Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-04-2010, 10:42
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Exclamation GTI 8V PF vermogen verlies

Hallo forummers!
Onlangs heb ik het benzinefilter van mijn golf verwisseld (die grote pot onderaan) en ik denk een goede 300 kilometer daarna begint ie ineens in te houden, totaal geen vermogen meer (niks dus!) en na dan opnieuw te starten doet ie t weer even... Als ik hem dan stilzet en er de volgende dag mee ga rijden rijd ie de eerste paar kilometer weer goed, en dan lijkt ie weer in te houden.

Ik heb dus geen flauw idee wat er mis kan zijn en hoop dat jullie me kunnen helpen.. Even de feiten op een rijtje:

-Auto heeft hiervoor een aardige tijd stilgestaan, maar dat lijkt me niet het probleem.
-Verbruikt redelijk olie
-Benzinefilter onderaan dus onlangs vervangen

-Verder merkte ik nog op, wanneer ik de oliedop eraf draai en deze er los opleg voel ik dat deze een beetje vacuum word gezogen.
-Toen ik laatst bij warme motor de dop van mijn koelreservoir eraf draaide stroomde dat vat ineens over! (niet overkoken want op mijn MFA was 94C te zien, en de meter stond mooi in het midden.)
Ik heb toen gekeken of ik geen lekke koppakking had maar er waren niet constant bubbels in dat vat, en ook geen witte zooi in de oliedop, en ook geen witte paus-wolk.

Olieverbruik komt waarschijnlijk door de klepsteel rubbers of door de zuigerveren. Maar het gaat me eigenlijk om dat inhouden, vacuum bij de vulopening en overstromend KVS vat.

HELP!
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V
Reply With Quote
  #2  
Old 03-04-2010, 10:52
VWRickGTI's Avatar
VWRickGTI VWRickGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 662
Default

Ik heb het ook gehad met mijn scirocco. Had hem lang stil staan, net als jij alles netjes maken etc etc.
Gaan rijden eerste 50 km goed en ineens buaawwwp stil staan. Starten rijden, inhouden etc etc.
Toen eindeloos gaan zoeken en vervangen. Maar wat ik als laatst heb gedaan en erna ook weer goed liep waren tank reinigen (oorzaak voor 90%) want er zaten stukjes vuil of noem het maar drap in. Soort gel achtig goedje en ook de ontsteking verv.

Hoop dat je hier wat mee kan.
Reply With Quote
  #3  
Old 03-04-2010, 10:56
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Misschien de leidingen naar de tank goed doorspuiten? Kan idd zijn dat er een verstopping zit.

Vacuum aan vulopening lijkt mij niet goed, hij zou er eerder moeten blazen. Als je de dop bij draaiende motor er los op legt, wat doet ie dan?

Dop bij warme motor er af draaien = overstromen, de boel staat onder druk namelijk. Dat hij overstroomt bij een warme motor die je net hebt afgezet hoeft niet iets raars te betekenen.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #4  
Old 03-04-2010, 11:01
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Misschien de leidingen naar de tank goed doorspuiten? Kan idd zijn dat er een verstopping zit.

Ik betwijfel of dat het zal zijn omdat die auto slechts een jaartje stil heeft gestaan. Wacht nog effe ideën van andere af, en anders zal ik daar maar eens mee beginnen... Tnx!

Vacuum aan vulopening lijkt mij niet goed, hij zou er eerder moeten blazen. Als je de dop bij draaiende motor er los op legt, wat doet ie dan?

De olie dop blijft bij draaiende motor dus liggen omdat ie vacuum zuigt. In de eerste instantie hield ik er een papiertje boven en toen leek ie te blazen, maar als ik er een plastic zakje over spande was duidelijk te zien dat ie constant zuigt.

Dop bij warme motor er af draaien = overstromen, de boel staat onder druk namelijk. Dat hij overstroomt bij een warme motor die je net hebt afgezet hoeft niet iets raars te betekenen.
b
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V
Reply With Quote
  #5  
Old 03-04-2010, 13:20
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Dat het koelpotje overstroomd is heel normaal je verhit een vloeistof in een gesloten systeem (niets dat erin of eruit kan) waardoor de vloeistof uitzet. De druk loopt dus op en kan nergens heen, als je het systeem dan opent kom in 1x alle druk eruit. Daarom dat ook aangeraden word om het potje niet te openen bij een warme motor, als het in je gezicht spuit ben je wat verder van huis

Van de benzinefilter, misschien een stomme vraag: Zit hij goed om gemonteerd ? Meen dat sommige filters een ingang en uitgang hebben, als je dit omdraait word de doorlaat flink verkleind. Maar omdat je zegt dat het na een 300km pas begon lijkt me dit niet waarschijnlijk, zoals er al eerder gezegd werd zal er ergens in een leiding iets verstopt geraakt zijn.
Reply With Quote
  #6  
Old 03-04-2010, 13:28
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

verstopping hoeft niets met stilstand te maken te hebben, dat kan ook komen doordat de troep die zich opgehoopt heeft nu los gekomen is en in het filter of in de uitstroomopening van de tank zit.

Even leiding doorblazen is zo gedaan, heb het zelf wel eens met een fietspomp gedaan . Ventieltje in de benzineleiding drukken, slangklem er om en pompen maar!!


Vacuum zuigen thv de vuldop is niet goed, vooral bij een beetje gasgeven moet er duidelijk lucht uit de dop komen ipv aangezogen worden. Geen idee wat dat zou kunnen veroorzaken
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #7  
Old 03-04-2010, 15:44
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
verstopping hoeft niets met stilstand te maken te hebben, dat kan ook komen doordat de troep die zich opgehoopt heeft nu los gekomen is en in het filter of in de uitstroomopening van de tank zit.

Even leiding doorblazen is zo gedaan, heb het zelf wel eens met een fietspomp gedaan . Ventieltje in de benzineleiding drukken, slangklem er om en pompen maar!!

Dat klinkt inderdaad niet al te moeilijk. Van waaraf moet je blazen dan? alleen bij ingang filter loshalen? Of alle leidingen tussen het filter en de tank losmaken en doorblazen..?

Vacuum zuigen thv de vuldop is niet goed, vooral bij een beetje gasgeven moet er duidelijk lucht uit de dop komen ipv aangezogen worden. Geen idee wat dat zou kunnen veroorzaken

Had ik ook al zo'n idee van, anders hadden ze het wel carterBEluchting genoemd inplaats van ONTluchting...


Tnx!
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V
Reply With Quote
  #8  
Old 03-04-2010, 15:53
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Heb zelf de benzineleiding in de motorruimte losgehaald, vanaf daar doorgepompt.

ZIe hier mijn beundehaas oplossing


__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #9  
Old 03-04-2010, 19:34
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Default

Haha, nice! Jij bent koning
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V
Reply With Quote
  #10  
Old 04-04-2010, 12:10
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Default

Haha dit gaan jullie niet geloven, eerst te weinig benzine, effe de leiding losgehaald en doorgeblazen... Nu stinkt ie van achteren een partij naar onverbrande benzine! Niet gezond... Ook stationair merk je dat ie behoorlijk rijk loopt en een beetje smoort... Zo maar eens een proefritje, dan weten we het snel genoeg.

Hoop dat ik thuis kom....
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V
Reply With Quote
  #11  
Old 04-04-2010, 12:12
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

compensatiegedrag van de pomp?
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #12  
Old 04-04-2010, 16:52
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Default

Helaas, geen resultaat... Hooguit inderdaad dat ie toch ietsjes meer benzine krijgt ivm slecht stationair.

Nu heb ik zo'n heel donkerbruin vermoeden dat het probleem bij de vacuümslangen zit. Even mijn redenatie:

Vacuümslang lekt, ECU of weet ik veel wat die waarde meet, ziet (denkt) dat ie te weinig brandstof krijgt, en wilt dus meer benzine inspuiten met als gevolg dat ie beroerd loopt en naar benzine meurt.

Verder zien die slangen er ook niet meer helemaal fris en fruitig uit, dus lijkt me vrij aannemelijk dat het probleem dan hier zit.

Wat denkst men?
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V
Reply With Quote
  #13  
Old 06-04-2010, 10:34
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Default

Net schoot me ineens tebinnen dat ik bij het verwisselen van de D-riem en V-snaar de stekker van de LMM los heb gehad.. Om uit te sluiten dat het hieraan lag heb ik hem even losgehaald, contactspray en er weer op.. Maar dit maakte geen verschil.

Wat ik wel nog opmerkte: Inhouden doet ie pas als de motor op temperatuur is, veelal bij het wegrijden van een stoplicht.

Wanneer ik de olievuldop eraf haal begint de motor ZEER slecht stationair te lopen waarna die soms afslaat als ik dit doe. Zoals ik al eerder vertelde zuigt ie dus vacuum bij de vuldop. Nu kwam ik erachter dat als ik die leiding tussen de inlaatklep en die ontluchtings paddestoel (drukregelklep) dichtknijp, dat de grote onderdruk/vacuum bij de vulopening weg is en een ietsje lichte overdruk is! Zoals jullie beschrijven dat het hoort.

Maarrrr, nu lees ik net in een artikeltje dat je JUIST een onderdruk moet hebben van ongeveer 0.02 bar om de schadelijke dampen uit je carter te zuigen oftewel, voor de carterventilatie.

Wat hoort nu wel en wat hoort nu niet?
Tevens vraag ik me ook af hoe ik het verschil merk tussen een defecte LMM en lekke vacuum slangen.

Nogmaals voor de duidelijkheid, probleem alleen bij warme motor en is er niet constant! Meestal na motor uit, opnieuw starten is het weer eventjes weg.
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V

Last edited by LuukGTI : 06-04-2010 at 10:36.
Reply With Quote
  #14  
Old 06-04-2010, 12:46
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Als de motor met de slang los beter loopt, weglaten die handel scheelt ook weer wat prut die niet je inlaat in geduwt word.

Nu ik er weer over nadenk, de mijne blies eerst ook uit de dop, zo erg zelfs dat er geen olie meer in de kop kwam Slangetje hangt bij mij nu met een verlengstukje langs het blok naar de grond toe (wachtende op een catch-can) en het gat op de inlaat is gewoon afgedopt
Reply With Quote
  #15  
Old 07-04-2010, 10:57
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Default

Nou, vandaag even bij de sloop geweest om een andere LMM te proberen.. Ding erop gezet, was de straat nog niet uit of hij begon alweer in te houden. Terug, mijn eigen LMM weer gemonteerd, en raad eens? Probleem weg.

We zullen zien hoelang hij het volhoudt, want ik vertrouw dat hok voor geen meter op het moment...

To be continued...
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V
Reply With Quote
  #16  
Old 07-04-2010, 11:46
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

slechte stekkerverbindingen? Alle stekkertjes loshalen/ inspuiten met vochtverdrijver (WD40 ofzo) en weer terug monteren kan ook een hoop schelen.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #17  
Old 07-04-2010, 11:51
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Default

Wie weet, maar daar ga ik dus niet aan beginnen als ik besluit om het blok op te knappen. Dan kan ik me natuurlijk een hoop ellende besparen omdat ik er dan makkelijk bij kan.
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V
Reply With Quote
  #18  
Old 08-04-2010, 15:15
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Default

Vermoedens bevestigd, en inderdaad. Probleem nog niet verholpen. Wel weer een stukje verder opweg naar de oplossing.

Vanmiddag maar even mijn rotor kapje bekeken en ik zag dat die 4 puntjes gigantisch ingebrand waren, en dat de kabels tot het groene toe ge-oxideert waren.
Op de sloop een nieuw rotorkapje gehaald + nieuwe kabels (zag er echt nog uit als nieuw!) maar nog geen kilometer verder, weeeer dat gestotter en inhouden.

Wat me opvalt zijn 2 dingen:
-Hij doet het alleen als de temperatuur ongeveer 88 tot 96 graden is. Dus wanneer het blok goed warm is.
-Wanneer ik de koppeling loslaat zijn de toeren weg en valt ie uit. Als ik dan de koppeling (al rijdende) weer op laat komen slaat ie ook niet meer aan, tot 3 keer toe geprobeerd. Als ik daarintegen het contact uitdraai (ook tijdens rijden) en weer start met de startmotor(met koppeling in). Dan loopt ie weer enige tijd als vanouds!
-Wanneer die stottert en inhoudt, en ik laat het gas los hoor ik licht gerommel en geplof in de uitlaat.


Nu had ik voor het vervangen van het rotorkapje als volgt gedacht: Hij ploft in de uitlaat, dus dat moet haast wel de ontsteking zijn. Maar omdat ie weer zonder problemen loopt na het contact aan en uit te doen lijkt me dat sterk.

Maar het kon ook de benzinepomp zijn ivm contact aan en uit dat ie het weer doet, omdat ie dan misschien net een spannings piekje krijgt die de boel weer draaiend houd.

Wat ik dan nog niet kan verklaren is dat ie het alleen doet als ie warm is...

Iemand nog ideeën? Lucht massameter is het dus niet, rotorkapje ook niet, en de benzineleidingen zijn al doorgepompt.

Helppppp!
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V
Reply With Quote
  #19  
Old 08-04-2010, 17:45
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

de labda-sonde in de uitlaat?

mijn vorige golf 2 liep daardoor ook erg beroerd.
Reply With Quote
  #20  
Old 08-04-2010, 20:30
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Default

Top! Ga ik ook nakijken.
-Opvoerpomp (in de brandstof tank)
-Lambda sensor
-Brandstofpomp (die onder de auto)
-Bobine

Hoe is het trouwens met je Golf, die van jou heb je toen ook zo onder handen genomen hè?

/edit

Holy shit, ik wilde je project weer eens bekijken en zag wat er gebeurd is, man man man... Dat is echt kut... Na zoveel bloed zweet en tranen...
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V

Last edited by LuukGTI : 08-04-2010 at 20:41.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum