Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-09-2013, 17:34
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default 1.5JB + PL/KR 16V kop = ??

Ik zit al langer met dit (misschien idiote) gedachtespinsel. Zou je een 16 klepper kop van een KR of PL op een standaard 1.5 JB blokje kunnen schroeven.

Waarom? Tsja, ziet goed uit, klinkt waarschijnlijk best leuk met een spaghetti spruitstukje en een setje Webers en levert wellicht wel wat extra vermogen op...

Als ik zo de verschillen bekijk, alleen het tweede oliekanaal ??
16 kop:


1.5 kop:

Reply With Quote
  #2  
Old 23-09-2013, 17:45
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Mochten die 2 oliekanalen iets van elkaar afwijken lassen ze volgens bv die van die 16V kop dicht om daarna hem weer iets er naast uit te frezen.
Maar dit is van horen zeggen he heb ik nog nooit gedaan maar dit werd mij gezegd toen ik de ABA cilinderkop op een DX onderblok wou zetten.
Zat toen met het zelfde probleem

Hoe opgelost gewoon het onderblok van de ABA genomen
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #3  
Old 23-09-2013, 17:52
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

op een Dx 'kan' het wel..ik heb wel eens met een engelsman staan praten..in 1994 ofzo
en die had het gedaan bij een 8v blok
die auto heeft nog in de Max Power gestaan toen..die knakker was wel bij de tijd..
hij had toen ook van een stel Tokico schokbrekers etc een schroefset gemaakt..
ik geloof dat hij Simon Dawes heet..
onderblok was opgeboord naar 2 liter en hij reed met grote 45er Webers..
ding had iets van 180-190 pk en kon 8000 toeren hebben..(zei hij)..
zat wel een gezond geluid in veel anders dan een KR...geen rammeltjes en rateltjes zoals soms getunde oldskool.atmosferische motoren onbelast kunnen klinken.
dus het kan blijkbaar wel...maar hoelang een JB heel blijft?..en wat zoiets kost?
Reply With Quote
  #4  
Old 23-09-2013, 18:23
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Hoeft toch niet heel duur te zijn. Ergens een kop op de kop tikken ( ), die eventueel laten bewerken en monteren met een nieuwe set pakkingen. Moet met een bevriende en kundige bewerker voor een paar honderd wel klaar zijn denk ik. schatting, drie en een half?
Reply With Quote
  #5  
Old 24-09-2013, 19:04
picasso_16v's Avatar
picasso_16v picasso_16v is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 205
Default

je zit alleen met je zuigers, als je die 8v zuiger hou is je compressie verhouding te laag
Reply With Quote
  #6  
Old 24-09-2013, 19:24
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Zuigerdiameter is anders.
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #7  
Old 24-09-2013, 20:33
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Met de zuigerdiameter heb ik niks te maken als het goed is (tenzij de kleppen een grotere diameter nodig hebben dan de boring van een 1.5, maar dat zal wel niet)

En die compressie hoe moet ik dat zien? De brandstof(mengsel) regeling om het maar even zo te noemen zit 'm in de kop en is berekend op de 1.8 of 2.0 of wat is het van een KR. Zou de druk verlies moeten kunnen opvangen met een kleinere ruimte die te vullen is met eenzelfde hoeveelheid brandstof(mengsel)?

En hoe zit het trouwens met de oliekanalen, die grote bedoel ik dan, bij een 8v zijn ze gewoon open en komen ze onder het kleppendeksel uit, je kijkt er gewoon doorheen zeg maar, is dit bij een 16v kop ook, of zitten daar specifiekere boringen in?
Reply With Quote
  #8  
Old 24-09-2013, 20:33
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

En ik denk ook dat je met je kleppen zit. Bij een 16v zitten er uitsparingen in de zuigers zodat ze elkaar niet raken. Hier moet dan ook iets op verzonnen worden.
Het is niet onmogelijk want ik heb het vaker gezien, maar geen idee hoe het er inwendig uit zag.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân

Last edited by Johan1982MK1 : 24-09-2013 at 20:35.
Reply With Quote
  #9  
Old 24-09-2013, 20:39
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Inderdaad, goeie, tenzij de zuigers zo hoog niet komen, kan ook nog... Er zit in ieder geval meer achter, dat merk ik wel.
Reply With Quote
  #10  
Old 24-09-2013, 21:17
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Er zit idd meer achter maar ik heb t toch vrij vask gezien met name in de autocross. En daar kregen ze t ook klaar. Dus of zuigers aanpassen of klephoek of diepte veranderen of een dikkere pakking of misschien de nokkenastiming veranderen.. Allemaal van die dingen die weleens uitgeprobeerd zijn of worden en waar vast weleens een kop of een motor bij gesneuveld is
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #11  
Old 24-09-2013, 21:19
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Daarbij is gegarandeerd hier en daar wel eens een stukje techniek gesneuveld ja, haha , maar op die offers wou ik eigenlijk ff mee profiteren, dat ik niet te veel schade maak... Iemand nog ervaringen misschien?
Reply With Quote
  #12  
Old 25-09-2013, 00:40
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Ik heb me cilinderkop laten aanpassen ivm met een oliekanaal die verkeerd uitkwam.
Heb een cilinderkop van een passat op een opgeboorde 8 klepper (om en nabij 1.950cc), het pasmaken vd kanalen zou wel kunnen lukken met jouw idee denk ik.
Stelt niet veel voor, de revisieboer kan dit makkelijk als je duidelijk aangeeft wat je wilt.
Alleen moet je inderdaad erop letten of je kleppen de cilinders niet raken , je kunt als test de kop met ouwe pakking op het onderblok zetten met een paar ouwe kopbouten tot ie handvast zit. Daarna gewoon spul op tijd zetten en riem erom. En dan met de hand kun je de motor draaien en kun je voelen of alles vrij loopt. En dan indd nog de compressie moet niet te laag zijn, je kunt dan wel andere zuigers plaatsen die aangepast zijn maar dan wordt het al gauw duur. Maar passen kan het altijd ligt er alleen aan of je er zoveel geld aan wilt uitgeven als alles moet worden aangepast.

Bij mijn situatie zou de olie zo naast het onderblok spuiten dus is het dichtgelast en opnieuw geboort , gevlakt en kleppen/zittingen slijpen. Bovenste foto zie je het zwarte gedeelte dat is onderblok en dat rood is stak buiten me onderblok incl het oliekanaal. Je kunt op de 2e foto duidelijk zien dat er een nieuw kanaal is gefreest. Je ziet er uiteindelijk niets meer van. Prijs viel ook best mee vond ik. Had het bij Westra uit alkmaar laten doen.







Last edited by Kevert : 25-09-2013 at 00:46.
Reply With Quote
  #13  
Old 25-09-2013, 09:06
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Nu is alleen het punt dat in een JB blok het linkse oliekanaal (die je hebt laten verzetten als ik het zo goed lees) op de laatste foto in je post helemaal ontbreekt. Olie circulatie loopt dus anders, of het is een "extraatje" voor betere smering dat nog niet bestond. Hoe dan ook, lijkt me wel een lastig probleempje.
Reply With Quote
  #14  
Old 26-09-2013, 10:40
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Ik heb nu juist alle olie kanalen benut, ik had hem ook kunnen dichten die buiten me blok stak maar ik wilde alles gewoon hebben zitten zoals het hoort. Is anders toch weer een oliekanaal minder en die zat er natuurlijk niet voor niks. Maar je kunt zo'n gat best dichtlassen en dan op een andere plek frezen (waar ie op je onderblok moet uitkomen) en er inwendig een gat naartoe boren. Als er maar olie door komt, die motor proeft er niks van of het links of rechtsom gaat.
Kan je nog eens een foto maken van de cilinderkop met het middelste oliekanaal op de rand naar boven?
Dan is het even beter te zien of het mogelijk is.
Reply With Quote
  #15  
Old 26-09-2013, 16:28
ScareMercy ScareMercy is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 543
Send a message via MSN to ScareMercy
Default

Quote:
Originally Posted by Barn171
Nu is alleen het punt dat in een JB blok het linkse oliekanaal (die je hebt laten verzetten als ik het zo goed lees) op de laatste foto in je post helemaal ontbreekt. Olie circulatie loopt dus anders, of het is een "extraatje" voor betere smering dat nog niet bestond. Hoe dan ook, lijkt me wel een lastig probleempje.


Dat "extra" kanaal, dat een JB niet heeft, is voor de hydraulische klepstoters, welke een JB ook niet heeft
__________________
-Golf C Mk1 1.5JB automaat LA5D -> 16v ITB (Project)
-Golf Mk1 Cabrio 1.6 GTD (ori GTI) LA7Y (Project) SOLD
-Mercedes W124 E320 Turbo Surfblau (Project)
-Mercedes W201 2.0D '92 Brilliant Silber AMG/STT Turbokit (Daily)
-Mercedes W201 2.3-16V '85
Reply With Quote
  #16  
Old 26-09-2013, 18:19
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Ah duidelijk , heb geen ervaring met de 1.5jes , zit er in het onderblok uberhaupt dan wel een kanaal?
Ik weet alleen hoe de 1.6 en 1.8 in elkaar zitten. Al zal er weinig verschil in zitten met de bouw van het blok. Gaat eerder dan om de inwendige verschillen.
Maar er past wel een hoop van de 8v motoren op elkaar, al zijn er soms kleine verschillen niet direct zichtbaar.
Ben wel benieuwd hiernaar.
Reply With Quote
  #17  
Old 26-09-2013, 18:26
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Nope, een 1.5, of 1.6, heeft dat tweede oliekanaal ook in het onderblok niet zitten. Wekt wel weer een vraag, vanaf 8/82 hadden de diesels ook al hydraulische klepstoters (toch?) en die hebben nooit een tweede oliekanaal gehad, dat had de golf 2 pas.

EDIT: gelul volgens mij wat ik net schrijf, bij een diesel is het ook altijd klooien met stelplaatjes...

Last edited by Barn171 : 26-09-2013 at 18:38.
Reply With Quote
  #18  
Old 26-09-2013, 18:28
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Quote:
Originally Posted by heinz74
op een Dx 'kan' het wel..ik heb wel eens met een engelsman staan praten..in 1994 ofzo
en die had het gedaan bij een 8v blok
die auto heeft nog in de Max Power gestaan toen..die knakker was wel bij de tijd..
hij had toen ook van een stel Tokico schokbrekers etc een schroefset gemaakt..
ik geloof dat hij Simon Dawes heet..
onderblok was opgeboord naar 2 liter en hij reed met grote 45er Webers..
ding had iets van 180-190 pk en kon 8000 toeren hebben..(zei hij)..
zat wel een gezond geluid in veel anders dan een KR...geen rammeltjes en rateltjes zoals soms getunde oldskool.atmosferische motoren onbelast kunnen klinken.
dus het kan blijkbaar wel...maar hoelang een JB heel blijft?..en wat zoiets kost?


Een DX heeft dat tweede kanaal ook niet. Toch niet zo essentieel dan??
Reply With Quote
  #19  
Old 26-09-2013, 19:01
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default




Reply With Quote
  #20  
Old 26-09-2013, 23:18
ScareMercy ScareMercy is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 543
Send a message via MSN to ScareMercy
Default

Let op, er zijn DX motoren met zowel hydraulische als mechanische klepstoters geleverd. Hetzelfde geld voor de CY (turbodiesel) motoren uit een Golf Mk1. Ik vermoed dan ook dat deze Simon Dawes een DX motor met hydraulische klepstoters heeft gebruikt.
__________________
-Golf C Mk1 1.5JB automaat LA5D -> 16v ITB (Project)
-Golf Mk1 Cabrio 1.6 GTD (ori GTI) LA7Y (Project) SOLD
-Mercedes W124 E320 Turbo Surfblau (Project)
-Mercedes W201 2.0D '92 Brilliant Silber AMG/STT Turbokit (Daily)
-Mercedes W201 2.3-16V '85
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum