Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-10-2017, 13:52
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default AAZ met nieuwe koppeling slipt.

Hoi!

Ik heb een goede AAZ motor kunnen scoren met weinig kilometers enz..
Heb er een KKK24 turbo in geplaatst met een aangepaste retour voor de olie.
Nu heb ik er een goede koppeling van Sachs in gezet, kon even goed ene van luk pakken voor 85euro, maar heb het dubbele besteed aan een Sachs, met de hoop dat die nie zal slippen als je de turbodruk en de toevoer verdubbeld.
Maar helaas slipt mijn koppeling als ik plankgas geef. Tijdens de koppeling wissel alles met remreiniger behandeld, geen vet vlekken, en ook geen lekkage in de keerringen.
Turbodruk zit rond de 1,6bar.

Wat kan ik hier aan doen? koppeling moet je volgens mij niet inrijden, ben al zo'n 900 kilometer verder aan het rijden.
Reply With Quote
  #2  
Old 21-10-2017, 13:57
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,477
Default

Ik wilde iets gaan schrijven over afdraaien van het vliegwiel en zo, en toen bedacht ik:

Je hebt zeker een 020 versnellingsbak he? Daar weet ik niet van hoe het precies in elkaar steekt.

Als je er geld voor over hebt, kun je een 02A verbouwen.. 228mm koppleingsplaat vs 200 of zelfs 180 ? geen idee wat zo een 020 heeft.
Er zijn betaalbare 400+ Nm koppelingen voor het bij 02A horend vliegwiel, daar zul je niet gauw ergens last van hebben
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #3  
Old 21-10-2017, 14:03
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Ik wilde iets gaan schrijven over afdraaien van het vliegwiel en zo, en toen bedacht ik:

Je hebt zeker een 020 versnellingsbak he? Daar weet ik niet van hoe het precies in elkaar steekt.

Als je er geld voor over hebt, kun je een 02A verbouwen.. 228mm koppleingsplaat vs 200 of zelfs 180 ? geen idee wat zo een 020 heeft.
Er zijn betaalbare 400+ Nm koppelingen voor het bij 02A horend vliegwiel, daar zul je niet gauw ergens last van hebben


Hey! bedankt voor je snelle respons.

Kijk, het blok zit in een Golf 2.
Ik heb de originele 4T versnellingsbak van de Golf 2 gebruikt op het AAZ motorblok. zodat ik mijn koppelingskabel kan behouden.
Ik had hier een CHD bak liggen die met deze motor meegeleverd was, maar die is te kort, en moest dan speciaal 100mm cardanassen kopen, want die heb ik niet.

Dus heb ik via autodoc, een goede dure Sachs gekocht die bij het motorblok hoort, dus er stond 75pk in die lijst. Die koppeling is ook geschikt voor andere modellen tot 90 of 112pk als ik mij niet vergis.
Is een 210mmx24 koppeling.

Dat vind ik dus spijtig dat die het extra koppel niet op de weg kan zetten, want ik heb er nog niet eens een front mount intercooler op om extra vermogen te creëren. Dat was ik in de toekomst van plan.
Ik ben hem in aan het rijden, blok heeft enkele jaren stil gestaan.

Als ik er een TDI bak in moet zetten met TDI koppeling, dan moet ik ook de pedalenbox veranderen neem ik aan?

Last edited by StefTurboDiesel : 21-10-2017 at 14:08.
Reply With Quote
  #4  
Old 21-10-2017, 15:18
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,477
Default

Het is zeker jammer dat het niet werkt..

maar als je bij 1.6 bar voldoende brandstof er in krijgt, heb je echt heel veel koppel.. ik denk niet dat je onder 200 Nm maakt.

Pedalenbox hoeft volgens mij niet per se.. want je kunt het kabelbediend plossen. Maar het kan ook hydraulisch, dan zou je idd iets anders moeten hebben, maar volgens mij niet de hele pedalenbox.. alleen die plaat tegen het schutboord, waar dan een hydraulische cilinder op kan..


Maaaar... laten we wachten op reacties van anderen Ik ben gewoon een grote van van 02A/02J .. en hier op het forum zijn er velen die juist een 020 prefereren..
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #5  
Old 21-10-2017, 20:07
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Koppelingskabel zeg je? Zeker dat die mooi afgesteld staat?

Verder wil ik nog het volgende toevoegen: Sachs is niet per se beter dan Luk. Toch niet in jouw geval. Als ik het goed heb heb je dus een koppeling gekocht die overeenkomt met het onderdeelnummer voor de koppeling die op jouw motor hoort?
Dat noemen ze een OEM equivalent part. Met andere woorden, die koppeling is een kopie van wat VW er indertijd op heeft gestoken. Of je die nu van Sachs of Luk koopt maakt eigenlijk weinig uit. Het kwaliteitsverschil ga je niet vinden in de hoeveelheid overdraagbaar koppel maar in levensduur. En zelfs daar ben ik van mening dat Luk degelijk materiaal is.

TLDR; Sachs is niet per se een synoniem voor performance. Sachs maakt ook OEM equivalent onderdelen, en die zijn niet beter als wat VW er origineel in stak. Maakt jouw motor meer koppel dan de originele VW koppeling aankon, dan zal jouw Sachs koppeling dit ook niet aankunnen.

Maaarrr... check toch eerst maar eens de afstelling van de koppelingskabel. Tenzij je het zelfstellend type hebt?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #6  
Old 21-10-2017, 20:41
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Koppelingskabel zeg je? Zeker dat die mooi afgesteld staat?

Verder wil ik nog het volgende toevoegen: Sachs is niet per se beter dan Luk. Toch niet in jouw geval. Als ik het goed heb heb je dus een koppeling gekocht die overeenkomt met het onderdeelnummer voor de koppeling die op jouw motor hoort?
Dat noemen ze een OEM equivalent part. Met andere woorden, die koppeling is een kopie van wat VW er indertijd op heeft gestoken. Of je die nu van Sachs of Luk koopt maakt eigenlijk weinig uit. Het kwaliteitsverschil ga je niet vinden in de hoeveelheid overdraagbaar koppel maar in levensduur. En zelfs daar ben ik van mening dat Luk degelijk materiaal is.

TLDR; Sachs is niet per se een synoniem voor performance. Sachs maakt ook OEM equivalent onderdelen, en die zijn niet beter als wat VW er origineel in stak. Maakt jouw motor meer koppel dan de originele VW koppeling aankon, dan zal jouw Sachs koppeling dit ook niet aankunnen.

Maaarrr... check toch eerst maar eens de afstelling van de koppelingskabel. Tenzij je het zelfstellend type hebt?


Hey!


Inderdaad, ik heb gewoon een soortgelijk OEM van Sachs besteld en gemonteerd. Koppelingskabel is een zelfstellende.

Vind het wel vreemd dat een nieuwe al gelijk slipt bij een hoger koppel.
Ik heb als daily een TDI golf 4 90pk, en die is gechipt op stage 2. met originele koppeling! een front mount IC, grotere uitlaat.. de eigenaar van waar ik hem had gekocht was de 1ste.
Km's 185.000..

Back to topic; Weet jij misschien waar ik dan in de toekomst een 'performance' koppelingskit kan bestellen?

Last edited by StefTurboDiesel : 21-10-2017 at 20:43.
Reply With Quote
  #7  
Old 22-10-2017, 00:05
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by StefTurboDiesel
Hey!


Inderdaad, ik heb gewoon een soortgelijk OEM van Sachs besteld en gemonteerd. Koppelingskabel is een zelfstellende.

Vind het wel vreemd dat een nieuwe al gelijk slipt bij een hoger koppel.
Ik heb als daily een TDI golf 4 90pk, en die is gechipt op stage 2. met originele koppeling! een front mount IC, grotere uitlaat.. de eigenaar van waar ik hem had gekocht was de 1ste.
Km's 185.000..

Back to topic; Weet jij misschien waar ik dan in de toekomst een 'performance' koppelingskit kan bestellen?

Misschien toch iets mis met die zelfstellende kabel? Anderzijds, die AAZ blokjes kunnen serieus wat koppel maken. Zeker als je met de turbo of de dieselpomp begint te spelen. Ken iemand die 240pk uit zo een blok haalde door wat te spelen met de pomp en de turbo.

Die chiptuning zal waarschijnlijk een pak minder drastisch zijn dan het verdubbelen van de turbodruk, want dat is wat je gedaan hebt als ik het goed begrijp?

Zo een performance setjes kan je ook van sachs kopen, kijk maar eens op hun website. Alleen is het de vraag of je eentje vindt die op jouw vliegwiel past. De koppeling zelf mag geen probleem geven denk ik, in jouw geval is het eigenlijk de drukgroep die het laat afweten. Je koppeling slipt omdat de veerkracht niet hoog genoeg is.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #8  
Old 22-10-2017, 19:13
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Het slippen treed alleen op wanneer de KKK24 full boost produceert en dat is ergens bijna tegen 3200 toeren dat die begint te slippen. Op een laag en midden toerengebied, als ik hem volgas induw slipt hij niet.
Als ik tijdens de lichte slip effe het gaspedaal loslaat en terug induw slipt hij niet meer.
Inderdaad, ik heb de turbodruk verdubbeld op mijn AAZ blok.

Dus om het 'goedkoop' te houden, kan ik dan alleen een drukgroep appart bestellen? ene van 210x24. ?
Reply With Quote
  #9  
Old 22-10-2017, 22:14
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by StefTurboDiesel
Het slippen treed alleen op wanneer de KKK24 full boost produceert en dat is ergens bijna tegen 3200 toeren dat die begint te slippen. Op een laag en midden toerengebied, als ik hem volgas induw slipt hij niet.
Als ik tijdens de lichte slip effe het gaspedaal loslaat en terug induw slipt hij niet meer.
Inderdaad, ik heb de turbodruk verdubbeld op mijn AAZ blok.

Dus om het 'goedkoop' te houden, kan ik dan alleen een drukgroep appart bestellen? ene van 210x24. ?

Dat betekent dat je drukgroep inderdaad gewoon die turbodruk niet aankan.

Ik zou dan inderdaad alleen de drukgroep vervangen. Vooral omdat perfromance koppelingen de neiging hebben van nogal moeilijk te zijn om mee te rijden. Minder overgang, meer een aan/uit gedrag. Als je enkel de drukgroep verandert zal de manier van aangrijpen hetzelfde blijven, enkel de pedaal zal iets zwaarder worden.

Dus je moet op zoek naar een drukgroep die op jouw auto past, maar met een hogere veerkracht.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #10  
Old 24-10-2017, 11:06
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

Klopt allemaal wel maar blijft natuurlijk een gok of hij het met enkel een zwaarder drukgroep wel aankan, en hoelang. Als je dan in de toekomst nog verder gaat (want 1.6 bar is natuurlijk veel te weinig ). Heb je er alsnog last van en moet je toch ombouwen naar o2a. Mijn advies is dit gewoon meteen te doen kost de wereld niet en dan koop je een vr6 sachs koppeling (250 euro) en die houd dat allemaal probleemloos. ik reed met mijn mtdi 2.4 bar 11m pomp en 6000 rpm. Mijn vr6 koppeling heeft nooit gemankeerd.
Reply With Quote
  #11  
Old 24-10-2017, 11:25
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,477
Default

Quote:
Originally Posted by golffan
... 11m pomp en 6000 rpm....


Dat is gewoon asociaal

Is de pomp nooit vastgelopen?
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #12  
Old 24-10-2017, 16:15
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

Neen, eigenlijk niet moet wel zeggen dat ik hem zelden zo hoog trok wel constant 5000-5500rpm hoger gaan had niet veel nut. Heb wel altijd met een brandstofkoeler gereden en het oud type filter waar de retour niet in het filter komt, zo blijft de brandstof koeler en heb je dus minder kans op vastlopen.
Reply With Quote
  #13  
Old 24-10-2017, 21:22
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,477
Default

(sorry voor offtopic)

Heb jij een 11mm van een automaat ? Die kon ik helaas niet vinden..

Maar heb wel gezien dat er dus 11mm pompen bestaan die tot 2250 rpm (dus 4500 motor-RPM) rated zijn, terwijl de 10mm origineel tot 2075 (4150) is .. Dat had ik niet verwacht, stoer!
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #14  
Old 24-10-2017, 22:16
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Het is eigenlijk een dikke schande, ik heb nog niet eens de governormod gedaan ,en da ding slipt als je in 3,4,5 plankgas duwt.
Ik wil deze koppeling nog niet kapot rije, vind het zonde 166euro uitgegeven aan een koppeling, maar ja van je fouten leer je, ik dacht dat een sachs beter was als luk, omdat ik met luk slechte ervaring heb.

Zo een originele kkk24 van 28jaar zal nooit zo een piek hebben boven de 2 bar. Ben blij dat ik met metertje gezien heb dat die ongeveer op 1,5-1,6bar piekte

Voorlopig is de GT nu m'n daily, m'n golf 4 even aan de kant gezet.
In de winter gaat de GT achter slot en grendel, en dan pas word er gesleuteld om hem fatsoenlijk rijdend te krijgen zonder dat ie slipt en dergelijke.
Reply With Quote
  #15  
Old 24-10-2017, 23:56
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

Tjah, 166 euro ik duwde er destijds een nieuwe 210mm in met mijn 1.6 toen nog. Eerste testrit trok ik gewoon de koppelingsplaat aan flarden, niks slippen gewoon de voering eraf was precies een sjaal die in het vliegwiel lag, was trouwens een sachs, ben geen fan van luk. Tunen kost gewoon geld, daarom zeg ik monteer meteen een o2a met een vr6 koppeling dat heeft hem al bewezen. Oh ja en die k24 piekt wel degelijk boven de 2 bar. Dit met een goede brandstoftoevoer natuurlijk mijn 11mm pomp komt overigens van een land rover met het deksel van een 1.6td erop zo behoud ik mijn originele gaskabel en ziet het er gewoon netjes origineel uit. Governermod is natuurlijk gedaan en kegel afgefreesd, ... Als je wil dat het kwa kosten niet uit de hand loopt moet je je gewoon goed informeren wat precies wat kan hebben het is immers al veel gedaan, ...
Reply With Quote
  #16  
Old 25-10-2017, 08:50
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,477
Default

Ik ben ook voor 02A (maar dat schreef ik al in het begin)

Behalve de grotere koppelingen is de hele bak ook steviger...

Moet je alleen kijken welke verhoudingen je neemt. ASD is het langst.. Dan heb je CTN, CPY ..

Voor een TDI zou ik altijd voor ASD gaan, maar bij een TD weet ik het niet? Draaien die motoren graag wat meer, of krijg je al vroeg veel koppel?
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #17  
Old 25-10-2017, 22:47
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

tjah, hoe korter de bak hoe sneller je optrekt. En let op dit scheelt heel veel. ik reed eerst met een ctn versnellingsbak (golf3 tdi 110pk) in mijn golf2 met getunede 1600td. 6000 rpm was 100km/u in zijn 2. in zijn 5 haalde hij met moeite 170 en in zijn 4 voorbij de 180 ... Die bak is veel te lang voor zo'n motor. Je mag tunen wat je wil het blijft een toerenmotor en heeft nooit het koppel in lage toeren van een tdi. Dan heb ik er een ayn versnellingsbak (golf2 g60) tegen gehangen Deze bak heeft exact dezelfde verhoudingen als een 4t ( golf2 td 80 pk). Het leek wel alsof ik 50 pk bijhad, zonder aan de motor te veranderen. 6000 rpm in zen 2 was maar 83 meer, en zijn topsnelheid werd netjes in zijn 5 gehaald. Hiermee reed hij echt goed. Vliegwiel was ook flink afgedraaid, het was precies een benzine (behalve op stationair toerental natuurlijk ).
Nu heb ik een bak van passat 35i tdi die bij de revisie ligt, deze is nog korter en er word een sper in gemonteerd.

Last edited by golffan : 25-10-2017 at 22:50.
Reply With Quote
  #18  
Old 28-10-2017, 12:08
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Ik heb vandaag opgemerkt dat mijn koppelingshuis nat/ vettig is.
Ik heb remreiniger in dat gat van de versnellingsbak gespoten om de koppelingshuis te reinigen, maar ik heb een vermoeden dat het gewoon terug komt.
Zou dit dan toch een oorzaak zijn van een lekkende keerring?
Toen ik het blok voor het eerst startte na 5 jaar stilstaan. (moeizame start, andere dieselpomp moeten steken omdat de originele pomp vast zat etc..)
en met de nieuwe pomp en goed draaiende motor voor een 2000km reed, was er nog geen sprake van lekkage aan de keerring.

Last edited by StefTurboDiesel : 28-10-2017 at 12:11.
Reply With Quote
  #19  
Old 28-10-2017, 12:33
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Heb je de krukaskeerring vervangen toen je de koppeling veranderde?
Lijkt misschien stom, maar ik doe dat altijd preventief bij een koppelingswissel.

Als ik een koppelingswissel doe vervang ik altijd:
-koppeling
-drukgroep
-krukaskeerring
-druklager
-afhankelijk van de kilometers de keerring op de primaire as van de bak

Als je krukaskeerring of de keerring op de primaire as van de bak lekt, dan kanhet wel dat je koppeling gaat slippen! Direct naar kijken zou ik zeggen, maar waarschijnlijk is het al te laat om je koppelingsplaat nog te redden
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #20  
Old 28-10-2017, 13:38
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,477
Default

... de plaat sopt zich namelijk vol met olie, en dan is het klaar.

Gelukkig gebeurt dat met andere onderdelen niet, en met een goede poetsbeurt blijkt de koppelingsplaat zelf het enige onderdeel dat dan echt niet meer bruikbaar is.

... tenzij door het veelvuldige slippen het vliegwiel en de drukgroep verbrand zijn. Dat zie je aan het uiterlijk:




Zover ik het heb begrepen komt het er op neer dat het verbrande dan een lagere wrijvingscoefficient met de plaat kan hebben, waardoor het systeem minder koppel over kan brengen..
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum