Die zorgt er voor dat bij het uitzetten van de motor, de turbo langzaam afgekoeld wordt, verhoogt de levensduur :D
Geert_Sneek
23-09-2012, 17:37
Oke alweer wat wijzer, even goed letten op de wastegate dus.
Als iemand nog meer tips heeft....
Als ik me niet vergis zit op een JR standaard een Garrett T3 of KKK K24, waarschijnlijk heb jij dus de T3 eraf gehaald.
Die is al vrij groot, dus met een K14 ga je er eigenlijk op achteruit kwa grootte, maargoed, ze spoelen wel sneller op :)
Dokter D
23-09-2012, 18:49
Een grotere turbo is leuk voor een hoger top vermogen.
Bij normaal dagelijks gebruik heb je vaak meer aan de kleinere k14.
Tegenwoordig is dit probleem turbogat grotendeels opgelost door de variabele turbo's.
Er zijn ook mensten die een variabele turbo op een TD blok werkend krijgen maar hoe dat zit weet ik niet.
Deze rijdt ook met een variabele turbo op een TD blok (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=93150&highlight=Circuit+golf)
Geert_Sneek
23-09-2012, 19:51
Volgens de verkoper komt de k14 van een 80 pk blok, waar haalt deze dan zoveel meer pk's vandaan met een kleinere turbo? Ik vond de turbo die er af kwam ook al een lel van een ding trouwens voor z'n klein blokje:P
En het word een auto voor dagelijks gebruik, dus het is geen probleem. Moet ik misschien ook nog achter dat elektrische pompje aan, zodat de turbo goed word afgekoeld....
Trouwens ik ben overgestapt van mr2 naar golf 1, wat een genot: zoveel onderdelen en zoveel mensen op zulke forums die het allemaal al een keer eerder hebben gedaan.
10 pk meer maar in vergelijking met de 70 pk JR.
Intercooler, andere LDA pin en andere verstuivers doen de truuk blijkbaar :)
Geert_Sneek
26-09-2012, 07:56
Nou de turbo is binnen, zal er dit weekend opgaan, de aansluiting die er voorop zit lijkt mij een voeler voor het elektrische pompje wat de turbo moet laten afkoelen, zoals hier in het topic al over is verteld.
Maar wat is de makkelijkste manier om dit werkend te krijgen op mijn blokje? Ik ga me wel redden met de koel leidingen, het gaat dus om het elektrische pompje en aansluitingen. Iemand enig idee?
Trouwens, het leidinkje tussen de wastegate en de turbo bij mist bij mij, kan ik deze vervangen door een flexibel slangetje? Zie dat het standaard met een vast leidinkje zit.
Audi1981
26-09-2012, 11:44
Ja dat kan, zit bij de meeste turbo's zo.
Zo'n electrisch pompje is niet persee nodig. Ik heb in mijn Transporter T3 een AAZ motor met een SB turbo (watergekoelde dus), zonder pompje ertussen. Als je weet hoe er met een turbo omgegaan/gereden moet worden is zo'n pompje mijn inziens overbodig :)
Ffies offtopic.. Het is idd fijn dat er meer mensen sleutelen ( en met verstand) dan dat je bij de mr2 had, heb zelf nog een ae86, maar in de totaliteit ben je zelf eerder een pionier bij toyota's modden, en zoek je vaak info in buitenland.
Ontopic, volgens mij moet de extra pomp buiten het contact om geschakeld zijn, en via de temperatuur sensor bij de turbo stuurt deze aan boven een bepaalde temperatuur.. Bij mijn eigen SB zit de pomp en de leiding er nog op, alleen een grotere turbo welke niet water gekoeld is. Ook de bedrading is door de ombouw niet aanwezig, maar zal eens qua bedrading met je meekijken / denken. Alleen weet ik niet of dat ik een schema heb in mijn vraagbaak.
Gr.
reinder 1979
03-10-2012, 12:54
Hallo,
Ik ben Reinder, ik zit met hetzelfde probleem, heb een jetta 1.6 td jr blok en ben niet helemaal tevreden over de turbo deze spoelt laat op.
Dus even een vraagje aan Geert_sneek, heb je K14 turbo er al op? en hoe bevalt dit qua opspoelen?.
mvg
Reinder
Geert_Sneek
09-10-2012, 07:14
Hallo reinder!
Sorry voor de late reactie, maar de turbo is gemonteerd en bevalt goed!
Ik heb zelf t stukken gemaakt voor de waterkoeling van de turbo, is misschien makkelijker en netter om dit origineel te regelen, voor de rest plug en play eigenlijk.
Alleen past de turbo slang vanaf de turbo naar de inlaat niet lekker, ik rij hier wel mee rond, maar er moet eigenlijk een andere slang op.
Iemand enig idee of ik deze het best kan bestellen bij de dealer?
Ook ben ik er achter gekomen dat mij distributie riem is beschadigd, deze is nog niet zo oud. Ik zie dat als je de distributie riem vervangt, ook het inspuit moment opnieuw moet afstellen? Is het mogelijk om dit niet te doen, omdat ik de spanrollen enzovoorts toch niet vervang (zijn 10k oud), of is het slim om dit toch nog te laten doen?
Hallo reinder!
Sorry voor de late reactie, maar de turbo is gemonteerd en bevalt goed!
Ik heb zelf t stukken gemaakt voor de waterkoeling van de turbo, is misschien makkelijker en netter om dit origineel te regelen, voor de rest plug en play eigenlijk.
Alleen past de turbo slang vanaf de turbo naar de inlaat niet lekker, ik rij hier wel mee rond, maar er moet eigenlijk een andere slang op.
Iemand enig idee of ik deze het best kan bestellen bij de dealer?
Ook ben ik er achter gekomen dat mij distributie riem is beschadigd, deze is nog niet zo oud. Ik zie dat als je de distributie riem vervangt, ook het inspuit moment opnieuw moet afstellen? Is het mogelijk om dit niet te doen, omdat ik de spanrollen enzovoorts toch niet vervang (zijn 10k oud), of is het slim om dit toch nog te laten doen?
Slang tussen inlaatspruitstuk en turbo niet goed? Je kan ook het inlaatslakkenhuis wat draaien he, als ie daardoor wel goed zou uitkomen... Gewoon die paar boutjes (8mm?) tikje los, draaien, en weer vast!
Over je riem, ik zou me eerder zorgen maken over hoe die beschadigd is geraakt... Andere riem betekent altijd inspuitmoment nakijken, hoeft lang niet altijd afgesteld is mijn ervaring, maar nakijken kan geen kwaad. Ik zou in jouw geval idd de riem alleen vervangen, waarschijnlijk kan je dan zo weer rijden. Een keer langs bij iemand met afsteltools om timing na te lopen. Maar vooral op zoek naar de oorzaak van de schade!
Geert_Sneek
09-10-2012, 11:10
Bedankt voor je duidelijke antwoord, precies wat ik moet weten.
Ik ga is kijken hoe het komt dat de riem is beschadigd, alleen even kijken hoe ik de kruk en nokken as kan blokkeren.
Door de andere turbo, past die bocht voor geen meter meer, ik denk dat ik een bocht moet hebben die bij deze turbo hoort.
Rallyegek
09-10-2012, 17:21
ik heb op me jr nu een turbo van een eco turbodiesel zitten.
Rond de 2dtoeren heb ik de volledige druk van 0,8 bar, ik vind het fijner als de ori turbo omdat die bij een 2500 pas begint en ik dan eigenlijk al overschakel.
Audi1981
09-10-2012, 17:40
Door de andere turbo, past die bocht voor geen meter meer, ik denk dat ik een bocht moet hebben die bij deze turbo hoort.
Gelijk een intercooler scoren ;)
reinder 1979
09-10-2012, 20:39
ik heb op me jr nu een turbo van een eco turbodiesel zitten.
Rond de 2dtoeren heb ik de volledige druk van 0,8 bar, ik vind het fijner als de ori turbo omdat die bij een 2500 pas begint en ik dan eigenlijk al overschakel.
Hallo Rallyegek,
Hoe zit je met je verbruik met de eco turbo? en wat doet de JR blok op hogere snelheden en toeren? merk je daar ook veel verschil in?
Ik heb een jetta2 1.6 TD maar ik kom nauwelijks rond 3000 toeren en dan spoelt de turbo pas zo'n beetje op.
Ik hoor het graag,
Mvg
Reinder
Rallyegek
11-10-2012, 20:59
dat is dus de reden dat ik de kleinere turbo erop gezet heb.
Ik kom zelf ook niet echt in de buurt van de 3000 toeren
Het verbruik is zo ongeveer hetzelfde gebleven, heb er nog niet echt op gelet omdat ook me teller ermee opgehouden is.
Zelf rij ik rond de 110 echte km's op de snelweg.
Maar ik vind dit veel beter rijden, rond de 2000 toeren 0,8 bar druk ( volgens me autostyle meter) blijft goed doortrekker tot de 3000 toeren ( hoger kom ik eigenlijk niet) pakt goed op rond de 2600 toeren ( ca 110 km/u)
Ik vind het beter rijden als me oude turbo die rond de 1,3 bar kwam maar voor mijn rijstijl te laat opspoelde.
Ik heb er geen ic opzitten, alleen de pomp wat opgedraait en de timing op 0,95 staan.
Uitlaat wat op een steigerpijp lijkt, en een middendemper van een golf 2 td
DHeitkonig
12-10-2012, 06:29
@Rallyegek,
Heb je toevallig een type nummertje voor mij van die Eco-turbo??
Ik heb de turbo die er nu op zit kapot en wil ook eentje die een beetje vroeg opspoelt.
Aangezien ik toch geen toeren rijder ben.
Dokter D
12-10-2012, 06:51
Kkk k14, de grote is de k24
DHeitkonig
12-10-2012, 08:18
Thanks Douwe...
Kunnen we weer ant werk :P
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.