Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-08-2017, 21:11
mschapink mschapink is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 83
Default Lampjes Dashboard

Ik constateer dat een lampje in mijn dashboard ( die bij de kilometerteller ) kapot is, lezend in So wird's gemacht over Golf 2 wordt het mij niet helemaal duidelijk, moet ik een gedeelte van het dashboard zelf losmaken of kan alleen de unit er zelf naar voren getrokken worden op een of andere manier anders wordt het wel een aardige klus ( ik rij voornamelijk overdag , maar twee brandende lampjes is toch handiger in je cockpit unit ).

Ik heb via Google een search gedaan op dit onderwerp en daar wordt gezegd dat een gedeelte van het dashboard uitgebouwd moet worden, is dit correct ?
Reply With Quote
  #2  
Old 03-08-2017, 21:41
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Nee, alleen het frame wat de klokken, schakelaars, radio en kachelbediening omvat. Dan haal je met twee schroefjes de tellerunit los en naar voren. Evt. maak je de tellerkabel achter de tellereenheid los (bajonet), dan heb je meer ruimte. Tip: vervang meteen beide lampjes.
Reply With Quote
  #3  
Old 03-08-2017, 23:12
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Hallo mschapink,

Dat frame kan nog wel een gedoe zijn, als de radio er stevig is ingebouwd... Verder wil het losmaken van de bajonet van de snelheidsmeter ook niet altijd even goed.

Ik heb laatst mijn cockpit vervangen en hiervan fotos gemaakt. Die kan ik je wel sturen als je wilt (volgens mij heb ik je mailadres nog via het AW forum).

groeten,
JohanV (vmn)
Reply With Quote
  #4  
Old 04-08-2017, 07:28
mschapink mschapink is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 83
Default

Quote:
Originally Posted by JohanV
Hallo mschapink,

Dat frame kan nog wel een gedoe zijn, als de radio er stevig is ingebouwd... Verder wil het losmaken van de bajonet van de snelheidsmeter ook niet altijd even goed.

Ik heb laatst mijn cockpit vervangen en hiervan fotos gemaakt. Die kan ik je wel sturen als je wilt (volgens mij heb ik je mailadres nog via het AW forum).

groeten,
JohanV (vmn)


Beste Johan,

Radio is vrij makkelijk eruit te trekken, frame waar hij inzit moet ik nog maar zien, ik maak me meer zorgen over de bedrading erachter

Als je inderdaad de foto's kan toesturen kan ik kijken of dit met hulp te doen is, supertechnisch ben ik niet Trouwens ik begrijp met APK eisen dat de lampje bij de snelheidsmeter moet werken.

Last edited by mschapink : 04-08-2017 at 22:06.
Reply With Quote
  #5  
Old 13-08-2017, 11:28
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

Woon je toevallig in de regio achterhoek? Wil je best helpen.
Reply With Quote
  #6  
Old 15-08-2017, 10:59
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Quote:
Originally Posted by mschapink
Beste Johan,



Trouwens ik begrijp met APK eisen dat de lampje bij de snelheidsmeter moet werken.


Hoeft het niet te doen voor APK
Zelf de snelheidsmeter hoeft het niet te doen
Reply With Quote
  #7  
Old 15-08-2017, 16:01
mschapink mschapink is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 83
Default

Over het aanbod om te helpen, dank hiervoor maar ik woon in het midden van het land, ik kijk wel of mijn broer tijd heeft na zijn vakantie.

Over APK regels, ik heb de regels op internet bekeken en daar staat duidelijk omschreven, de verlichting voor de kilometermeter moet functioneren. Dit om in het donker je snelheid te kunnen aflezen.

Lees de volgende website : APK Keuringseisen

Ik heb trouwens van een mede forum lid een how to do overzicht gekregen, zeer uitgebreid die gaat me zeker helpen als we het probleem gaan verhelpen.

Last edited by mschapink : 15-08-2017 at 16:36.
Reply With Quote
  #8  
Old 15-08-2017, 20:55
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

dat zal dan nog van de regels komen toen een km teller nog een los unit was in de auto.
de verlichting achter mijn km teller werkt niet meer, maar het andere aan de toerenteller wel. er komt nog net genoeg licht door om de snelheid te zien. maar die kleine getalletjes (km stand) zijn net niet leesbaar in het donker
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #9  
Old 15-08-2017, 23:03
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Het stelt opzich niet heel veel voor, heb het zelf ook al een paar keer gedaan. Mocht je het zelf doen let op dat je de blauwe printplaat niet beschadigd. Deze zijn vrij kwetsbaar.
Reply With Quote
  #10  
Old 16-08-2017, 13:56
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Snelheidsmeter hoeft voor APK goedkeur tegenwoordig alleen nog maar aanwezig te zijn. Hij hoeft niet meer te werken en ook niet meer in het donker af te lezen te zijn voor een APK goedkeur. Raar maar waar.
Reply With Quote
  #11  
Old 17-08-2017, 15:48
mschapink mschapink is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 83
Default

@JohanV, dit is wat ik lees op de site van de RDW :

https://handboek.rdw.nl/regelgeving...as/default.aspx , Artikel 5.2.15

Quote:
1. Personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is


De controle wordt visueel gedaan, dus als de APK keurmeester het ene nog brandende lampje van de toerenteller voor het geheel o.k. vindt wordt hij goedgekeurd, anders is het een APK afkeur.

Last edited by mschapink : 17-08-2017 at 15:52.
Reply With Quote
  #12  
Old 17-08-2017, 19:14
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Pas nog een Renault twingo(digitale teller) niks leesbaar apk goed keur. En dat is niet de enige die ik voor apk doe
Reply With Quote
  #13  
Old 17-08-2017, 20:23
mschapink mschapink is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 83
Default

Ik zelf rij naast mijn Golf ook in een Renault Twingo, het lijkt me toch stug dat als er niks leesbaar is het een APK goedkeur is.

ABS lampje moet aangaan bij het starten, in dezelfde opgave van het APK reglement staat nog iets van de controlelampjes van de lichten. Artikel 5.2.62:

[QUOTE]1. Het ingeschakeld zijn van de grote lichten indien de personenauto na 31 december 1997 in gebruik is genomen, de mistvoorlichten indien de personenauto na 31 december 2012 in gebruik is genomen, en het mistachterlicht of de mistachterlichten moet door middel van een controlelampje aan de bestuurder kenbaar worden gemaakt.

2. Het ingeschakeld zijn van de richtingaanwijzers of de waarschuwingsknipperlichten, indien de personenauto na 31 december 1997 in gebruik is genomen, moet door middel van een controlelampje of akoestisch signaal aan de bestuurder kenbaar worden gemaakt.

Dat heeft natuurlijk niets met je Dashboard cockpit lampje te maken, maar er wordt wel vermelding van gedaan door de RDW, of zou een APK keurmeester visueel elke keer zijn eigen interpretatie doen ?

Ik vind het in iedergeval toch wel handig om te zien hoe hard je rijdt, zeker in de bebouwde kom , met alle 30 km , 50 km en daarbuiten wisselende snelheden. Is toch voor je eigen veiligheid en de andere weggebruikers van belang.

Aanvullend op mijn eerdere opmerking,

Hieronder het type lampje wat erin moet, alles functioneert en in principe waren alle lampjes aan vervanging toe, een was al kapot de anderen gaven eigenlijk geen licht meer.

De auto is APK goedgekeurd en volgens de keurmeester hoeft er geen verlichting te branden om je snelheid te kunnen aflezen, inderdaad erg vreemd



Lampje dashboard

Last edited by mschapink : 07-11-2017 at 20:16.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum