PDA

View Full Version : Electrisch probleem, relais ?

henkscholte
06-07-2012, 17:50
Hallo allemaal.

Ik zit hier uiteraard met een vraag waar ik niet uit kom. Ik hoop dan ook dat iemand weet wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het gaat trouwens over een 98-er polo 6N1 SDI

Momenteel functioneren niet o.a.:

- ruitenwissers
- ventilator (kachel)
- knipperlichten

Hebben deze mogelijk allen te maken met 1 en dezelfde relais >?

Ik heb vervangen de relais met nummers 174 , 103 en 109 (omdat ik er bij kon en deze kon testen met een ander exemplaar).

Kapotte zekeringen ook niet kunnen vinden.

Wie weet waar hier de 'kink' in de kabel zou kunnen zitten ??? :(

Uiteraard alvast dank voor het meedenken. Auto start en rijdt gewoon, het remmen is minder krachtig !

René
06-07-2012, 18:02
Gaat dit toevallig om een blauw/zwarte Poloww??

René
06-07-2012, 18:08
Ik gok op het elektrisch gedeelte van het contactslot.
Doet je dimlicht het wel?

henkscholte
06-07-2012, 18:13
:shake: Verlichting werkt gewoon......

henkscholte
06-07-2012, 18:15
Contact slot ......, voor zowel de ruitenwissers, sproeiers, kachelventilator en knipperlichten ?

The_Maxx
06-07-2012, 18:46
Contact slot ......, voor zowel de ruitenwissers, sproeiers, kachelventilator en knipperlichten ?

Knipperlichten en ruitenwissers heeft meestal te maken met de stuurschakelaars. Stekker los of slecht contact.

Erik Baas
06-07-2012, 18:59
Knipperlichten snap ik ook niet; de overige worden in mijn '84-er Golf (!) geschakeld door draad X (zw/gl) vanaf het contactslot, die het ontlastrelais (nr. 18) bedient: komt op bij contact aan, en valt tijdelijk af tijdens starten. Hoop dat je hier iets aan hebt, ik ken jouw auto niet...

henkscholte
07-07-2012, 05:32
Alles nog eens overziend (voor wat betreft mijn 98-er polo 6n SDI) :

Alle uitgevallen functies (kachelventilator, knipperlichten, ruitenwissers voor en achter, sproeiers ...) zouden moeten werken bij draaiende motor.

Zou het toch het contact slot zijn zoals Rene al opperde ? Of is er nog een alternatief ? De uitgevallen functies worden niet geactiveerd blijkbaar na het starten. Ook het rempedaal moet met meer kracht bediend worden.

Wel functioneert na het starten de claxon en ook de verlichting en stuurbekrachtiging bijvoorbeeld.

Wie gaat er voor het contactslot en wie weet toch een alternatief ?! Het zijn wel veel functies tegelijk ineens.....

henkscholte
07-07-2012, 09:53
Na veel lezen heb ik een vermoeden dat het het zogenaamde contact relais, x-relais, zou kunnen zijn, maar waar kan ik die vinden, daar ben ik nog niet uit, als iemand dit weer ?

The_Maxx
07-07-2012, 09:53
rembekrachtiger werkt normaal gezien op vacuum. controleer de slang die naar de bekrachtiger loopt, die willen nog wel eens lekken/stuk gaan.

Heb je de stuurschakelaars al nagekeken?

henkscholte
07-07-2012, 10:12
rembekrachtiger werkt normaal gezien op vacuum. controleer de slang die naar de bekrachtiger loopt, die willen nog wel eens lekken/stuk gaan.

Heb je de stuurschakelaars al nagekeken?

Vacuum heb ik naar gekeken inderdaad, het gaat puur om de verbruikers bij in bedrijf. En dan kom ik toch echt bij het contact relais uit, schijnt nummer 18 te zijn ? Maar waar die weer zit nog geen idee van. :rolleyes:

Het zijn in elk geval NIET de relais nummers: 13, 174, 19, 191, 100

Ik lees her en der dus wel over een nummer 18, maar die vind ik niet terug in de auto....

henkscholte
07-07-2012, 20:01
Misschien is er iemand die dit iets zegt:

Het is het "J59 - ontlastrelais X-contact"

Info database programma polo 6N

Locatie mij nog onbekend, hoe moet ik uitvinden waar dit relais zit en het bijbehorende VW nummer ? Misschien heb ik hem al gevonden (1 van de eerder genoemde nummers, maar met zekerheid....geen idee).....

Ik kan dus nog steeds niet uitsluiten waar het om ging; storing door het relais of het contactslot. En als ik nu maar meer wist van electra....inmiddels na al het speuren een stroomloopschema gevonden, met daarop inderdaad een "relais J59".....

Erik Baas
07-07-2012, 20:10
Begin nou eens met spanning te meten (*) op de X-draad die uit het startcontact komt. Niet goed ? Contact stuk.
Als het wel goed is volg je de draad en ga je meten of het daar ook nog klopt. Niet goed ? Draad kapot.
Enzovoorts...

*: Een goedkoop multimetertje is onmisbaar bij elektrische storingen, maar dit kan evt. ook wel met een autolampje met 2 draden eraan gesoldeerd.

henkscholte
07-07-2012, 20:20
Begin nou eens met spanning te meten (*) op de X-draad die uit het startcontact komt. Niet goed ? Contact stuk.
Als het wel goed is volg je de draad en ga je meten of het daar ook nog klopt. Niet goed ? Draad kapot.
Enzovoorts...

*: Een goedkoop multimetertje is onmisbaar bij elektrische storingen, maar dit kan evt. ook wel met een autolampje met 2 draden eraan gesoldeerd.

Helemaal mee eens, wordt volgende week. Neemt niet weg dat toch te achterhalen moet zijn waar en welk het x relais zit/is (nummer en locatie...) ? :confused:

henkscholte
11-07-2012, 19:08
Na menig speurwerk en doormeten bleek het contactblokje wel degelijk in orde. Bij mijn auto zat wel degelijk het probleem bij het ontlastrelais. Dit bleek relais nummer 100 te zijn, onderste rij, 3e van links.

Echter niet het relais was defect maar wel waren er problemen met de contacten er naar toe ! Daarom mocht het uitwisselen van dit relais niet baten, terwijl toch het probleem er te vinden was. Een puzzel, maar opgelost gelukkig.

Moraal van het verhaal,; controleer bij uitval van tegelijkertijd ruitenwissers, knipperlichten, kachelventilator, achterruitverwarming niet alleen het ontlast x-relais (bij mijn wagen dus nummer 100), maar ook de contacten van en naar dit relais.
Een ieder nog bedankt die mee heeft willen denken ! Case closed :thumbup: