Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wassen en poetsen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 19-12-2007, 17:34
MartinGT's Avatar
MartinGT MartinGT is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 2,034
Default

@1982kameiX1 Bedankt voor je ''inhoudelijke'' bijdrage aan dit topic, ik ben er erg mee geholpen.

Quote:
Originally Posted by gtd-gt
Wat denk je wat je met polijsten doet dan?Daar wordt hij gladder van als van kleien.Met polijsten haal je zelfs wasstraat krassen weg,doe dat maar eens na met klei .


Ben het wel met je eens, van kleien gaat je auto zeker niet meer glimmen, ook krassen verdwijnen er niet door. Alleen je haalt wel mooi al het vuil uit de lak, vooral roest deeltjes die in de lak zitten.

Na het kleien, gaat het polijsten veel makkelijker en sneller, en het eind resultaat vind ik persoonlijk mooier en gladder dan dat ik alleen polijst.

Achja iedereen doet het zo op zijn eigen manier.
Reply With Quote
  #22  
Old 20-12-2007, 08:25
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Quote:
Originally Posted by MartinGT
Alleen je haalt wel mooi al het vuil uit de lak, vooral roest deeltjes die in de lak zitten.



Roestdeeltjes uit de lak halen door te kleien???
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #23  
Old 20-12-2007, 09:55
gtd-gt gtd-gt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 182
Default

Quote:
Originally Posted by Berserker
Roestdeeltjes uit de lak halen door te kleien???


Dat klopt wat hij zegt.Sommige auto's hebben "vliegroest" in de lak zitten .
Auto's die dicht bij een spoorlijn hebben gestaan hebben daar nog wel eens last van.En ik heb het vaak gezien bij auto's van mensen die bij Corus werken.
Allemaal hele kleine roestpuntjes zijn dat.Vooral op witte auto's is dat dan goed te zien.Zo had ik een kennis met een binnenvaart schip.Door het ijzervijlzel wat uit de schoorsteen kwam,zat zijn auto helemaal onder.
En waarschijnlijk zijn er nog veel meer oorzaken te vinden van roestdeeltjes in de lak.

Dat is ook te verwijderen met oxaalzuur,maar klei werkt dan een stuk prettiger.Bovendien is klei voor je gezondheid ook een stuk prettiger.Je ziet daarna ook duidelijk allemaal zwarte en bruine puntjes in de klei zitten.
In ieder geval zitten die roestpuntjes zo muurvast,dat het erg lastig te verwijderen is.Het gaat echt overal zitten,dus ook op ramen.
Het is een beetje een raar verhaal,maar het gebeurd echt .
Reply With Quote
  #24  
Old 20-12-2007, 10:43
Lexo's Avatar
Lexo Lexo is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 897
Send a message via MSN to Lexo
Default

[QUOTE=gtd-gt]Zo had ik een kennis met een binnenvaart schip.Door het ijzervijlzel wat uit de schoorsteen kwam,zat zijn auto helemaal onder.
QUOTE]


Fijne motor op dat binnenvaartschip dan, een motor hoort geen ijzervijlzel te verliezen!
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

||Corrado G60||
Reply With Quote
  #25  
Old 20-12-2007, 10:55
gtd-gt gtd-gt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 182
Default

Quote:
Originally Posted by Lexo
[QUOTE=gtd-gt]Zo had ik een kennis met een binnenvaart schip.Door het ijzervijlzel wat uit de schoorsteen kwam,zat zijn auto helemaal onder.
QUOTE]


Fijne motor op dat binnenvaartschip dan, een motor hoort geen ijzervijlzel te verliezen!


Dacht ik ook,maar dat schijnt normaal te zijn .
Reply With Quote
  #26  
Old 20-12-2007, 13:28
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,901
Default

Of als je wat slijpwerken verricht in de ruimte waar je auto staat
Reply With Quote
  #27  
Old 08-01-2008, 23:01
Carclean Carclean is offline
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 71
Default

gtd-td, je mag dan wel bij een poetsbedrijf gewerkt hebben, maar geloof me poetsbedrijven weten vaak niet eens wat klei is, dus dat is voor mij echt geen referentie.

Daarnaast hebben we het hier over een handmatige poetsbeurt, dan is kleien echt een onmisbare stap! Je krijgt je auto anders echt NIET in topconditie!

Maar zelfs machinaal is het ontzettend onverstandig om vooraf niet te kleien:

Kleien is vaak nodig voor polijsten! Natuurlijk niet als een auto nieuw is, maar als een auto al 6 maanden of ouder is zeker wel. Dan zit er altijd al aanslag en vastzittend vuil op!

Waarom? Omdat een polijstmiddel niet genoeg kracht heeft om de oppervlakte vervuiling die soms op auto's zitten te verwijderen. En als het wel genoeg kracht heeft dan gebruik je een te zwaar middel en verbruik je dus teveel (blanke) lak (en dan komen we meteen op het waardeloze van poetsbedrijven, die gebruiken in 95% van de gevallen te zware polijstmiddelen, lekker snel klaar ). Daarnaast ben je langer bezig met polijsten en haal je een onregelmatiger resultaat.

En nee van klei gaat de lak inderdaad ook niet glimmen, daar is het ook niet voor gemaakt. En nee de lak wordt niet iets gladder, maar veel gladder, echt veel gladder!

Daarnaast is het ook veel veiliger, vastzittend vuil dat loskomt door het polijsten (Wat jij dus doodleuk doet!!) kan soms gevaarlijk zijn voor de lak, sommige delen zijn zo hard dat het nieuwe swirls kan geven.

Hoe meer ik van je reactie lees hoe verbaasder ik ben, op elke auto ouder dan een jaar bijvoorbeeld zit vastzittende aanslag. Ik wil echt niet weten bij welk poetsbedrijf jij gewerkt hebt en wat voor diploma's je gehaald hebt. Maar inderdaad, als je geen aanslag hebt zitten dan hoef je niet te kleien, en er zijn alleen auto's zonder aanslag als ze nieuw zijn!

Detailing is overigens heel iets anders dan het laten poetsen bij een poetsbedrijf.

Maar ik weet het goed gemaakt. Bij een van de volgende meetings doen wij samen elk 1 auto. Jij op jouw manier, ik op mijn manier. Vooraf meten we de lakdikte en doen we glansmetingen. Vervolgens kijken we hoeveel lak jij verbruikt en wat jouw eind resultaat is en hoeveel lak ik verbruikt hebt en wat mijn eind resultaat is.

Ik wil ook afspreken dat we iedereen auto met de hand doen, jij zonder kleien en ik met kleien. Eens kijken wat de verschillen zijn?

Durf je? Ik wel!

Groeten,

Tim

Last edited by Carclean : 08-01-2008 at 23:03.
Reply With Quote
  #28  
Old 08-01-2008, 23:05
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Reply With Quote
  #29  
Old 08-01-2008, 23:10
Carclean Carclean is offline
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 71
Default

Quote:
Originally Posted by MartinGT
@Tim, bedankt voor je uitgebreide reactie, maar 90 Euro is inderdaad nu niet bepaald low budget.

Is het mischien een optie om:

1) Clay-bar setje aan te schaffen
2) Oude vertrouwde blik commandant weer eens open te trekken.
3) En dan afwerken met de Deep Crystal Wax die je noemde.

Dan zit ik al bijna aan 40 Euro, wat ik nog steeds best veel geld vind. Voor het poetsen gebruik ik dan wel oude katoenen t-shirts.


Mijn excuses voor mijn late reactie. Ik moest nog even wennen aan het nieuwe forum (was het gewoon vergeten te checken heheeh)

Wil je het echt lowbudget dan zou ik het nog iets anders doen

1) Claybar setje
2) ColorX van Meguiars

Colorx X heeft een cleaner, polish en wax in 1 en werkt verbazingwekkend makkelijk en goed.

Groeten,

Tim
Reply With Quote
  #30  
Old 08-01-2008, 23:13
maniacmark's Avatar
maniacmark maniacmark is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 1,541
Default

Met de producenten van Valma heb ikzelf hele goede ervaringen. Ook deze zijn in verschillende versies voor verschillende lakstaten te verkrijgen. Vanuit het kostenoogpunt misschien nog een aanrader.
Reply With Quote
  #31  
Old 08-01-2008, 23:18
Carclean Carclean is offline
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 71
Default

Valma heeft er inderdaad ook producten voor, maar klei hebben ze niet en dat is wel aan te raden. Dus wellicht klei van een ander merk en de rest met Valma, alleen heb je dan wel iets minder gebruiksgemak.

Groeten,

Tim
Reply With Quote
  #32  
Old 09-01-2008, 08:26
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Quote:
Originally Posted by Carclean
Mijn excuses voor mijn late reactie. Ik moest nog even wennen aan het nieuwe forum (was het gewoon vergeten te checken heheeh)
Je kan je ook voor je eigen topics 'subscriben' Tim. Dan kun je instellen dat je een mailtje krijgt als er gereageerd is.
Bij threadtools boven je eerste post is dit in te stellen.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #33  
Old 14-01-2008, 09:30
Carclean Carclean is offline
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 71
Default

Inmiddels gedaan
Reply With Quote
  #34  
Old 14-01-2008, 14:07
gtd-gt gtd-gt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 182
Default

Whatever,jij bent de beste.Ik vind het prima.Tegen iemand met zo'n berg aan ervaring kan ik toch niet op.


Quote:
Originally Posted by Carclean
gtd-td, je mag dan wel bij een poetsbedrijf gewerkt hebben, maar geloof me poetsbedrijven weten vaak niet eens wat klei is, dus dat is voor mij echt geen referentie.

Daarnaast hebben we het hier over een handmatige poetsbeurt, dan is kleien echt een onmisbare stap! Je krijgt je auto anders echt NIET in topconditie!

Maar zelfs machinaal is het ontzettend onverstandig om vooraf niet te kleien:

Kleien is vaak nodig voor polijsten! Natuurlijk niet als een auto nieuw is, maar als een auto al 6 maanden of ouder is zeker wel. Dan zit er altijd al aanslag en vastzittend vuil op!

Waarom? Omdat een polijstmiddel niet genoeg kracht heeft om de oppervlakte vervuiling die soms op auto's zitten te verwijderen. En als het wel genoeg kracht heeft dan gebruik je een te zwaar middel en verbruik je dus teveel (blanke) lak (en dan komen we meteen op het waardeloze van poetsbedrijven, die gebruiken in 95% van de gevallen te zware polijstmiddelen, lekker snel klaar ). Daarnaast ben je langer bezig met polijsten en haal je een onregelmatiger resultaat.

En nee van klei gaat de lak inderdaad ook niet glimmen, daar is het ook niet voor gemaakt. En nee de lak wordt niet iets gladder, maar veel gladder, echt veel gladder!

Daarnaast is het ook veel veiliger, vastzittend vuil dat loskomt door het polijsten (Wat jij dus doodleuk doet!!) kan soms gevaarlijk zijn voor de lak, sommige delen zijn zo hard dat het nieuwe swirls kan geven.

Hoe meer ik van je reactie lees hoe verbaasder ik ben, op elke auto ouder dan een jaar bijvoorbeeld zit vastzittende aanslag. Ik wil echt niet weten bij welk poetsbedrijf jij gewerkt hebt en wat voor diploma's je gehaald hebt. Maar inderdaad, als je geen aanslag hebt zitten dan hoef je niet te kleien, en er zijn alleen auto's zonder aanslag als ze nieuw zijn!

Detailing is overigens heel iets anders dan het laten poetsen bij een poetsbedrijf.

Maar ik weet het goed gemaakt. Bij een van de volgende meetings doen wij samen elk 1 auto. Jij op jouw manier, ik op mijn manier. Vooraf meten we de lakdikte en doen we glansmetingen. Vervolgens kijken we hoeveel lak jij verbruikt en wat jouw eind resultaat is en hoeveel lak ik verbruikt hebt en wat mijn eind resultaat is.

Ik wil ook afspreken dat we iedereen auto met de hand doen, jij zonder kleien en ik met kleien. Eens kijken wat de verschillen zijn?

Durf je? Ik wel!

Groeten,

Tim
Reply With Quote
  #35  
Old 14-01-2008, 14:09
Carclean Carclean is offline
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 71
Default

Quote:
Originally Posted by gtd-gt
Whatever,jij bent de beste.Ik vind het prima.Tegen iemand met zo'n berg aan ervaring kan ik toch niet op.


Dat denk ik wel, het is toch een leuke uitdaging om de twee technieken naast elkaar te zetten of niet? Geen woorden maar daden wordt het dan.

Groeten,

Tim
Reply With Quote
  #36  
Old 14-01-2008, 14:45
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Hoe werkt "kleien' precies?
moet je dan deppen/wrijven/rollen ?? Heb geen idee namelijk. Mijn auto heeft ooit naast een busje gestaan dat uitgebrand is.. Er zitten op het achterpaneel een hoop roetpuntjes (geen idee wat precies) die ik er bijna niet af krijg. Het is een oude witte auto, en zie het niet echt zitten om met rode commandant aan de slag te gaan, dan zit ik zo door de lak denk ik..
Met kleien zou dat misschien wel loslaten, omdat het oppervlakkige aanslag is.

Dat ColorX ; is dat een beetje duurzaam ( blijft de kleur/glans ook lang zitten)?? Meestal bij een combinatie van producten is het resultaat wat korstondiger omdat het van alles een beetje is..
Heb zelf ook een rode polo gehad die niet rood wilde blijven op de motorkap.
Commandant4 en daarna met rode Sonax speedwax leverde de langste glans op..
't is wel zo dat je met de commandant steeds weer een laagje lak weghaalt als je hard poetst..

Heb zelf alleen nog maar Meguiars gebruikt voor mijn lederen stoelen, voor de buitenkant heb ik nog zoveel andere middelen staan.. Als het echt zo goed werkt moet ik het ook maar eens gaan proberen!
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #37  
Old 14-01-2008, 14:45
gtd-gt gtd-gt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 182
Default

Quote:
Originally Posted by Carclean
Dat denk ik wel, het is toch een leuke uitdaging om de twee technieken naast elkaar te zetten of niet? Geen woorden maar daden wordt het dan.

Groeten,

Tim


Je denkt toch niet serieus dat ik ergens ga afspreken om een wedstrijdje auto poetsen te houden? Wat mij betreft mag je gelijk hebben hoor. Ik heb alleen een andere mening, meer niet.
Klei is in mijn ogen een leuk hulpmiddel, maar geen absolute noodzaak. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Reply With Quote
  #38  
Old 14-01-2008, 14:51
Carclean Carclean is offline
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 71
Default

Quote:
Originally Posted by gtd-gt
Klei is in mijn ogen een leuk hulpmiddel, maar geen absolute noodzaak. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.


Vergeet niet dat we het hier in eerste instantie hadden over verwerking met de hand. Je krijgt gegarandeerd met geen enkele andere methode met de hand vastzittende oppervlaktevervuiling zo makkelijk en snel weg als met klei.

Of heb jij daarvoor een andere, net zo efficiente en snelle handmatige methode?

Last edited by Carclean : 14-01-2008 at 14:55.
Reply With Quote
  #39  
Old 14-01-2008, 14:55
Carclean Carclean is offline
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 71
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Hoe werkt "kleien' precies?
moet je dan deppen/wrijven/rollen ?? Heb geen idee namelijk. Mijn auto heeft ooit naast een busje gestaan dat uitgebrand is.. Er zitten op het achterpaneel een hoop roetpuntjes (geen idee wat precies) die ik er bijna niet af krijg. Het is een oude witte auto, en zie het niet echt zitten om met rode commandant aan de slag te gaan, dan zit ik zo door de lak denk ik..
Met kleien zou dat misschien wel loslaten, omdat het oppervlakkige aanslag is.

Dat ColorX ; is dat een beetje duurzaam ( blijft de kleur/glans ook lang zitten)?? Meestal bij een combinatie van producten is het resultaat wat korstondiger omdat het van alles een beetje is..
Heb zelf ook een rode polo gehad die niet rood wilde blijven op de motorkap.
Commandant4 en daarna met rode Sonax speedwax leverde de langste glans op..
't is wel zo dat je met de commandant steeds weer een laagje lak weghaalt als je hard poetst..

Heb zelf alleen nog maar Meguiars gebruikt voor mijn lederen stoelen, voor de buitenkant heb ik nog zoveel andere middelen staan.. Als het echt zo goed werkt moet ik het ook maar eens gaan proberen!


Je maakt van klei een soort rond pannenkoekje, die plak je op je vingers, je spray het oppervlak in en je laat dan met een en weer bewegingen de klei over je lakwerk glijden. Alle vastzittende oppervlakte vervuiling haal je hiermee doeltreffend, veilig en snel weg.

Rode commandant lijkt me ook erg overdreven en zeker niet nodig om te gebruiken als je een setje klei gebruikt.

ColorX is vooral bedoeld om een snel alles in 1 product te zijn. Een losse cleaner, polish en goede wax werken beter en duurzamer. Een synthetische wax blijft wat langer zitten dan een natuurlijke wax, en een spraywax (zoals de speedwax) heeft een kortere levensduur dan een normale wax.

Mocht je een keer langs willen komen met je busje dan kijken we er even naar wat het beste voor je werkt.

Groeten,

Tim
Reply With Quote
  #40  
Old 14-01-2008, 14:58
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Quote:
Originally Posted by Carclean
Je maakt van klei een soort rond pannenkoekje, die plak je op je vingers, je spray het oppervlak in en je laat dan met een en weer bewegingen de klei over je lakwerk glijden. Alle vastzittende oppervlakte vervuiling haal je hiermee doeltreffend, veilig en snel weg.

Rode commandant lijkt me ook erg overdreven en zeker niet nodig om te gebruiken als je een setje klei gebruikt.

ColorX is vooral bedoeld om een snel alles in 1 product te zijn. Een losse cleaner, polish en goede wax werken beter en duurzamer. Een synthetische wax blijft wat langer zitten dan een natuurlijke wax, en een spraywax (zoals de speedwax) heeft een kortere levensduur dan een normale wax.

Mocht je een keer langs willen komen met je busje dan kijken we er even naar wat het beste voor je werkt.

Groeten,

Tim


was in Bergschenhoek toch? Het busje is afgebrand, mijn auto stond er naast en heeft rotzooi opgelopen..

Ik zou zeker een keer kunnen komen buurten!
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum