PDA

View Full Version : Help!! Pomp monteren en riem op tijd!

storm
26-08-2012, 22:28
Beste leden,
Graag wat hulp van jullie zijde. Het volgende:
Ik wil een GTD pomp plaatsen op een GTD, dit blok heeft momenteel geen pomp. Bij het demonteren van de pomp heeft de vorige eigenaar niets gemerkt. Met als gevolg een blok met een loshangende riem en zonder pomp.

Nu kan ik de BDP stand wel bepalen aan de hand van de bak en de nokkenas. Alleen zonder riem kan je niets verdraaien naar de stand, het risico nu is dat wanneer ik aan de krukasdraai de kans zeer groot is dat ik de ventielen krom druk door de cilinders er tegen te drukken. Dan ten tweede blijft de vraag van de pomp over. Kan ik die gewoon monteren, het markeerteken staat alleen op het pomptandwiel en moet dan naar bovern gericht staan maar die kan uit me hoofd gewoon op de pomp gemonteerd worden zonder merkteken daarop.

Hoe nu verder met de pomp en tandwiel? Of is het gewoon een kwestie van tandwiel op de pomp eb verdraaien naar het merkteken naar boven en locken en dan riem erop??? Graag tips voor ik iets verkeerds doe?

Ps; het verhaal van de klok erop als laatste ben ik van op de hoogte maar eerst de montage van de pomp zonder markering.

Ik hoor graag van jullie, wat ik het beste kan doen.

:cool:

storm
27-08-2012, 08:26
Niemand jongens?

Gr

DÁ-BRT
27-08-2012, 09:01
Kalm aan moet eerst wakker worden om vragen goed te kunnen beantwoorden ;)

Het onderstaande is op eigen verantwoording, ik ben niet verantwoordelijk voor het niet correct uitvoeren of fouten in de tekst.

Het is niet zo'n probleem met losse riem.

Als je de cilinders van alle cilinders halverwege tussen onderste en bovenste dode punt zet kan je de nokkenas vrij rond draaien.

Eerst zorgen dat je de kleppendeksel verwijderd hebt en de nokkenas met losse riemwiel en het blokkeer plaatje op tijd zetten.

Dan de krukas op BDP (markering zetten)

Dan de pomp monteren en het groefje voor de spline (naar de A achter op de pomp bij de leiding aansluiting zetten. Dan staat hij al in de buurt)

Vervolgens riemwiel poelie monteren van de pomp en de blokkeer pin door de poelie in de steun drukken om de pomp vast te zetten. (Pomp monteren in het midden van zijn afstel bereik van de sleufgaten)

Dan de riem er omheen leggen en controleren of krukas nog steeds op de markering staat. Vervolgens spanning op de riem zetten en de bout van de nokkenas poelie vast zetten met 45Nm. Dan kijken of alles nog op tijd staat. Blokkering van de nokkenas en brandstofpomp verwijderen en een paar keer rond draaien met een 19mm meerkant ringsleutel op de krukas bout.

Vervolgens nog een keer kijken of alles op tijd staat.

Kleppendeksel terug bouwen.

Nu kan je de pomp af gaan stellen met de meetklok.

Bij het eerste keer starten nog niet je distributie kap monteren, dan kan je namelijk zien of de riem mooi loopt en je moet nog een keer de riemspanning controleren.

Mocht je het niet vertrouwen kan ik het voor je doen tegen betaling.

storm
27-08-2012, 17:54
Kalm aan moet eerst wakker worden om vragen goed te kunnen beantwoorden ;)

Het onderstaande is op eigen verantwoording, ik ben niet verantwoordelijk voor het niet correct uitvoeren of fouten in de tekst.

Het is niet zo'n probleem met losse riem.

Als je de cilinders van alle cilinders halverwege tussen onderste en bovenste dode punt zet kan je de nokkenas vrij rond draaien.

Eerst zorgen dat je de kleppendeksel verwijderd hebt en de nokkenas met losse riemwiel en het blokkeer plaatje op tijd zetten.

Dan de krukas op BDP (markering zetten)

Dan de pomp monteren en het groefje voor de spline (naar de A achter op de pomp bij de leiding aansluiting zetten. Dan staat hij al in de buurt)

Vervolgens riemwiel poelie monteren van de pomp en de blokkeer pin door de poelie in de steun drukken om de pomp vast te zetten. (Pomp monteren in het midden van zijn afstel bereik van de sleufgaten)

Dan de riem er omheen leggen en controleren of krukas nog steeds op de markering staat. Vervolgens spanning op de riem zetten en de bout van de nokkenas poelie vast zetten met 45Nm. Dan kijken of alles nog op tijd staat. Blokkering van de nokkenas en brandstofpomp verwijderen en een paar keer rond draaien met een 19mm meerkant ringsleutel op de krukas bout.

Vervolgens nog een keer kijken of alles op tijd staat.

Kleppendeksel terug bouwen.

Nu kan je de pomp af gaan stellen met de meetklok.

Bij het eerste keer starten nog niet je distributie kap monteren, dan kan je namelijk zien of de riem mooi loopt en je moet nog een keer de riemspanning controleren.

Mocht je het niet vertrouwen kan ik het voor je doen tegen betaling.

Hoi Bert,
thanks voor de input, het blok ligt los dus kan lekker secuur te werk gaan en moet dit x ook zonder riem kunnen bij monteren van een andere pomp.
Wel een vraagje verder, zou het ook niet op een andere manier kunnen wat de riem monteren betreft. Dus even los van de pomp en stand van het pomptandwiel bij het monteren.

Als je de nokkenas vrij hebt dan komen de kleppen(ventielen) zonder spanning omdat de nokkenas daar op drukt. Wanneer je deze los hebt dan zou je toch theoretisch met de 19 idd aan de krukas kunnen draaien voor de BDP stand. Als je deze hebt dan hou je die vast en kun je de nokkenas optijd zetten (gleuf achterin die horizontaal met de kop loopt). Zo monteer je deze vast en optijd. Tot slot kan kan je de riem gelijk nemen met et tandwiel van de nokkenas en deze makkelijk plaatsen omdat hij conisch loopt.

Zit daar wat in?

Ondertussen wel dan de pomp gemonteerd hebben zoals jij dat aangeeft in de tekst.

Gr Jim

DÁ-BRT
27-08-2012, 19:29
Waarom zou je nog meer (de nokkenas) los maken?

Je duwt echt niet de kleppen zo snel krom.

Gewoon de zuigers halverwege zetten en dan de nokkenas op tijd zetten. Krukas weer op BDP.

storm
04-09-2012, 22:47
Dan de pomp monteren en het groefje voor de spline (naar de A achter op de pomp bij de leiding aansluiting zetten. Dan staat hij al in de buurt).

Bert, heb je hier nog een plaatje van, de spline kan toch maar 1 richting op,heb ook een merkteken op het tandwiel? Het A merkteken op de pomp (1.6GTD) zie ik niet, kan dat kloppen?

Gr

DÁ-BRT
05-09-2012, 06:21
Op alle pompen zit op het stalen hogedruk blok A, B, C en D ingegoten bij de pers klep houders. Cilinder 1 is de A en 4 de D.

http://zwalve.eu/d/7419-1/IMG-20120905-00348.jpg

Laat maar en druk de 17mm blokkeer pin door de poelie in de pomp steun. Dan heb je het ook... ;)

storm
05-09-2012, 08:54
Laat maar en druk de 17mm blokkeer pin door de poelie in de pomp steun. Dan heb je het ook... ;)

Zo had ik hem ook. Maar twijfelde aan mezelf door het merkteken (punt) op de poelie. Ik wil je toch even bedanken voor de genome moeite en de snelle reply. Vanavond als ik tijd heb alles verder opbouwen.

gr