Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-01-2010, 13:35
Wahnsinn's Avatar
Wahnsinn Wahnsinn is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 923
Default Bijverwarming in Golf 3 TDI (1997) voor standkachel

Hallo allemaal,

Het koude weer laat me elke winter weer hunkeren naar een standkachel. Nu heb ik gehoord dat bij diesels vaak een bijverwarming wordt gemonteerd vanaf de fabriek om de auto sneller warm te krijgen. Hier kun je dan weer upgrade kits voor krijgen zodat je een volwaardige standkachel krijgt wat scheelt in de kosten.

Nu is mijn vraag of dit bij een Golf 3 TDI (110pk) uit 1997 ook zo is.


Alvast bedankt!
__________________
Driving:
Scirocco GTX 16v 1986
Golf 7 1.6 TDI (Lease)

Old Car:
Golf 2 GTI 1984
Golf 3 TDI 140pk 1997 (Chipped)
Audi A4 Avant Pro Line TDI 2005
Reply With Quote
  #2  
Old 09-01-2010, 15:49
Wahnsinn's Avatar
Wahnsinn Wahnsinn is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 923
Default

Niemand die dit weet? Dit is waar ik het idee vandaan heb:

Quote:
Webasto Upgrade kit

Moderne dieselmotoren zijn zo efficiënt, dat de vrijkomende motorwarmte niet snel genoeg of onvoldoende is om het interieur comfortabel te verwarmen. Om deze reden worden reeds af fabriek bij bepaalde auto’s een dieselgestookte extra kachel ingebouwd.

Zo’n kachel noemen wij een bijverwarmer. Deze kachel zal automatisch inschakelen als de motor van de auto gestart wordt, bij sommige toepassingen afhankelijk van de omgevingstemperatuur. De kachel zorgt er voor dat de motor snel op temperatuur komt en zodoende ook het interieur snel en comfortabel verwarmd wordt.

Met de Webasto upgrade kit kan de bijverwarmer voordelig worden omgebouwd naar een volwaardige standkachel. Via de bijgeleverde afstandsbediening of tijdklok kan de Webasto nu gebruikt worden om de auto, nog voordat u weg rijdt, comfortabel voor te verwarmen!
De upgrade kits zijn oa. leverbaar voor Audi Q7, Landrover Discovery 3, Landrover Sport L320, Mazda 6, VW Multivan, VW Touran, VW Touareq, VW Sharan.
Neem voor andere auto’s, de prijzen en verdere informatie contact op met Auto Cool Comfort 030-262 36 96. Mocht u geen dieselauto hebben, dan heeft Webasto toch voor bijna iedere auto een perfect passende Thermo Top standkachel


Dus, iemand die weet of een Golf 3 TDI dit ook heeft?
__________________
Driving:
Scirocco GTX 16v 1986
Golf 7 1.6 TDI (Lease)

Old Car:
Golf 2 GTI 1984
Golf 3 TDI 140pk 1997 (Chipped)
Audi A4 Avant Pro Line TDI 2005
Reply With Quote
  #3  
Old 09-01-2010, 16:21
Wahnsinn's Avatar
Wahnsinn Wahnsinn is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 923
Default

Dat is waar, maar ik wil graag informatie vanuit een niet commerciële hoek over de werking van het systeem voordat ik daadwerkelijk een leverancier ga bellen.
__________________
Driving:
Scirocco GTX 16v 1986
Golf 7 1.6 TDI (Lease)

Old Car:
Golf 2 GTI 1984
Golf 3 TDI 140pk 1997 (Chipped)
Audi A4 Avant Pro Line TDI 2005
Reply With Quote
  #4  
Old 10-01-2010, 20:54
patateke's Avatar
patateke patateke is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 10
Default

Volgens mij heb jij elektrische verwarmings elementjes in je koelwater systeem.
Er zijn inderdaad (af fabriek) wel diesel gestookte webasto thermo top koelwater verwarmers geleverd, maar dan op de transporter van af bj 2000 of zo.
Let op er zijn twee soorten systemen: luchtverwarmers en waterverwarmers. Sommige Sharans hebben bv een extra bijverwarming (luchtverwarmer) tbv achterpassagiers.
Als jij een (achteraf ingebouwde ) thermo top van webasto in je auto had ziten, had je nl. ook een bedieningspaneeltje gehad, en je zou hem zo kunnen zien zitten onder de motorkap. Jammerdebammer...
Op de site van Gerrit Speek staat volgens mij het e.e.a over de verwarmingselementjes en over de Webasto thermo top en eberspacher koelwaterverwarmers kun je best veel vinden op het www.
GR. Richard
__________________
Audi A6 avant 2006 2.0 tdi daytona grey
VW 1200 '72
Vw T2b '74 westfalia
Reply With Quote
  #5  
Old 10-01-2010, 22:06
VR6 Sharan's Avatar
VR6 Sharan VR6 Sharan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 120
Default

hallo
dit pas niet in de golf 3 TDI
daar heb je geen ruimten ervoor.

het komt wel vaak bij T4 T5 en vw sharan bij grote auto voor.

ik heb zelf een Vw VR6 Sharan daar zit hij achter in de auto de kachelstand org van de vw ik hoop dat je vraag beantboord is.

Groetjes Fai
VW SHARAN VR6
__________________
VW Sharan 2.8 VR6
Info Link
Reply With Quote
  #6  
Old 10-01-2010, 22:53
patateke's Avatar
patateke patateke is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 10
Default

Een webasto thermo top c in ongeveer zo groot als 2 bakstenen en pas zeker in de motorruimte van een golf 3 tdi. Het zijn fantastische dingen en zijn zelfs uit te voeren met timer. Zo kun je hem instellen dat als je 's morgen vroeg de motor start supersnel een warm interieur hebt en de motor supersnel op temperatuur komt.
Groet, Richard
__________________
Audi A6 avant 2006 2.0 tdi daytona grey
VW 1200 '72
Vw T2b '74 westfalia
Reply With Quote
  #7  
Old 11-01-2010, 00:34
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Wel interresant die thermo top c, enig idee wat dat kost en waar te verkrijgen?!
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #8  
Old 11-01-2010, 08:30
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Vanaf 900 inclusief inbouw, daar krab ik wel voor. Zoiets kun je beter 2ehands kopen, als het 30 graden is
Reply With Quote
  #9  
Old 11-01-2010, 10:22
patateke's Avatar
patateke patateke is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 10
Default

Quote:
Originally Posted by Arne
Vanaf 900 inclusief inbouw, daar krab ik wel voor. Zoiets kun je beter 2ehands kopen, als het 30 graden is


Daar zit wat in. Het is maar wat je er voor over hebt. Het is natuurlijk niet alleen het krabben. Je koopt wat extra comfort. En veiligheid door beter zicht. En je beperkt ook de slijtage van een koude motor enorm.
Aan de andere kant, hoe lang denk je je auto te houden...ook zonder standkachel kan een tdi met gemak 3 ton draaien.
Op de kop tikken zou inderdaad het mooist zijn! Hoewel er op marktplaats soms wel 250 euro voor een gebruikt spulletje word geboden. Je moet dan nog het risico in calculeren of alles compleet is en of het werkt....
__________________
Audi A6 avant 2006 2.0 tdi daytona grey
VW 1200 '72
Vw T2b '74 westfalia
Reply With Quote
  #10  
Old 11-01-2010, 17:22
VR6 Sharan's Avatar
VR6 Sharan VR6 Sharan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 120
Default

Quote:
Originally Posted by thomashouben
Wel interresant die thermo top c, enig idee wat dat kost en waar te verkrijgen?!



ik zag de prijs ff 900 a 1100 euro nieuw.

of kan je 2dehands voor vanaf 250 en dat is de moter of moet wel alles er bij zitje dat kost meer
groetjes Fai

ik heb èèn foto voor je van webasto


__________________
VW Sharan 2.8 VR6
Info Link
Reply With Quote
  #11  
Old 11-01-2010, 18:43
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

je hebt in de opel vivaro ook een voorverwarming voorde kachel zitten.
Dat is een blokje wat je tussen je koelvloeistofslangen maakt van je verwarming.
In dit blokje zitten 4 gloeistiften als je hier tog 12v op zet word het ook snel warm.
Ik weet niet precies hie het werkt, maar dit is lijkt mij een heel stuk goedkoper.
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #12  
Old 11-01-2010, 22:52
patateke's Avatar
patateke patateke is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 10
Default

Quote:
Originally Posted by patjetta
je hebt in de opel vivaro ook een voorverwarming voorde kachel zitten.
Dat is een blokje wat je tussen je koelvloeistofslangen maakt van je verwarming.
In dit blokje zitten 4 gloeistiften als je hier tog 12v op zet word het ook snel warm.
Ik weet niet precies hie het werkt, maar dit is lijkt mij een heel stuk goedkoper.

Zoals ik reeds vermelde; die heeft de golf tdi ook...
Dit treed pas in werking als de motor draait, gelukkig maar want je moet wel genoeg stroom in je accu overhouden voor gloeien en starten...
__________________
Audi A6 avant 2006 2.0 tdi daytona grey
VW 1200 '72
Vw T2b '74 westfalia
Reply With Quote
  #13  
Old 12-01-2010, 16:35
neoninside neoninside is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 302
Send a message via MSN to neoninside
Default

sterker nog die 3 gloeistiften in het koel systeem inclusief de normale gloeistiften gaan al aan als je de bestuurders deur open doet
__________________
1600 Notch "71 Ragtop.. Sleeping
Audi A4 B6 avant 1.8 20vt
Reply With Quote
  #14  
Old 12-01-2010, 20:21
patateke's Avatar
patateke patateke is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 10
Default

Quote:
Originally Posted by neoninside
sterker nog die 3 gloeistiften in het koel systeem inclusief de normale gloeistiften gaan al aan als je de bestuurders deur open doet

Dat heb ik ook wel eens ergens gelezen ja. Deze onderdelen zijn stuk voor stuk flinke stroomvreters. Kijk maar eens hoe je gloeibougies afgezekerd zijn! Ze zullen naar verloop van tijd dan ook wel weer uitgeschakeld worden als je niet gelijk wegrijd. Zo af en toe staat mijn golf wel eens een nachtje binnen met alle portieren geopend. Als het hele orgel de hele nacht zou staan te gloeien, zou de accu echt leeg moeten zijn.
__________________
Audi A6 avant 2006 2.0 tdi daytona grey
VW 1200 '72
Vw T2b '74 westfalia
Reply With Quote
  #15  
Old 12-01-2010, 21:12
neoninside neoninside is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 302
Send a message via MSN to neoninside
Default

dat zijn het ook
Maar volgens mij als er binnen een bepaalde tijd verder niets gebeurt dan gaan ze weer uit
hoelang dit tijdsbestek is weet ik niet
weet wel dat ze bij mij met 80A afgezekerd zijn
__________________
1600 Notch "71 Ragtop.. Sleeping
Audi A4 B6 avant 1.8 20vt
Reply With Quote
  #16  
Old 13-01-2010, 10:13
patateke's Avatar
patateke patateke is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 10
Default

Voor het opwarmen van een koud interieur en evt. de motor is een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Deze energie kun je no way met je accu alleen opwekken.
De waterverwarmers van eberspacher en webasto laten koelwater circuleren met een klein pompje en schakelen de (bestaande) kachelmotor in. Het is een soort mini HR-keteltje. Met een klein elektrisch pompje wordt diesel/benzine aangevoerd en in een verbrandingskamer tot ontbranding gebracht. Rondom de verbrandingskamer circuleerd koelwater.

Er zijn ook nog wel wat andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld op de wat oudere volvo's uit Zweden, zie je vaak een elektrische motor verwarming. Dit is gewoon een verwarmingselement op 220 V wat ergens in de motor is geplaatst. Je moet dan natuurlijk wel stopkontakt in de buurt hebben....

Volgens mij heeft vw nog een systeempje gehad namelijk een warmtebuffer in het koelsysteem. Het een soort van grote thermosfles. Het werkt als volgt: bij een warme motor circuleerd er warm koelwater door en als je de motor afschakeld blijft er warm water in de thermosfles wat na 24 uur nog steeds een behoorlijke warmte heeft (bv. 45 graden) als je dan start en wegrijdt, komen motor en interieur snel op temp.
Ik heb echter zo'n ding nog nooit in levende lijve gezien en ik zou ook niet weten wie ze leverd(e).
Misschien weet iemand hier er iets meer over??
__________________
Audi A6 avant 2006 2.0 tdi daytona grey
VW 1200 '72
Vw T2b '74 westfalia
Reply With Quote
  #17  
Old 16-01-2010, 18:33
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,428
Default

standkachel is ook orgineel te verkrijgen voor golf 3 heb et al eens gezien op ebay.de zoeken onder standheizung golf 3
__________________
mk1 syncro 16v u.c.
lupo 1,4 16v Sold
Caddy mk1 16v kr
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
  #18  
Old 28-01-2010, 20:15
patateke's Avatar
patateke patateke is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 10
Default

Quote:
Originally Posted by patateke
Voor het opwarmen van een koud interieur en evt. de motor is een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Deze energie kun je no way met je accu alleen opwekken.
De waterverwarmers van eberspacher en webasto laten koelwater circuleren met een klein pompje en schakelen de (bestaande) kachelmotor in. Het is een soort mini HR-keteltje. Met een klein elektrisch pompje wordt diesel/benzine aangevoerd en in een verbrandingskamer tot ontbranding gebracht. Rondom de verbrandingskamer circuleerd koelwater.

Er zijn ook nog wel wat andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld op de wat oudere volvo's uit Zweden, zie je vaak een elektrische motor verwarming. Dit is gewoon een verwarmingselement op 220 V wat ergens in de motor is geplaatst. Je moet dan natuurlijk wel stopkontakt in de buurt hebben....

Volgens mij heeft vw nog een systeempje gehad namelijk een warmtebuffer in het koelsysteem. Het een soort van grote thermosfles. Het werkt als volgt: bij een warme motor circuleerd er warm koelwater door en als je de motor afschakeld blijft er warm water in de thermosfles wat na 24 uur nog steeds een behoorlijke warmte heeft (bv. 45 graden) als je dan start en wegrijdt, komen motor en interieur snel op temp.
Ik heb echter zo'n ding nog nooit in levende lijve gezien en ik zou ook niet weten wie ze leverd(e).
Misschien weet iemand hier er iets meer over??

Nobody??
__________________
Audi A6 avant 2006 2.0 tdi daytona grey
VW 1200 '72
Vw T2b '74 westfalia
Reply With Quote
  #19  
Old 29-01-2010, 11:38
stefanebg stefanebg is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 185
Default

Quote:
Originally Posted by patateke
Nobody??


kameraad van me heeft volgens mij zoiets in zn mercedes S-klasse zitten.
rest warmte van het blok
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum