Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Passat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 13-10-2011, 18:04
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Nieuwe brandstofpomp is binnen en gemonteerd. Alleen het afstellen moet nog even gebeuren, stom dat er geen spie in zit. Dit weekend moet het blokje maar even uit m'n passat!
Reply With Quote
  #22  
Old 14-10-2011, 15:33
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

De motor is eruit! Lekker smerig klusje met olie overal, heerlijk!








De koppeling rammelt als een gek dus hier mag even een nieuwe in. De versnell'nsbak hangt wel los, zit maar vast aan 1 steun aan de achterkant. Het lijkt alsof er nog 2 versnell'nsbak steunen zijn die niet gebruikt worden, kan dat kloppen?
Reply With Quote
  #23  
Old 14-10-2011, 16:24
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Nee, de bak zit behalve aan je blok maar aan 1 steun vast. Loshangen... Misschien krikje eronder??
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #24  
Old 14-10-2011, 19:01
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Mooi project! Altijd leuk om 32B-projecten te zien. Ook een super nette Passat nog, zo te zien.
Wat zijn de plannen verder nog met de motorruimte/motorblok? Zo'n 32B is niet erg zwaar, dus met wat handigheidjes met de pomp en turbo icm een leuke intercooler, wordt het gauw een rappe wagen! Hehe! Moet willen met een AAZ,toch?
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #25  
Old 15-10-2011, 17:39
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

De netheid van de Passat valt ook wel weer mee Zit wat roest onderaan de deuren en de wielkastranden achter zijn niet helemaal 100% meer. Komt allemaal nog wel.

Blokje had/heeft 75 PK en met wat trucjes (boostpin, turbodruk en IC) is er wel zo'n 100 van te maken Eerst maar het blok inbouwen en dan pas dingen aanpassen.
Reply With Quote
  #26  
Old 17-10-2011, 19:19
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Vanavond ben ik bezig geweest met het omzetten van de motorsteunen, poulies en wat koelwaterslangen.

Een van de problemen waar ik tegen aan ben gelopen is dat de voorste motorsteun niet past op het nieuwe blok. Uit deze motorsteun moest een stuk geslepen worden om het pas te maken. Een ander probleem is dat de oliefilter niet past, deze komt tegen de koppelingskabelhouder(?) aan. Of ik moet een gat boren en draad tappen in de oliefiltersteun van de 1.6D, of de koppelingskabelhouder wat aanpassen. Daarnaast zitten alle motorsteungaten vol met prut waardoor de bouten er niet ingedraaid kunnen worden. De draadtap moet er dus nog even doorheen.

Ik heb ook een nieuwe koppelingsset besteld voor het bedrag van 62 euro op eBay, lekker goedkoop!

Weer genoeg te doen
Reply With Quote
  #27  
Old 20-10-2011, 09:06
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

De motorsteunen zijn gemonteerd, gaf voor de rest geen problemen. Ook heb ik gisteren de carters, olieaanzuigbuizen en vliegwielen omgewisseld, wat een smerige klus! Overal in de schuur ligt nu olie

Waarschijnlijk komt vrijdag m'n nieuwe koppelingsset binnen dus dan kan ik de motor erin hangen, jeej! Nu nog even een complete TD uitlaat zien te regelen want mijn huidige uitlaat is totaal doormidden. Vanavond zal ik even een paar foto's maken van de vorderingen.
Reply With Quote
  #28  
Old 20-10-2011, 09:21
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Mooi werk!

Herinner me inderdaad dat er iets aan de voorste steun geslepen moest worden om m te passen, maar das geen groot werk gelukkig! Ook de draden zaten bij mij vol, beetje borstelen, schoonmaken en kopervet en alles draaide erin bij mij.

Dat van de koppelingskabel klinkt vreemd, misschien omdat je zo'n enorm ding hebt met oliekoeler eraan?? Of is het alleen je filter? schroef je toch een klein filtertje erop?

Voor de complete TD uitlaat kan ik je verwijzen naar www.kfzteile24.de daar haal ik bijna al mn spul vandaan, en mijn TD uitlaat past gewoon goed, geen regelrechte rommel dus!!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #29  
Old 20-10-2011, 10:03
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Ja, idd vreemd dat het oliefilter tegen de steun van de koppelingskabel komt...
Heb effe voor je een foto van de situatie en zoals je ziet, komt zelfs de warmtewisselaar er niet tegenaan.


__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #30  
Old 20-10-2011, 16:55
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Ik vind het ook raar dat het niet past. De filter komt tegen de steun van de koppelingskabel aan. Ik heb nog even een foto met mijn iPhoney gemaakt van de steun maar hij is niet echt duidelijk geworden.




De steun moet dus even aangepast worden, geen probleem Ook is m'n koppeling binnen. Een aardig goede koop want de set bestaat uit een Sachs druklager, Sachs koppelingsplaat en een Borg & Beck drukgroep. Ik heb vorige week ook nog een oliekoeler met slangen gehaald van een Golf GTI, een beetje kever-oliekoeler-formaat.

Hieronder de nieuwe dieselpomp met een of ander (KSB) solenoid. Het schijnt dat hier gewoon 12 volt op moet om hem goed te laten lopen. De pomp moet nog even afgesteld worden maar daar moet ik nog ergens zo'n metertje voor regelen. Dit weekend moet ik ook nog maar even naar de sloop voor een betere boostpin (GTD?), deze is namelijk nogal vlak.



En zo ligt/staat het er nu bij

Reply With Quote
  #31  
Old 20-10-2011, 19:02
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Als ik naar die foto van jouw filtersteun kijk, heb ik het idee dat ie een andere stand heeft tov. het onderblok. Is dat wel één van een 32B?
Ik hoop voor je dat je zo'n scherpere boostpin kan vinden op de sloop. Ik rijdt zelf momenteel met een Vento met AAZ motor, loopt netjes maar er zit compleet geen turbo-boostgevoel in zoals bij een GTD motor.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #32  
Old 20-10-2011, 19:20
Roy 1.6's Avatar
Roy 1.6 Roy 1.6 is offline
Volksforum Aandeelhouder Beun de Beunhaas!
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,102
Default

Leuk project
__________________
"73 Käfer
Reply With Quote
  #33  
Old 21-10-2011, 15:43
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Er zijn naar mijn weten verschillende soorten boostpinnen. In een van mijn dieselpompen zit een redelijk vlakke maar in mijn andere dieselpomp zit een soort van kegeltje. Ik heb vandaag ook nog een paar boostpinnen uit wat citroëns gehaald om aan te passen.

De steun is ook aangepast en heb hem even heel mooi goud gespoten



Reply With Quote
  #34  
Old 21-10-2011, 16:05
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Kijk es aan! Een vergulde motorsteun! Dat zie je niet vaak.
Je hebt nog wel kans dat de koppelingshandle tegen het oliefilter aan komt, daar heb ik namelijk mee gezeten sinds de thermostaat voor de oliekoeler er bij tussen kwam. Ik heb de handle iets verbogen en een dun oliefilter gemonteerd.
Wat die boostpins betreft; Je kan ze zelf ook evt. wel iets scherper vijlen en dan de balg met pen zodanig monteren dat de scherpste (=gevijlde) kant aan de kant van de distributiezijde komt. Lekker expirimenteren dus tot het naar de zin is.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #35  
Old 21-10-2011, 19:19
Cobrakever's Avatar
Cobrakever Cobrakever is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 190
Default

Leuk project! Iets waar ik wel aan heb gedacht toen ik nog in deze passat reed.
Echter is het er nooit van gekomen. 50000 km in 1,5 jaar tijd heb ik er in gereden toen ik deze heb ingevoerd.

Succes met de ombouw en nog beter dat de passat in leven wordt gehouden.

Greetz, Rogier
Reply With Quote
  #36  
Old 25-10-2011, 17:32
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Grappig, nog een oud mede-eigenaar! Dat is de derde persoon die ik weet die deze Passat heeft gehad.

Weet iemand wat voor spruitstuk ik moet hebben voor een T3/T4 aansluiting? (inspiratie) Op eBay zijn wel een aantal te vinden maar die zijn voor 1.8T motoren. Aangezien mijn turbo niet echt de beste meer is wil ik direct een wat grotere turbo erop hebben
Reply With Quote
  #37  
Old 26-10-2011, 14:37
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Ik heb nog een beetje gezocht op de interwebz en ik denk dat een G60 spruitstuk past op mijn uitlaatpoorten. Het enige verschil is de vorm van de uitlaatpoorten . Het idee is om hier dan een turbo van een VW 2.4 blok (Volvo 240 740 940 of VW LT) op te schroeven. Door het redelijk universele uitlaatspruitstuk kunnen er in de toekomst ook nog andere turbo's op.

Nu eerst maar eens een metertje regelen voor in mijn dieselpomp om deze op tijd te zetten. Dan kan de motor er ook eens een keer in.

Last edited by JohanHilverda : 26-10-2011 at 16:46.
Reply With Quote
  #38  
Old 26-10-2011, 20:21
Cobrakever's Avatar
Cobrakever Cobrakever is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 190
Default

Quote:
Originally Posted by JohanHilverda
Grappig, nog een oud mede-eigenaar! Dat is de derde persoon die ik weet die deze Passat heeft gehad.

Weet iemand wat voor spruitstuk ik moet hebben voor een T3/T4 aansluiting? (inspiratie) Op eBay zijn wel een aantal te vinden maar die zijn voor 1.8T motoren. Aangezien mijn turbo niet echt de beste meer is wil ik direct een wat grotere turbo erop hebben


Ik ben de eigenaar geweest die hem naar nl heeft gehaald, levis (mijn broertje ) was de tweede, daarna is hij verkocht aan iemand uit Bornerbroek.
Erg leuk, heb echt nog steeds een zwak voor deze auto.
Heb nu echter wel mijn ultieme 80'er jaren bak gevonden, een audi 100 avant uit 1985.
Groet
rogier
Reply With Quote
  #39  
Old 26-10-2011, 22:23
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Quote:
Nu eerst maar eens een metertje regelen voor in mijn dieselpomp om deze op tijd te zetten. Dan kan de motor er ook eens een keer in.


Kan ook nog wel ná het inbouwen afgesteld worden.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #40  
Old 27-10-2011, 15:04
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Quote:
Originally Posted by Cobrakever
Heb nu echter wel mijn ultieme 80'er jaren bak gevonden, een audi 100 avant uit 1985.

Dat is ook een zeer brute wagen!

Quote:
Originally Posted by M v D
Kan ook nog wel ná het inbouwen afgesteld worden.

True! Maar het lijkt mij wat handiger om het nu te doen omdat ik overal lekker makkelijk bij kan. Helaas nog geen metertje gevonden om mijn dieselpomp mee af te stellen
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum