Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Vraag en Aanbod > Auto's te koop aangeboden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-03-2006, 11:57
Sander's Avatar
Sander Sander is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 2,280
Default Invoer en uitvoer informatie

Naar aanleiding van regelmatige vragen in de verkooptopics wil ik graag zoeel mogelijk info verzamelen over de in- en uitvoer van auto's. Alle specifieke landen ervaringen zijn ook welkom. Ik begin vast met een ordinaire copy paste van Domi.

Als andere mensen de boel eronder zetten zal ik proberen er één geheel van te maken.


Een voertuig uitvoeren uit Nederland:

Als u als geregistreerde eigenaar/houder uw voertuig wilt uitvoeren, moet u ervoor zorgen dat de registratie wordt beëindigd.

Voor uitvoer gaat u naar een RDW-keuringsstation , naar de Klantenservicebalie in Zoetermeer of Veendam.

Openingstijden keuringsstations voor uitvoer:
Voor specifieke openingstijden en diensten van de betreffende keuringsstations kunt u contact opnemen met de RDW Klantenservice. Behalve bij buitenplaats Axel kunt u bij de RDW-buitenplaatsen niet terecht voor uitvoerverklaringen.

Voor het aanmelden van de uitvoer heeft u nodig:

- een geldig legitimatiebewijs
- het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs van het kentekenbewijs.

De RDW-medewerker vraagt u om een 'uitvoerverklaring' in te vullen. U overhandigt het ingevulde formulier en de kentekendocumenten aan de medewerker. Ook de kentekenplaten levert u in. Na controle krijgt u van de medewerker een uitvoerverklaring in tweevoud:
- het origineel (wit)
- een kopie (de groene doorslag).
Deze uitvoerverklaring is het enige bewijs dat uw voertuig officieel voor uitvoer is aangemeld in de kentekenregistratie en dat u niet langer aansprakelijk bent voor de voertuiggebonden verplichtingen.
het gestempelde Tenaamstellingsbewijs

Op het moment dat de RDW de uitvoer accepteert, vervalt de geldigheid van het kentekenbewijs. U mag dan met uw voertuig geen gebruik meer maken van de openbare weg, tenzij u een uitvoerkenteken aanvraagt.

Een aantal belangrijke zaken:

- De geregistreerde eigenaar/houder kan nog steeds tekenen als het overschrijvingsbewijs mist.
- Het is niet verplicht om het Voertuigbewijs te tonen bij uitvoer. Als het Voertuigbewijs mist, is het aan te raden om een vervangend kentekenbewijs aan te vragen voordat u de het voertuig voor uitvoer aanmeldt. Sinds 1 juni 2004 is het verplicht om het volledige kentekenbewijs in het buitenland te tonen!
- Als u een voertuig voor uitvoer aanmeldt bij de RDW hoeft het voertuig niet te worden getoond.
__________________
I love airride.
Reply With Quote
  #2  
Old 05-04-2006, 15:20
CarlKever's Avatar
CarlKever CarlKever is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 8
Default

Quote:
Originally Posted by Edition_one
en hoe zit dat als je een sloper wilt invoeren na nederland?geld dan hetzelfde als hierboven?
Thnks!!

Je hebt op een sloper geen kenteken nodig, dus gewoon ophalen en in je schuur zetten.

Even ter aanvulling: Men is alleen verplicht de zogenaamde GAIK kentekenplaten in te leveren. Dat zijn de moderne gele platen met het Euro vignet erop. Je kunt aan je kentekenpapieren zien of er ooit van die platen zijn gemaakt, er staat dan in reliëf een GAIK stempel ingedrukt. Dat gaat trouwens dit jaar of volgend jaar veranderen, voor het moment is het nog wél zo. Als dat stempel er niet in staat is er géén GAIK plaat gemaakt en hoef je die dus ook niet in te leveren. De oude blauwe kentekenplaten mag je zelf houden. Er zijn RDW medewerkers die dit niet weten. Als ze de blauwe platen persé willen innemen en jij wil ze persé houden kun je bezwaar maken.

Ik heb vorig jaar 10 maanden als baliemedewerker aan de exportbalie van het keuringsstation in Arnhem gewerkt. Ik heb dit uitgebreid uitgezocht, omdat veel mensen die blauwe platen heel graag willen houden. In de officiële regels is alleen sprake van de GAIK platen die moeten worden ingeleverd.

Doe er je voordeel mee.
Reply With Quote
  #3  
Old 29-10-2006, 12:18
Jan Kruse Jan Kruse is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 19
Default

Quote:
Originally Posted by basje23
heb een auto in duitsland gevonden ..hoe nu verder///???


Heb net een auto ingevoerd, is van '81, dus belasting/BPM vrij.
Dan gaat het heel makkelijk.
Afspraak maken bij de RDW. Je kunt dan een ééndagskenteken krijgen die geldig is op de dag van de keuring. Je moet dan zelf witte platen maken (stuk karton of zo). Hiermee kun je naar de keuring rijden. De auto moet dan wel verzekerd zijn.
Als de auto goed gekeurd wordt, krijg je met een paar dagen het kentekenbewijs in huis, waarna je de nummerplaten kunt bestellen.
Allemaal erg simpel dus. Kosten Euro 126,00.

Met een auto die jonger is dan 25 jr. moet je nog verwijderingsbijdrage betalen (ik geloof iets van € 45,00) en het restand van de BPM. Dit hangt weer af van hoe oud de auto precies is. Op de site van de RDW zal dat wel staan.
Op zich stelt het allemaal niet veel voor, mits je de buitenlandse papieren van de auto hetb en de auto technisch in orde is.

Succes,

Jan
Reply With Quote
  #4  
Old 05-04-2007, 23:02
Robe Robe is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1
Default

hoe zit het als ik bv een opknapper, of alleen een chassis wil invoeren?
Reply With Quote
  #5  
Old 06-04-2007, 06:05
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

verwijderingsbijdrage is vervallen voor importauto's
Reply With Quote
  #6  
Old 18-06-2007, 21:55
FGizmoS's Avatar
FGizmoS FGizmoS is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 546
Send a message via MSN to FGizmoS
Default

Hoe gaat het voor auto's van nederland naar belgie.
Ik weet dat je een vignet moet kopen hier en dat kost 4 eurocent
__________________
Don't cry burn your tyres and get high
VW Golf MK2 GTD '90 te koop
Subaru Impreza GTT MY97
Reply With Quote
  #7  
Old 20-06-2007, 18:48
FGizmoS's Avatar
FGizmoS FGizmoS is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 546
Send a message via MSN to FGizmoS
Default

Ik heb vandaag bij de douane geweest om wat meer uitleg te vragen.
Zei konden me het volgende vertellen: je moet gewoon achter de auto gaan (in mijn geval een corrado g60) en zorgen dat je een aankoopfactuur hebt en het gelijksvorigheidsattest in 2 of 3 delen. Hiermee moet je dan naar de douane gaan (de LAR in mijn geval) en een vignet 705 halen die ze dan op het gelijksvormigheidsattest plakken. Hiermee kan je dan naar de keuring bij ons gaan.
Mijn probleem is dus opgelost door mezelf
__________________
Don't cry burn your tyres and get high
VW Golf MK2 GTD '90 te koop
Subaru Impreza GTT MY97
Reply With Quote
  #8  
Old 11-12-2007, 08:11
OGM OGM is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 16
Default

Ik heb al verschillende Golfjes ingevoerd van uit Duitsland naar Belgie,is allemaal redelijk gemakkelijk je moet enkel zorgen dat je alle papieren hebt,in het geval van Duitsland heb je voor auto's van voor 11/94 de fahrzeugbrief EN fahrzeugschein nodig en ze moeten beide voorzien zijn van de abmeldungstempel zonder beide (wat regelmatig voorvalt omdat in bepaalde regio's de fahrzeugschein moet afgegeven bij abmeldung tenzij voor export) formulieren kan je niet inschrijven in Belgie,als je beide formulieren hebt en een verkoopskontrakt ga je daarmee naar een douanekantoor,daar wordt het voertuig gededouaneerd en wordt er een rose formulier in gevuld op de naamvan de nieuwe eigenaar (invoerder) met dit formulier en de originele duitse of garage nummrplaten kan je naar de keuring,daar wordt de wagen volledig gekontroleerd (chasisnr,motornr conform aan de Belgische wet) als hij gekeurd is krijg je na 2 weken een chasissticker et PVG nr,met deze sticker en je wagen moet je terug naar de keuring waar ze de sticker in je rechter deurstijl kleven.nu kan je je wagen normaal inschrijven in Belgie

heb ik al verschillende keren gedaan en zonder problemen alleen een beetje papier werk
Reply With Quote
  #9  
Old 27-01-2008, 13:31
Harmen's Avatar
Harmen Harmen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 126
Default Auto invoeren

Afgelopen vrijdag mijn Golf MK1 '83 diesel ingevoerd. Het is allemaal erg simpel. Je vraagt een eendagskenteken aan bij het RDW, rijdt je auto (kan zonder afspraak) naar het keuringsstation en daar wordt de auto technisch gekeurd. Het invoeren zelf is niets meer dan chassisnummer vergelijken met het nummer op de fahrzeugbrief en checken of de maten van het voertuig kloppen. (Spoorbreedte, wielbasis). Dan moet de auto nog APK gekeurd worden. Je kan daar direct een APK laten doen, maar dit mag ook bij een ander APK bedrijf. Dan ga je naar de Douane, deze zit meestal in het RDW gebouw en daar geef je de auto aan.
LET OP! Vanaf 1 januari 2008 zijn auto's ouder dan 19 jaar en 5 maanden al BPM vrij! Dit is dus niet meer ouder dan 25 jaar! Ik hoefde in dit geval dus helemaal geen BPM te betalen. Enkel wat gegevens van de auto invullen en je krijgt het kentekenbewijs binnen 4 werkdagen thuis gestuurd. Kortom, invoeren lijkt lastig maar als je de juiste papieren bij de auto hebt is het een fluitje van een cent!

Helaas was de keurmeester van het RDW bij mij een beetje flauw. Hij keurde mijn auto af bij de invoer keuring omdat er één nummer van het chassisnummer doorgekrast was en opnieuw ingeslagen. Ik kon van dit doorgekraste nummer geen letter of cijfer maken maar de beste man vond het niet duidelijk en het leek alsof er een extra letter/cijfer stond. Ik moest mijn chassisnummer opnieuw in laten slaan. Extra kosten; €84.-

Het op één na laatste 'nummer/letter' (3) is doorgekrast en opnieuw ingeslagen.




Opnieuw inslaan chassisnummer.




Nu nog even wachten op het kentekenbewijs, platen laten maken en dieselen maar!
__________________
VW Golf MKII 1.8i '86
VW Passat Variant 2.0 TDI '09
Reply With Quote
  #10  
Old 04-03-2008, 07:19
Lolke. Lolke. is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 13
Default

Als je auto eerst naar belgie is uitgevoerd en nu weer in nederland wordt ingevoerd, kun je dan het originele kenteken weer terug krijgen??

Gr Lolke.
Reply With Quote
  #11  
Old 04-03-2008, 11:56
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

pff... mercedes is goedkoop in noorwegen, erg leuk, maar je hebt speciale exportpapieren uit noorwegen nodig voor de invoer. let extra goed op bij landen die niet EU zijn! het is ons laatst dus overkomen met een W123 300 TDT, erg zonde allemaal van t geld en de moeite.

We kregen m niet door de douane tenzij we bij een of andere raar bedrijfje in een vies kantoor, vlakbij de rdw, een stukje papier zouden aanschaffen, en de heren daar 600 euro zouden betalen, vreemd gevoel bij, en dus maar niet gedaan.

koop liever binnen de EU mensen!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #12  
Old 21-05-2008, 17:16
Nas's Avatar
Nas Nas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: May 2005
Posts: 489
Send a message via MSN to Nas
Default

Stukje info van de RDW site...

Quote:
Uw voertuig in Nederland invoeren

Als u een voertuig heeft gekocht in het buitenland en u wilt deze invoeren in Nederland, dan moet u een aantal stappen nemen om een Nederlands kenteken voor dit voertuig te krijgen.

* U gaat met het voertuig naar een keuringsstation van de RDW. U kunt hiervoor een afspraak maken of u komt zonder afspraak tussen 08.00 en 12.00 uur naar dat keuringsstation.
* U neemt het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs mee. Meer informatie over legitimatie vindt u in het artikel: Legitimeren
* Tijdens het onderzoek worden de gegevens vastgelegd die nodig zijn voor de registratie in Nederland. De procedure is afhankelijk van de herkomst van het voertuig.
* Als het voertuig APK-plichtig is, kunt u bij de RDW meteen een APK-keuring laten uitvoeren. Anders moet u het voertuig op een later tijdstip APK laten keuren bij een erkend bedrijf.
* Na het onderzoek door de RDW kunt u direct naar de Douane voor de fiscale afhandeling. De douane is gevestigd in het RDW-keuringsstation. Lees meer op de website van de Douane.
* Als aan alle verplichtingen is voldaan, krijgt u het kentekenbewijs binnen vier werkdagen thuisgestuurd.
* Vervolgens moet u kentekenplaten laten maken, motorrijtuigenbelasting betalen en een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) voor uw auto afsluiten.


De RDW wijst u op het volgende:
Heeft u alleen het buitenlands kentekenbewijs dan kan het voorkomen dat niet alle technische gegevens (zoals het trekgewicht en milieugegevens) op het Nederlands kentekenbewijs worden vermeld. Heeft u ook een Certificaat van Overeenstemming dan komen alle relevante technische gegevens op het Nederlands kentekenbewijs.

__________________
The Collection:
- Jetta GT MK2
- Golf Mk1 Cabriolet GTD
- Golf Mk4 SDI

Quote:
Lars zegt:
btw ik raad je aan om op internet niet te gaan zoeken naar een vacuuumpompje.. dan kom je namelijk vanalles tegen wat je nie wilt zien
Reply With Quote
  #13  
Old 02-12-2008, 19:01
skitzo skitzo is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 560
Default

ik ga dit weekend bij een auto in belgie kijken hoe zit dat dan met overschrijven?
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 02-12-2008, 20:39
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

bij de RDW krijg je hem pas op naam, niet bij de aankoop.

als je nog BPM-plichtig bent is dit een mooie calculator: http://www.bpmberekenen.com/
Reply With Quote
  #15  
Old 04-12-2008, 12:25
skitzo skitzo is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 560
Default

ben er al achter de belg moet zijn platen inleveren, of een andere auto op die platen laten zetten
__________________
Reply With Quote
  #16  
Old 12-03-2011, 16:59
mark89769's Avatar
mark89769 mark89769 is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 714
Default

ja klopt, belg moet zijn platen zelf inleveren, als jij kentekenbewijs maar krijgt en een koopovereenkomst opstelt komt het wel goed met importeren uit belgie!
__________________
Reply With Quote
  #17  
Old 22-03-2011, 15:52
AD G60 AD G60 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 788
Default

Wie kan er mij vertellen welke papieren ik op dit moment precies moet hebben om een duitse auto in NL in te kunnen voeren. Bij mijn golf 1 had ik 3,5 jaar geleden alleen de Fahrzeugbrief en toen was dit voldoende om hem bij de rdw op kenteken te krijgen.

Ik wil nu voor een scirocco uit 2008 gaan kijken in duitsland. Maar nu zie ik op de site van de rdw staan dat het originele en complete kentekenbewijs nodig is, om hem in te voeren. Is alleen de Fahrzeugbrief dan voldoende of zijn er nog extra papieren benodigd?
__________________
Scirocco 1.4tsi 2010
Golf 1 diesel 1982
Golf 1 gti 1979
Kawasaki Z750 2010
Reply With Quote
  #18  
Old 22-03-2011, 16:02
HannoverEdition
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by AD G60
Wie kan er mij vertellen welke papieren ik op dit moment precies moet hebben om een duitse auto in NL in te kunnen voeren. Bij mijn golf 1 had ik 3,5 jaar geleden alleen de Fahrzeugbrief en toen was dit voldoende om hem bij de rdw op kenteken te krijgen.

Ik wil nu voor een scirocco uit 2008 gaan kijken in duitsland. Maar nu zie ik op de site van de rdw staan dat het originele en complete kentekenbewijs nodig is, om hem in te voeren. Is alleen de Fahrzeugbrief dan voldoende of zijn er nog extra papieren benodigd?


is sinds aug vorig jaar idd iets veranderd,
bij mijn weten moet je de fahrzeugbrief (voor Engeland ''permanent certificate of export'' van DVLA) plus kentekenbewijs deel I hebben,en is dat voldoende
Reply With Quote
  #19  
Old 23-03-2011, 10:02
AD G60 AD G60 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 788
Default

Quote:
Originally Posted by HannoverEdition
is sinds aug vorig jaar idd iets veranderd,
bij mijn weten moet je de fahrzeugbrief (voor Engeland ''permanent certificate of export'' van DVLA) plus kentekenbewijs deel I hebben,en is dat voldoende


Oke thnx, en kentekenbewijs zal dan fahrzeugschein zijn lijkt me?
__________________
Scirocco 1.4tsi 2010
Golf 1 diesel 1982
Golf 1 gti 1979
Kawasaki Z750 2010
Reply With Quote
  #20  
Old 31-03-2011, 19:54
AD G60 AD G60 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 788
Default

Via diverse bronnen ben ik nog eea te weten gekomen, wat voor andere mensen nog van pas kan komen. Voor invoeren uit Duitsland heb je de volgende originele papieren nodig:
- oude brief: fahrzeugschein und fahrzeugbrief
- nieuwe brief: zulassungsbescheinigung deel 1 en 2

Voor het vervoeren voldoet blijkbaar een kurzzeitkennzeichen in heel de eu en heb je niet perse een zollkennzeichen nodig, dit is volgens de verkoper waar ik contact mee heb en is ook op onderstaande site te zien:
http://www.transit-plate.eu/fragenantworten.html
__________________
Scirocco 1.4tsi 2010
Golf 1 diesel 1982
Golf 1 gti 1979
Kawasaki Z750 2010

Last edited by AD G60 : 31-03-2011 at 20:27.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum