Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 08-01-2017, 19:28
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Ik heb jaren terug een PL gehad , heel veel gezeik gehad met niet goed lopen.
Na meerdere dikke garage rekeningen heb ik mij er zelf in verdiept.

Luchtweger reinigen en afstellen , plunjer en doseur reinigen en alle o-ringen vervangen en druk afstellen. Lekkende injectoren en o-ringen vervangen en ding liep als een trein. Echt snelle en zuinige motor was het daarna.

Ook problemen gehad met de pingelsensor , aanhaalmoment is erg belangrijk.

Nu heb ik een perfect lopende mk2 GTI 16v KR en mijn mk1 GTI DX loopt ook goed alleen in de opwarmfase te arm...warmdraai regelaar vervangen en precies hetzelfde. Systeem druk en regeldruk vallen de binnen de waardes.

Ik vind het een prima systeem alleen het heeft ook onderhoud nodig en is immers ook 30 jaar oud....
Reply With Quote
  #22  
Old 08-01-2017, 20:24
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

hahaha ja dt ken ik..
je start je DX ..steenkoud..loopt hij mooi 1000 toeren of iets meer..(extra lucht staat open)

je rijd 3 kilometer..en dan loopt hij voordat hij warm is en de thermostaat opengaat (meter op eerste streepje) 500 toeren en stik onregelmatig..?
das DX (KJet) eigen..en dat krijg je NOOOIIIT goed.. dat doen ze allemaal..
ik heb dat nooit beter gekregen..en dat is puur een fout in het systeem..ergens in dat timewindow gaat de benzinedruk omlaag en god weet waarom
warm lopen ze meestal altijd goed ..toch zeker w.o.t..
maar wat een ellende..
Reply With Quote
  #23  
Old 09-01-2017, 17:28
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

@heinz74 , precies zoals je omschrijft.
Alles vervangen en afgesteld volgens werkplaats handboek en nog steeds hetzelfde.

Koud slaat de DX meteen aan , en loopt mooi 1200rpm ofzo maar benzinedruk loopt te snel op ben ik achter waardoor motor te arm loopt en dan 700rpm stationair loopt.
Ik wil de warmdraairegelaar wat vertragen waardoor de motor langer met lagere benzinedruk loopt en dus meer benzine krijgt en mooier loopt.

Als het mooi weer is ga ik nog een poging wagen met de regel en systeemdruk....drukmeter met toebehoren heb ik liggen , mis alleen een CO meter.

Heb CO meter eraan gehad , mooi rijk mengsel koud en tijdens opwarmfase super arm en daarna bij warme motor weer redelijk rijk (3-4%).

De KR 16v loopt met warme motor met CO op 1% al prima
Reply With Quote
  #24  
Old 16-02-2017, 20:12
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Even een update:

Heb de spinnenkop eraf gehaald en de basic adjustments voor de luchtweger gedaan zoals het bentley boek het beschrijft. De rustpositie van de luchtweger arm was meer dan 1 mm buiten tolerantie. Alles staat nu goed.

Ook heb ik ontdekt dat de mini brandstoffilter (die in de banjobout van de brandstof toevoer) er nog in zat, dus heb een nieuwe banjobout besteld want dat filtertje had er al uit moeten zijn. Gezien de auto jaren heeft stil gestaan denk ik dat er misschien wat residu van verdampte benzine het filtertje blokkeerde. Zullen we zien als alles terug gemonteerd is.

Heb ook de bobine er eens uit gehaald, de primaire weerstand is 1 ohm terwijl die 0.6 tot 0.8 ohm hoort te zijn. Kan dit ook mijn problemen veroorzaken? Ik zat even te rekenen en 1ohm of 0.6ohm geeft al een redelijk verschil qua stroom in de primaire kring, en door de versterkingsfactor een niet verwaarloosbaar verschil aan stroom in de secundaire kring. Gezien ik met 14 bar compressie zit wat al hoger is dan normaal begin ik te denken dat de bobine geen sterk genoege vonk meer kan leveren.

Timing moet ik nog nakijken, dat is waarschijnlijk voor morgen, maar ben er vrij zeker van dat kleppen en ontsteking allemaal juist staan.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #25  
Old 17-02-2017, 07:45
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

mag ik je dan ook vragen hoe je die 1ohm hebt gemeten?
er zijn maar weinig toestellen die dergelijke lage waardes correct kunnen meten, je hebt hier zowieso al een 4puntsmeting voor nodig (om de weerstand van je meetkabels eruit te rekenen).

het is de hoogspanning die belangrijk is en minder de stroom die de vonk kan leveren. het hangt natuurlijk van elkaar af, hoe meer vermogen je er primair in steekt, hoe hoger de secundaire spanning kan worden
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #26  
Old 17-02-2017, 11:29
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
mag ik je dan ook vragen hoe je die 1ohm hebt gemeten?
er zijn maar weinig toestellen die dergelijke lage waardes correct kunnen meten, je hebt hier zowieso al een 4puntsmeting voor nodig (om de weerstand van je meetkabels eruit te rekenen).


Dat is dus waarom ik het hier vraag, ik heb het met een gewone multimeter gemeten maar twijfel nogal aan de betrouwbaarheid hiervan.. Misschien moet ik eens 12V over klem 15 en klem 1 zetten en dan de stroom meten, of maak ik hier de bobine mee stuk?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #27  
Old 17-02-2017, 12:20
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

uw 12V zal ook niet stabiel blijven, en ge krijgt dan nog altijd spanningsval over uw aansluitdraden.
als uw draden en overgangscontacten 0.4ohm bedragen, en uw bobine zelf is 0.6ohm, dan hebt ge nog steeds 1ohm belasting op uw 12V en zult ge dus 12A meten.

waarvan dat ge er vanzelf zult vanuit gaan dat uw bobine dus 1ohm is (12V/12A). uw multimeter meet met dezelfde fout.?

het eenvoudigste is gewoon de bobine ff swappen met een andere werkende en zien of je dan het probleem ook nog hebt.
een bobine is gewoon een lange koperdraad die in cirkeltjes ligt, die gaat vanzelf niet verdubbelen in weerstand.
door primair een spanning aan te leggen, zal er een stroom lopen en een magnetisch veld opgebouwd worden. door nu kort die stroom te onderbreken, kan dat magnetisch veld niet weg en zal het de spanning fel omhoog gooien
(zou je die spoel opblazen, dan krijg je een EMP puls). zowel primair als secundair krijg je die hogere spanning. primair zal wegvloeien via die condensator aan de platines (of de transistoronsteking) en secundair vliegt die hoogspanning door de bougies.
er kan eigenlijk weinig fout gaan in een bobine, behalve onderbreking van die koperen draad binnenin (doorgebrand zoals ze zeggen)
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 17-02-2017 at 12:24.
Reply With Quote
  #28  
Old 23-02-2017, 15:09
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ik heb de bobine weer gemonteerd. Heb geen andere om mee te swappen, zijn ook geen auto's die je snel op de sloop vindt. Maar gezien de auto heel goed draait zolang je op de gas blijft ga ik ervan uit dat die 1ohm gewoon door een meetfout komt.

De auto draait al een pak beter nu die mini fuel filter er tussenuit is. Start ook veel vlotter nu, dat komt waarschijnlijk ook door het juist zetten van de luchtweger.

Enkel, ik krijg hem nog steeds niet stationair draaiend. Het dichtste dat ik hem krijg is dat als je de gas loslaat hij een paar keer serieus onder stationair zakt, terug wat stijgt in toeren en na drie keer ofzo stilvalt.

Ik heb ook even de verschillende computers bekeken:
Ontstekingsmodule: Hüco 138004
KE-Jetronic stuurdoos: Bosch 0 280 800 180 (VW 811 906 264 F)
Knock sensor control unit: VW 811 907 397 E (producent is Triumph-Adler)

De computers lijken dus ok, enkel de onstekingsmodule als ik die opzoek op google krijg ik dat deze voor een T3 caravelle 1.9l is. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Of past deze ook op mijn auto?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #29  
Old 23-02-2017, 16:34
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Ik denk dat je stappenmotordefect / toerenstabilisatie defect is , mijn KR had precies hetzelfde probleem bij warme motor.

Voel maar eens of de stappenmotor trilt en zoemt met ingeschakeld contact.

Grt Yal
Reply With Quote
  #30  
Old 23-02-2017, 19:41
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Dankje voor de tip maar die had ik al elektrisch nagemeten. Heb het toch nog maar eens gecheckt en hij zoemt en trilt zoals het hoort.

Ik heb de timing nagekeken, hier zijn de posities van de krukas, nokkenas en ontsteking:






De basis timing van de ontsteking staat juist.

De nokkenas staat een halve tand verkeerd, dit is acceptabel want dit kan je niet kleiner krijgen. Het Bentley boek zegt hierover het volgende:
Quote:
Some movement of the sprockets and their marks is to be expected as belt tension is adjusted. Keep in mind that the smallest possible increment of adjustment is one whole tooth of the belt or sprocket.


Verder heb ik ook nog eens de 'control unit input test' voor het CIS-E systeem gedaan zoals beschreven in het bentley boek





Het elektrische systeem is dus ok. Deze test sluit wel niet een defect aan de ECU's zelf uit, is enkel voor de inputs. Het enigste vreemde was dat ik geen 'green oxygen sensor wire' zie. Mijn lambda sonde is verbonden met een bruine, een rood witte en een zwarte draad als ik het me goed kan herinneren. De lambda sensor is nieuw en volgens mij werkt hij ook naar behoren. En dan nog, een gebrek aan lambda input kan dit probleem niet veroorzaken lijkt me want dan zou hij wel goed moeten draaien bij koude start als de motor in open loop regeling werkt.

Ik merkte wel dat terminal 9 ontbreekt in de stekker op mijn ECU. Is dat normaal, iemand die dit weet?

Ik heb ook nog een paar losse stekkers ontdekt waar ik geen aansluiting voor vindt:


Een rode, witte en oranjegele stekker. Bevinden zich vlakbij de ABS pomp, onder de verdeler van de ontsteking
Rood: groene draad
Wit: wit/blauwe en groene draad
Oranjegeel: wit/blauwe draad



Een witte tweepolige stekker, met een groene en blauwe draad. Bevind zich in dezelfde zone als de drie hierboven. Dus voor de ABS pomp, onder de verdeler.



Een driepolige zwarte stekker die uit hetzelfde stukje kabelboom komt als de stekker op de ontstekingsmodule. Hij zit hierop vast getaped. De draadkleuren:
Groen/blauw
Bruin/blauw
Groen/blauw


Ik zal nog even de symptomen terug opsommen:
  • Onder belasting (= bij gas geven) draait de motor goed
  • Valt uit bij stationair, herpakt zich soms twee drie keer maar valt daarna toch stil. Draait dus niet stationair.
  • De afstelling veranderen naar armer of rijker, of lager of hoger stationair maakt het probleem erger.

Mij lijkt dus dat het ergens bij het stationaire ligt. Echter, de stationairklep werkt perfect. De idle switch werkt ook zoals gebleken is uit de control input tests. De basisinstelling van het mengsel staat juist. Waar kan het probleem dan nog liggen? Zou het kunnen liggen aan die ontstekingsmodule die van een T3 komt? Of past deze ook op mijn auto?

Pfff zo vervelend dat je deze auto's niet kan uitlezen, dat zou het een pak makkelijker maken!

Alvast bedankt aan iedereen die me kan helpen, alsook aan de mensen die me al geholpen hebben!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #31  
Old 23-02-2017, 21:54
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,860
Default

Is de klep niet krom? In de luchtweger?
Als ie ooit een backfire heeft gehad kan de klep verbuigen en dan loopt hij stationair niet goed.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #32  
Old 25-02-2017, 17:52
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Die rode, gele en witte stekker's zijn voor dingen uit te lezen en afstellen. Toerental, Duty cycle en derde weet ik even niet meer haha.

Die witte stekker met de groene en blauwe draden zijn dacht ik voor de verstralers of mistlampen.
Reply With Quote
  #33  
Old 27-02-2017, 12:17
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Is de klep niet krom? In de luchtweger?
Als ie ooit een backfire heeft gehad kan de klep verbuigen en dan loopt hij stationair niet goed.

Nee deze is nog mooi recht

Quote:
Originally Posted by Gino89
Die rode, gele en witte stekker's zijn voor dingen uit te lezen en afstellen. Toerental, Duty cycle en derde weet ik even niet meer haha.

Die witte stekker met de groene en blauwe draden zijn dacht ik voor de verstralers of mistlampen.

Ok bedankt! Vreemd dat de stekker voor mistlampen daar zit

Ik heb het debiet van de opvoerpomp en benzinepomp getest, beiden zijn nog goed. Kans is dus klein dat het probleem te maken heeft met brandstofdruk gezien de druk afhankelijk is van het debiet. Kan natuurlijk altijd nog dus voor de zekerheid wil ik het toch eens testen.
Begin meer en meer te vermoeden dat de basisafstelling echt gewoon helemaal verkeerd staat. Dus nog maar wat verder prutsen om het goed te krijgen
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #34  
Old 13-03-2017, 18:25
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Die 3de is voor de ontsteking kwam toevallig nog een blaadje laatst tegen waar ik het had opgeschreven.
Reply With Quote
  #35  
Old 21-04-2017, 21:22
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Dankje!

Er is weer wat meer nieuws, ik vermoed dat het probleem bij de injectors ligt. Ik heb deze al ultrasoon laten reinigen zonder succes. Het spuitbeeld is niet helemaal wat het moet zijn, onder lage belasting geven ze miniscule straaltjes ipv een mist. Onder de 2000 toeren loopt hij erg ruw = lage belasting. Bij hoge toeren loop hij mooi.
Met het prutsen aan de afstelling krijg ik het maar niet goed, dus het probleem zit ergens anders. Gezien het begonnen is nadat ik de O-ringen rond de injectors heb vervangen vermoed ik dat bij het lostrekken van de injectors er iets mis is gegaan. De O-ringen waren steenhard dus heb behoorlijk wat kracht moeten gebruiken om de injectors eruit te krijgen.

Wordt vervolgd!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #36  
Old 23-04-2017, 12:53
dukerider dukerider is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 235
Default

De kunststof hulzen waarin de injectoren zitten zijn toch niet gescheurd ??
Dan heb je ook valse lucht.
Spuit eens wat remmenreiniger in de buurt van de injectoren om te zien of de motor hierop reageert.
__________________
'84 GTI 8V white SOLD
'12 Mk 6 GTI DSG Red SOLD
'91 Mk2 Scirocco 1.8 16v Scala SOLD
'86 GTI 8V Blue
'84 GTI 8V Red
'17 Mk7 GTI DSG Clubsport Silver
Reply With Quote
  #37  
Old 23-04-2017, 16:32
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 666
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Is de brandstof druk goed en verstuiven de injectoren goed
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #38  
Old 23-04-2017, 16:35
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 666
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Evt een compressie test of cilinderlek test
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #39  
Old 24-04-2017, 18:17
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Eerst je brandstofdruk meten. Als deze marginaal is dan werkt het system al voor geen meter. Moet volgens mij tussen 5 en 7 bar zitten en dan liever richting 7 bar dan richting 5.

Daarnaast is het belangrijk dat je verstuivers goed vernevelen. Door te lage brandstofdruk of een versleten verstuiver kan je motor rot gaan lopen.

Ook een vacuumlek kan erg veel ellende veroorzaken bij deze motoren. Ik ben wel eens een haarscheurtje tegen gekomen in 1 van de balgen tussen luchtweger en gasklep.

Het systeem is wat gecompliceerd maar als je het eenmaal goed lopend hebt ook erg betrouwbaar. Het spul is nou eenmaal minimaal 30 tot 35 jaar oud.

Houd je CO ook goed in de gaten. Deze systemen zijn gemaakt om rond de 2% CO te draaien. Als ze hem bij de apk naar 0,5% draaien heb je al een probleem.

Succes!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #40  
Old 25-04-2017, 12:30
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Vacuumlek is waarschijnlijk uitgesloten, de stroom naar de DPR (differentieeldruk regelaar) valt binnen de normale waarden. Voor zover ik het goed begrijp zou bij een vacuumlek het mengsel te arm worden, de computer merkt dat via de lambdasonde en stuurt dan de DPR aan om meer in te spuiten.

De plastic hulzen zijn gloednieuw, heb deze mee vervangen met de O-ringen rond de injectors.

De remreiniger test voor vacuumlekken te vinden heb ik al uitvoerig gedaan, alles is goed dicht.

Compressiedruk is tussen de 13 en 14 bar.

Brandstofdruk kan ik niet meten wegens geen meter, maar heb wel een retourflow meting gedaan en deze was wel goed. Gezien debiet en druk samenhangen lijkt me dat de pomp dus wel nog goed is. Ook omdat de motor, eens boven de 2500 toeren, wel mooi draait. Als de druk niet juist zit zou hij dan ook slecht moeten draaien lijkt me.

Mij lijkt dus dat de injectoren niet meer goed zijn. Het spuitbeeld is niet wat het moet zijn. De vorm is er wel, maar onder lage belasting is er niet genoeg verneveling en zijn het meer miniscule straaltjes. Onder hogere belasting is de verneveling wel goed. Dat komt dan weer mooi overeen met dat hij slecht draait in lagere toeren.
Ik moet eens de tijd nemen om het spuitbeeld te filmen, dan post ik het hier!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum