Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-07-2010, 15:35
Frank88 Frank88 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 8
Default Zwevende schokbrekers

Sinds ik TA-Technics schroefset onder mijn auto heb geplaatst heb ik het volgende probleem(voorzijde):

Ik heb mijn auto tov origineel een paar centimeter verlaagd(niet extreem dus).
Nu wanneer ik over een drempel(drempel op) of hobbel in de weg rijd komen mijn voorste schokbrekers los en hangt de schokbreker op die schotel die bovenaan bevestigt zit. Zo hoor je een flinke dreun door de hele auto als je een heuvel op rijdt(want de auto wordt als ware omhoog geschoten)

Ik heb even zitten nadenken, en wanneer de gehele schokbreker langer zou zijn dan kan je draagarm op een gegeven moment niet verder maar beneden en zou de schokbreker bij wanneer je een drempel op gaat niet in die schotel bovenaan gaan hangen(dus op het chassis gaat leunen, hangen?)

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken en of dit hoort? want straks als ik per ongeluk te hard over een drempel of iets rijd dan ben ik bang dat het volledig uitbreekt daarboven.

Bedankt!
Reply With Quote
  #2  
Old 25-07-2010, 17:12
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Hey, ik heb ook TA technics gehad aan de voorkant, MET hulpveren is deze set retestug en klapt idd van zijn plek als je te hard een drempel op knalt.

heb het zonder hulpveren gemonteerd, toen werd het goed aangenaam rijden. de stugheid nam heel erg af waardoor het probleem zich niet meer voordeed.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #3  
Old 25-07-2010, 17:49
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

En dat heb je al bij een paar centimeter verlagen? Da's al apart want meestal heb je redelijk wat speelruimte om naar beneden te schroeven zonder dat de veer loskomt.

@ Tim j: raar verhaal. Die kleine hulpveren die worden volledig plat gedrukt als er gewicht op komt te staan. Die hebben dus eigenlijk geen invloed op de stugheid.
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #4  
Old 25-07-2010, 19:02
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Die bout met die inkepingen niet goed vast waarschijnlijk ?
Reply With Quote
  #5  
Old 25-07-2010, 20:59
Frank88 Frank88 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 8
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
Hey, ik heb ook TA technics gehad aan de voorkant, MET hulpveren is deze set retestug en klapt idd van zijn plek als je te hard een drempel op knalt.

heb het zonder hulpveren gemonteerd, toen werd het goed aangenaam rijden. de stugheid nam heel erg af waardoor het probleem zich niet meer voordeed.


als ik die hulveren demonteer, kan ik de auto zeker niet meer zo hoog houden als dat hij nu staat? hulveren nu al bijna samengedrukt.
Reply With Quote
  #6  
Old 25-07-2010, 21:01
Frank88 Frank88 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 8
Default

Quote:
Originally Posted by tiefflieger
Die bout met die inkepingen niet goed vast waarschijnlijk ?


bout met inkepingen, welke bedoel je precies?
Reply With Quote
  #7  
Old 25-07-2010, 21:02
Frank88 Frank88 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 8
Default

Quote:
Originally Posted by Dexter
En dat heb je al bij een paar centimeter verlagen? Da's al apart want meestal heb je redelijk wat speelruimte om naar beneden te schroeven zonder dat de veer loskomt.

@ Tim j: raar verhaal. Die kleine hulpveren die worden volledig plat gedrukt als er gewicht op komt te staan. Die hebben dus eigenlijk geen invloed op de stugheid.


ja dat klinkt logisch.
Als de schokbrekers in zijn geheel wat langer zouden zijn kan de draagarm op het bepaalde punt niet verder naar benden en gaat hij dus ook niet aan die bovenkant(schaal) hangen
Reply With Quote
  #8  
Old 25-07-2010, 21:13
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Als ik het goed begrijp dan heb je zelfs met de wielen van de grond de hulpveer nog deels samen gedrukt.

Ik denk niet dat de boel bij jouw loskomt maar bij het uitveren na een drempel word jouw schokbreker maximaal uitgerekt zeg maar. Dusdanig ver dat die dus met een redelijke kracht tegen zijn maximale punt aan klapt. Dat komt simpelweg omdat de veer zich graag uit wil rekken maar simpelweg niet verder kan door de schokdemper.

Je kan proberen om de auto lager af te stellen. Het klinkt apart maar ik denk dat dat wel een oplossing is. Denk verder niet dat het zinvol is om de hulpveer te verwijderen maar het zou in dit geval misschien ook iets schelen.
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #9  
Old 25-07-2010, 21:14
GoAzBox's Avatar
GoAzBox GoAzBox is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 634
Default

klinkt alsof je iets niet goed vast heb zitten.

nieuwe of tweede hands set gekocht?
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW
'01 Golf Cabrio 85kW
Reply With Quote
  #10  
Old 25-07-2010, 21:21
Frank88 Frank88 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 8
Default

Quote:
Originally Posted by Dexter
Als ik het goed begrijp dan heb je zelfs met de wielen van de grond de hulpveer nog deels samen gedrukt.

Ik denk niet dat de boel bij jouw loskomt maar bij het uitveren na een drempel word jouw schokbreker maximaal uitgerekt zeg maar. Dusdanig ver dat die dus met een redelijke kracht tegen zijn maximale punt aan klapt. Dat komt simpelweg omdat de veer zich graag uit wil rekken maar simpelweg niet verder kan door de schokdemper.

Je kan proberen om de auto lager af te stellen. Het klinkt apart maar ik denk dat dat wel een oplossing is. Denk verder niet dat het zinvol is om de hulpveer te verwijderen maar het zou in dit geval misschien ook iets schelen.


Ja klopt toen ik de auto lager had afgesteld had ik hier naar mijn idee geen of minder last van. Nu kan ik me niet veroorloven de auto verder te verlagen ivm vakantie naar het zuiden.
Als ik de hulpveer verwijder dan komt de auto dus wat lager te liggen en zal ik hem weer iets moeten opschroeven of niet?
Reply With Quote
  #11  
Old 25-07-2010, 21:23
Frank88 Frank88 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 8
Default

Quote:
Originally Posted by GoAzBox
klinkt alsof je iets niet goed vast heb zitten.

nieuwe of tweede hands set gekocht?


Nieuw gekocht.
Naar mijn idee zit alles echt goed vast!
de schokbrekers zijn onderaan met een flinke ratel vastgezet en bovenaan (het lager en het rubber etc) zijn met de compressor vastgezet. Hier heb ik echt geen speling in kunnen ontdekken.

Als mijn draagarm nou minder zou kunnen zakken zou hij ook niet bovenaan de schaal gaan hangen
Reply With Quote
  #12  
Old 25-07-2010, 21:27
Frank88 Frank88 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 8
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
Hey, ik heb ook TA technics gehad aan de voorkant, MET hulpveren is deze set retestug en klapt idd van zijn plek als je te hard een drempel op knalt.

heb het zonder hulpveren gemonteerd, toen werd het goed aangenaam rijden. de stugheid nam heel erg af waardoor het probleem zich niet meer voordeed.


als je de hulpveren demonteerd(valt altijd te proberen), kan ik hem daarna dan nog wel op dezelfde hoogte krijgen?
Reply With Quote
  #13  
Old 26-07-2010, 07:54
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Als je schroefdraad over heb om de boel omhoog te schroeven nog wel.
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #14  
Old 26-07-2010, 11:56
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Quote:
Originally Posted by Frank88
als je de hulpveren demonteerd(valt altijd te proberen), kan ik hem daarna dan nog wel op dezelfde hoogte krijgen?


ja dat kan.

de stelring moet je alleen een cm of 7 naar boven draaien om dezelfde hoogte te behouden.

de stugheid neemt toe naarmate de auto hoger komt te staan. (lees: druk op de veer) op dit moment is het net ene sprinveer en rukt dan het toplager uit de kas.

PS zonder hulpveer zachter is met TA-technics, bij mij drukte de hulpveer zich dus niet in.
Vmaxx heeft dit "euvel" niet met een dunnere hulpveer.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #15  
Old 27-07-2010, 09:59
Frank88 Frank88 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 8
Default

oke bedankt voor de reacties.
Ik ga de hulpveren ertussenuit halen en kijken of hij dan wat minder springt.
Ik ga dan ook proberen de auto niet al te hoog op te schroeven waardoor die hogere spanning op de veer ontstaat
Reply With Quote
  #16  
Old 27-07-2010, 20:02
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Ziet je hulpveer zo samengedrukt:



Hulpveren moet je niet demonteren, het probleem zit elders. Als de auto op zijn wielen staat moet de hulpveer helemaal samengedrukt zijn.

Dit is de speciale moer waar eerder over gesproken werd:



Je weet zeker dat je geen onderdelen vergeten bent bij het monteren;



Voor een stappenplan kijken anders even hier: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=32889

Last edited by RubenD : 27-07-2010 at 20:07.
Reply With Quote
  #17  
Old 27-07-2010, 21:01
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

@ RubenD;

je hebt gelijk de hulpveer hoort er gewoon in te zitten.

... echter was de hulpveer bij mij stugger dan normaal, deze werd Niet ingedrukt.
de boel werd zachter wanneer deze veer er tussenuit is.
Gezien Frank ook een TAtechnics heeft zou dit hetzelfde geval kunnen zijn.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum