PDA

View Full Version : Caddy 1,6D ombouwen naar 1.9tdi

Makrolon
20-08-2012, 20:50
Hallo,
Ik heb al sinds ik mijn caddy kocht een half jaar geleden het plan om hem om te bouwen naar TDI. En het moet er nu toch maar eens langzaam van gaan komen vind ik.

Ik heb al veel gelezen over de ombouw maar nog wel een aantal vragen.

De bedoeling is om een 1z of een AHU motor (wat ik begreep zit hier vrij weinig verschil in?) uit een golf 3 te halen. Het liefst haal ik gewoon een complete golf 3. Ik wil deze eerst standaard rijden en later met andere verstuivers en een chip richting 130 pk oid gaan.

Wat volgens mij de dingen zijn die ik moet doen/hebben:

100 mm aandrijfassen van een golf 1 cabrio
Electrische gaspedaal uit de sloper in de caddy bouwen
motorsteun van ebay halen? Heb hem nog niet kunnen vinden
Het schakelsysteem overzetten, omdat die vd golf kabel schakeling heeft oid?
Kabelboom omsolderen

Zijn er nog dingen die ik fout heb/ben vergeten?

Ik heb een hefbrug en heftruck tot mijn beschikking. Het gaat alleen niet gewaardeerd worden als ik een maand oid die brug in beslag neem. Is het realistisch als ik de auto in een week of 2 (avonden en weekeinden) zo goed als klaar wil hebben?

Ik kijk erg uit naar jullie reactie's. Ik ben zelf redelijk technisch, maar ga de hulp van het forum wel echt nodig hebben denk ik.

Links met leesvoer zijn ook erg welkom!

Alvast bedankt!

Edit,
Ik was nog wat vergeten, hoe zit het met stuurbekrachtiging overbouwen? Is dit te doen? En nog iets, als ik een golf 3 1.9tdi met airco koop, is die airco dan ook over te bouwen in mijn caddy?

ewcaddymk1
20-08-2012, 21:08
ik ben zelf ook rustig aan het voorbereiden hiervan ,ik ben nu aan het stoeien met de intercooler met zo veel mogelijk orginele buizen(lukt aardig)
de kabel boom heb ik al aardig kaal en uitgezocht(valt mij mee)
de baksteunen even op ebay.de zoeken naar golf 1 02a dan vind je ze wel
ik heb een distri.steun van een rocco .
voor schema,s
http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html
http://www.a2resource.com/electrical/CE1.html

let wel dat je de rem en koppeling zender van de pedalenbox omzet, zo ook proberen de koppeling hydraulisch te maken nu je toch voor een donor gaat,
kun je ook dirct de rempomp meenemen.

edit: ik heb nu ook al de klok uit de golf 3 ingebouwd past best mooi kleine aanpassing en je hebt toeren teller er direct bij ,en je hoeft geen andere tellerkabel ;)

Dokter D
20-08-2012, 21:31
Wanneer je de zaken goed voorbereid dan is het in 2 weken te doen.
Wellicht moet je thuis nog een en ander afmaken.

Evert heeft je al een heel eind op weg geholpen.

Wat je in mijn ogen niet mag vergeten is de remmerij aan te passen.
Je gaat van 50 naar 90 pk (later 130) en daar hoort ook remmerij bij.
Ik zou daarom gelijk een setje G60 remmen met adapters aanschaffen.

Pewi Vwteam
20-08-2012, 21:45
voor een steunen en adapters zou ik zeggen www.epytec.de goed en goedkoop.
koppeling kan met kabel als je wilt, wel makkelijker en vooral sneller kwa ombouw.
toerenteller is ook geen probleem met orginele klok. daar zijn spulletjes voor tekoop.

Makrolon
21-08-2012, 21:09
Bedankt voor de reactie's zo ver!

Moet ik deze motorsteunenset hebben?

http://www.epytec.de/Motor-Getriebe-Halter/Golf-Caddy-Scirocco-1/VW-Seilzug-Getriebehalter-Motorhalter-Golf-1-Caddy-Scirocco-1-.html

Het was inderdaad mijn bedoeling de golf 3 tellers in het originele dashboard te zetten. Gewoon om het makkelijk te houden.

Een ahu blok, is de koppeling daarvan standaard kabel bediend? Of heb ik daar nog een ombouwsetje voor nodig?

De G60 remmen, is dat gewoon een kwestie van nieuwe G60 remschijven bestellen en ergens een adaptor voor mijn remklauwen vandaan toveren? Plug en play?

De uitlaat, als ik de downpipe (zo heet dat toch?) bij de donor heb, kan ik die dan gewoon aan mijn bestaande uitlaatsysteem lassen? Of kan ie dan zn gassen niet kwijt?

Hoe zit het met de airco en de stuurbekrachtiging?

DÁ-BRT
22-08-2012, 07:20
De 1Z TDI motor links laten liggen. Die zijn een stuk slechter dan de AHU of AFN. Veel problemen met lagering. De AHU is de verbeterde 90pk en nagenoeg gelijk aan de AFN.

De steunensets lever ik ook (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=28287&highlight=02a+steunen)

Op mijn site zijn een x aantal ombouw projecten te zien. (www.zwalve.eu)

Ik ben alleen voorstander van Mechanische TDI's. Heb je ook geen geklooi met electronica, of het chippen van motoren en je kan er zelf aan werken.

M1974
22-08-2012, 07:42
G60 remmen is idd gewoon een kwestie van schijven, G60 remklauwen, adapter, etc. kopen. Tevens zou ik de hoofdremcilinder vervangen voor een exemplaar van 22mm.
Maar even een andere optie. Als je toch een donor golf3 aanschaft. Waarom zou je die remmerij niet compleet overbouwen incl. hoofremcilinder, rembooster, pedalenset.(Die laatste pas waarschijnlijk niet, dus aanpassen of één van een ander model gebruiken). Stel dat je donor golf3 een hydraulische koppeling heeft, kun je die ook gelijk gebruiken.
In combinatie met de kabelschakeling, rijdt je caddy dan gewoon als een modernere auto.

Stuurbekrachtiging. Ik zou een bekrachtigd stuurhuis van een golf 1 cabrio monteren. De rest wat daarbij hoort kun je dan waarschijnlijk wel van de golf 3 gebruiken. De stuurbekrachtiging zou je eventueel ook later nog op kunnen bouwen. Als je snel weer wilt rijden, zou ik daar nu niet te veel tijd instoppen.

Airco. In de motorruimte zal het niet zo spannend zijn, daar kun je alles van de golf 3 wel een plekje geven. Echter je golf1 kachelhuis is niet echt gemaakt voor een airco.
Er zijn wel amerikaanse MK1 cabrio's met Airco. Hier zou je het kachelhuis en de bediening van kunnen gebruiken.
Je kan natuurlijk ook voor het golf3 kachelhuis gaan, echter of dat zomaar gaat passen achter je dashboard....
Die airco is trouwens wel iets dat je ook altijd later alsnog kunt uitvoeren. Ik zou daar geen tijd in stoppen als je gewoon zo snel mogelijk weer wilt rijden.

Je bestaande uitlaat zou ik in eerste instantie wel durven gebruiken. Het zou wel kunnen dat je met een grotere diameter nog iets meer vermogen kunt halen, maar dat kan altijd later nog eenvoudig gedaan worden.

En voor wat betreft die brug bezet houden. Je auto blijft gedurende het overgrote deel van de ombouw wel "rollend", dus de brug vrijmaken is dan toch ook niet zo'n probleem?
2 weken (3 weekeinden en alle avonden) moet te doen zijn, mits goed voorbereid. Desnoods met hulp van een handige monteur.

Makrolon
22-08-2012, 12:37
G60 remmen is idd gewoon een kwestie van schijven, G60 remklauwen, adapter, etc. kopen. Tevens zou ik de hoofdremcilinder vervangen voor een exemplaar van 22mm.
Maar even een andere optie. Als je toch een donor golf3 aanschaft. Waarom zou je die remmerij niet compleet overbouwen incl. hoofremcilinder, rembooster, pedalenset.(Die laatste pas waarschijnlijk niet, dus aanpassen of één van een ander model gebruiken). Stel dat je donor golf3 een hydraulische koppeling heeft, kun je die ook gelijk gebruiken.
In combinatie met de kabelschakeling, rijdt je caddy dan gewoon als een modernere auto.

Stuurbekrachtiging. Ik zou een bekrachtigd stuurhuis van een golf 1 cabrio monteren. De rest wat daarbij hoort kun je dan waarschijnlijk wel van de golf 3 gebruiken. De stuurbekrachtiging zou je eventueel ook later nog op kunnen bouwen. Als je snel weer wilt rijden, zou ik daar nu niet te veel tijd instoppen.

Airco. In de motorruimte zal het niet zo spannend zijn, daar kun je alles van de golf 3 wel een plekje geven. Echter je golf1 kachelhuis is niet echt gemaakt voor een airco.
Er zijn wel amerikaanse MK1 cabrio's met Airco. Hier zou je het kachelhuis en de bediening van kunnen gebruiken.
Je kan natuurlijk ook voor het golf3 kachelhuis gaan, echter of dat zomaar gaat passen achter je dashboard....
Die airco is trouwens wel iets dat je ook altijd later alsnog kunt uitvoeren. Ik zou daar geen tijd in stoppen als je gewoon zo snel mogelijk weer wilt rijden.

Je bestaande uitlaat zou ik in eerste instantie wel durven gebruiken. Het zou wel kunnen dat je met een grotere diameter nog iets meer vermogen kunt halen, maar dat kan altijd later nog eenvoudig gedaan worden.

En voor wat betreft die brug bezet houden. Je auto blijft gedurende het overgrote deel van de ombouw wel "rollend", dus de brug vrijmaken is dan toch ook niet zo'n probleem?
2 weken (3 weekeinden en alle avonden) moet te doen zijn, mits goed voorbereid. Desnoods met hulp van een handige monteur.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik denk dat ik dan de remmerij van de golf 3 ga proberen over te bouwen. De Airco en stuurbekrachtiging laat ik in 1e instantie maar links liggen. Dan kan zoals je zegt later ook nog wel dan.

Ik vond deze advertentie:

http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/volkswagen-onderdelen/586893114-ahu-motor-incl-toebehoren-ombouw-golf-1-2-3-t3.html

Maar ik denk, omdat de motor uit een Seat komt die niet zo geschikt is voor mijn doel ofwel, zullen vast dingen anders zijn enzo?

nog even ter controle, dat ik 100 mm aandrijfassen uit een cabrio moet hebben klopt he? Dan ga ik daar nu eerst naar opzoek.

Makrolon
22-08-2012, 12:39
De 1Z TDI motor links laten liggen. Die zijn een stuk slechter dan de AHU of AFN. Veel problemen met lagering. De AHU is de verbeterde 90pk en nagenoeg gelijk aan de AFN.

De steunensets lever ik ook (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=28287&highlight=02a+steunen)

Op mijn site zijn een x aantal ombouw projecten te zien. (www.zwalve.eu)

Ik ben alleen voorstander van Mechanische TDI's. Heb je ook geen geklooi met electronica, of het chippen van motoren en je kan er zelf aan werken.
Ik stuur je binnenkort nog even een pb mbt de motorsteunen! Als ik zon set steunen heb, past de rest vd motorsteunen dan gewoon? Heb ik verder niets bij nodig?

Ik denk toch dat ik voor een tdi ga. Het lijkt mij persoonlijk minder werk om een electrisch gaspedaal in te bouwen dan een mechanische pomp te zoeken en lopend te krijgen. Daarbij had ik vernomen dat een tdi net wat mooier loopt dan een mechanische.

Hoe weet ik trouwens of er een 1z motor of een ahu in een auto hangt? Is daar een bepaald bouwjaar aan verbonden ofzo? Is de inbouw van een AFN exact het zelfde als die van een ahu? Dan kan ik daar ook eens naar gaan rondkijken.

DÁ-BRT
22-08-2012, 13:06
De seats zijn nagenoeg gelijk aan een golf 3 alleen langer gemaakt

Makrolon
22-08-2012, 14:03
Oke, dus het vormt geen problemen zou ik dat blok nemen?

DÁ-BRT
22-08-2012, 15:08
Nee, de Ibiza, Cordoba, Caddy, Inca, Polo Classic en variant hebben allemaal een 6K bodemgroep die nagenoeg gelijk is aan de golf 2 en op spoorbreedte na aan golf 3.

Audi 80 en 100 en Passat moet je niet pakken daar zijn de onderblokken anders van gegoten en passen niet altijd de steunen van.

Mtdi
22-08-2012, 18:15
Net als wat Bert zegt de 1Z links laten liggen vooral als je meer als 100 pk wil,de zuigers scheuren dwars door midden.

ewcaddymk1
22-08-2012, 22:33
Net als wat Bert zegt de 1Z links laten liggen vooral als je meer als 100 pk wil,de zuigers scheuren dwars door midden.

nou nou nou , is een 1z echt zo slecht hoe kan het dat er dan nog steeds golfjes uit 95 rond rijden met een 1z :confused: nu heb ik een 1z klaar liggen voor in mijn caddy en had er veel zin maar na deze discussie heb ik mijn twijfels ;)

Mtdi
23-08-2012, 00:09
Er is niks mis met een 1Z kennis van mij zijn A4 had er pas 550.000km opzitten,toen die Totallos werd gereden.Maar vraag geen hogere vermogens van z,n motor daar kan diie niet tegen.Ik dacht zelf ook dat valt wel mee,ondanks waarschuwingen van enkele tuners. Gevolg een gescheurde zuiger en een drijfstang die naar buiten kwam.

DÁ-BRT
23-08-2012, 05:59
Ben zelf al een goede 11 jaar bezig met diesels aanpassen en dit is mijn ervaring en inderdaad zoals Jan ook aangeeft het kunnen KM vreters zijn maar ze zijn slechter dan hun opvolgers.

ewcaddymk1
23-08-2012, 16:23
de mijne heeft volgens de geleerden 360k gedraaid maarnou ben ik ook niet van plan om er meer uit te halen .
ik denk dat het in iedergeval al een hele verbetering is van een slechtlopend 1.6td naar een 1z en het zal toch wel wat laag en traag blijven alleen dan zuiniger ;)

Makrolon
23-08-2012, 16:29
Zou dit eventueel wat zijn?

http://link.marktplaats.nl/588246322

Ik neem teminste aan dat het een AFN is? Omdat er bij staat duitse uitvoering... Ding heeft wel 330000 km gelopen. Of vormt dit geen probleem voor zon blok?

DÁ-BRT
23-08-2012, 16:31
Ik kan niets zeggen over de km stand, dat hangt er vanaf hoe hij onderhouden is en hoe er mee gereden is.

Ga er vanuit dat het een 110pk is, maar de motor cover is niet van een 110pk.

Makrolon
23-08-2012, 16:38
Maar als hij goed loopt enzo, zou je dan die nemen, of dat ibiza AHU blok dat ik liet zien? Dat ahu blok heeft overigens vermoedelijk 225000 gelopen.

Wat gaat het t eerst kapot bij die blokken met hoge kmstanden?

Dokter D
23-08-2012, 16:52
Kilometerstanden zeggen niets.
Hoe de auto onderhouden en warmgereden is zegt veel meer.
Maar dat weet je vaak niet en is het dus geluk hebben.

Laatst is hier in de buurt nog een afn met 240dkm geploft.....

Ik heb een afn met 420dkm in mijn golf 2 gelepeld en zit er niet mee.
Blok loopt super en ik heb alles vervangen aan filters riemen etc.
Ploft ie dan ploft ie en halen we een nieuwe.

Wbt de 1z is het het zelfde verhaal.
Destijds reden er op tdiclub.nl meerdere 1z rond met serieuze vermogens, ook een kwestie van geluk hebben.

Makrolon
23-08-2012, 16:54
Oke dankjewel! Ik ga denk ik eens kijken bij die auto. climate control lijkt me ook wel mooi om over te bouwen.

Meteen nog een andere vraag, Ik las iets over cabrio 100 mm aandrijfassen van een 100pk motor. Maar zit er verschil in de cabrio 100 mm assen, of is elke 100 mm as uit een cabrio goed?

Dokter D
23-08-2012, 16:56
Ja, elke 100mm as van een golf1 cabrio past, of die van een rocco.

DÁ-BRT
23-08-2012, 17:33
Een van de 100mm assen van een mk2 golf of corrado past ook en die andere kan je in laten korten en balanceren bij bijvoorbeeld TEchnotrans bv in VEendam. Ik heb de lengte van de as zo lang als ze kaal (zonder homokineten) moeten zijn voor een MK1.

DÁ-BRT
23-08-2012, 17:33
Dat is waarschijnlijk goedkoper dan de steeds hoger wordende prijzen voor Rocco of Cabby 100mm assen.

Mtdi
23-08-2012, 17:56
De korte van een Golf 2 is het zelfde als Cabrio/Scirocco.

M1974
24-08-2012, 06:54
Dat is waarschijnlijk goedkoper dan de steeds hoger wordende prijzen voor Rocco of Cabby 100mm assen.

Dat valt best mee hoor. Ik denk niet dat een as kopen, dan vermaken en balanceren bij een constructiebedrijf goedkoper is dan een setje cabrio assen bij een cabrio sloper.

Op golfcabrio.com zijn genoeg mensen die regelmatig een cabrio slopen en de onderdelen verkopen tegen schappelijke prijzen.

DÁ-BRT
24-08-2012, 08:09
70 euro ex BTW is goedkoper dan een setje assen denk ik, maar goed als ze er nog zijn en je er niet achteraan hoeft is het altijd gemakkelijker

Makrolon
24-08-2012, 20:13
Zo, net een setje assen en een bekrachtigd stuurhuis van een cabrio op de kop getikt voor 160 euro, lijkt me niet gek dacht ik.

Ik ga toch maar niet bij die AFN kijken. Wacht t nog even af en wil graag alles wat ik nodig heb vast hebben liggen. Marktplaats maar eens een beetje in de gaten houden voor slopers.

DÁ-BRT
24-08-2012, 20:44
Dat is zeker netjes.

Tip: Probeer ook een revisie setje voor het stuurhuis te krijgen en direct de keerringen te vervangen voor alles weer ingebouwd is en hij gaat lekken.

Makrolon
24-08-2012, 21:22
Bedankt voor de tip! zit al even op ebay te zoeken maar weet eigenlijk niet waar ik op moet zoeken...

DÁ-BRT
24-08-2012, 21:32
Servolenkung Reparatursatz

NeoGeniX
24-08-2012, 21:45
Hehe je bent er toch al serieus mee bezig zo te zien Sander. Respect dat je het gaat proberen :)

Makrolon
24-08-2012, 22:02
thanks da-brt!

Haha ja Roderik, het moet er nu toch langzaam van gaan komen. :P Thanks!

DUBbeltje
12-09-2012, 07:23
Een van de 100mm assen van een mk2 golf of corrado past ook en die andere kan je in laten korten en balanceren bij bijvoorbeeld TEchnotrans bv in VEendam. Ik heb de lengte van de as zo lang als ze kaal (zonder homokineten) moeten zijn voor een MK1.

Even een vraagje aan Bert, hoe meet je die die assen op dan?

Gr. Mike

DÁ-BRT
12-09-2012, 14:14
Homokineten er beide afhalen en dan de as opmeten op de lengte.

Makrolon
16-09-2012, 15:55
Hee, mijn topic nog even omhoog!

Klein updatetje, ik heb inmiddels een bekrachtigd stuurhuis binnen, en 2 100 mm aandrijfassen.

Het zal nog wel even duren voor t ingebouwd word allemaal. Plan is eigenlijk wel deze winter.

Makrolon
17-10-2012, 22:28
Zo, even een updateje,

De distributieriem van mijn 1.6D is geknapt, en dat terwijl ik hem bijna apk klaar had. Helaas, had m graag nog door de apk gehad voor ik aan de ombouw begon. Nu is ie geschorst en moet ik maar wat vaart gaan zetten achter de ombouw!

Heb BRT een berichtje gestuurd voor de motorsteunen, de aandrijfassen en bekrachtigd stuurhuis heb ik klaar liggen. Nog even opzoek naar zon revisiesetje voor het stuurhuis (als iemand een link heeft? Ik heb nog niets kunnen vinden...)

Zal ik de buitenste ashoezen losmaken en er nieuw vet in drukken of zouden jullie het gewoon mooi dicht laten zitten?

Binnenkort eens de 1.6 d er uit trekken en de apk puntjes voor elkaar maken. Dan, als ik alles klaar heb liggen opzoek naar een AHU maar liever nog een AFN golf 3.

AFN is duidelijk, maar weten jullie hoe ik er achter kom of er een 1z of een ahu motor in ligt? Is dat bouwjaar afhankelijk oid?

DÁ-BRT
20-10-2012, 11:27
Als je op het onderblok kijkt tussen de 3e en 4e cilinder staat vlak onder de cilinderkop de motorcode.

Mtdi
20-10-2012, 12:02
Is dit wat voor je?
http://link.marktplaats.nl/591503815
Die 130000 geloof ik niet.

Succes

Makrolon
22-10-2012, 11:52
Bedankt voor het meedenken, maar ik wil het liefst een complete auto. Kan ik de andere spullen er ook afhalen en ik kan eens mooi zien hoe alles gemonteerd zit enzo. Daarbij kan ik het blok dan horen lopen.

En ik denk, dat ik gewoon goed ga zoeken naar een AFN.

Makrolon
10-12-2012, 23:27
Ok, vanavond bij Da brt geweest om de motorsteunen te halen, en hij heeft me omgehaald. Er komt een mechanische pomp op. Meteen rond de 140 pk uit een ahu zonder chippen en gedoe, ik hoef geen andere pedalen in te lassen. Veel makkelijker dus. Koppeling bouw ik ook om naar kabel.

Mn plan is om tussen kerst en oud en nieuw met de caddy bezig te gaan, 1.6 dr uit, effe wat dingentjes aanpakken enzo. En dan denk ik januari of februari een golf 3 halen en t blok over lepelen.

Coen72
11-12-2012, 00:31
Leuk en interessant zo'n ombouw naar tdi :thumbup: zoiets zie ik mezelf over een tijdje ook wel doen.. Maar zou dan graag naar een 2.0 liter gaan. Schijnen wel een stukkie duurder ge zijn dan de 1.9 :rolleyes:
Ga je de hydraulische koppeling in de mk1 inbouwen? En ombouwen naar mechanische pomp gaat wel aardig wat extra kosten met zich meebrengen, dacht ik?
Veel succes en ik zal je projekt blijven volgen. ;)

Groet Coen

Makrolon
11-12-2012, 13:57
Leuk te horen Coen!

Was ik eerst wel van plan, maar nu ik overga naar mechanische pomp hou ik de koppeling ook kabel bediend. Dan hoef ik daar helemaal niet mee te prutsen.

Ik weet niet of Bert wil dat ik zijn prijzen online zet, maar het ombouwen naar mechanische pomp door hem kost minder dan hem goed laten chippen, en dat wou ik sowieso laten doen en is nu niet nodig omdat er met mechanische pomp al 140 pk uit komt.

2.0 zijn ook geen plug en play oplossingen voor te krijgen toch om het allemaal pas te maken? Aandrijfassen enzo? Wel mooi om een nog recenter blok er in te hangen.

DÁ-BRT
11-12-2012, 19:11
De prijzen staan ook in mijn verkoop topic en voor een M-TDI pomp vanaf 250 euro.

Die 140pk is ook echt wel de top met standaard verstuivers en een originele 90pk turbo die een goed 1.6 bar laaddruk heeft.

Johan1982MK1
11-12-2012, 20:13
Mooi genoeg een tdi met mech. Pomp. 140pk zrker ook.gaat goed vooruit in.een mk1. Ik heb eetlijkgezegd ook nog geen 2.0 16v tdi PD voorbij xien komen in een mk1.
Mooi project :D

DÁ-BRT
13-12-2012, 08:17
Ik heb anders al wel steunen geleverd voor de 8 e 16 klepper PD en CR motoren voor een mk 1 koets. Dan zouden ze er toch (bijna) moeten zijn.

Makrolon
16-12-2012, 18:34
Vandaag een intercooler van een Iveco turbo daily binnen gekregen.

Na volgende week ben ik 2 weken vrij, dan gaat er eindelijk eens wat gebeuren aan de Caddy.

Coen72
24-12-2012, 00:00
Mocht je foto's willen plaatsen, altijd leuk!

Makrolon
24-12-2012, 19:33
Zal ik doen!

Gister t blok er uit gehaald.

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/259662_352860531479680_1387683781_o.jpg

Ben vandaag begonnen met de motorruimte enigsinds aanpakken. Zitten een paar echt rotte plekken, al valt t mee. Daar ga ik morgen en overmorgen mee bezig. Dan kan ik m donderdag in de epoxy primer zetten.

Zal morgen wat meer foto's maken.

gooigolf
24-12-2012, 21:56
Zal ik doen!

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/259662_352860531479680_1387683781_o.jpg

Ben vandaag begonnen met de motorruimte enigsinds aanpakken. Zitten een paar echt rotte plekken, al valt t mee. Daar ga ik morgen en overmorgen mee bezig. Dan kan ik m donderdag in de epoxy primer zetten.

makkelijk zo,n heftruck :thumbup:
succes :)

Jan-Turbo
26-12-2012, 08:16
Mooi project. Maak er geen haastwerk van want daar krijg je spijt van (zei de ervaringsdeskundige :D )
1.9 is mooi zat. 2.0 erin is leuk om te vertellen als je er naast staat maar dat is het naar mijn idee dan ook wel.

In mijn caddy ligt een tdi 130 pk (motorcode weet ik zo even niet) die daar bovenop nog een keer is gechipt tot 160 pk. :giggle:
Had van mij niet gehoeven maar heb m zo gekocht en laat t eerst maar zo...

Een caddy is een vrij lichte auto, naar mijn idee is alles boven de 110 pk een beetje overtrokken voor zo'n auto (ja, ook die van mij) maar das ieder z'n eigen mening...

Succes met de hobby! :thumbup:

Coen72
26-12-2012, 08:29
Zal ik doen!

Leuk, zo'n Caddy :thumbup:

jos_br
26-12-2012, 10:46
Mooi project. Maak er geen haastwerk van want daar krijg je spijt van (zei de ervaringsdeskundige :D )
1.9 is mooi zat. 2.0 erin is leuk om te vertellen als je er naast staat maar dat is het naar mijn idee dan ook wel.

In mijn caddy ligt een tdi 130 pk (motorcode weet ik zo even niet) die daar bovenop nog een keer is gechipt tot 160 pk. :giggle:
Had van mij niet gehoeven maar heb m zo gekocht en laat t eerst maar zo...

Een caddy is een vrij lichte auto, naar mijn idee is alles boven de 110 pk een beetje overtrokken voor zo'n auto (ja, ook die van mij) maar das ieder z'n eigen mening...

Succes met de hobby! :thumbup:

Ik heb met ruim 200pk/500nm in de Caddy rondgereden zonder het idee te hebben gehad dat dit overkill was. Wel was het onderstel (Bilstein/Eibach) en remmen (Audi TT voor, schijfremmen Golf IV achter) aangepakt.
Ook ik had een mechanische pomp, maar zou nu voor een complete motor met electronische pomp gaan.

Jos.

Makrolon
26-12-2012, 15:59
Ben wel benieuwd waarom je nu voor een electronische pomp zou gaan?

Voor mij kan t vermogen niet hoog genoeg zijn :P Maar het moet wel betrouwbaar en zuinig blijven.

en over het geen haastwerk maken, ik moet echt mn best doen om dat niet te doen. Had t al bijna opgegeven om de motorruimte aan te gaan pakken. Toch maar even doorgezet, zonde als ik t nu niet doe als de motor er uit ligt.

Weet iemand trouwens of de rempomp/bekrachtiger van een golf 3 waar ik de tdi uit haal zo in mn caddy past? ding remt nu voor geen meter namelijk. Hoop dan dat ik met nieuwe schijven/remblokken genoeg remkracht heb.

DÁ-BRT
26-12-2012, 16:43
De hoofdremcilinder van een golf 2 en later hebben andere aansluitingen voor de remleidingen.

Volgens mij heeft een golf 3 rem bekrachtiger ook een kogel aan het eind van de bedienings as en de golf 1 en 2 hebben een gat waar een asje door heen moet. Die kan je wel omlassen, maar dan moet je de lengte van de as wel goed opmeten en hem goed vastlassen. (niet aan prutsen als je niet goed kan lassen, want als hij breekt heb je helemaal geen remmen meer!!!!!) Ik neem dan ook geen enkele verantwoordelijkheid voor wat je hier ook zelf aan doet.

Makrolon
26-12-2012, 16:53
Oke. Dan kijk ik wel als ik de sloper heb, is het inderdaad een kogel dan ga ik opzoek naar een golf 2 remcylinder of kijk ik nogeens of ik mn huidige remcylinder goed werkend kan krijgen.

Trouwens, de motorsteunen die ik van je had gekocht, als je voor de auto staat is de ene voor de rechterkant, de andere voor de achterkant (bij t schakelmechanisme) voor de linkerkant gebruik ik de 1,6D steun. Maar komt de steun aan de voorzijde te vervallen oid? Of is die exact het zelfde bij een tdi?

Makrolon
26-12-2012, 17:10
gister al een en ander gedaan:

Let niet op de lassen, niet heel veel ervaring met lassen, helemaal niet dit soort werk. Daarbij wil ons lasapparaat ook niet laag... Ben toch niet ontevreden.

Rot gat wat er zat (was dichtgesmeert met kit)

http://img442.imageshack.us/img442/9071/img20121225120112.jpg

Dicht:

http://img820.imageshack.us/img820/6656/img20121225152905.jpg

Vlak geslepen:

http://img837.imageshack.us/img837/9373/img20121225153838.jpg

Hier nog een gat, twijfel nog of ik dat dichtlas. Is dubbelwandig vlak op elkaar, kan mi niet zoveel kwaad. Of hebben jullie hier een andere mening over?

http://img40.imageshack.us/img40/2214/img20121225120124.jpg

DÁ-BRT
26-12-2012, 18:08
De steunen die je hebt gekocht zijn voor de versnellingsbak.

Die met die ronde bus voor bovenop en die andere voor onder op het differentieel en hier moet de originele rechthoekige rubber op vast gezet worden.

Zoals ook omschreven de distributie steun kan je van een 1600(T)D pakken en daar het voorste gedeelte af slijpen, dat je alleen het stuk met de 4 boutgaten en de ronde bus over houdt.

Voorste steun van een 1500 of grotere motor is pas op de tdi motoren.

Jan-Turbo
26-12-2012, 18:18
"Voor mij kan t vermogen niet hoog genoeg zijn :P Maar het moet wel betrouwbaar en zuinig blijven."
Ben toch eens benieuwd hoe je dit voor je ziet? Gezien je wens naar zoveel mogelijk vermogen druist dat wat in tegen je wens van "zuinig". Als je zuinig wilt rijden zul je ook defensief moeten rijden en dan heb je aan vermogen niet zo heel veel.

Het gat wat je op de foto laat zien zou ik wel degelijk aanpakken. Kost wat tijd maar dan doe je t wel in 1x goed. Doe je t niet dan word het haastwerk en als je daar nu al mee begint heb je nog maar 1 ding voor ogen: z.s.m. die motor erin knallen en racen met dat ding en daar krijg je spijt van!
Dan is dit het eerste plekje wat je overslaat en is de kans zeer aanwezig dat je grovere fouten gaat maken waardoor je motor het niet zal doen, je elektronica hapert, tellers niet werken of b.v. je remmen het niet naar behoren doen.
Als je t nu snel en half doet kost t je straks dubbel veel tijd om zaken te gaan herstellen of geef je er door de tegenvallers de brui aan en heb je niks meer en daar ben je nu niet voor aan t sleutelen lijkt me...

Ik wil je hiermee niet op je nummer zetten maar je gewoon waarschuwen voor de fouten die ik en waarschijnlijk velen met mij al te vaak hebben gemaakt.

Succes met de hobby!

Makrolon
26-12-2012, 20:05
"Voor mij kan t vermogen niet hoog genoeg zijn :P Maar het moet wel betrouwbaar en zuinig blijven."
Ben toch eens benieuwd hoe je dit voor je ziet? Gezien je wens naar zoveel mogelijk vermogen druist dat wat in tegen je wens van "zuinig". Als je zuinig wilt rijden zul je ook defensief moeten rijden en dan heb je aan vermogen niet zo heel veel.

Het gat wat je op de foto laat zien zou ik wel degelijk aanpakken. Kost wat tijd maar dan doe je t wel in 1x goed. Doe je t niet dan word het haastwerk en als je daar nu al mee begint heb je nog maar 1 ding voor ogen: z.s.m. die motor erin knallen en racen met dat ding en daar krijg je spijt van!
Dan is dit het eerste plekje wat je overslaat en is de kans zeer aanwezig dat je grovere fouten gaat maken waardoor je motor het niet zal doen, je elektronica hapert, tellers niet werken of b.v. je remmen het niet naar behoren doen.
Als je t nu snel en half doet kost t je straks dubbel veel tijd om zaken te gaan herstellen of geef je er door de tegenvallers de brui aan en heb je niks meer en daar ben je nu niet voor aan t sleutelen lijkt me...

Ik wil je hiermee niet op je nummer zetten maar je gewoon waarschuwen voor de fouten die ik en waarschijnlijk velen met mij al te vaak hebben gemaakt.

Succes met de hobby!
Oh, ik ga niet tot t maximum ofzo hoor. Zohoog als makkelijk mogelijk is. En dan is ie gewoon nog zuinig. Als ik 130 op de snelweg rij gebruik ik t vermogen toch niet.

Je hebt gelijk, ik pak t gewoon effe goed aan en ga dat gat dichtlassen morgen.

Bedankt voor je reactie, kritiek word gewaardeerd hoor!

Bert, bedankt voor je reactie. Duidelijk zo! :thumbup:

de koen
27-12-2012, 01:31

jij hebt toch een tdi motor met gewone brandstofpomp ? dat is dan 90 of 110pk. :)
Chippen naar 160echte PK"s is ook sneller gezegd dan gedaan hoor. :tongue:

ewcaddymk1
27-12-2012, 08:12
het is maar net naar wat voor project je kijkt van hem de caddy of de golf

Jan-Turbo
27-12-2012, 13:57
het is maar net naar wat voor project je kijkt van hem de caddy of de golf :rolleyes:

K heb de haren al van mn hoofd afgeschoren want mn haar gaat er recht van overeind staan met al die projecten van me... :D

de koen
27-12-2012, 20:18
het is maar net naar wat voor project je kijkt van hem de caddy of de golf :rolleyes:

staat toch in de quote dat hij het zelf heeft over zijn caddy met zogenaamde 130pk motor, waarop ik reageer dat dit een 90 of 110pk is. Dus laat die :rolleyes: maar achterwege.

ook die golf2 is een een 90 of 110pk..

De Pul
27-12-2012, 20:24
staat toch in de quote dat hij het zelf heeft over zijn caddy met zogenaamde 130pk motor, waarop ik reageer dat dit een 90 of 110pk is. Dus laat die :rolleyes: maar achterwege.

jup :thumbup: roterende pomp>orig. 110pk max.

ewcaddymk1
27-12-2012, 22:09

wat voor :rolleyes:

:tongue:

Jan-Turbo
28-12-2012, 07:30

Rustig jongens, geen ruzie maken. Golf is 90 pk, Caddy heb ik aan de loop gehad en verder nog niet.

De info die ik van de vorige eigenaar heb gekregen is dat ie gemeten is op 160 pk. Die man zit bij een internationaal belgisch racingteam, geen Patrick vd lts die eens wat omknoeide.
Als ik lieg dan lieg ik in commissie. :rolleyes:

Makrolon
28-12-2012, 10:34
Flinke discussie om hooguit 40 pk. :P

Morgen haal ik een los AHU motorblok op. Is toch makkelijker voor mij als een complete auto.

Blok is compleet met electronica, als er nog liefhebbers zijn voor de ecu enzo? Ga ik toch niet gebruiken.

Wil proberen de motorruimte dit weekeind in de primer te zetten.

Twijfel nog of ik de golf 3 tellerbak ook inbouw, weet niet of ik de telleraandrijving van het tdi blok zo op mn originele teller aan kan sluiten? Heb ik alleen geen toerenteller.

Mtdi
28-12-2012, 13:33
Wat voor bak ga je gebruiken?
En wat/welke remmen ga je gebruiken?
Goede remmen zijn belangrijker dan 140pk.

Jan-Turbo
28-12-2012, 15:45
Vr6 onderstel eronder, zit je met de remmen meteen goed...

Makrolon
28-12-2012, 17:18
Wat voor bak ga je gebruiken?
En wat/welke remmen ga je gebruiken?
Goede remmen zijn belangrijker dan 140pk.
Gewoon de bak die er ori achter zit (achter de tdi)

Eerst nieuwe originele remschijven/blokken. Mocht dat niet voldoen ga ik naar de mogelijkheden kijken voor groter. (past er uberhaupt groter in 14 inch?)

Jan-Turbo
28-12-2012, 17:23
Je gaat de orginele remmen gebruiken die onder de Caddy zitten? :eek:

Makrolon
28-12-2012, 17:56
Niet? Wat past er nogmeer plug en play op dan? En, past er groter in 14 inch?

Makrolon
29-12-2012, 15:46
dit setje bijvoorbeeld, past dat op mijn Caddy? En ook in de 14 inch wielen?

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/volkswagen-onderdelen/m629034602-16v-gti-remmen.html

Mtdi
29-12-2012, 17:57
Je moet ze van een Scirocco 16v hebben schijf doorsnee van 256mm.
Je eigen set is 239mm.
Die van een Golf2 hebben andere bevestegings gaten.
Als je met 15 inc gaat rijden is de keus groter.

Makrolon
29-12-2012, 18:09
Oke, ga ik daar naar opzoek. Bedankt.

Ik blijf sowieso met 14 inch verbreed staal rijden.

GlennGSi
29-12-2012, 19:31
anders golf 1 gti remmen.. polo g40 remmen.. past ook allemaal..

Makrolon
29-12-2012, 19:39
anders golf 1 gti remmen.. polo g40 remmen.. past ook allemaal..
Heuj!

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/volkswagen-onderdelen/m624779799-polo-86-c-g40-of-86c.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Deze dus bijvoorbeeld?

GlennGSi
30-12-2012, 21:58
Heuj!

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/volkswagen-onderdelen/m624779799-polo-86-c-g40-of-86c.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Deze dus bijvoorbeeld?

Hallo ! haha jah als dat g40 remmen zijn wel jah.. kan ook nog 13inch omheen.. Kevin Suanes rijd ook met g40 remmen op zen golf 1.. die rooie weet je wel waar hij ook die g40 in heeft hangen.. wat voor een remmen frederic btw op zen cabrio diesel heeft weet ik niet. maar hij rijd met bbs rm 15'' dusja kunnen ook g60 remmen zijn..

Gertjan
30-12-2012, 23:00
G40 en Golf 1 GTI remmen zijn in principe hetzelfde...gewoon VWII klauwen met blokken voor geventileerde 239mm schijven.

Makrolon
13-01-2013, 11:18
Zo, weekje wintersport geweest. Vlak daarvoor had ik de motorruimte nog in de primer gezet.

http://imageshack.us/a/img715/4299/img20130103161104.jpg

http://imageshack.us/a/img515/6803/img20130103161143.jpg

Nu had ik een bekrachtigd stuurhuis gekocht van een MK1. Kan iemand mij vertellen hoe de leidingen aangesloten moeten worden?

En ik heb aan beide kanten een uiteinde met schroefdraad. moeten daar de stuurkogels ingeschroeft worden? Ik heb bij mn huidige stuurhuis maar aan een kant een verstelbare stuurkogel. Kan ik die kogels zo bij de automaterialenzaak halen?

Past de aansluiting die van mn stuur komt hier ook zo op?

Wat foto's van het stuurhuis:

http://imageshack.us/a/img17/9296/img20130103163210.jpg

http://imageshack.us/a/img846/5779/img20130103163219.jpg

http://imageshack.us/a/img442/2084/img20130103163248.jpg

http://imageshack.us/a/img507/8305/img20130103163229.jpg

http://imageshack.us/a/img405/9955/img20130103163302.jpg

Mooi opgelost zo, mn pa zn auto er onder en de caddy kan voorlopig lekker op de brug blijven staan!

http://imageshack.us/a/img13/6499/img20130103163554.jpg

GlennGSi
18-01-2013, 19:03
lekker remvloeistof lekken op je pa zen mercedes :P die zie ik dus binnenkort voor het overspuiten van het dak en achterklep ?:P haha nee lekker bezig joh, morgen regel ik ff het zwarte voor je..

Makrolon
19-01-2013, 19:15
Aan remvloeistof lekker had ik nog niet gedacht. :') Gelukkig is dat niet gebeurt :P

Vandaag schakelsysteem er onder weg gehaald, ene draagarm gedemonteerd (die was verrot) schroefset geplaatst, en het cabrio bekrachtigde stuurhuis gepast.

Die past, heb alleen een nieuwe stuurkogel nodig. Er ontbreekt een drukleiding op het stuurhuis, en ik moet een andere kruiskoppeling hebben. Ook de leidingen van en naar het blok heb ik nodig. Kan iemand me met een vd dingen helpen?!

Net verf opgehaald bij Glenngsi, morgen motorruimte schilderen.

Makrolon
24-01-2013, 21:15
Motorruimte is inmiddels zwart geschilderd.

Ook G40 schijven + klauwen zijn gemonteerd.

Ben druk opzoek naar meuk voor die kut stuurbekrachtiging. Kruiskoppeling heb ik gevonden op ebay. Nog niet besteld. Ik ga morgen naar een hydroliekboek, kijken of die de slangen voor mij tegen een redelijke prijs kunnen maken. Lukt dit niet, dan denk ik, hoe jammer ik t ook vind, dat ik de stuurbekrachtiging maar laat voor wat t is. Dat houd me op het moment op om verder te gaan namelijk.

Makrolon
01-02-2013, 18:50
Zo, stuurbekrachtiging heb ik inmiddels compleet.

Ik ben van plan morgen het blok in de bouwen. Zijn er nog dingen die ik absoluut niet moet vergeten te doen voor ik het blok er in hang?

Dan had ik nog een vraag, weten jullie wat deze 2 dingen zijn en of ik ze nodig heb?

http://imageshack.us/a/img404/4096/img20130131195043.jpg

http://imageshack.us/a/img585/6060/img20130131195030.jpg

robertoal
01-02-2013, 20:25
Is aansturing voor turbo en egr als ik het goed heb :-)
Wat handig is om te doen voordat je hem erin hangt:
- motorubber distributie kant
- distributie riem
- alle keerringen checken of er iets lekt..

Makrolon
06-02-2013, 09:53
Is aansturing voor turbo en egr als ik het goed heb :-)
Wat handig is om te doen voordat je hem erin hangt:
- motorubber distributie kant
- distributie riem
- alle keerringen checken of er iets lekt..
Ah oke, die heb ik dus nodig neem ik aan? :P

distributieriem is 20k geleden vervangen. De motorsteun distrizijde heb ik er inmiddels ook op zitten en volgens mij lekt er niets.

Zaterdag haal ik de borstel nog even langs het blok om m enigsinds schoon te maken en dan moet ie er in kunnen.

robertoal
06-02-2013, 10:03
EGR kan je afdoppen, of je hem dan nog nodig hebt.. ik laat hem eruit iig. zal ongetwijfeld een foutcode oproepen. maar ja..

Die slangetjes; weet je nog hoe die moeten? anders heb ik wel een overzicht voor je.

Makrolon
06-02-2013, 16:34
Dat zwarte ding is de EGR? Dan trek ik die er wel tussenuit. Is milieutroep toch? Ik heb geen electronica meer dus foutcode's zal ik niet hebben.

Ik heb de slangetjes niet los gehad verder, alles hangt er nog aan. Dus heb geen overzicht nodig. Toch bedankt!

Makrolon
09-02-2013, 23:53
Zo, vandaag blokkie er in gehangen! Ging prima, behalve dan dat ik wel een uur bezig ben geweest om de bout van de motorsteun distri zijde er in te krijgen.. Maar het zit!

http://imageshack.us/a/img713/4060/img20130209121721.jpg

Ook de aandrijfassen zitten er inmiddels onder. Ik zag wel dat de buitenste hoezen behoorlijk uitgedroogd zijn. Dus die ga ik nog even nieuw bestellen.

Verder heb ik t schakelmechanisme pas gemaakt. Lang zitten denken over hoe ik het zou doen. Maar dit leek mij de mooiste oplossing.

http://imageshack.us/a/img22/6307/img20130209200610.jpg

http://imageshack.us/a/img15/5189/img20130209200623.jpg

http://imageshack.us/a/img534/9421/img20130209200843.jpg

De randen waar ik geslepen heb staan nu in de epoxy primer. Morgen even tectyl er overheen en dan kan ik t definitief monteren. Daarna ga ik bezig met de bedrading.

Ook zal ik dit topic even laten verplaatsen naar projecten. Het staat een beetje op de verkeerde plek nu.

Makrolon
25-02-2013, 11:10
Inmiddels weer een stukje verder.

Accu schuin gezet ivm buizen vd ic
koppeling aangesloten. (hier ben ik niet heel tevreden mee, dus ik denk dat er tzt nog een ombouw naar hydrolisch aan gaat komen)
kabelschakeling aangesloten (klopt het dat de pook zon kleine slag naar links en rechts heeft, en dat het super gevoelloos aanvoelt?)
electra uitgezocht en aangesloten (stelt eigenlijk maar weinig voor)
ic en radiateur aangesloten. (moet alleen nog een slangetje vinden voor de onderste aansluiting vd radiateur, das nogal krap daar)
Uitlaat pas gemaakt, alleen nog aflassen. (k gebruik voor nu nog even het originele uitlaatsysteem)

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/285743_382978331801233_869737047_n.jpg

Vanmiddag plaats ik 2 nieuwe ashoezen, de oude zijn nogal uitgedroogt. lijn ik m op t oog uit, kunnen de zijschermen er weer op en dan hoop ik nog tijd te hebben om de uitlaat af te maken en te monteren.

Mtdi
25-02-2013, 11:33
moet alleen nog een slangetje vinden voor de onderste aansluiting vd radiateur ?????
Zit je radiateur dan niet op de kop?

Makrolon
25-02-2013, 11:47
Nee? Is gewoon de originele radiateur. Heeft beide aansluitingen aan de linkerkant vd radiateur zitten.

Makrolon
12-04-2013, 08:31
Even een update

Hij loopt inmiddels! Nog niet goed, moet nog wat dingetjes aanpakken en Bert komt nog een keer om m goed af te stellen maar dat komt allemaal goed.

De 1e meters zijn ook gereden.

Nu schokt hij alleen erg als je op de koppeling achteruit rijd, vooruit nergens last van. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?