Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-08-2019, 11:01
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default Brandstofpomp 1,3 NZ -> 1,8 PG?

Dag allen,

Voor de kenners: Is de brandstofpomp van een 1,3 NZ (injectie) te gebruiken voor het brandstofsysteem van een G60?

Geloof dat beide namelijk dezelfde druk draaien (regelaar op 3 bar)
Reply With Quote
  #2  
Old 29-08-2019, 16:57
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Ja dat kan.
Zit bij zo’n 1300 een opvoerpomp in de tank en 1 onder de auto om de rail op druk te zetten.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 29-08-2019, 17:16
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Let op dat de opbrengst wel voldoende is. De druk kan hetzelfde zijn maar hij moet de druk tijdens vollast wel op pijl kunnen houden. Lukt dit niet bij een G60 dan brand je zo een gat in een zuiger door te arm lopen. Vooral bij de G60 komt dit heel nauw.

Beter is nog upgraden naar de drukpomp van een K-Jetronic model met accumulator (KR/PL).

Let ook op je brandstofleidingen. Sommige 1300jes hebben een dunnere aanvoer al denk ik dat dit bij de NZ met injectie wel goed zit.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #4  
Old 30-08-2019, 06:16
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Ooit 1 gemaakt van 1300 naar 20vt en dat gaat tot 200pk sws goed.
Met nog veel meer vermogen heb je mogelijk wel een pomp nodig met meer opbrengst..
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 30-08-2019, 07:01
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Let op dat de opbrengst wel voldoende is. De druk kan hetzelfde zijn maar hij moet de druk tijdens vollast wel op pijl kunnen houden. Lukt dit niet bij een G60 dan brand je zo een gat in een zuiger door te arm lopen. Vooral bij de G60 komt dit heel nauw.

Beter is nog upgraden naar de drukpomp van een K-Jetronic model met accumulator (KR/PL).

Let ook op je brandstofleidingen. Sommige 1300jes hebben een dunnere aanvoer al denk ik dat dit bij de NZ met injectie wel goed zit.


Dat was inderdaad het volgende punt, het brandstofdebiet van de pomp..

Ik rijd wel met een AFR meter (Digifiz Mini) dus als ie tijdens vollast echt te arm loopt dan zou ik dat moeten zien. Echter ga ik die gok niet nemen

Drukpomp van een KR/PL levert dus wel voldoende debiet? Of kan ik er beter een echte G60 pomp onder hangen?

Geloof dat daar ook weer twee typen in zijn?

Aanvoer leiding heeft hetzelfde onderdeelnummer als die van een KR/PL, dus dat zit wel goed inderdaad!


EDIT: Las ook iets over een Walbro 255 opvoerpomp in de tank, die zou toereikend moeten zijn neem ik aan?

Last edited by RobertVoorst : 30-08-2019 at 07:41.
Reply With Quote
  #6  
Old 30-08-2019, 13:01
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Heb een tijdje terug onderstaande QSP externe pomp gekocht voor G60 van vriend van me. Had zelf het idee dat die voor zijn aangepaste G60 beetje op de limiet zal zitten.
Zelf zou ik eerder voor DEATSCHWERKS DW250iL gaan, ook betaalbaar en waarschijnlijk net iets beter.


https://www.qspproducts.nl/en/qp-58...04-qsp-products
Die voldoet wel voor een std. G60.


Walbro zal ook voldoen. Je kan de grafieken vergelijken.
Reply With Quote
  #7  
Old 30-08-2019, 13:14
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Een Walbro of Bosch 044 pomp voldoet maar eventueel een KR 60mm drukpomp ook.

Een standaard G60 pomp ook maar die van een KR is beter. Hogere druk en hoger debiet. Daarnaast heeft de G60 alleen een pomp in de tank en ik denk dat je nu een opvoerpomp in de tank hebt en een drukpomp onder de bodem voor de tank? Dan is de KR upgrade ook makkelijker.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #8  
Old 30-08-2019, 13:49
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Het opvoerdebiet is eigenlijk de belangrijkste parameter. Pompen leveren geen druk, ze verplaatsen enkel vloeistof (=debiet). Het is de rest van het brandstofsysteem die voor de druk zorgt, doordat daar obstructies zitten die de stroming door de leidingen hinderen. Maw druk is niet iets wat de pomp levert, eerder een belasting die de buitenwereld op de pomp zet. Pompen zijn dus gebouwd om een bepaald debiet te leveren, namelijk het debiet dat het brandstofsysteem nodig heeft, en zijn zo gebouwd dat ze sterk genoeg zijn om dit debiet ook te leveren onder een bepaalde druk.

Dus, jouw motor vraagt een bepaald opvoerdebiet en het brandstofsysteem zal op een bepaalde druk afgeregeld worden. Als je een pomp hebt die het opvoerdebiet kan leveren en die de regeldruk aankan, dan zit je goed. Nu vermoed ik dat dit in jouw geval qua druk geen probleem moet zijn, het zal eerder het debiet zijn waar het gaat stroppen. Lijkt me dat het benodigde debiet bij een G60 groter gaat zijn, gezien de grotere motorinhoud en de supercharger, en dat de kans dus groot is dat die pomp van de NZ dit niet kan leveren.

Wat is de reden voor de vraag? Huidige pomp stuk en je hebt er nog een van een NZ liggen? Of je wilt een nieuwe kopen maar er is een groot prijsverschil? Of gewoon upgrade van het huidige systeem? Als je ze nog liggen hebt kan je ze monteren, en dan opvoerdebiet nameten. Dan weet je direct of ze geschikt is of niet. Als je gewoon een upgrade van het brandstofsysteem wil doen dan zou ik de raad van Roy volgen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart

Last edited by ar1g3 : 30-08-2019 at 13:53.
Reply With Quote
  #9  
Old 30-08-2019, 15:51
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Een Walbro of Bosch 044 pomp voldoet maar eventueel een KR 60mm drukpomp ook.

Een standaard G60 pomp ook maar die van een KR is beter. Hogere druk en hoger debiet. Daarnaast heeft de G60 alleen een pomp in de tank en ik denk dat je nu een opvoerpomp in de tank hebt en een drukpomp onder de bodem voor de tank? Dan is de KR upgrade ook makkelijker.


Correct, op het moment zit er inderdaad een opvoerpomp in de tank en een drukpomp onder de auto. Enige verschil met een 16V drukpomp is de diameter van de pomp en de aanwezigheid van een accumulator.

Voor een G60 pomp zal ik ook bijbehorende tank etc. moeten meenemen, gezien het montagegat hierop groter is. (Waar de pompbehuizing doorheen moet). Zodoende denk ik dat 16V de beste optie betreft.
Reply With Quote
  #10  
Old 30-08-2019, 16:06
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Het opvoerdebiet is eigenlijk de belangrijkste parameter. Pompen leveren geen druk, ze verplaatsen enkel vloeistof (=debiet). Het is de rest van het brandstofsysteem die voor de druk zorgt, doordat daar obstructies zitten die de stroming door de leidingen hinderen. Maw druk is niet iets wat de pomp levert, eerder een belasting die de buitenwereld op de pomp zet. Pompen zijn dus gebouwd om een bepaald debiet te leveren, namelijk het debiet dat het brandstofsysteem nodig heeft, en zijn zo gebouwd dat ze sterk genoeg zijn om dit debiet ook te leveren onder een bepaalde druk.

Dus, jouw motor vraagt een bepaald opvoerdebiet en het brandstofsysteem zal op een bepaalde druk afgeregeld worden. Als je een pomp hebt die het opvoerdebiet kan leveren en die de regeldruk aankan, dan zit je goed. Nu vermoed ik dat dit in jouw geval qua druk geen probleem moet zijn, het zal eerder het debiet zijn waar het gaat stroppen. Lijkt me dat het benodigde debiet bij een G60 groter gaat zijn, gezien de grotere motorinhoud en de supercharger, en dat de kans dus groot is dat die pomp van de NZ dit niet kan leveren.

Wat is de reden voor de vraag? Huidige pomp stuk en je hebt er nog een van een NZ liggen? Of je wilt een nieuwe kopen maar er is een groot prijsverschil? Of gewoon upgrade van het huidige systeem? Als je ze nog liggen hebt kan je ze monteren, en dan opvoerdebiet nameten. Dan weet je direct of ze geschikt is of niet. Als je gewoon een upgrade van het brandstofsysteem wil doen dan zou ik de raad van Roy volgen.


Druk is inderdaad afhankelijk van de last op het systeem, maar de pomp zal minimaal op elk bedrijfspunt de op de brandstofdrukregelaar afgeregelde druk (Ik weet dat het debiet moet zijn, maar even voor de makkelijkheid) moeten kunnen leveren. Anders is de raildruk te laag en klopt de inspuitduur niet meer.

Nou is bijvoorbeeld een 16V pomp in staat om minimaal de vereiste K-jet druk van 5 bar aan te kunnen. Echter betekend dit aan de hand van het debiet van de pomp, de draaisnelheid (nagenoeg constant) en het volume van de brandstofleidingen toch ook dat deze pomp juist snel door de overdruk van de brandstofregelaar gaat lopen? Puur omdat het draaien van de pomp een verplaatsing van vloeistof tot gevolg heeft.

Ik zit tegenwoordig in de bosbouw engineering, en op de grote chipper combi's die wij bouwen zit een LS functie die adhv de last de juiste hydrauliekoliestroom regelt. Dit zodat het ventielen blok niet constant door de overdruk loopt bij lage lasten van de chipper. Het continu door de overdruk lopen had namelijk als gevolg dat wij de hydrauliekolie in 5 minuten met 70° C lieten stijgen.. Dit zou theoretisch toch ook opgaan voor het lopen van de brandstof door de drukregelaar en naar de return leiding?

De reden voor mijn vraag is het feit dat ik onlangs een complete G60 heb weten te bemachtigen voor mijn golf 2, waar op het moment ( je raad het al) een NZ in ligt.

(Geen zorgen, wordt geen 1 2 3 hups erin project, maar iets voor lange duur met alles opknappen, reviseren en veels te veel geld uitgeven )

Zodoende ben ik rustig aan alle juiste delen aan het verzamelen!
Reply With Quote
  #11  
Old 30-08-2019, 16:33
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Inderdaad, de pomp zal op elk bedrijfspunt minimaal de regeldruk/debiet moeten kunnen leveren. En eigenlijk zit je dan best niet op de grens, het is dus best dat de pomp nog wat meer aankan.

Het hogere debiet van de 16V pomp zal inderdaad ervoor zorgen dat er meer brandstof door de overdruk gaat stromen. Misschien dat hierdoor inderdaad de temperatuur van de brandstof gaat stijgen, maar vergeet niet dat brandstof een pak minder visceus is en er dus minder inwendige wrijving zal zijn. Ook hangt dit erg af van de leidingkarakteristiek, het ontwerp van de regelklep, etc. Ik denk dat het in ieder geval geen probleem gaat vormen. Bij de 16V motoren loopt er ook een grote hoeveelheid door de retour terug wanneer de motor onder lage belasting loopt.

Je kan natuurlijk altijd eens proberen met de pomp van de NZ. Wat waardes opzoeken en zien of die voldoen voor de G60, of eens het geïnstalleerd is een paar druk en debietmetingen doen en vergelijken met de testwaarden van de G60.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #12  
Old 30-08-2019, 17:38
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Druk is inderdaad afhankelijk van de last op het systeem, maar de pomp zal minimaal op elk bedrijfspunt de op de brandstofdrukregelaar afgeregelde druk (Ik weet dat het debiet moet zijn, maar even voor de makkelijkheid) moeten kunnen leveren. Anders is de raildruk te laag en klopt de inspuitduur niet meer.

Nou is bijvoorbeeld een 16V pomp in staat om minimaal de vereiste K-jet druk van 5 bar aan te kunnen. Echter betekend dit aan de hand van het debiet van de pomp, de draaisnelheid (nagenoeg constant) en het volume van de brandstofleidingen toch ook dat deze pomp juist snel door de overdruk van de brandstofregelaar gaat lopen? Puur omdat het draaien van de pomp een verplaatsing van vloeistof tot gevolg heeft.

Ik zit tegenwoordig in de bosbouw engineering, en op de grote chipper combi's die wij bouwen zit een LS functie die adhv de last de juiste hydrauliekoliestroom regelt. Dit zodat het ventielen blok niet constant door de overdruk loopt bij lage lasten van de chipper. Het continu door de overdruk lopen had namelijk als gevolg dat wij de hydrauliekolie in 5 minuten met 70° C lieten stijgen.. Dit zou theoretisch toch ook opgaan voor het lopen van de brandstof door de drukregelaar en naar de return leiding?

De reden voor mijn vraag is het feit dat ik onlangs een complete G60 heb weten te bemachtigen voor mijn golf 2, waar op het moment ( je raad het al) een NZ in ligt.

(Geen zorgen, wordt geen 1 2 3 hups erin project, maar iets voor lange duur met alles opknappen, reviseren en veels te veel geld uitgeven )

Zodoende ben ik rustig aan alle juiste delen aan het verzamelen!


Uit ervaring kan ik je vertellen dat zo’n pomp geen problemen geeft. Ik heb er vroeger ook jaren probleemloos mee rondgereden! Je drukregelaar kan dit prima verwerken.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #13  
Old 30-08-2019, 17:45
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Wat je ook kan doen als simpele en betaalbare oplossing is de tank met leidingen pakken van een Golf 3 vr6. Die past er zo onder en heeft ook voldoende debiet. Daar is ook veel beter aan te komen dan een Golf 2 of Corrado G60 tank.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #14  
Old 30-08-2019, 18:47
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Dank voor de reacties heren! Ik ga dan toch opzoek naar een 16V pomp, dat past mij het best!

Reviseer jij nog altijd Laders Ruud?
Reply With Quote
  #15  
Old 30-08-2019, 18:53
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Bij mijn weten reviseert Ruud nog steeds laders. Hij adverteert er ook mee op marktplaats.

Succes met je project! Kunnen we het ergens volgen?
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #16  
Old 30-08-2019, 21:35
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Haha oeps, even verkeerd gekeken !

Krijg je met dezelfde voorletters

Project komt er zeker op te staan hier!

Last edited by RobertVoorst : 30-08-2019 at 21:49.
Reply With Quote
  #17  
Old 03-09-2019, 06:11
Ruud 16V-G60's Avatar
Ruud 16V-G60 Ruud 16V-G60 is offline
Adverteerder - Ruud 16v-G60
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 527
Default

dit doe ik nog altijd





Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Dank voor de reacties heren! Ik ga dan toch opzoek naar een 16V pomp, dat past mij het best!

Reviseer jij nog altijd Laders Ruud?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum