Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-01-2017, 12:06
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default Stotteren Golf 3,5 cabrio met AAM

Vorige week zaterdag wilde de cabrio ineens niet starten.

Tijdens het testen waren de bougies compleet natgeslagen, benzine werd dus ook zichtbaar via monopoint injectorhuis voldoende ingespoten.
Om de cilinders leeg te starten hebben we diverse stekkers op het injectorhuis losgehaald.
Na wat zoekwerk kwam ik uit op de bobine .. de vonk was nl vrij zwak te noemen(en uit eerdere ervaring met mn oude 3 station, daar had ik dat rpobleem toen ook)

Bobine gehaald, de oude was nog van 1998 (bj van de cabrio) en bleek meerdere scheuren in het huis te vertonen.
Na montage van de nieuwe was het tikken en lopen.
Stationair loopt hij prima
Nu houdt de motor wat tijdens aanraken van gaspedaal, en begint dan vervelend te stoten en te stotteren.
Zou er een foutcode opgeslagen kunnen zitten door het loshalen van die eerdere genoemde stekkers?

De stofkap over de hallgever is beschadigd, in de nieuwe verdelerkap zitten ineens leksporen... Zou daar de vonk wellicht door overslaan waardoor hij inhoudt?
Reply With Quote
  #2  
Old 13-01-2017, 12:09
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default

Oh ja.. verdelerkap, rotor, bougies, en bougiekabels zijn 8000 km oud (bobine dus nu net 100km )
Reply With Quote
  #3  
Old 13-01-2017, 12:21
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default

Stofkap is besteld, straks ophalen en testen
Reply With Quote
  #4  
Old 13-01-2017, 13:08
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Best eens uitlezen en kijken of er foutcodes aanwezig zijn, die kunnen je in de goede richting sturen
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 22-01-2017, 11:38
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default

Geen foutcodes opgeslagen... ('ff' 34,- bij de dealert.. geen gein... toch maar zelf VCDS kopen denk ik.... welk type is mij alleen niet duidelijk...)

Wordt het nu dus verder zoeken naar wat er in de tussentijd extra veranderd is naast een nieuwe bobine....
Heb tijdens het testen de bougies verwijderd... weerstand gemeten.. zijn hetzelfde... kabels gemeten... zijn hetzelfde....
Het enige wat ik nog extra gedaan heb is de 2 dunne vacuumslangetjes achterop de inlaat collector boven op het monopoint systeem vervangen... Zou het verschil maken als ik deze per ongeluk omgedraait heb... ?

Last edited by ReneGrr : 22-01-2017 at 12:41.
Reply With Quote
  #6  
Old 22-01-2017, 11:40
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default

Aparte is ook dat ik af en toe mn vacuum bekrachtiger 'kwijt ben' geen vacuum en een hard pedaal met slecht remmen.... maar dat is een andere vacuumslang....
Reply With Quote
  #7  
Old 22-01-2017, 12:04
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

check je hele vacuum systeem dan eens op lekkage, misschien ergens een darmpje dat los hangt ofzo
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #8  
Old 22-01-2017, 21:45
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,528
Default

Hard kunstof leiding naar rembekrachter gescheurd
Reply With Quote
  #9  
Old 24-01-2017, 23:04
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default

De 2 dunne slangetjes heb ik vanmiddag omgedraaid.. en ja hoor... die blijk ik dus verkeerd om gemonteerd te hebben.. wat ik dus eerder al vermoedde.....

De rembekrachtiging deed nog wel raar, de verbindingsslang bij de inlaat die berucht staat om scheuren heb ik vorig jaar vervangen voor een andere...
Deze voelt vreemd aan.. alsof deze van binnen gedelamineerd is...
Morgen ook nog maar eesn een andere erop en kijken of dat helpt.
Reply With Quote
  #10  
Old 02-02-2017, 15:40
bramvw bramvw is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 130
Default

Voetpakking(rubber flens), inspuiteenheid(carburateur) kapot.
__________________
Bramvw
Reply With Quote
  #11  
Old 02-02-2017, 17:44
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default

Helaas had ik te vroeg gejuicht na het omwisselen. .. in 1e instantie leek het weg maar later kwam het toch terug.
De slang van de vacuüm bekrachtiger ook nog vervangen. .. Hier was de binnenlaag losgekomen van de buitenlaag... klapte soms naar binnen en zorgde voor het rare remmen. ...

Voetpakking is ok.

Inmiddels een k&n filter aangeschaft. ... en nu stottert hij weer niet.... vaaaaag
Reply With Quote
  #12  
Old 15-02-2017, 16:20
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default

Quote:
Originally Posted by ReneGrr
Helaas had ik te vroeg gejuicht na het omwisselen. .. in 1e instantie leek het weg maar later kwam het toch terug.
De slang van de vacuüm bekrachtiger ook nog vervangen. .. Hier was de binnenlaag losgekomen van de buitenlaag... klapte soms naar binnen en zorgde voor het rare remmen. ...

Voetpakking is ok.

Inmiddels een k&n filter aangeschaft. ... en nu stottert hij weer niet.... vaaaaag


Ennnnnnnnn... helaas.... na iets gedaan te hebben komt het toch iedere keer weer terug.
Gekke is dat na half gas geven... hij inhoudt... tot een bepaalt moment... en dan voelbaar vlotter trekt en niet meer stottert.. tot ik een fractie meer gas geef.. dan weer heel even stottert.. omdan weer zonder stotteren vlotter trekt.. dat blijft zicht herhalen tot je uit eindelijk volgas zit...
Reply With Quote
  #13  
Old 29-03-2017, 00:14
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default

Ik heb alle stekker van de injectie nagelopen en licht opgeschuurd, en ook die van de lambdasonde gecontroleerd en licht opgeschuurd....
Het lijkt al met al wat minder geworden te zijn... maar nog niet helemaal weg...

Gekke is dat zodra de motor warm is, er geen probleem meer is.
Ik heb de temperatuurzender al vervangen maar er zijn er 2 dacht ik...
Zou de 2e (is dat die van de ECU...?) kapot zijn waardoor hij te weinig inspuit bij koude motor?
Reply With Quote
  #14  
Old 11-09-2017, 22:50
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default

Quote:
Originally Posted by ReneGrr
Ennnnnnnnn... helaas.... na iets gedaan te hebben komt het toch iedere keer weer terug.
Gekke is dat na half gas geven... hij inhoudt... tot een bepaalt moment... en dan voelbaar vlotter trekt en niet meer stottert.. tot ik een fractie meer gas geef.. dan weer heel even stottert.. omdan weer zonder stotteren vlotter trekt.. dat blijft zich herhalen tot je uit eindelijk volgas zit...



Na het vervangen van de gaskleppositieensor is dit nagenoeg weg....


Echter als ik half gas geef dan trekt hij normaal... maar als ik volgas geef gaat hij inhouden alsof hij te weinig benzine krijgt (of te veel lucht)

Ik neig naar een lambdasensor die niet goed werkt, die buiten zn range gaat op het moment dat ik volgas geef...
Nu heb ik ook gelezen van een massaprobleem bij de lambda sensor...er zitten 4 draden op... welke daarvan is de massa...?
Reply With Quote
  #15  
Old 23-12-2017, 19:20
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default

Probleem uit laatste bericht is er nog steeds.. inhouden bij gasgeven, smoren(net als bij oudere carburateurmotoren).
Bij volgas geven bij stoplichten zorgt ervoor dat hij niet inhoud maar lekker trekt.
Aangezien alle vacuumslangen gecontroleerd en getest zijn, de bobine, bougies met kabels, rotor en verdelerkap al vervangen zijn blijft ik een lambdasonde verdenken.
Bij mijn onderdelenleverancier is deze Eu 108,- brutto ex...? duur ding zeg...(via autodoc.nl 1/2 .. nogal een verschil...

Maar heb ook gelezen van een matige massa bij de ECU, welke draad is dit bij de AAM 3,5 cabrio?

Last edited by ReneGrr : 23-12-2017 at 19:25.
Reply With Quote
  #16  
Old 23-12-2017, 19:33
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default

Moet de gaskleppostitiesensor ingeleerd worden bij losmaken/ vernieuwen?
Is er eventueel iemand in de buurt van Rotterdam die met VAG mijn '98-er 3,5 cabrio met AAM motor uit kan lezen, eventueel opnieuw inleren van de gasklepositiesensor indien mogelijk en nodig

Last edited by ReneGrr : 23-12-2017 at 19:35.
Reply With Quote
  #17  
Old 23-12-2017, 21:57
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Hmm ik weet dat een elektronische gasklep moet ingeleerd worden, maar of de positiesensor dat ook moet denk ik niet.

Je lambdasensor zal het probleem niet geven, je geeft zelf aan dat hij het ook bij koude motor heeft, en dat het probleem er niet is bij warme motor (klopt dit nog)
Je lambda sensor doet niets bij koude motor, dan zit je in een open-loop regeling waarbij het mengsel nog niet wordt bijgeregeld.

Ik zou eens kijken naar valse lucht trekken. Check je inlaatsysteem of het VOLLEDIG luchtdicht is. Van aan je cilinderkop tot aan de plaats waar lucht gemeten wordt. Hoe dat bij jou gebeurt weet ik niet, ken je motor niet. Het kleinste lekje kan al grote problemen veroorzaken. En dan krijg je de symptomen die jij hebt, namelijk inhouden en stotteren onder belasting.

Op dat moment wordt er ongemeten lucht mee naar binnen gezogen, waar geen rekening mee is gehouden bij het afmeten hoeveel benzine er wordt ingespoten en krijg je een arm mengsel.

Check je volledige inlaatsysteem grondig. Als extra test kan je iemand anders vragen om gas te geven terwijl jij voor de motor staat en dan op het moment dat hij begint te stotteren met een deodorant fles langs de plaatsen spuiten waar het mogelijk kan lekken. Als dit het stotteren doet ophouden (al is het tijdelijk) dan weet je dat het daar lekt.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #18  
Old 26-12-2017, 14:36
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Wink

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Hmm ik weet dat een elektronische gasklep moet ingeleerd worden, maar of de positiesensor dat ook moet denk ik niet.

Je lambdasensor zal het probleem niet geven, je geeft zelf aan dat hij het ook bij koude motor heeft, en dat het probleem er niet is bij warme motor (klopt dit nog)
Je lambda sensor doet niets bij koude motor, dan zit je in een open-loop regeling waarbij het mengsel nog niet wordt bijgeregeld.

Ik zou eens kijken naar valse lucht trekken. Check je inlaatsysteem of het VOLLEDIG luchtdicht is. Van aan je cilinderkop tot aan de plaats waar lucht gemeten wordt. Hoe dat bij jou gebeurt weet ik niet, ken je motor niet. Het kleinste lekje kan al grote problemen veroorzaken. En dan krijg je de symptomen die jij hebt, namelijk inhouden en stotteren onder belasting.

Op dat moment wordt er ongemeten lucht mee naar binnen gezogen, waar geen rekening mee is gehouden bij het afmeten hoeveel benzine er wordt ingespoten en krijg je een arm mengsel.

Check je volledige inlaatsysteem grondig. Als extra test kan je iemand anders vragen om gas te geven terwijl jij voor de motor staat en dan op het moment dat hij begint te stotteren met een deodorant fles langs de plaatsen spuiten waar het mogelijk kan lekken. Als dit het stotteren doet ophouden (al is het tijdelijk) dan weet je dat het daar lekt.


Het testen op vacuumlekkage heb ik al meerdere keren gedaan, daar komt niks uit.
Het stotteren/inhouden doet hij alleen onder belasting, dus dat wordt lastig te testen tijdens het rijden ;-)

Inhouden doet hij nu inmiddels alleen bij warme motor(elke keer veranderd er wel weer wat :-) )
Hoe dat inlaatlucht bij een AAM motor gemeten wordt?
Geen idee, ik dacht dat aan de hand van de gaskleppositiesensor benzine ingespoten wordt wat gecorrigeerd wordt door de lambdasonde mocht de waarde niet corresponderen met de vaste waarden in ECU.
Vandaar dat ik richting lambdasonde denk.
Maar voor ik dat dure ding ga kopen wil ik meer zekerheid omtrent andere vraagtekens...
Reply With Quote
  #19  
Old 26-12-2017, 17:08
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by ReneGrr
Het testen op vacuumlekkage heb ik al meerdere keren gedaan, daar komt niks uit.
Het stotteren/inhouden doet hij alleen onder belasting, dus dat wordt lastig te testen tijdens het rijden ;-)

Inhouden doet hij nu inmiddels alleen bij warme motor(elke keer veranderd er wel weer wat :-) )
Hoe dat inlaatlucht bij een AAM motor gemeten wordt?
Geen idee, ik dacht dat aan de hand van de gaskleppositiesensor benzine ingespoten wordt wat gecorrigeerd wordt door de lambdasonde mocht de waarde niet corresponderen met de vaste waarden in ECU.
Vandaar dat ik richting lambdasonde denk.
Maar voor ik dat dure ding ga kopen wil ik meer zekerheid omtrent andere vraagtekens...


Enkel je gaskleppositie ben je niet genoeg mee, je weet namelijk niet wat de luchtdruk is en dus kan je niet weten hoeveel zuurstofatomen in een liter lucht zitten. De inspuiteenheid zal hier zeker rekening mee houden, en gezien ik in de elektrische schema's geen sensor zie aangegeven vermoed ik dat dit via het vacuum in de inlaatcollector werkt. Dit zijn puur vermoedens van mijn kant, als iemand dit kan bevestigen??

Je lambdasonde kan je makkelijk nameten. Er bestaan meetpennetjes waarmee je langs de achterkant van een connector kan inprikken op de draad die je wil bekijken, wordt veel gebruikt in de diagnosewereld. Zo hoef je de connector niet los te maken.


Als je een multimeter en deze pennetjes hebt kan je gemakkelijk uitmeten welke spanning je lambdasonde geeft. De pennetjes prik je tussen de draad en het rubbertje dat in de connector zit door, zo beschadig je niks en blijft de connector waterdicht. De draden van de lambdasonde zijn waarschijnlijk als volgt (is vrij standaard):
Zwart = signaaldraad
Grijs = massa
2x wit = verwarmingselement.

Tussen de zwarte en grijze draad moet je een spanning tussen de 0.1 en 0.9V meten. Als je auto een katalysator heeft zal de spanning schommelen tussen deze twee waarden, zo niet zou de spanning vrij constant ongeveer in het midden tussen deze twee waarden moeten blijven.

Je kan dit al eens checken om zekerheid te krijgen over de lambdasonde, dan kan je die al uitsluiten.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #20  
Old 27-12-2017, 08:50
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Enkel je gaskleppositie ben je niet genoeg mee, je weet namelijk niet wat de luchtdruk is en dus kan je niet weten hoeveel zuurstofatomen in een liter lucht zitten. De inspuiteenheid zal hier zeker rekening mee houden, en gezien ik in de elektrische schema's geen sensor zie aangegeven vermoed ik dat dit via het vacuum in de inlaatcollector werkt. Dit zijn puur vermoedens van mijn kant, als iemand dit kan bevestigen??



Als het goed is werkt een monopoint injectie unit zoals op de AAM wél via sensoren. Als ik de schema's juist bekijk lijkt het erop dat de ECU de Luchttemperatuur, Koelwatertemperatuur, Gaskleppositie, Lambda-waarde en het hallgever signaal pakt en hier een waarde in het kenveld aan linkt. Heb zelf een AAM'tje gehad in mijn variant, en er zit geen vacuumgeregeld onderdeel in het injectiehuis.

Mijn idee is dat er via luchttemperatuur en de gaskleppositie word berekend hoeveel lucht er door de motor aangezogen kan worden (gasklep 100% is volle motorinhoud - gasklep 0% is stationair kenveld, alles ertussen geen idee of dit linear/exponentieel etc loopt).

Dan zal er aan de hand van koelwater temperatuur worden gekeken of de motor warm is of niet, om de hoeveelheid benzine te regelen (meer spritz bij koude motor) en dit alles samen met het hallgever signaal zal de inspuitduur bepaald worden.

Het mengsel zal daarna 'gelezen' worden door de lambda welke evt. via de ECU samen met de gasklepwaarde (volgas is rijker lopen) het mengsel zal aanpassen.

Wederom, dit is mijn aanname, geen idee of dit klopt

EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=UWEx8fgQVTw


Misschien wel een idee om deze sensoren te controleren, je mag eventueel mijn inspuitunit wel ophalen als je buurt bent om te zien of het niet aan de injector zelf ligt. Deze ligt toch te verstoffen in de kast

Last edited by RobertVoorst : 27-12-2017 at 13:29.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum