Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-09-2016, 15:06
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 831
Default Trackday Polo

Hierbij wil ik graag mijn project bekend maken en bijhouden via dit topic.

Het gaat om een Polo G40 uit 1992 die ik al sinds mijn 18e heb (ben nu 34). Mijn eerste auto, en die gaat dus ook niet meer weg.

De auto staat ondertussen al zo'n 10 jaar in de garage. Ik ben er door verschillende dingen nooit echt aan toe gekomen. In het laatste jaar van mijn HBO opleiding, begon de motor wat te tikken, en er zaten wat plekjes in de lak. Voor mij het moment om de auto uit elkaar te trekken. Achteraf niet zo slim. Mijn opleiding had op dat moment natuurlijk voorrang. Kort daarna had ik net een nieuwe baan die veel aandacht vroeg. Toen ik daar net was ingewerkt, kreeg ik een hernia waardoor ik een half jaar plat heb gelegen. Toen dat achter de rug was, en ik weer aan het werk was, ben ik gaan samen wonen, waar het één en ander moest gebeuren natuurlijk. Toen een nieuwe baan gekregen, waar ik regelmatig 60 uur per week werkte, en voor de rest dus alleen maar op de bank lag. Na dat een jaar gedaan te hebben, hebben we ons huidige huis gekocht, waarna ik weer een jaar allerlei klusjes te doen had. Dat enigszins afgerond, en toen via mijn huidige werk een Operator C opleiding gedaan in 2 jaar, en daarna in anderhalf jaar tijd een carport, bijkeuken en veranda gebouwd bij mijn huis. Dat brengt mij bij nu ongeveer, ik moet alleen nog een deur plaatsen tussen de nieuwe bijkeuken, en de keuken.

Voordat de auto uit elkaar ging 10 jaar geleden, zag die er zo uit:










Best een leuke auto, met 160 pk en 220 Nm wou die goed vooruit.

Toen ik de auto uit elkaar heb gehaald, heb ik de auto nog wel laten spuiten in Titanium Grey Pearl van Volvo:




Ook heb ik een blokje laten reviseren, en de auto weer zo ver opgebouwd dat eigenlijk alleen de motor er nog in moest. Dat is er dus nooit van gekomen. Dat kwam ook doordat ik nooit echt een duidelijke visie had voor deze auto. De auto moest wel snel zijn, maar ook geschikt voor de straat, en dat gaat in mijn ogen eigenlijk niet. Nu is de visie duidelijk, en deze auto wordt puur voor het circuit klaar gemaakt.

Hier moet het allemaal gebeuren:




En na de verbouwing was het in de schuur een enorme bende, waardoor ik eerst maar eens wat 5S heb toegepast:










Vorige week ben ik begonnen met het demonteren van de bumpers, deuren, motorkap, rolkooi en kofferklep. De motorkap en kofferklep zijn naar het oud ijzer gegaan, voor delen die ik wel wil houden, heb ik wat mooie plekjes gemaakt:




De deuren etc hangen mooi vrij, zodat ze hopelijk ook mooi blijven, want het zal wel een tijdje duren voordat ze weer terug gemonteerd worden.

Momenteel staat de auto er dus zo bij:










Vanmiddag heb ik de binnenkabelboom verwijderd, wat de binnenkant nog wat verder heeft opgeruimd:




De gedemonteerde kabelboom, zoveel mogelijk gelabeld:




Lampen gedemonteerd, schroefjes zo veel mogelijk gesorteerd en gelabeld:




Toch ook wel al wat rottigheid gevonden, dit zal wel niet het laatste zijn wat ik tegenkom:










Dit was het voor nu, ik moet de auto eerst mobiel houden deze maand. Over 2 weken ga ik trouwen, en de trouwauto moet in de garage overnachten, dan moet de Polo dus een nachtje buiten slapen.

Plannen die ik heb met de auto probeer ik zoveel mogelijk voor mij te houden. Niet omdat ik het geheim wil houden, maar meer omdat die al heel veel gewijzigd zijn de afgelopen jaren.

Last edited by Scully : 10-11-2016 at 19:48.
Reply With Quote
  #2  
Old 15-09-2016, 17:21
jones jones is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 1,153
Default

Deze ga ik op zeker volgen!
Reply With Quote
  #3  
Old 15-09-2016, 18:01
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Tof project! Full-race is inderdaad wel het mooist, maar dan moet je altijd hem op een aanhanger van- en naar de circuits rijden...en je kan er nooit een keer op een zonnige zondagmiddag mee knallen op de openbare weg, alleen maar tijdens trackdays welke ook best prijzig zijn

Mooie garage ook en netjes ingericht!

En Vapro C ga ik ook nog een keer doen (heb nu B), maar wil eerst thuis alles rustig en relaxed hebben (2 kleine koters )
Reply With Quote
  #4  
Old 16-09-2016, 07:50
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,040
Default

Nice deze ga ik volgen!
Reply With Quote
  #5  
Old 16-09-2016, 19:17
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 831
Default

@Rene: Van en naar het circuit zou ik sowieso wel op een aanhanger doen, voor het geval er iets stuk gaat. Dat ik er dan niet mee op straat mag, lijkt mij alleen een nadeel voor wanneer je iets los hebt gehad, of wanneer je iets wil testen.

Voor de zondagmiddag heb ik ook een tijdje een Renault Clio RS gehad, en deze heb ik weer weg gedaan omdat je zulke auto's toch niet kan benutten op de gewone weg met andere weggebruikers en obstakels etc. Doe mij maar gewoon een lekkere stevige diesel voor op straat.

Was er gister al aan begonnen, maar vanavond het eerste stuk bitumen er uit gehaald:




En dit kwam er uit aan gewicht:




De emmer weegt 337 gram, dus dat is 1,1 kg gewichtsbesparing.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #6  
Old 23-09-2016, 10:19
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 831
Default

Alle bitumen van de binnenkant zijn er nu uit.




Dit gaf een emmertje vol, met het volgende gewicht:




Totaal dus zo'n 3,2 + 1,1 = 4,3 kg aan bitumen verwijderd. Had gehoopt op wat meer, maar er zit nog bitumen in het gedeelte achter het schutbord, volgens mij ook in de deuren, en met de kitlaag zijn ze ook niet zuinig geweest.

Ook nog 2 boekjes gekocht om wat broodnodige kennis op te doen:


__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #7  
Old 25-09-2016, 09:13
mark2fpolo mark2fpolo is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 541
Default

Nice er komt weer beweging in! Succes ermee ik ga het volgen.
Reply With Quote
  #8  
Old 25-09-2016, 11:25
skywalker38 skywalker38 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,055
Default

Voor de zondagmiddag heb ik ook een tijdje een Renault Clio RS gehad, en deze heb ik weer weg gedaan omdat je zulke auto's toch niet kan benutten op de gewone weg met andere weggebruikers en obstakels etc. Doe mij maar gewoon een lekkere stevige diesel voor op straat

Ik zou niet inzien waarom je die Clio niet zou kunnen benutten?
Mijn ouwe heer heeft er ook een gehad,en kon hem meer dan goed benutten
En wij wonen per slot van rekening in Amsterdam
Reply With Quote
  #9  
Old 25-09-2016, 19:38
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 831
Default

Tja, ieder zijn eigen mening, maar ik vind dat snelheden van richting de 200 niet thuis horen op een weg waar je 80 of 100 mag. Niet alleen tegenover de overige weggebruikers, maar ook omdat ik het niet kan veroorloven om mijn rijbewijs kwijt te raken.
En probeer maar eens 10 minuten vol gas te trappen op de openbare weg, volgens mij doen alleen bankrovers dat.
Om die reden ben ik met de Clio ook een paar keer naar het circuit geweest, en dat was hartstikke leuk. Zo leuk zelfs, dat ik er over heb nagedacht om die voor het circuit klaar te maken ipv de Polo.
Uiteindelijk is die auto weggegaan omdat mijn vriendin er in de praktijk meer in reed dan mij, en zij liever een Fiat 500 had.

Dat is deze geworden:




Toch ook een leuk autootje geworden, verlaagd met Bilstein B14, en 16 inch velgjes er onder gedaan.

Dit was de Clio:




Toch wel een bruut bakkie hoor als ik de foto zo terug zie.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903

Last edited by Scully : 25-09-2016 at 19:51.
Reply With Quote
  #10  
Old 25-09-2016, 22:51
skywalker38 skywalker38 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,055
Default

Ik dacht dat je opvolger had die had mijn pa,je kan zeggen wat je wil maar de sportieve Renaultjes springen er toch wel uit in positieve zin tov Volkswagens gti
Reply With Quote
  #11  
Old 03-10-2016, 09:20
Joentje
Guest
 
Posts: n/a
Default

Scully.. die naam zal altijd met het jankgeluid van vroeger blijven hangen. Wat klonk die G40 toch gaaf!

Ben blij dat je het project ook weer oppakt! Kan niet wachten tot deze weer rijd!
Reply With Quote
  #12  
Old 03-10-2016, 23:05
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Quote:
Originally Posted by Joentje
Scully.. die naam zal altijd met het jankgeluid van vroeger blijven hangen. Wat klonk die G40 toch gaaf!

Ben blij dat je het project ook weer oppakt! Kan niet wachten tot deze weer rijd!



Heeft deze Polo jáááren geleden wel eens gesprint tijdens een VW-dag @ Polderputten? Kan me herinneren dat daar ook een jankende, blauwe Polo G40 mee deed...

Hoe staat het met jouw project, Joentje!?
Reply With Quote
  #13  
Old 04-10-2016, 09:00
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 831
Default

Zo, goed geheugen zeg Rene. Het kan niet zo zijn dat de Polo daar zwaar indruk heeft gemaakt, want mijn koppeling had daar de geest gegeven, en ik kwam echt niet voor uit.


__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #14  
Old 04-10-2016, 09:04
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 831
Default

Er is zelfs nog filmmateriaal van:

__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903

Last edited by René : 04-10-2016 at 10:22. Reason: filmpje zichtbaar gemaakt
Reply With Quote
  #15  
Old 04-10-2016, 10:24
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Hahaha, ik kan me zelfs herinneren dat ie daar geparkeerd stond!
Reply With Quote
  #16  
Old 21-10-2016, 14:08
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 831
Default

Zo bij deze weer even een update. Heeft even geduurd, want ik ben ondertussen een getrouwd man. Daarna nog op vakantie geweest, en ik heb de aanbouw nu 100% afgerond met het plaatsen van de deur.

Wat voor jullie wel interessant is, is mijn trouwauto:







450 pk V8 RS5, en man wat trekt zo'n ding hard op. Het bizarre is, dat in zo'n auto de beleving natuurlijk een stuk minder is dan in bijvoorbeeld een oud VW'tje, en nog gaat het bizar. Ongehoord. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Absoluut een meerwaarde voor mijn trouwdag.

En als je dan een stukje gereden hebt, krijg je zo'n gezicht:




Nu dat de deur niet meer in de weg ligt, kon de auto netjes gepositioneerd worden in de garage:




Waarna die even later met de voetjes van de vloer stond:




En het was nog wat fris vanmorgen, dus heb maar even één van mijn huwelijkskado's erbij gepakt:




Toen aan de gang, wielen er af, en dan kom je dit tegen:




Beetje roestig.

Voor degene die het interessant vinden:







Remklauw, origineel G40: 3 kg
Geventileerde remschijf 239 mm: 3,6 kg

Ik weet nog niet of ik hiermee ga rijden, of dat er iets leukers op komt. Mocht ik de auto fors lichter krijgen, dan is een paar goede blokken met schijven en stalen slangen wellicht ook al afdoende. Mocht een aftermarket remklauw ook qua gewicht behoorlijk schelen, dan kan dat ook helpen in de beslissing. 6,6 kg voor de klauw en de schijf vond ik wel al heel wat qua onafgeveerd gewicht.

Waar ik ook nog niet uit ben, is of deze er uit kunnen:




Ik snap dat ze de bodem verstevigen, en ik heb Dutchbuild hier al zien schrijven dat ze de langsdragers op hun plek houden. Maar bij een Golf lopen die langsdragers daar ook daadwerkelijk heen. Bij mijn Polo, komen ze niet verder dan de voorkant van de deur. Zie hier onder, iemand hier een mening over? Hetzelfde geldt voor de reservewielbak.




Qua gewicht wil ik ze er natuurlijk uit hebben, ook vind ik het niet mooi ogen, maar het mag niet ten koste gaan van de stijfheid.

Wordt al mooi kaal zo:




En hier zijn we gestopt, enkel de benzineleidingen en remslangen zitten nu nog in de motorruimte:


__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903

Last edited by Scully : 21-10-2016 at 14:11.
Reply With Quote
  #17  
Old 21-10-2016, 18:40
Putje Putje is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 263
Default

Gefeliciteerd! Goeie trouwauto ook
__________________
MK1 --> 20VT
Reply With Quote
  #18  
Old 25-10-2016, 15:09
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 831
Default

Vandaag de benzinetank en achteras er onderuit gehaald. Wat is zo'n ding zwaar zeg. De achterkant van de auto is nu ook gewoon te tillen.

Geeft wel weer mooi ruimte:




En ook weer wat roest gevonden:




Totaal valt het me nog reuze mee, maar ik zal nog wel genoeg tegenkomen wanneer ik de bodem kaal ga maken.

Ik wist al dat er rechtsachter ooit schade is geweest, getuige het paarse stukje rechtsboven op de foto, terwijl de originele kleur blauw is:




Maar nu kwam ik er dus ook achter dat er nooit (tenminste niet in mijn bezit) een G40 achteras onder heeft gezeten:




Nu nog de remkabels, benzineslangen en schakelpook verwijderen, met nog een paar kleine dingetjes, en dan is de auto zo'n beetje kaal.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #19  
Old 01-11-2016, 15:05
Joentje
Guest
 
Posts: n/a
Default

Auto is ooit van Cor z'n broer geweest toch? Hebben die stiekem ergens anders gebruikt denk ik haha.

Maare goed bezig Stefan, hoop dat ie snel weer op de straat te "horen" is!
Reply With Quote
  #20  
Old 01-11-2016, 16:33
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 831
Default

Quote:
Originally Posted by Joentje
Auto is ooit van Cor z'n broer geweest toch? Hebben die stiekem ergens anders gebruikt denk ik haha.

Maare goed bezig Stefan, hoop dat ie snel weer op de straat te "horen" is!


Nou, hij komt niet meer op straat, en het geluid zal ook niet echt bijzonder zijn. En laat dat snel ook maar achterwege.

Cor met de Harley, en vroeger de grijze 2F steilheck? Dan ja. Zijn broer heeft de auto ooit geimporteerd omdat er een legerkenteken op zat. Voor zover ik weet ben ik dus derde eigenaar. Wie er dan schade mee heeft gehad weet ik niet, en boeit mij ook niet.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum