View Full Version : 1.6 loopt als een trekker na distributiewissel en nokkenaswissel
Hallo,
Met een maatje afgelopen weekend de nokkenas willen wisselen voor een G60 nokkenas maar dat paste niet want de nokken zijn te groot voor de kop. dus weer de originele erin gezet. tegelijk een nieuwe distributieriem geplaats.
na terug monteren hebben we ruim een half uur niet aan de nokkenas gezeten.
Krukpoelie en olie/ontstekingswiel staan evenwijdig.
Nokkenwiel achterste streep staat gelijk aan kleppendeksel.
Meenemer onder de ontsteking staat gelijk de krukas.
Rotor wijst naar het kerfje op het ontstekingshuis.( tevens naar bougiekabel van cilinder 1)
Daarna meerdere rotaties gedaan met de hand om te controleren of de boel vrij loopt en nog steeds op tijd staat. Dat was allemaal goed.
Dit alles is volgens het boekje gegaan, (Kluwer)
probleem
Nu slaat de motor zeer slecht aan en blijft niet op eigen kracht draaien.
ploffen uit de carb en ploffen uit de uitlaat.
Timing
Eerste gedachte was riem timing. deze nogmaals gecontroleerd
Kruk-nokkenas staat goed op tijd.
Ontsteking
De ontsteking gecontroleerd met een gun, kan het kerfje op het vliegwiel niet vinden.
wanneer de 1e cilinder in BDP staat is het kerfje van het vliegwiel niet te zien.
vervolgens het ontstekingswiel 1 rondje gedraaid en weer getest = Geen resultaat.
Daarna de meenemer onder de ontsteking een kwartslag te laat gezet = motor loopt iets beter.
Wat is hier aan de hand?
Ruud 16V-G60
13-08-2012, 11:15
de ontsteking of timing staat verkeerd,dat is heel duidelijk
dat denk ik dus ook, maar alle wielen staan op tijd:
Zou de kruk of nokkenaswiel gedraaid zijn op de as..
of de timing van de meenemer op alle mogelijke manieren proberen..
http://www.esvj.be/websites/mk2_golf_jetta/images/benzin13.gif
http://www.esvj.be/websites/mk2_golf_jetta/images/ontste4.gif
picasso_16v
13-08-2012, 15:56
loopt i niet gewoon op 2 cilinders, dat je de verdeel kap verkeertesom er op gezet heb dat cilinder 2 en 3 verkeerd zitten? check dat maar ff
Dat is gecontroleerd, rotor wijst naar bougiekabel 1.
Rotor kan best naar 1 wijzen, terwijl bijv. bougiekabels 2 en 3 verkeerd om zitten... ;)
:D de 1342 volgorde klopte gewoon.
Spierings
13-08-2012, 17:54
Nokkenastandwiel omgedraait ?? Bij mijn 1.8 staat er aan beide kanten een merkteken op echter op verschillende plekken.
krukas in de bak op tijd,nokkenas merkteken goed en rotor wijst gelijktijdig naar streepje op de verdeler,maar toch doet ie het niet meer?
Nokkenaswiel is er niet afgeweest, alleen de bout ontspannen.
volgens het boekje;
Tikken doet ie niet, draaien als een varken en flink ploffen uit de carb wel.(als ie draait..)
http://www.volksforum.com/albums/files/9/1/0/6/photo3_191183.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/9/1/0/6/photo5.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/9/1/0/6/photo6_526784.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/9/1/0/6/photo4_205953.JPG
ontsteking wijst de rotor naar bougiekabel 1, en staat afgesteld op het kerfje in het huis.
Bij het nokkenaswiel wanneer het binnenste kerfje goed staat (foto 3) klopt de buitenste totaal niet. zuiger staat dan in BDP en kleppen zijn beide dicht op cilinder 1. Of het tegen tuimelen aanzit weet ik zo gauw even niet.
Moet vliegwiel kerfje zichtbaar zijn als de 1 cil in BDP staat, samen met de waterpomppoelie die op tijd staat?
waterpomppoelie op tijd?
als cilinder 1 boven staat zit er een 0 en een kerfje in de bak,het nulletje moet je hebben het kerfje is voor het 6graden punt der ontsteking;)
Excuus, Krukas poelie.
nu, als cil 1 boven staat zie je niks op het vliegwiel. draai je de krukas iets zie je een dikke streep/nok op het vliegwiel. die dus ook tevoorschijn komt met de stroboscoop.
hoe controleer je of cilinder 1 boven is dan?
schroevendraaier door het bougiegat
Je weet ook dat het tellen van de cillinders bij de distributie begint? Dus die aan vliegwielzijde= cilinder 4. just in case :)
Je weet ook dat het tellen van de cillinders bij de distributie begint? Dus die aan vliegwielzijde= cilinder 4. just in case :)
1 en 4 staan tegelijk boven dus dat zou nog niet veel uitmaken ;)
je moet iets niet goed hebben zitten met de timing,maar wat daar val ik zo niet achter.
bougiekabels eruitgetrokken aan de kabel, waardoor er 1 of meerdere kapot zijn? Slaan er vonken over van kabel naar cilinderkop?
Mankement aan de ontsteking had ik ook aan gedacht,
Alle 4 de bougies met kabel eruit getrokken en tegen de kleppendeksel aan gehouden, overal is er vonk. vanaf de distributie is het 1234 op de verdeler is het 1342.
Het vreemste vind ik dat het vliegwiel kerfje/ nulletje niet te vinden is, dus van de week gooi in de onsteking de rondte in om te kijken of het kerfje in zicht komt.
merkteken op de v-snaarpoelie die op de krukas zit heb je ook gelijk gezet met het tekentje op de kunststof kap die er normaal achter zit?
Dat pijltje wijst het merkteken van olie/onstekingsas aan toch? had het gecontroleerd en kwam overeen.
nou...op de kunststof kap die erop komt zit ook een pijltje. daar moet je teken op je krukaspoelie naar wijzen. om eerlijk te zijn kijk ik nooit echt naar de positie van het merkteken op de poelie van de oliepompas. als de rotor naar de inkeping wijst van cil 1 en het merkteken op de poelie ongeveer naar het merkteken van de krukaspoelie wijst, vind ik het prima.
Belangrijkste is dat je dus de inkeping wat op de krukaspoelie (waar de vsnaar door loopt) gelijk hebt staan met het pijltje wat op de kunststof kap staat. Dan heb je cil 1 in BDP staan en moet je ook het kerfje zien in het vliegwiel. Heb zo een beetje het idee dat je de pijl op die kunststof kap bent vergeten.
golf mkII 16v
14-08-2012, 21:15
Hoi
Kun je er mee langs komen?
gooigolf
14-08-2012, 21:38
even op de ouderwetse manier ,,,
kun je dan zien of je tekens erbij komen ,,
succes
Krukas poelie misschien verkeerd gemonteerd ?
Kan haast niet ivm met het kuiltje wat op de achterkant zit maar goed.
Maar normaal als je deze halverwege boven op timing heb staan moet toch het merk teken op het vliegwiel zichtbaar worden :confused:
ik heb hierboven ook al uitgelegd hoe je te werk moet gaan,maar hier nog een keer.aan de distributiezijde van de motor is maar 1 teken die je gebruikt,dat is de nokkenas.de hulpas en krukas laat je daar voor wat het is.achterin de bak het nulletje bij de punt,rotor recht op de streep in de verdeler,daarna de nokkenas nog eens controleren, riem om de nokkenaspoelie schuiven en spannen.eerste schot is raak.
Yellowbug
14-08-2012, 22:46
Ik heb het idee dat het nokkenastandwiel verkeerd om zit gemonteerd. Topicstarter zegt dat de streep van het tandwiel aan de achterzijde gelijk staat met het klepdeksel.
Aan de achterzijde staat geen streep, maar een punt. De streep hoort in bdp aan de voorzijde boven te staan, gelijk met de pijl op de kunststof afdekkap achter je nokkenastandwiel. Kijk daar maar eens eerst naar ;)
Spierings
14-08-2012, 22:58
Ik heb het idee dat het nokkenastandwiel verkeerd om zit gemonteerd. Topicstarter zegt dat de streep van het tandwiel aan de achterzijde gelijk staat met het klepdeksel.
Aan de achterzijde staat geen streep, maar een punt. De streep hoort in bdp aan de voorzijde boven te staan, gelijk met de pijl op de kunststof afdekkap achter je nokkenastandwiel. Kijk daar maar eens eerst naar ;)
Mijn 1800 heeft een streep aan de achterzijde en geen punt, dus het kan wel.
Oudere motoren hebben die kunstof kap niet.
Yellowbug
14-08-2012, 22:59
Bij die streep staat niet toevallig OT ?
bougie kabels moeten toch 1-4-2-3
probeer het eens.
Ik kan pas in het weekend weer bij de auto, dan ga ik er mee verder.
de tandwielen zijn niet los geweest. Bedankt voor de tips.
De auto rijdt niet.
Yellowbug
15-08-2012, 11:04
bougie kabels moeten toch 1-4-2-3
probeer het eens.
1-3-4-2- is de juiste volgorde ;)
Yellowbug
15-08-2012, 11:13
Ik kan pas in het weekend weer bij de auto, dan ga ik er mee verder.
de tandwielen zijn niet los geweest. Bedankt voor de tips.
Als het tand wiel niet is losgeweest, haal dan nog eens je klepdeksel ervan en kijk of de nokken van de in/uitlaatkleppen van de eerste cilinder goed staan op bdp van de krukas of vliegwiel.
Op bdp én ontsteking op eerste cilinder moeten de nokken van in en uitlaat schuin naar boven wijzen. één schuin naar voren en één schuin naar achter. Als dat niet zo is, staat je nokkenas dus nog niet goed.
Ik heb eens meegemaakt dat er zelfs twee merktekentjes op de achterzijde van het tandwiel van de nokkenas stond.
Succes ermee :thumbup:
Even een oud topic omhoog gooien.
Was er al vrij snel achter wat er aan de hand was.
Timing was goed.
De zogenaamde G60 nokkenas stond met de nokken klem op de kop en wou vervolgens niet draaien. Effe achter de oren gekrabt en de originele stok terug. alles op tijd gezet en gewoon niet meer willen draaien..
Even denken en kijken.. Heeft die blokkerende g60 as wellicht wat veroorzaakt..? ja dus: Blijft er 1 klepstoter onderin staan met rondraaien. :screwy: de nok heeft een braam achtergelaten in de kop waardoor een klepstoter niet meer omhoog kon. De klep van cil#2 altijd open bleef staan.
(Ploffen in de carb)
Hoe kan dit blokeren nou, de nokkenas bleek volgens velen er 1 te zijn van een mk1 1.6 gti en dat paste kennelijk niet. :redface: :rolleyes:
Hoezo niet gecontroleerd: stond geen vw nummer in behalve een vw/audi logo en een "G" waardoor de verkoper en wij ervan overtuigd waren dat het een "g60" as was. Achteraf bleek dat de verkoper de as in een 1800 had zitten en geen 1600 (met minder ruimte voor de nokken) Het was weer een leermomentje.. :D
Joris_MK1
24-07-2013, 05:15
ze doen die koppen normaal uitslijpen bij tuners, dan past het wel! ik was al een beetje ongerust, een nokkenas van een geblazen motor moet je niet in een atmosferische motor willen leggen, dan lever je behoorlijk in doordat er geen overlap is...
Het was geen 1.6eg blok dan waar het uit kwam? Kwam er laatst namelijk ook achter dat er een aantal dingen verschillen.
zo waren de drijfstangen van een andere maat en de piston pennen incl zuigers ook.
Nokkenassen verschillen ook allemaal wel, al lijkt het op het eerste gezicht niet zo.
Krukas was ook anders ,dus weet niet of je toevallig een nokkenas hebt gebruikt die van zoiets afkomstig is geweest?
Je kunt beter een nokkenas van schrick/dbilas/catcams kopen als je wat beters dan origineel wilt hebben.
Dat durf ik niet zeggen. De hele auto is daarna een donor geworden voor anderen.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.