Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Technische Werkplaats > Technische verslagen
User Name
Password
Home Shop FAQ Register Members List Calendar Today's Posts




Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-10-2011, 21:14
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 386
Default HOW-TO Distributieriem en keerringen vervangen Golf II 1.05 en 1.3 Deel 1 van 2

HOW-TO VOOR HET VERVANGEN VAN DISTRIBUTIERIEM EN KEERRINGEN VAN DE GOLF II 1.05 en 1.3
(Deel 1 van 2)

Gemaakt voor de motorcodes:
1.05 liter: GN, HZ >> 786022, AAU >> 015867
1.3 liter: HK, MH, NZ >> 200000, 2G >> 262739, PY >> 002177, 3F >> 008526

Bruikbaar voor (zelfde principe, andere riem):
1.05 liter: HZ 786023 <<, AAU 015868 <<, AAK, ACM
1.3 liter: NZ 200001 >>, 2G 262740 >>, PY 002178 >>, 3F 008527 >>, AAV
1.4 liter: ABD
1.6 liter: ABU

Let dus vooral bij HZ, AAU, NZ, 2G, PY en 3F op het motornummer!

Moeilijkheidsgraad: 2/3
Geschat tijdsbestek: 3 uur

Download PDF: HOW-TO Distributie NZ

Bevat:
- DISTRIBUTIERIEM en WATERPOMP VERVANGEN
- KRUKASKEERRING en NOKKENASKEERRING VERVANGEN
- OLIE en KOELVLOEISTOF VERVERSEN
- Foto's en data gelden voor een Golf II NZ >> 200000!

BENODIGD GEREEDSCHAP:
Engelse sleutel
Griptang voor slangenklem
Grote schroevendraaier
Lange inbussleutel maat 6
Momentsleutel (tot minimaal 90 Nm)
Ratel
Sleutels/doppen maten 10, 13, 19, 24

BENODIGDE ONDERDELEN:
2x Keerring - 068103085E - krukas- en nokkenaskeerring zijn gelijk
Krukasbout - N90292802
Distributieriem - 052109119
Waterpomp met O-ring - 052121005AX
V-snaar - 052903137F - 9,5 x 675mm
Koelvloeistof ± 5 liter - G12+
Carterstopring - N0138492 - maat A14x20
Olie ± 3,5 liter - 5W40 of 10W40, minimaal VW502.00
Oliefilter - 056115561G - winding 3/4”-16

WEL HANDIG:
Wielblokken
Twee platte opvangbakken, inhoud ± 5 liter
Wasbenzine
Twee parkertjes of kleine inbussleuteltjes
Vloeibare siliconenpakking


STAP 1 – Voorbereiding
Haal de minpool van de accu los. Verwijder de luchtfilterbak en luchthoeveelheidsmeter in verband met de nodige ruimte.




Verwijder de voorste distributiekap.




Krik de auto op en bouw wat veiligheid in met bijvoorbeeld wielblokken. Zorg dat je de auto niet makkelijk van de krik kunt drukken. Verwijder het rechter voorwiel.





STAP 2 – V-snaar verwijderen
Met twee sleutels 13 de moer wat lossen, vervolgens de grote moer (waar het tandwiel aan zit) met de Engelse sleutel draaien zodat de dynamo naar de motor toe kantelt en de V-snaar ontspant.




De V-snaar verwijderen.





STAP 3 – Motor in BDP

Haal de distributiekap los en kijk waar de rotor heen wijst en zoek de kerf in het huis van de stroomverdeler op. De kerf zit wat verstopt achter het zwarte stofkapje.




Draai de krukas aan de krukasbout met sleutel 19 door, rechtsom als je er van de distributiekant tegenaan kijkt.




Draai door totdat de kerf in de krukaspoelie bij het punt O ligt (O = Obere Totpunkt, bovenste dode punt van de eerste cilinder). Kijk nu naar het nokkenasriemwiel. Hierin zit in de rand een putje. Deze moet nu bij de kunststof pijl aan de distributiekap liggen.




Aan de andere kant moet de rotor nu naar de kerf op het stroomverdelerhuis wijzen. Dit is ook een indicatie voor het bovenste dode punt. Als dit niet klopt, draai dan de krukas verder door totdat het wel klopt. De krukas draait namelijk twee keer zo snel als de nokkenas, dus je kan 180 graden verkeerd zitten.





STAP 4 – Krukas blokkeren
Haal het kunststof dopje uit de versnellingsbak en steek er een grote stevige schroevendraaier in. Je voelt meteen de tanden van de starterkrans wel.




Op deze manier kun je de krukas straks blokkeren.


STAP 5 – Koelvloeistof eruit
Zet de verwarmingschuif volledig naar rechts. Zo komt de koelvloeistof ook uit de slangen van de kachelradiateur.
Plaats een platte opvangbak onder het laagste punt van de onderste radiateurslang. Haal de slangenklem los. Wring de slang voorzichtig van de buis en laat de koelvloeistof in de bak lopen.




Let op, de koelvloeistof komt met een golf zowel uit de radiateur als uit de motor. Zet na afloop de radiateurslang weer op zijn plaats en zet vast met de slangenklem.


STAP 6 – Krukaspoelie los
Als de vier inbusboutjes van de krukaspoelie erg smerig zijn, krab ze dan met een schroevendraaier binnenin schoon.




Zet sleutel 19 op de grote krukasbout. Sla met een hamer inbussleutel 6 precies recht in de inbusboutjes. Als je deze boutjes doldraait, ben je ver van huis.




Draai de boutjes los door af te zetten tegen de krukasbout. Door schoksgewijs te draaien of even aantikken springen ze wel los. Het zijn korte boutjes.





STAP 7 – Krukasbout één slag los
Dit is een lastig punt omdat de krukasbout heel erg vast kan zitten. Het handigst op te lossen met z’n tweeën waarbij één iemand de krukas blokkeert met de schroevendraaier in de starterkrans en de ander zich bezighoudt met de krukasbout.







Zet dop 19 met een stevige ratel op de krukasbout. Verleng zonodig met een stuk pijp. Bij mij waren naast een stuk pijp nog enige hengsten met een hamer nodig om de bout een slag los te krijgen. De starterkrans kan het wel hebben. De bout voorlopig nog even laten zitten.


STAP 8 – Nokkenasbout één slag los
Blokkeer het riemwiel, bijvoorbeeld met een schroevendraaier of dop 10 op het boutje achter het riemwiel.




Zet dop 24 met een ratel op de nokkenaswielbout. Deze bout kan ook behoorlijk vast zitten, maar is veel korter en dunner dan de krukasbout.





STAP 9 – Krukaspoelie verwijderen
Trek de krukaspoelie er recht af. De krukasbout hoeft hiervoor niet verwijderd te worden want de poelie schuift eroverheen. Door de roest kreeg ik hem er zo niet direct af, dus alsnog de krukasbout er met sleutel 19 helemaal uit gedraaid en de poelie inclusief krukasriemwiel recht eruit getrokken.







De distributieriem is nu meteen ontspannen. Dit geeft nu verder geen problemen, want de krukas is nog wel geblokkeerd op de starterkrans en je draait de krukas verder ook niet. Er is goed te zien dat er een uitsparing in de krukas zit, dit betekent dat de poelie er ook maar op één manier in kan.








STAP 10 – Distributieriem ontspannen
Officieel moet na het verwijderen van de krukaspoelie de distributieriem ontspannen worden door de waterpomp te verdraaien. Zet de opvangbak van de koelvloeistof nu hier onder. Draai de drie zeskantbouten (maat 10) een slag los en draai de waterpomp weg door een schroevendraaier in de uitsparing te steken. Door met de klok mee duwen ontspant de distributieriem.




Bij het lossen van de bouten komt er nog veel meer koelvloeistof uit.














STAP 11 – Distributieriem verwijderen
Verwijder het onderste distributiekapje door twee zeskantbouten los te draaien (maat 10).




Neem vervolgens de distributieriem eraf.





STAP 12 – Nokkenasriemwiel verwijderen
Draai nu de nokkenaswielbout met dop 24 helemaal los. Zonodig het wiel weer tegenhouden met een schroevendraaier of dop 10 op het boutje achter het wiel. Neem het nokkenasriemwiel af. Er is goed te zien dat er een uitsparing in de nokkenas zit, dus het riemwiel kan er ook maar op één manier in. Draai de boutjes van de achterste distributiekap los. Tweemaal maat 10 en éénmaal maat 13.








STAP 13 – Waterpomp verwijderen
Verwijder de waterpomp nu volledig door de drie zeskantboutjes (maat 10) inclusief ringetjes eruit te draaien. Neem meteen de achterste distributiekap mee. Op de foto is goed te zien wat er in geval van een lekkende nokkenaskeerring gebeurt.








STAP 14 – Grote schoonmaak
Maak nu alles grondig schoon, zowel de distributiekant van de motor als alle kappen, poelies, wielen en bouten. Verwijder olie en alles wat er allemaal verder aangekoekt is. Maak op het blok vooral de rand goed schoon waar de waterpomp zit. Verwijder eventueel resten vloeibare pakking, resten O-ring, schuur eventuele roest weg en zorg dat het oppervlak weer glad is.

Last edited by JohanV : 04-11-2011 at 11:47.
Reply With Quote
  #2  
Old 26-10-2011, 21:17
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 386
Default HOW-TO Distributieriem en keerringen vervangen Golf II 1.05 en 1.3 Deel 2 van 2

HOW-TO VOOR HET VERVANGEN VAN DISTRIBUTIERIEM EN KEERRINGEN VAN DE GOLF II 1.05 en 1.3
(Deel 2 van 2)


STAP 15 – Keerringen vervangen
Bij de NZ zijn krukaskeerring en nokkenaskeerring exact hetzelfde.




Draai bijvoorbeeld twee parkers in de keerring en trek hem er recht uit. Het rode gedeelte is zacht en er zit ruimte achter. Het lukt ook met kleine inbussleutels. Op een bepaald moment plopt de keerring er wel uit.




Beschadig de randen in de opening niet. Rondom schoonmaken. Duw de nieuwe keerring erin en tik hem er rustig en gelijkmatig in met bijvoorbeeld een grote dop en een hamer. Zover mogelijk intikken.




















STAP 16 – Waterpomp monteren
Neem de nieuwe waterpomp. Monteer de nieuwe O-ring in de rand van de waterpomp. Als de oude waterpomp nog soepel draait en geen enkele speling op de as heeft en er verder geen koelvloeistoflekkage is geweest, kan de oude waterpomp wel opnieuw worden gebruikt. Gebruik wel altijd een nieuwe O-ring. Doe er eventueel nog wat vloeibare siliconenpakking op en monteer de waterpomp tegelijk met de achterste distributiekap. Draai de drie maat 10 boutjes met ringetjes handvast. Bevestig de distributiekap tegelijkertijd.





STAP 17 – Krukasriemwiel monteren
Monteer het krukasriemwiel. Deze valt precies in de uitsparing in de krukas. Draai de bout er handvast in zonder de krukas verder te verdraaien. Linksonder op de foto zit een markeringspunt dat straks nodig is.





STAP 18 – Nokkenaswiel monteren
Monteer het nokkenasriemwiel en draai ook deze bout handvast zonder de nokkenas verder te verdraaien.





STAP 19 – Distributieriem aanbrengen
Leg de nieuwe distributieriem erop. Begin bij het nokkenasriemwiel aan de voorzijde en leg hem daarna strak om het krukasriemwiel onderaan en om de waterpomp. Aan de voorzijde moet het met de tanden exact passen.




Als het niet helemaal klopt en je per ongeluk één van de twee riemwielen dreigt te verdraaien of het gewoon niet vertrouwt, monteer dan even de krukaspoelie en draai de inbusboutjes met de hand aan. Het markeringspunt van het krukasriemwiel moet precies achter het gaatje in de krukaspoelie vallen.




Je kunt nu zien of de kerf op de poelie nog wel klopt met het merkteken O. Zonodig weer even iets bijdraaien. Veel zal het nooit schelen want de starterkrans blijft gewoon geblokkeerd.




Kijk of het putje op het nokkenasriemwiel ook nog steeds bij het merkteken staat.




Dit kan eigenlijk niet fout. Moet je toch de nokkenas draaien, dan mag daarbij geen enkele cilinder in het bovenste dode punt staan, met grote kans op het beschadigen van de kleppen doordat ze de cilinder raken. De krukas mag dan dus juist NIET op het merkteken O staan.

Pak de krukaspoelie er weer af en monteer de onderste distributiekap met de twee boutjes maat 10. Het uitstekende plaatje met de merktekens valt hier doorheen.





STAP 20 – Distributieriem spannen
Span de distributieriem door een schroevendraaier in de uitsparing te steken en de waterpomp tegen de klok in te duwen. Span de distributieriem totdat deze aan de voorzijde in het midden tussen nokkenas en krukas nog een kwartslag gedraaid kan worden. Draai de drie zeskantboutjes maat 10 van de waterpomp stevig vast (20 Nm).





STAP 21 – Krukasbout en nokkenasbout vast
Draai met een momentsleutel en dop 19 de krukasbout volledig vast tot 90 Nm, door tegelijkertijd de krukas stevig te blokkeren met de schroevendraaier in de starterkrans. Het is het handigst om dit met zijn tweeën te doen. De krukasbout is vanaf chassisnummer ..-H-160001 een rekbout en moet nog 1/3 nagedraaid worden.

Draai met de momentsleutel en dop 24 de nokkenaswielbout volledig vast tot 80 Nm, door tegelijkertijd het wiel te blokkeren met een schroevendraaier of dop 10 op het boutje achter het riemwiel.

Omdat de distributieriem er al op zit, is er geen gevaar dat de merktekens niet meer kloppen. Controleer nogmaals de spanning van de distributieriem.


STAP 22 – Krukaspoelie monteren
Druk de krukaspoelie over de krukasbout heen en monteer hem met de vier inbusbouten en veerringetjes. Zet af tegen de krukasbout met een sleutel 19 (20 Nm).








STAP 23 – Handmatige test
Verwijder de schroevendraaier uit de versnellingsbak en steek de kunststof dop er weer in. Draai de motor minimaal tweemaal helemaal rond met sleutel 19 aan de krukas. Let op of er metaalgeluiden te horen zijn. Zo ja, direct stoppen. De merktekens staan dan niet goed. In dat geval: waterpomp weer los, riem weer afnemen, merktekens wel goed zetten en alles weer aanbrengen. Monteer ook de luchtfilterbak met de luchthoeveelheidsmeter weer. De voorste distributiekap kan er ook weer op.








STAP 24 – V-snaar monteren
Leg de V-snaar om de krukaspoelie en de dynamopoelie. Draai met de moer maat 13 met de hand vast zodat de dynamo niet helemaal loshangt. Met de Engelse sleutel het tandwiel draaien zodat de V-snaar gespannen wordt met de spanbeugel. Draai vervolgens met twee sleutels 13 de dynamo helemaal vast. Een nieuwe V-snaar mag in het midden tussen de poelies 2 mm in te drukken zijn, een gebruikte 5 mm.





STAP 25 – Koelvloeistof bijvullen
Vul nieuwe koelvloeistof bij in het expansievat tot aan max. Kijk voor de zekerheid of er geen lekkage is rond de waterpomp. Zonodig nog vaster zetten.


STAP 26 – Starten
Start de motor. Als dat niet lukt, staan de merktekens waarschijnlijk toch verkeerd. Als er jankende geluiden van de distributieriem komen, dan staat de riem te strak gespannen. Als de distributieriem tegen de distributiekap klappert, staat de riem te slap gespannen. In beide gevallen de riemspanning bijstellen met de waterpomp. Controleer op lekkages van koelvloeistof rond de waterpomp en olie rond de nieuwe keerringen.


STAP 27 – Koelsysteem ontluchten
Motor warm laten draaien tot de koelventilator tweemaal is aangeslagen. Radiateur en kachelradiateur zijn dan ook weer gevuld met koelvloeistof in plaats van lucht. Wacht tot de koelvloeistof helemaal afgekoeld is. Koelvloeistof weer bijvullen tot max.

STAP extra – Olie verversen met filterwissel
Plaats de opvangbak onder de carterpan.




De carterplug losdraaien met sleutel 19. Uitdraaien en als hij los is in één vloeiende beweging uittrekken. Laat hem niet in de olie vallen en zorg dat de carterstopring meekomt. Laat de olie eruit lekken.




Draai het oliefilter linksom los.




Als deze echt te vast zit bijvoorbeeld met een oliefiltersleutel of een grote bahco losdraaien. In het extreme geval een grote schroevendraaier dwars door het filter heen steken en losdraaien. Laat de olie hier ook uit lopen. In het filter zit ook ongeveer een halve liter olie.




Alle oliesporen wegpoetsen. De ring van het nieuwe oliefilter licht invetten of met wat olie inwrijven, daarna met de hand zo vast mogelijk aandraaien.




De carterplug met een nieuwe carterstopring er weer in draaien en met sleutel 19 vastdraaien. Niet al teveel kracht zetten anders beschadigt de schroefdraad in de carterpan.




In een NZ hoort 5W40 of 10W40 olie met minimale kwalificatie VW502.00. Dikkere olie is slechter voor de hydraulische klepstoters.




Inclusief oliefilterwissel gaat er 3,5 liter olie in, maar er kan altijd wat olie in de motor achterblijven. Daarom na ongeveer 2,5 liter olie bijvullen via de vuldop het niveau peilen. Bijvullen tot de peilstok max niveau aangeeft, en vooral nooit teveel olie erin doen. Beter een halve liter te weinig dan teveel.




De vuldop niet vergeten. Vervolgens de motor kort starten. Eerst zullen de klepstoters wat lawaai maken en blijft het olielampje in het dashboard ook knipperen. Als het lampje uitgaat de motor afzetten en controleren op olielekkage rond het oliefilter en de carterplug. Zonodig vaster aandraaien.

Last edited by JohanV : 04-11-2011 at 11:42.
Reply With Quote
  #3  
Old 01-11-2011, 23:08
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,790
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Fijne howto

Al heb ik het idee dat een heleboel fotos niet op de juiste plek staan. De tekst klopt dan niet bij de foto. Hopelijk pas je dit nog aan, want het werkt verwarrend helaas.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Daily: Polo 6N 1.4 1997
Project: Trabant 1.1 U 1991
Mijn andere hobby: http://pobresh.com/
Reply With Quote
  #4  
Old 01-11-2011, 23:28
2H-2H's Avatar
2H-2H 2H-2H is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 754
Default

Maar wel een Sticky waard dacht ik
__________________
All Cabriolets were shipped from the factory with the Karmann badges. They give credit to Karmann in Osnabrück Germany for building the convertible version of the popular Rabbit/Golf cabrio. it is incorrect to say "Karmann Edition".
Reply With Quote
  #5  
Old 02-11-2011, 00:33
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 386
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Fijne howto

Al heb ik het idee dat een heleboel fotos niet op de juiste plek staan. De tekst klopt dan niet bij de foto. Hopelijk pas je dit nog aan, want het werkt verwarrend helaas.

Dank je voor de tip, stonden een aantal inderdaad niet goed! Ik had de foto's op imageshack gezet en die sorteert lijsten nogal ehh... apart. Chaos met al die nikszeggende links.

Het is nu aangepast. De pdf klopte wel verder.
Reply With Quote
  #6  
Old 02-11-2011, 09:29
Bontje's Avatar
Bontje Bontje is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 437
Default

enig idee of het met de keerringen het zelfde gevaltje is als bij een 1.3 MH motor?
#durftevragen.
__________________
Who Am I: klik

Ik rij niet hard, maar wel voor je!
Reply With Quote
  #7  
Old 02-11-2011, 10:45
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 386
Default

Keerringen en distributieriem gaan bij een MH precies hetzelfde.
Reply With Quote
  #8  
Old 02-11-2011, 12:17
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,790
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Misschien even handig om te vermelden welke motoren hieronder vallen (motorcodes)
In principe is het voor eigenlijk alle smallblocks wel gelijk.

Let bij de aanschaf van de riem en waterpomp op de vertanding. Low en High torque. Low torque heeft brede rechthoekige tanden, High torque heeft smallere puntige tanden. Het aantal tanden verschilt hierdoor ook en het is niet uitwisselbaar. Bij een aantal motortypen zijn beide vertandingen geleverd. bijvoorbeeld NZ en HZ motoren Let hier dus goed op! De fotos in deze howto betreffen duidelijk een Low Torque riem.

Op ebay heb je al setjes: Driem + waterpomp voor c.a. 25 euro exc verzendkosten. Hier is niets mis mee. Kwaliteit is ongeveer gelijk aan wat je bij de onderdelenboer krijgt.

Ik raad het (anders dan in de howto staat) ten zeerste af om de oude waterpomp opnieuw te gebruiken. Omdat deze als spanrol werkt, is de belasting van de lagers bij een nieuwe riem totaal anders als bij de oude riem. Hierdoor kan deze enige tijd na de riemwissel (of er vlak na al) gaan janken/zoemen. Dan kun je weer helemaal op nieuw beginnen.

Wat ik zo even snel weet aan motorcodes waarbij de methodes nagenoeg of volledig hetzelfde zijn, aanvullen mag
ABU
ABD
3F
AAV
NZ
MH
HZ
AAU
AAK
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Daily: Polo 6N 1.4 1997
Project: Trabant 1.1 U 1991
Mijn andere hobby: http://pobresh.com/

Last edited by The_Maxx : 02-11-2011 at 12:25.
Reply With Quote
  #9  
Old 02-11-2011, 12:17
Bontje's Avatar
Bontje Bontje is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 437
Default

Mooi om te weten, heb namelijk nog 2 blokjes die moeten gebeuren.. thank you!
__________________
Who Am I: klik

Ik rij niet hard, maar wel voor je!
Reply With Quote
  #10  
Old 02-11-2011, 12:34
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 386
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Misschien even handig om te vermelden welke motoren hieronder vallen (motorcodes)
In principe is het voor eigenlijk alle smallblocks wel gelijk.

Let bij de aanschaf van de riem en waterpomp op de vertanding. Low en High torque. Low torque heeft brede rechthoekige tanden, High torque heeft smallere puntige tanden. Het aantal tanden verschilt hierdoor ook en het is niet uitwisselbaar. Bij een aantal motortypen zijn beide vertandingen geleverd. bijvoorbeeld NZ en HZ motoren Let hier dus goed op! De fotos in deze howto betreffen duidelijk een Low Torque riem.

Op ebay heb je al setjes: Driem + waterpomp voor c.a. 25 euro exc verzendkosten. Hier is niets mis mee. Kwaliteit is ongeveer gelijk aan wat je bij de onderdelenboer krijgt.


Wat ik zo even snel weet aan motorcodes waarbij de methodes nagenoeg of volledig hetzelfde zijn, aanvullen mag
ABU
ABD
3F
AAV
NZ
MH
HZ
AAU
AAK


Ja je hebt gelijk, daarom had ik dit erbij gezet (misschien niet duidelijk genoeg):

- Ook bruikbaar voor motorcodes HZ (1.05 liter), MH, 2G, PY, 3F, AAU, AAV (1.3 liter)
- Distributieriem - 052109119 - 108 tanden tot motornummer NZ200000
- Waterpomp met O-ring - 052121005AX - 26 tanden tot motornummer NZ200000
- Eventueel V-snaar - 052903137F - 9,5 x 675mm tot chassisnummer 1G-M-368060

Volgens mij kom je hiermee wel ongeveer op hetzelfde uit. De AAK is denk ik precies hetzelfde, ABU en ABD hebben volgens mij sowieso een high torque riem. Zal het lijstje even uitpluizen in ETKA. Ik heb zelf idd de low torque riem met 108 platte tanden (ipv 128) en motornummer NZ160xxx.
Reply With Quote
  #11  
Old 02-11-2011, 12:39
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,790
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Zijn overigens nog veel meer blokjes waar het op dezelfde manier ongeveer gaat. Ook sleeptuimelaar smallblock motoren hebben ongeveer dezelfde manier van werken.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Daily: Polo 6N 1.4 1997
Project: Trabant 1.1 U 1991
Mijn andere hobby: http://pobresh.com/
Reply With Quote
  #12  
Old 02-11-2011, 14:54
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 386
Default

Motorcodes aangepast, ik denk dat het nu klopt.
Reply With Quote
  #13  
Old 02-11-2011, 15:45
gti_power's Avatar
gti_power gti_power is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 723
Default

Krukas moer moet je vervangen als je em loshaalt want dat is een rekbout.
Reply With Quote
  #14  
Old 04-11-2011, 11:36
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 386
Default

Quote:
Originally Posted by gti_power
Krukas moer moet je vervangen als je em loshaalt want dat is een rekbout.

Je hebt gelijk... ik had hem gelukkig zelf ook wel vervangen. Het stond wat verwarrend (of niet) in mijn boeken. Vanaf chassisnummer ..-H-160000 is dit dus een rekbout, daarvoor nog niet!

Met rekbout moet het moment 90 Nm + 1/3 zijn, zonder rekbout 80 Nm. Zal het even aanpassen.
Reply With Quote
  #15  
Old 28-09-2012, 08:11
MK1-17 MK1-17 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 30
Default

Eerst en vooral, bedankt voor deze mooie uitleg

Ik had vroeger wel al eens een wiel vervangen, een ander bumpertje gestoken en zo, ...
maar als je het over een distributieriem hebt, begin je toch al een klein stapje verder te gaan

De beschrijving komt ook perfect overeen met mijn Golf 1 GLS 1.3 uit 1980.

Echter heb ik een vraagje over het volgende punt :

STAP 10 – Distributieriem ontspannen
Officieel moet na het verwijderen van de krukaspoelie de distributieriem ontspannen worden door de waterpomp te verdraaien. Zet de opvangbak van de koelvloeistof nu hier onder. Draai de drie zeskantbouten (maat 10) een slag los en draai de waterpomp weg door een schroevendraaier in de uitsparing te steken. Door met de klok mee duwen ontspant de distributieriem.

en uiteraard daarna terug opspannen:

Is het de bedoeling, als je zoals op het tekeningetje er een schroevendraaier tussensteekt (lijkt een beetje op een soort tandwiel met hele grote tanden) dat je dit dan vlot kan verdraaien, of mag(moet) je hier echt wel kracht op zetten om die waterpomp te verduwen in plaats van te verdraaien ?

Want verdraaien lukt mij niet echt eerlijk gezegd, heb de indruk dat ik die waterpomp moet verduwen, omdat daar niet echt veel beweging in lijkt te zitten.

kan er mij dit iemand bevestigen ? (of juist niet, dan heb ik wsnlijk wel een probleempje )

Bedankt alvast !
Reply With Quote
  #16  
Old 05-10-2012, 21:44
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 386
Default

Hallo Mk1-17, het moet wel met de schroevendraaier en de boutjes er losjes in, maar het ging ook bij mij moeilijk op die manier (lastig afzetten).

Ik heb hem meende ik zoveel mogelijk al handmatig strak er in gedrukt, toen de boutjes, en daarna nog met de schroevendraaier na "gehefboomd". En toen zat hij eigenlijk meteen al strak genoeg. Scheelt het bij jou zoveel dan?
Reply With Quote
  #17  
Old 12-10-2012, 11:42
MK1-17 MK1-17 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 30
Default

Quote:
Originally Posted by JohanV
Hallo Mk1-17, het moet wel met de schroevendraaier en de boutjes er losjes in, maar het ging ook bij mij moeilijk op die manier (lastig afzetten).

Ik heb hem meende ik zoveel mogelijk al handmatig strak er in gedrukt, toen de boutjes, en daarna nog met de schroevendraaier na "gehefboomd". En toen zat hij eigenlijk meteen al strak genoeg. Scheelt het bij jou zoveel dan?


Bedankt voor je reactie johan !

De riem er op leggen lukt net gepast, dus wat dat betreft is de spanning wel goed, maar als ik dan verder lees, mag je de riem niet zo heel veel kunnen draaien op het langste punt, en op dat punt (tussen nokkenas en krukaspoulie) kan ik hem toch nog steeds 90° draaien, en dat lijkt mij iets te veel van het goede.

Ondertussen , daar waar je je schroevendraaier tussensteekt, die uitsparing bovenaan, heb ik al 1 van die dingetjes afgebroken, schroevendraaier volledig overgeplooid, maar nog steeds zonder succes.

En ja, ik heb die 3 boutjes losgedraaid hoor
Reply With Quote
  #18  
Old 20-04-2016, 13:15
GertW GertW is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 4
Default

Heeft iemand de foto's / PDF voor deze how-to nog beschikbaar?
Reply With Quote
  #19  
Old 20-04-2016, 14:51
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 386
Default

Quote:
Originally Posted by GertW
Heeft iemand de foto's / PDF voor deze how-to nog beschikbaar?

Hallo GertW, als je mij je e-mailadres geeft, dan stuur ik je de complete pdf. Foto's staan helaas niet meer online.

Groeten,
JohanV
Reply With Quote
  #20  
Old 21-04-2016, 12:57
GertW GertW is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 4
Default

Je hebt een PB met mijn mailadres JohanV!

Alvast bedankt!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +1. The time now is 15:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum