Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 05-04-2006, 21:51
joossie's Avatar
joossie joossie is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 1,033
Default

Nou ik heb ook een vraagje.....??

Ben met een setje rh wielen bezig......

8 j en de et waarde is et 60 maar moet natuurlijk een adapterschijf tussen.

Ben ik aan het meten met een velg die ik vorig jaar eronder heb gehad en blijkt...

et 35 en de afstand van de binnen kant van het hart tot de achterkant van de velg is 14 cm. velg is 7 j breed

heb dezelfde afstand opgemeten van de rh velg en deze afstand is 17,5 cm

Om aan de achterkant tussen de schokbreker en de velgrand dezelfde afstand te krijgen zou ik dus een adapter van 35 mm moeten gebruiken toch.

VRAAG WAT WORD DAN DE NIEUWE ET WAARDE EN HOEVER KOMT DE VOORKANT NAAR BUITEN BIJ DE 8 J VELG??????

En wat kan ik doen om de voorkant van de velg iets meer naar binnen te krijgen zonder dat de binnenkant van de spaak de beugel van de remblok raakt?

Last edited by joossie : 05-04-2006 at 21:57.
Reply With Quote
  #42  
Old 05-04-2006, 22:11
domenico g60 domenico g60 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 259
Default

Het maakt het allemaal wel erg ingewikkeld hoor.
Ik vind de standaard ET waarde van de velg veel belangrijker om te weten inlaats van als je een meerdelige velg hebt , dit omdat het dus ook afhankelijk is hoe breed je een rand plaats.
Bijvoorbeeld als je een velg na aanpassing heb op een ET 35 en en eentje ET 45 als ze dan beide 9 J zijn weet je dus niet welke rand het breedste is en ook weet je dan niet welke het beste op je naaf past zodat ze niet je schrokbrekers raken.

Of zie ik dat verkeerd ?
Ik wil liever weten wat de standaard ET waarde van de velg is dit ivm het achterste deel wat altijd een vast punt heeft zodat je weet of het wel of niet past in de wielkasten.

@Joossie ,

Ik heb zelf ook RH velgen met standaard voor een ET van 47 met een adapter 25mm.
Achter heb ik ET 62 standaard met een adapter van 20mm.
Mijn voorvelgen zijn aangepast en zijn nu 8,5 J en mijn achtervelgen zijn aangepast en die zijn 9 J breed.
Daarbij is mijn auto ook niet verlaagd en past het zonder enige problemen.

35mm dikte apadter lijkt me een beetje overdreven dus.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr , Domenico
Reply With Quote
  #43  
Old 05-04-2006, 22:43
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

joossie Had je bij die oude velg nog afstand over? Tussen de binnenkant van de velg en de schokbrekers?

Ik kan mijn namelijk goed voorstellen als je met die adapter de afstand dus gelijk wilt maken met je nieuwe (breedere) velgen je gaat aanlopen bij de buitenschermen.

Maargoed de nieuwe velgen hebben momenteel een ET-waarde van 60. Als je er een adapter tegenaan monteer/zet (wat je wilt) van 35 mm haal je dus 35 mm van je ET-waarde af. Gevolg je nieuwe Et-waarde wordt 25 mm.

Maar nogmaals als je dit zo doet gaat tie dan niet aanlopen in je buitenscherm.

@ Oergolf (Sam) Dit zou inderdaad wel kunnen. Maar:
- Banden van verschillende merken maar wel met dezelfde maat vallen anders uit (lees hoekiger, strakker, boller enz.)
- Welke bandenmaat komt er op de velg? Dit maakt uit, komen de wanden netjes recht of komt de band getrokken te staan en zo ja hoe schuin komen de wanden dan?
- Wat voor setup hebben de veerpoten, vaste dempers en veren, een schroefset, instelbare dempers, ring set, airride, origineel of... Allemaal afhankelijk van de ruimte aan de binnenkant van de velg en de veerweg.
- Zijn de wielkasten al aangepast?

Dus veel haken en ogen aan het rekenwerk. Het is dus moeilijk uit te rekenen of een bepaalde velg met band gaat passen zonder of met problemen. Maar je zou het kunnen uitrekenen.

Maar wat jij wilt uitrekenen over de afstand tussen de montagevlakken (schijf of trommel) voor de velgen tot de wielkastrand is na te meten. Dan moet je de band weten die erop komt en of deze getrokken staat en hoeveel. Dan weet je of het past. Zit je dus alleen nog met aanlopen tegen o.a. de veerpoot...

En de veerweg & demping maken ook nog uit...
Reply With Quote
  #44  
Old 05-04-2006, 22:46
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 6,355
Send a message via MSN to Beetlefreak
Default

Quote:
Originally Posted by joossie
VRAAG WAT WORD DAN DE NIEUWE ET WAARDE EN HOEVER KOMT DE VOORKANT NAAR BUITEN BIJ DE 8 J VELG??????

ET wordt dan 25: 60-35.

De 8J velg komt t.o.v. de adapter ook 35 mm naar buiten.
Echter t.o.v. 7J velg, komtie 10mm naar binnen.
De breedte compenseert volgens jouw rekensom naar binnen (17.5 - 14 = 3.5cm)
Een 8J is 25.4 mm breeder dan een 7J dus komt het wiel 10 mm naar binnen t.o.v. de 7j velg

Correct me if I'm wrong
__________________
:: Meeting Gallery '07 / '08 / '09 ::

Flickr

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!
Reply With Quote
  #45  
Old 05-04-2006, 22:49
joossie's Avatar
joossie joossie is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 1,033
Default

Ja maar die van mij is wel verlaagd en moet gewoon dit jaar nog lager/ als dat nog kan/ en dat kan ie......

Achter is geen probleem met 35 mm maar voor moet ie gewoon wat smal staan om zover mogelijk te zakken en dan nog laag te rijden.

Misschien dat iemand anders het weet?

Bedankt....
Reply With Quote
  #46  
Old 05-04-2006, 22:59
joossie's Avatar
joossie joossie is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 1,033
Default

Quote:
Originally Posted by Beetlefreak
ET wordt dan 25: 60-35.

De 8J velg komt t.o.v. de adapter ook 35 mm naar buiten.
Echter t.o.v. 7J velg, komtie 10mm naar binnen.
De breedte compenseert volgens jouw rekensom naar binnen (17.5 - 14 = 3.5cm)
Een 8J is 25.4 mm breeder dan een 7J dus komt het wiel 10 mm naar binnen t.o.v. de 7j velg

Correct me if I'm wrong



jij bedoeld dat de achter velg rand 10 mm dichter bij de schokbreker komt.....toch????
Reply With Quote
  #47  
Old 06-04-2006, 11:24
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 6,355
Send a message via MSN to Beetlefreak
Default

Quote:
Originally Posted by joossie
jij bedoeld dat de achter velg rand 10 mm dichter bij de schokbreker komt.....toch????

Gisteravond was al laat...
Dus die berekening klopt niet helemaal, heb het zonet even uitgetekend.

De 8J velg kom niet dichterbij de schokbreker t.o.v. de 7J velg.
Echter de 8J velg komt ongeveer 2cm dichter naar het wielscherm toe.
__________________
:: Meeting Gallery '07 / '08 / '09 ::

Flickr

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!
Reply With Quote
  #48  
Old 28-04-2006, 22:23
PeterZ's Avatar
PeterZ PeterZ is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 494
Default

Ok, duidelijk, maar nu is de vraag hoe de theorie in de praktijk werkt.

Ik rij nu met 15" velgen, 7 inch breed ET20, dat gaat prima, maar ik heb gehoord dat ET28 al niet helemaal goed gaat. Ergens daartussen ligt dus de grens tussen goed en niet goed.

Ik denk trouwens dat de diameter van de velg en de hoogte van de band ook invloed hebben op eventueel aanlopen.

Dus: Kan ik op mijn Golf 1 GTI 14" velgen kwijt, 7 Inch breed met ET25?
__________________
Why do you press harder on a remote control if you know the battery is dead?
Reply With Quote
  #49  
Old 30-04-2006, 08:05
PeterZ's Avatar
PeterZ PeterZ is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 494
Default

Upje voor mij: Kan ik op mijn Golf 1 GTI 14" velgen kwijt, 7 Inch breed met ET25?
__________________
Why do you press harder on a remote control if you know the battery is dead?
Reply With Quote
  #50  
Old 30-04-2006, 11:03
LuNaTiK's Avatar
LuNaTiK LuNaTiK is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,247
Default

Quote:
Originally Posted by PeterZ
Ik rij nu met 15" velgen, 7 inch breed ET20, dat gaat prima, maar ik heb gehoord dat ET28 al niet helemaal goed gaat. Ergens daartussen ligt dus de grens tussen goed en niet goed.


Volgens mij snap jij het niet helemaal.... ET20 is juist nog veel riskanter dan ET28! Dus ET25 zou zeker ook gaan passen bij jouw!

En wat wel of niet gaat aanlopen hangt helemaal van je verlaging af.
Reply With Quote
  #51  
Old 20-11-2006, 20:42
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Quote:
Originally Posted by Allart-Ghetta
Je mag/kan alleen ET waardes onderling vergelijken van velgen met dezelfde breedte, hoewel dit in het algemeen maar even vergeten wordt anders wordt het zo moeilijk.
Als je een velg breder maakt dan verschuift het midden dat moet iedereen met elkaar eens zijn. Als je dan het hart niet verplaatst wordt de ET waarde lager. Als je spacers plaatst verlaag je in principe ook de ET waarde (als je de spacers als deel van de velg ziet).

Dit gaat natuurlijk alleen op als de velg enkel aan de buitenzijde verbreed wordt. Word de velg enkel naar binnen toe verbreed zal de ET waarde juist veranderen en de backspacing zal ook veranderen, de velg komt dichter bij de schokbreker.

@ PeterZ Neem aan dat het al opgelost is. Maar even voor de duidelijkheid. Dat ET28 verhaal, is dat verteld over een 7" brede velg? Of zei iemand "gewoon" ET28 pas moeilijk? Maar je wilt dus van 15" naar 14" even breed, 7" en een 5mm hogere ET waarde, velgen zouden dus 5mm meer naar binnen vallen. Ik weet niet hoeveel afstand je velgen nu hebben tot aan de schokbrekers, die zul je dus na moeten meten. Als deze meer is als 5mm (ook bij inveren!) dan zou het moeten passen. Maar de bandenmaat die waarschijnlijker anders wordt moet ook naar gekeken worden. Als hier bolle banden op komen kan het als nog aanlopen. Maar daar ga ik in deze situatie niet van uit.
Reply With Quote
  #52  
Old 20-11-2006, 20:48
LuNaTiK's Avatar
LuNaTiK LuNaTiK is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,247
Default

Heb je een half jaar lang nagedacht over dat antwoord?
Reply With Quote
  #53  
Old 22-01-2007, 16:27
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Nee, die berekening was meer een algemene berekening als mensen het weer eens hebben over ET-waarden zonder de velgbreedte mee te nemen in het verhaal.

En dit antwoord duurde zolang, omdat ik hier zojuist pas weer kijk (sinds 20-11-2006)
Reply With Quote
  #54  
Old 12-03-2007, 20:25
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Zo, na aanleiding van een ander topic (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?p=404647) heb ik nog eens een extra tekeningtje gemaakt voor het bepalen van de ET waarde:


Deze klopt alleen als het hart niet verplaatst word en er aan de buitenkant verbreed word. Word er ook aan de binnenkant verbreed dan heb je nog steeds het verhaal van de middenlijn maar de ET waarde zal anders zijn. Doordat er aan beide kanten materiaal toegevoegd word. En op de afbeelding alleen aan de buitenkant.

Last edited by RubenD : 12-03-2007 at 20:53.
Reply With Quote
  #55  
Old 25-01-2008, 21:27
Jazzblue's Avatar
Jazzblue Jazzblue is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,420
Default

Even een vraagje , ik rij een Polo G40 en heb een setje BBS RS 070 gekocht. Volgens mij zijn de velgen eerder bij de vorige eigenaar verbreed van 7 naar 8J, dit omdat de velgen van binnen tot buitenkant ong. 20,3 cm. zijn. De standaard velgen van de Polo zijn 5,5J en ET38 en de BBS RS 070 zijn dan waarschijnlijk 8J en ET16. Nu ben ik zowiezo van plan om een inch smaller te gaan dus de wielen versmallen naar 7J. De randen zijn trouwens 5,1 cm breed , eventueel te ruil dus.

Dus gaat dit passen?

Even een paar fototjes:






Last edited by Jazzblue : 25-01-2008 at 21:37.
Reply With Quote
  #56  
Old 25-01-2008, 21:54
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

denk het wel , de 070 zijn et 16 en met een 1 inch rand erop moet dat gaan, maar de 2.0 randenerop zal niet gaan passen ben ik bang.

trouwens op de pic lijkt het gewoon orgineel, heb je tussen de randen gemeten ? (dus waar de "wang" van de band tegenaan drukt ? )




zo dus
Reply With Quote
  #57  
Old 25-01-2008, 22:10
Jazzblue's Avatar
Jazzblue Jazzblue is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,420
Default

Nee, maar dat is dus wel de bedoeling? Ik vond het ook al vrij smal voor 8J.
Als ik dat meet, is het van binnen tot buitenrand ongeveer 18 cm. en van de buitenrand tot aan waar de binnenrand weer begint ongeveer 4 cm. Ik ken er op dit moment geen wijs meer uit dus alle uitleg is welkom.
Reply With Quote
  #58  
Old 25-01-2008, 22:13
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

Hej sjaak maak het eff nie zo moelijk voor ons

gewoon tussen de binnenranden meten,zoals ik al zei wat zie je dan ? +/- 17.78 cm ?
Reply With Quote
  #59  
Old 25-01-2008, 22:17
Edition-Blue Edition-Blue is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 4,434
Send a message via MSN to Edition-Blue
Default

Heb ook rs070 met 7,5j rodnom et 11.
Maar het past allemaal net, super mooie rs soort !
__________________
Golf2 gti vr6 edition blue
Golf2 gti 20vt edition blue
Golf6 gti R
Reply With Quote
  #60  
Old 25-01-2008, 22:48
Jazzblue's Avatar
Jazzblue Jazzblue is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,420
Default

Is inderdaad 17,78 cm.. Morgen maak ik even foto's als er een velg onder zit.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum