Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-01-2012, 13:39
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default Troubleshooten Golf PL KE-Jetronic

Al een tijdje post ik hier allerlei kleine vraagjes en problemen in een poging om mijn GTItje beter te laten lopen, maar nu zal ik alles eens in een soort "project" gieten zodat het gebundeld is en iedereen kan meedenken en eventueel wat van kan leren. Daar worden we allemaal beter van.

De auto
Golf 2 GTI 16V
Bouwjaar: 1988
Motorcode: PL

De problemen
Heel veel problemen zijn er niet, ik kan er best mee rijden, maar perfectionist als ik ben: het kan altijd beter!
Naar mijn idee gedraagt hij zich niet naar zijn oorspronkelijke vermogen van 129 pk. Tijdens het optrekken hoor je een soort pruttelend geluid en lijkt de motor niet optimaal te presteren. Daarnaast haal ik met heel veel moeite een verbruik van 1op10, maar eerder 1op8!
De temperatuur loopt ook heel snel op en als ik in de file sta gaat de temperatuur wijzer helemaal naar rechts en staat de aanjager constant te loeien. Volgens mij hoort de wijzer in het midden vast te staan.

Gemerkt tot nu toe
Wanneer ik met de stroboscoop de merktekens bekijk dan blijven deze bij stationaire motor niet constant, maar springen ze heen en weer. Je hoort dit ook in het draaien van de motor waar een tendens in zit.

Gedaan tot nu toe
Vervangen: Stroomverdeler, Bougiekabels, Rotor, Verdelerkap, Bougies
Afstellen: Stuurstroom (10mA) en Impulsverhouding

Vragen

  1. Hoe kan ik vaststellen of het systeem in een noodloop werkt? (als ik de stekker van de potentiometer loshaal merk ik niets in het lopen)
  2. Welk verbruik hoor je normaal gesproken te kunnen halen? (nu 1op8 - 1op10)
  3. Hoe warm wordt de olie/koel normaalgesproken? (120 / ver rechts van het midden in de file, in het midden tijdens rijden op de snelweg in winter)

Plannen
Structureel doorlopen van injectiesysteem en onderdelen en deel voor deel reinigen (ultrasoon) en evt reviseren.

Injectoren
Het spuitbeeld lijkt wel aardig, niet super maar ook geen hele vreemde. Ik zou ze graag ultrasoon reinigen, maar weet niet welke vloeistof het beste is en hoe het moet. Tips?

Brandstofdruk
Verschildruk gemeten en deze was 5.1 bar. Dit lijkt goed, maar voor de zekerheid ook de systeemdruk meten en de afval. Hiervoor heb ik de juiste koppelingen nodig.

Klepstand Potentiometer
Het schijnt dat deze nogal eens slijtage vertonen op de plek waar het stationair zit. Dit wil ik eerst meten en ik heb daarvoor de spanning gemeten en daar zitten wat meer schommelingen in dan wanneer ik het gas iets open trek. Ik weet alleen niet precies hoe het er zou moeten uitzien.

Luchtmassameter (LMM) reviseren
Helemaal uit elkaar en schoonmaken en weer afstellen

Spinnekop reviseren
Heb een revisisetje gevonden. Schoonmaken ultrasoon en afstellen.

Gasklephuis
Ultrasoon reinigen. Oring om de stelschroef vervangen want deze zuigt valse lucht.

Koudestart
Deze werkt nu niet lijkt het, dus nameten of het aan de bedrading, de tempschakelaar of de sproeier ligt.

Temperatuursensor
Nameten.

Ontsteking
Klopsensor
Computer
Bobine

Ik zal alle bevindingen proberen bij te houden.
ALLE SUGGESTIES WELKOM!

Last edited by DragonGr Dragon : 09-01-2012 at 13:54.
Reply With Quote
  #2  
Old 09-01-2012, 13:50
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Ik zou zeggen dat je wat met je brandstofsysteem hebt. Heb zelf een golf 1 met carburateur en als ik die te arm zet gaat hij ook schommelen stationair. Ook te warm worden duidt op te arm mengsel, had ik ook. Wat is de kleur van je bougies? Daar kun je het heel makkelijk aan zien...
Reply With Quote
  #3  
Old 09-01-2012, 13:57
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by Joris_MK1
Ik zou zeggen dat je wat met je brandstofsysteem hebt. Heb zelf een golf 1 met carburateur en als ik die te arm zet gaat hij ook schommelen stationair. Ook te warm worden duidt op te arm mengsel, had ik ook. Wat is de kleur van je bougies? Daar kun je het heel makkelijk aan zien...


Dank voor je snelle reactie!
Het zijn geen grote schommelingen, maar meer een soort tendens om de zoveel slagen. Ik zal de bougies eens bekijken, weet ik niet meer uit mn hoofd. Misschien staat ie wel te arm, maar het is niet zo eenvoudig als bij een carb om hem rijker te zetten. Daar zit geen stelschroef voor omdat alles elektronisch geregeld is.
Reply With Quote
  #4  
Old 09-01-2012, 14:03
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Daar zou ik dus eens naar kijken, het is een beetje dat zoeken als hij stationair draait he, niet dat hij consequent van toerental verandert, maar een lichte schommeling. Daar heb je zonder meer gelijk in, weet ook niet hoe je dat moet doen, mijn eerste auto is een auto met carburateur.
Maar een te arm mengsel is ook niet goed voor je motor, daar komt veel te veel warmte bij vrij, vooral slecht voor je kleppen. Vandaar ook dat hij het niet bij kan koelen, zelfs in de winter.

Qua verbruik merk ik niets verschil nu ik van sproeier 122 naar 128 ben gegaan, dus dat verschil is echt minimaal, het verschil in rijden is echt groot!
Reply With Quote
  #5  
Old 09-01-2012, 14:51
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by Joris_MK1
Daar zou ik dus eens naar kijken, het is een beetje dat zoeken als hij stationair draait he, niet dat hij consequent van toerental verandert, maar een lichte schommeling. Daar heb je zonder meer gelijk in, weet ook niet hoe je dat moet doen, mijn eerste auto is een auto met carburateur.
Maar een te arm mengsel is ook niet goed voor je motor, daar komt veel te veel warmte bij vrij, vooral slecht voor je kleppen. Vandaar ook dat hij het niet bij kan koelen, zelfs in de winter.

Qua verbruik merk ik niets verschil nu ik van sproeier 122 naar 128 ben gegaan, dus dat verschil is echt minimaal, het verschil in rijden is echt groot!


Leuk he carburateur. Ik rijd ook nog een 1800 met GU motor (Pierburg 2E2). Die loopt helemaal perfect, wat een genot is dat dan!
Reply With Quote
  #6  
Old 09-01-2012, 21:21
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Net even gekeken... de bougies bevatten een dun zwart kool laagje, maar zijn verder nog nieuw.

Ook even de spanning van de lambda sonde gemeten en deze is nagenoeg constant 0,6 V. Kunnen we daar wat mee??
Reply With Quote
  #7  
Old 09-01-2012, 21:49
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Brandstoffilter al eens vervangen?
Reply With Quote
  #8  
Old 09-01-2012, 22:00
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Zijn ze zwart of zijn ze lichtbruin? Zwart is te rijk en lichtbruin is perfect.
Spanning op lambda sonde, ik heb geen lambda op mijn auto, dus daar kan ik niet uit ervaring spreken.

Wat ik wel heb gevonden:
Rijke waarden > 0,6 V
Arme waarden < 0,4 V

Dus je zit aan de rijke kant denk ik, zoals de bougies al doen vermoeden.
Maar waarom de motor ineens heel heet wordt bij stoplichten, weet ik ook niet. Dat zou misschien aan de thermostaat kunnen liggen oid.

Wat ik me zou kunnen bedenken: Waar heb je die spanning gemeten, op de sonde of bij de computer? Als je bij de sonde hebt gemeten, zou het misschien een slechte bekabeling/connector kunnen zijn. Dan denkt de computer dus: Minder spanning, dus meer brandstof erin gooien. Of de computer doet in het geheel niets met de ingaande waarde.
Die potmeter zit bij je gasklep toch? Misschien dat hij daar geen waarde van krijgt, aangezien daar niets verandert als je hem los trekt. Als je hem los hebt en je geeft gas met het pedaal, wat doet dat dan?


Even snel een reactie op de andere reactie:
Als het brandstoffilter verstopt zou zijn, zouden de bougies wit worden.
Dus dat kan het niet zijn.
Reply With Quote
  #9  
Old 09-01-2012, 22:14
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Brandstoffilter al eens vervangen?


Ik nog nooit. Maar dan zou ik de druk van 5 bar niet halen toch?
Reply With Quote
  #10  
Old 09-01-2012, 22:16
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Jawel, druk is iets anders dan flow
Hij haalt de druk, maar die valt weg bij meer vraag naar brandstof.
Reply With Quote
  #11  
Old 09-01-2012, 22:17
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by Joris_MK1
Zijn ze zwart of zijn ze lichtbruin? Zwart is te rijk en lichtbruin is perfect.
Spanning op lambda sonde, ik heb geen lambda op mijn auto, dus daar kan ik niet uit ervaring spreken.

Wat ik wel heb gevonden:
Rijke waarden > 0,6 V
Arme waarden < 0,4 V

Dus je zit aan de rijke kant denk ik, zoals de bougies al doen vermoeden.
Maar waarom de motor ineens heel heet wordt bij stoplichten, weet ik ook niet. Dat zou misschien aan de thermostaat kunnen liggen oid.

Wat ik me zou kunnen bedenken: Waar heb je die spanning gemeten, op de sonde of bij de computer? Als je bij de sonde hebt gemeten, zou het misschien een slechte bekabeling/connector kunnen zijn. Dan denkt de computer dus: Minder spanning, dus meer brandstof erin gooien. Of de computer doet in het geheel niets met de ingaande waarde.
Die potmeter zit bij je gasklep toch? Misschien dat hij daar geen waarde van krijgt, aangezien daar niets verandert als je hem los trekt. Als je hem los hebt en je geeft gas met het pedaal, wat doet dat dan?


Even snel een reactie op de andere reactie:
Als het brandstoffilter verstopt zou zijn, zouden de bougies wit worden.
Dus dat kan het niet zijn.


Ik zal eens meten bij de ECU connector naar spanningen van lambda en potmeter. Kijken of die waarden wel in de ECU aankomen. Daarom vraag ik me af waar ik aan kan merken dat hij in open/close loop loopt...
Reply With Quote
  #12  
Old 09-01-2012, 22:18
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Zal dan open loop zijn, waarschijnlijk. Ik ga eens kijken wat die potmeter nou exact doet en welke waarde die moet hebben...
Reply With Quote
  #13  
Old 09-01-2012, 22:19
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by Joris_MK1
Jawel, druk is iets anders dan flow
Hij haalt de druk, maar die valt weg bij meer vraag naar brandstof.


Ok, eens! maar ik heb problemen al bij stationair en dan vraagt hij toch niet heel veel brandstof. Als ik hem flink op zn staart trap dan hapert hij niet. Of begrijp ik het niet goed?
Reply With Quote
  #14  
Old 09-01-2012, 22:23
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by Joris_MK1
Zal dan open loop zijn, waarschijnlijk. Ik ga eens kijken wat die potmeter nou exact doet en welke waarde die moet hebben...


Geweldig bedankt voor het meedenken! erg gewaardeerd!
Je zou moeten weten welke inputs nodig zijn voor de closed loop. Ik zou denken temp sensor, klepstand en lambda. Dan weet je belasting en kan je mengsel aanrijken of verarmen.
Reply With Quote
  #15  
Old 10-01-2012, 18:43
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Leuk een topic voor de PL Leuke problemen ook wat je er zo mee kunt hebben

De verbruik wat ik heb met de PL heb is rond de 8,5 Liter op de 100 KM. En als hij 1 op 10 rijd. Dan moet ik al best hard rijden en veel optrekken. Maar normaal zo rond de 8,5 liter.

De temperatuur van de olie ligt op de auto snelweg zo rond de 98 tot 102 graden. En nu met koude weer rond de 94 tot 96 graden.
En de tempraatuur van de KVS is het linkse streepje uit het midden op de autosnelweg. En normaal staat hij eigenlijk altijd rond het midden in stads verkeer.
En sta ik in de file of stationair draaien dan gaat hij niet verder dan het rechtse streepje uit het midden.

Als de auto in de noodloop loopt, dan zou je toch constant 10 mA moeten meten. Zonder dat hij schommelt ?
Heb je geen leidingen verstopt of de radiateur dicht geslipt? KVS ook eens vervangen?

En dat met die stroboscoop lamp. en dat merk teken wat af en toe verspringt. dat heb ik toen ook gehad. Maar moet zeggen verder loopt de motor goed. Jij kent ja ook het probleem wat ik heb met de stationair lopen. Dus waarschijnlijk is dat normaal.

En ja de problemen wat ik ook stationair hebben. Daar rijden de meeste mensen gewoon mee rond. En die kijken er niet eens heen. Maja ik vind het zelf ook storend. Ben er ook al een tijdje na op zoek he
Reply With Quote
  #16  
Old 10-01-2012, 22:43
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Vandaagmaar eens even de aansluitingen op de ECU doorgemeten. Alle aardepennen zijn verbonden en de aansluitingen van de Koelsensor, Flowmeter en Lambdasonde kloppen, dus daar kan het probleem ook niet zitten. Kan iemand me vertellen wat het effect bij hun PL is als je de stekker van de airflow sensor of lambda loshaalt? merk je dan wat? bij mij merk ik helemaal niets in het lopen...

Ik zoek suggesties voor de vervolgstap! Verbruik van 1op12 dat is ook volgens het boekje, dus ik kan wel aannemen dan mijne te hoog ligt. Open loop zou een oorzaak kunnen zijn, maar hoe leg ik dat vast en hoe verhelp ik het?? ff nachtje slapen!
Reply With Quote
  #17  
Old 11-01-2012, 09:22
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Ik wil vanavond proberen een lange meting te doen van Flowsensor, Temp, lambda, STK en toerental over een tijd van zeg 10-20 minuten en dan vanaf koud starten. Dan deze signalen tegen elkaar uitzetten en hopelijk kunnen we daar iets uit aflezen. Als het me lukt post ik ze...
Reply With Quote
  #18  
Old 11-01-2012, 22:32
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

En al iets kunnen vinden?

Wat is eigenlijk de flow meter?

Ben in het weekend ook even bezig met de auto. Als je me even precies zegt wat je wilt weten met de stekkers. En hoe de motor daar op reageert. Dan wil ik het wel even proberen voor je. evt. kan ik het dan zelfs even filmen.
Reply With Quote
  #19  
Old 12-01-2012, 08:11
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

De flowmeter is dat zwarte blokje aan de zijkant op je LMM aan de kant van het zijscherm. De geeft de stand van de flowklep door naar de ECU.

Ik zou verwachten dat de motor anders gaat lopen wanneer je deze lostrekt (bij warme motor) net zoals de lambda sensor.

Als je eraan toekomt trek om beurten deze twee dan eens los en vertel wat er gebeurt...
Reply With Quote
  #20  
Old 16-01-2012, 13:58
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Dit weekend weer een hoop gedaan...

Ik heb een aantal signalen met de computer uitgelezen tijdens het warmlopen en tijdens het afstellen:
1) Flow meter signaal
2) Systeemdrukregelaar stuurspanning
3) toerental
4) lambda sonde
5) Flow meter referentie
6) temperatuursensor

2) gaf geen waarde waar ik iets mee kon, want het gaat echt om de stuurstroom.

Ik kan zo heel mooi volgen hoe de signaaltjes lopen. Wat al meteen opviel was dat de flow meter referentie maar op 7,6V stond ipv 8V. Dit was mn eerste clue. Het niet reageren op inputsignalen (lambda etc.) was de tweede. Ik heb de ECU vervangen en toen zag het er al stukken beter uit.

Ik heb alleen nog steeds het idee dat de flowmeter sensor niet wordt meegenomen. Dit signaal zou de belasting moeten bepalen en aan de hand daarvan het mengsel moeten aanreiken. Als ik de sensor loshaal gebeurt er helemaal niets. Wie kan dit nog voor mij nagaan bij zijn werkende PL??

De koude start werkt ook niet en ik heb het probleem getraceerd tot aan de startmotor... daar zitten twee stekkers op (naast de grote plus en min) de ene is startcontact en de ander moet de uitgang zijn van het relais die omgaat tijdens het starten en die de koude start initieert. Hier komt alleen geen spanning op te staan tijdens het starten. Het relais in de startmotor lijkt dus kapot of iig niet verbonden met de klem. Ik heb alleen geen zin om een nieuwe startmotor te monteren zeker omdat deze sm nog geen jaar oud is...

Herkent iemand dit probleem??

Na de eerste proefrit lijkt de motor minder snel warm te worden en het verbruik beter, maar dat merk ik pas bij de volgede tankbeurt... TBC
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum