Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-10-2016, 21:22
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default Rare motorloop NZ

Ik zal het proberen kort te houden:

Golf 2 1.3 NZ 97*** loopt super maar heb toch een klein dingetje waar ik nog tegenaan loop:
Wagen reed super bij aankoop maar alleen ietsjes belabberd stationair. Ook het gevoel dat je het gaspedaal dieper moest intrappen bij het wegrijden in de 1 (Bij het op laten komen van koppelingspedaal).
Heb preventief al van alles vervangen zoals Bougies, kabels, rotor, verdeler, luchtfilter, blauwe tempsensor.. Ga maar door

Het viel op dat de de wagen steeds mooier ging lopen zowel stationair als in het algemeen. Het probleempje was nog steeds niet helemaal weg.
Ik dacht: Ik koppel de lambda eens los en bingo leek het! Wel wat hoger stationair (soort rijkere noodloop zoals gewoonlijk bij het lostrekken van deze sensor). Maar dus wel super regelmatig stationair en heerlijk wegrijden vanuit de 1.

Nieuwe sonde besteld: Gemonteerd:> Weer terug bij af. Wel iets minder dan hoe het was met de oude sonde maar nog steeds niet regelmatig genoeg voor mij. Gewoon het gevoel dat de wagen net iets te arm loopt over het algemene toerenbereik.

Heb nog geen tijd gehad om er naar te kijken maar wat zou dit nog kunnen veroorzaken? verdenk zelf misschien de luchtmassameter. Deze kan ik testen want heb nog een ander exemplaar liggen voor de NZ van een sloop golf.
Heb ook vaker vernomen dat bij een NZ de katalysator nog wel eens wil verstoppen. Dit lijkt mij niet direct zo zeer het geval bij mij aangezien het blok nog geen 100K heeft gelopen.
Reply With Quote
  #2  
Old 19-10-2016, 22:43
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Ik heb een Polo met NZ gehad en die heeft dat ook gehad. Start ie ook een beetje op 3 cilinders als de motor goed koud is? Bij de mijne was namelijk de koppakking een klein beetje lek....bouwde niet megaveel druk op in het kvs systeem, verbruikt ook bijna niets en rookte ook haast niet....totdat we het systeem ff op flinke overdruk zetten mbv een pompje. Ook getest met een snuffelaar, welke omkleurde door de kvs, wat duidde op uitlaatgassen in het kvs.
Reply With Quote
  #3  
Old 19-10-2016, 22:57
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Toevallig! Gister de wagen goed koud gestart in de ochtend en toen schrok ik mij kapot Leek inderdaad op 3 pitten te lopen. Heb direct de wagen uitgezet en maar weer de nieuwe lambdasonde connector los gemaakt en toen startte de wagen perfect

Mijn wagen gebruikt geen olie, kvs en rookt ook niet echt. Blok is van iedere kant die je bekijkt kurkdroog.

Hoop dat het niet zo is maar het zou natuurlijk altijd kunnen. Eerst maar eens wat andere dingen uitsluiten.
Reply With Quote
  #4  
Old 20-10-2016, 07:30
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Is ook maar heel even dat ze dat doen....als de boel droog is, dan loopt ie weer normaal. Mijn huidige daily (MK2 met 1.3 carb) doet precies hetzelfde....alleen zie je hiervan wel het kvs niveau langzaam zakken...

Laat anders eens bij een garage je kvs testen op uitlaatgassen...is een klein klusje voor hun. Bij mijn test was het testvloeistof geel en moest deze door de uitlaatgassen omkleuren naar blauw....alleen kleurde hij bij de mijne niet verder om dan groen.... minimaal lek dus
Reply With Quote
  #5  
Old 20-10-2016, 08:22
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 598
Send a message via ICQ to 86C
Default

Motor al getest op valse lucht? NZ'jes zijn hier nogal gevoelig voor en veroorzaken dan vaak onregelmatig stationair. Denk aan de kleine vacuumslangetjes, carterventilatie etc..
Reply With Quote
  #6  
Old 20-10-2016, 17:04
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Wat voor waarde heb je met co meting. Als die niet goed zijn door verstopte of rotte kat krijg je het ook niet goed
Reply With Quote
  #7  
Old 21-10-2016, 00:45
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Extra luchtschuif (specifiek multipoint onderdeel op die oude motoren) controleren inc de slangen er naartoe. Kan voor valse lucht zorgen en die klep moet op bepaalde momenten open staan.

Deze bevindt zich onder de inlaat. Volg de slang vanaf de tuit op het gasklephuis. Niet te verwarren met de slang van de carterontluchting!
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #8  
Old 21-10-2016, 15:50
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Thanks voor de reacties! Heb vandaag nog een stuk gereden en de wagen loopt eigenlijk veels te mooi (zonder lambda) om een lekke koppakking te hebben. Zodra ik 'haar' start loopt ze ook super regelmatig vanaf de koudstart. Dit allemaal zonder lambda. Met lambda niet meer getest.

Heb de wagen nu even wat omhoog gezet en ga de uitlaat controleren op lekken. valse lucht sluit ik eigenlijk bijna uit. Dit heb ik al eerder getest, maar zal het nog eens nakijken
Reply With Quote
  #9  
Old 21-10-2016, 15:55
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Thanks voor de reacties! Heb vandaag nog een stuk gereden en de wagen loopt eigenlijk veels te mooi (zonder lambda) om een lekke koppakking te hebben. Zodra ik 'haar' start loopt ze ook super regelmatig vanaf de koudstart. Dit allemaal zonder lambda. Met lambda niet meer getest.

Heb de wagen nu even wat omhoog gezet en ga de uitlaat controleren op lekken. valse lucht sluit ik eigenlijk bijna uit. Dit heb ik al eerder getest, maar zal het nog eens nakijken
Reply With Quote
  #10  
Old 21-10-2016, 19:24
golf mk2 90 golf mk2 90 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 358
Default

Bekijk ook even je carterventilatie, in het verleden ook vaak gedonder gehad ermee slangen uitgedroogd etc.
__________________
Caddy mk1
Reply With Quote
  #11  
Old 22-10-2016, 10:13
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Thanks voor de tip! Carterventilatie had ik al bekeken en dat zag er inderdaad vrij oud uit. Lekt niet maar ga wel 2 slangen vervangen en kijken of dat collectorpotje niet vol zit met allerlei sludge/zooi.

Uitlaat gecheckt. Geen lek voor de lambda of iets dergelijks. Moest gisteravond toch een stukje rijden dus had er even een andere NZ luchtmassameter op gezet. Niet het idee dat het veel verschil had gemaakt. Met alle sensoren ingeschakeld (incl nieuwe lambda) reed de wagen eigenlijk prima. Stationair ook heel netjes alleen naar mijn mening nog net niet regelmatig genoeg. Als ik stationair een klein stroopje gas geef dan zakt de auto daarna vanzelf terug naar een iets hoger stationair toerental. Denk toch dat er nog iets heel kleins aan de hand is binnen het vacuüm systeem of iets dergelijks. Ontstekingspaddo-vervroeger ook getest, deze doet zijn werk nog.

Het volgende viel me op: Boven de gasklep zit dat dekseltje met dat mini membraan waar die 2 vacuümslangetjes op zitten. Tijdens stationair geluisterd naar valse lucht en ik hoor daar een apart gesis. Misschien dat het euvel daar zit. (Heb ook al getest met remmenreiniger maar de motor lijkt er nergens op te reageren). Zal de slangetjes eens vernieuwen en een ander gasklephuis dekseltje proberen wat ik nog heb liggen. Misschien dat dat klepje kapot is ofzo..

Heb nog tegen de katalysator gemept om te horen of ik losse flodders kon horen. Dit was niet het geval. Lijkt mij ook sterk dat er na 97*** iets aan de hand is met de kat. Wel hoor ik zodra ik wegrij vanuit de 1 soms een 'flinterend' geluidje bij de uitlaat wegkomen. Alsof er toch iets los zit ergens binnen het uitlaatsysteem. De kat sluit ik dus nog niet helemaal uit.
Reply With Quote
  #12  
Old 23-10-2016, 18:28
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Dat geluid van de uitlaat kwam bij je achterwiel weg toen je hier vrijdag was. Ik vermoed een los schot of verrote binnenkant van de einddemper. Los schot lijkt me het meest voor de hand liggende.

Auto liep netjes en reageerde goed met die andere luchtmassameter.

Even alle valse lucht uitsluiten en dan eventueel de ontsteking even nakijken, kan net een kwart of halve graad verkeerd staan waardoor die ietwat onregelmatig loopt.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #13  
Old 24-10-2016, 14:22
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Klopt Einddemper heeft volgens mij wel z'n beste tijd gehad.
Het zou goed kunnen dat de ontsteking niet helemaal perfect staat. Zal het binnenkort eens nakijken.
Reply With Quote
  #14  
Old 29-10-2016, 17:40
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Hmmm.. De Golf loopt vrijwel prima nu. Koud nog iets regelmatiger stationair dan warm. Wat mij opviel tijdens een wat langere rit gister: Na 5 a 10 min rijden wil de auto nog wel eens een heel klein beetje inhouden. (Heb trouwens ook preventief de bobine vervangen door een nieuwe, had ik nog liggen). Heb mezelf een stroboscoop lamp aangeschaft; ontsteking staat ook helemaal goed op 5 graden voor zonder vacuümslang.

Zou het misschien zo kunnen zijn dat mijn warme luchtklep niet meer goed werkt? Dat deze dus misschien dicht blijft zitten terwijl deze open moet gaan na een tijdje. Ik hoor ook een sisje boven de gasklep in de buurt van dat membraan waar de 2 vacuümslangetjes op zitten. Kan voor zover ook geen valse lucht ontdekken of iets dergelijks.
Verder had ik nog ergens gelezen dat iemand ooit z’n ‘buisje’ voor stationairtoerental had doorgeblazen bij een NZ. Ik neem dan aan dat het hier gaat om dat uitstekende messing pijpje aan de achterkant van het gasklephuis. Hier zit dus normaliter ook een slangetje op. De wagen hield gister koud ook heel minimaal in 1x.. Heb de bekende probleemgevers dus al allemaal vervangen. Misschien is het de benzinedrukregelaar of de benzinefilter? (Die laatste heb ik nog niet vervangen
Reply With Quote
  #15  
Old 31-10-2016, 17:55
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Vandaag het een en ander gedaan:

* Carterontluchting volledig schoongemaakt en delen vervangen
* Iedere onderdruk slangaansluiting op de multipoint doorgespoten + slangen
* Stationair schroef + gat doorgespoten/schoongemaakt. (Zat klein beetje zooi onder)
* Warme lucht klep gecheckt. (werkt gewoon zoals het moet)

Na deze ingreepjes gestart: Nog steeds geen verschil.
(Nieuwe) Lambda sonde los getrokken bij de stekker: Loopt perfect regelmatig stationair. Kan hem dan ook gewoon stationair stellen, gasgeven, en hij zakt terug naar ingestelde toerental. Ruik wel dat hij dan wat aan de rijke kant loopt.. Maar ook het rijden is een stuk beter. (Ingekoppeld heb ik het idee dat de wagen net wat te arm loopt). Raar maar waar.. Zo'n beetje bijna alles gehad nu op deze 2 na:

* Katalysator?
* Benzinefilter (Nog niet vervangen)

Die laatste is handig om wel zsm te vervangen. Maar kan even niet verklaren waarom hij zonder lambda aansluiting wel gewoon loopt zoals het moet?
Reply With Quote
  #16  
Old 31-10-2016, 18:08
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Is het een Lambdasonde met 1 of 3 draden? Zo ja, dan krijgt het "massa" via de uitlaat, wat opzich een raar idee is .. dan moet je een goede massaverbinding voor de uitlaat hebben/aanleggen.

Bij een lambdasonde met 2 of 4 draden zit de massa op een draad, wat dus beter werkt...
Reply With Quote
  #17  
Old 31-10-2016, 18:14
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Daar zeg je even wat. Het is inderdaad een 3 polige.
Reply With Quote
  #18  
Old 04-11-2016, 14:02
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Update:

- benzine filter vervangen
- katalysator nagekeken (Is niet verstopt, lijkt nog perfect)

Bijna alles gehad zullen we maar zeggen
Heb hier nog een andere drukregelaar liggen die ik eventueel nog zou kunnen proberen.

Twijfel nu tussen de opvoerpomp en de drukregelaar. Maar zoals Rene eerder had aangegeven is het misschien ook niet onhandig om te kijken of de koppakking minimaal lekt inwendig. Wil binnenkort graag de 3F nokkenas inbouwen, en dan moet de basis wel in orde zijn vind ik
Reply With Quote
  #19  
Old 05-12-2016, 15:35
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Wil hier toch nog even op terug komen. Ook handig voor andere gebruikers van dit leuke forum

Afgelopen +- 1000 km rij ik met de 3F Polo 1.3 GT nokkenas. Het 'rare motorloop' probleem heb ik nog steeds. Inclusief aangesloten lambda is het niet prettig rijden. Gisteren viel mij op dat ik een zwart koolplekje zag bij de uitlaatspruitstuk pakking. Dit zou erop kunnen duiden dat de wagen hier valse zuurstof kan zuigen en kan zorgen voor een incorrect lambda signaal. Kan niet horen dat ie daar lekt.

@René: Om even terug te komen op jou verhaal:

Is ook maar heel even dat ze dat doen....als de boel droog is, dan loopt ie weer normaal. Mijn huidige daily (MK2 met 1.3 carb) doet precies hetzelfde....alleen zie je hiervan wel het kvs niveau langzaam zakken...

Laat anders eens bij een garage je kvs testen op uitlaatgassen...is een klein klusje voor hun. Bij mijn test was het testvloeistof geel en moest deze door de uitlaatgassen omkleuren naar blauw....alleen kleurde hij bij de mijne niet verder om dan groen.... minimaal lek dus


Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Nu met de kou merk ik ook dat de wagen soms even start op 3 poten. Ook echt heel minimaal verlies van KVS.
Geen slecht idee om binnenkort eens wat te testjes uit te laten voeren bij een garage.

Maargoed. Rij nu dus met afgekoppelde lambda, iets verhoogde benzinedruk + Co minimaal rijker gezet via de LMM. Wagen doet het geweldig op die manier en de bougiekleur is ook prima
Reply With Quote
  #20  
Old 05-12-2016, 20:51
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by JBM
zwart koolplekje bij de uitlaatspruitstuk pakking. Dit zou erop kunnen duiden dat de wagen hier valse zuurstof kan zuigen
Onmogelijk: in de uitlaat heerst doorgaans een overdruk; er kan door zo'n lekje hooguit wat gas ontsnappen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum