Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-09-2019, 21:06
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 268
Default Spoed: Lager óf rem wordt heet na vervangen handremkabel

Hallo,

Betreft een Golf 2 1.3 NZ

Gisteren de remkabel linksachter vervangen (trommelrem). Die was gebroken.
Het wiellager heb ik hiervoor eruit gehad en opnieuw ingevet.
Wiellager opnieuw zonder speling afgesteld. En ook de handrem.
Wiel liep wel iets stug maar was wel goed te draaien.

Vandaag 125 km heen gereden zonder te controleren.
Op de terugweg hoorde ik zo nu en zacht gepiep bij het uitrijden als je bijna stil stond (dacht dat beschermkap iets aanliep tegen de trommel) en een paar keer bij een kleine rotonde.
Werd minder als de handrem iets werd aangetrokken.

Na ongeveer 90 km. toch maar eens gaan checken en was de stalen velg behoorlijk heet. Het water kookte/verdampte meteen dat ik door de gaten van het wiel op de remtrommel goot.
Het lager-as kapje was ook flink heet.

Dacht in eerste instantie dat het wiellager heet was en die toen wat losser gedraaid. Uiteindelijk een halve slag.
Velg en kapje bleven warm worden.

Toen de handrem helemaal los afgesteld. Wiel bleef warm worden.

Thuis gekomen meteen het wiel eraf gehaald om te kijken wat het meest heet was, het wiellager of de trommel.
Het wiel en trommel liepen nog steeds aardig stug.
Toen het zelfstelmechanisme palletje omhoog werd gedrukt (ivm wiel afhalen) draaide de trommel een stuk soepeler. Maar als de rem werd ingetrapt draaide die meteen stug tot het palletje weer omhoog gedrukt werd.
Vond dat de trommel van binnen iets heter was dan de as.
Daarna was het donker om nog iets zinnigs te doen.

Wat denken jullie wat het is?
- de handrem
- wiellager
- het remmechanisme
- of iets anders
- piepje ivm versleten remschoen? Hoeveel mm minimaal voor geluid?

Iemand hier ervaring mee?

Morgen de auto weer nodig voor het werk dus is wat haast mee...
Reply With Quote
  #2  
Old 05-09-2019, 07:06
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Als je wiel zelf warm wordt durf ik wel zeker te stellen dat je rem aanloopt. Als je lager zo strak staat dat de velg er warm van wordt, is die al zo goed als gesmolten..

Haal de trommel er nog eens af want ik vermoed dat er simpelweg iets niet lekker zit in de trommelrem, veertje vergeten of iets!
Reply With Quote
  #3  
Old 05-09-2019, 07:39
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Ik ga ook voor een aanlopende rem
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 05-09-2019, 07:47
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Soms zijn ook alle bewegende delen in de trommel gewoonweg droog waardoor de schoenen na het remmen niet goed vrij komen.

Het beste kun je de binnenkant helemaal uit elkaar halen, schoonmaken, en met vers vet weer opbouwen. Je kunt dan ook direct de gangbaarheid van beide zijden van de cilinder controleren.

Het lager staat goed afgesteld als je de ring achter de moer nog net kunt verschuiven met een schroevendraaier oid.

Je zal het ook aan beide zijden moeten doen, anders heb je vrijwel zeker teveel remverschil met de apk.

Succes!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #5  
Old 05-09-2019, 17:12
joost_joost joost_joost is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 95
Default

Ik denk ook dat de rem aanloopt. Zoals Roy aangeeft, alles er uit en opnieuw opbouwen. De bewegende onderdelen licht invetten met kopervet. Denk ook aan de drukpunten waar de remsegmenten op de remankerplaat liggen, deze ook van een beetje vet voorzien.
Maak voordat je begint foto's hoe dat de veren gemonteerd zijn.

Maar ik lees ook dat je water op een hete remtrommel spuit. Doe dat nooit. Door de spanningen die dan optreden kan de remtrommel kromtrekken of zelfs scheuren.
Reply With Quote
  #6  
Old 07-09-2019, 13:43
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 268
Default

Bedankt voor alle reacties!

Het was een iets aanlopende remschoen die niet goed zat en iets aanliep.

Na het vervangen van de handremkabel zat één van de remschoenen niet goed bij het op zetten van de trommel.
Hierdoor liep het wiel niet geheel vrij en iets stug. Vond dat het even stug liep als voor het vervangen van de kabel dus dacht dat het wel goed zat.

Toen onderweg de wiel/rem heet was heb ik er een beetje water opgegooid, alleen om te kijken waar het heet was zonder het hele wiel eraf te hoeven halen. Was dus niet om te koelen.
Maar was wel flink heet.

Remtrommel er weer afgehaald, het mechanisme helemaal gedemonteerd (wat een gekut is dat) en alle bewegende/aanlopende delen met kopervet ingevet.
De ene remschoen was heel miniem aan een kant gesleten. Dat was dus de boosdoender.
Daarna het remmechanisme gemonteerd (wat een gekut weer met de veertjes en alles op z'n plek te krijgen).
Lager opnieuw afgesteld
En, ja hoor, voelde meteen dat de remtrommel goed vrij liep. Ook na (hand)remmen.
Verder geen hitte ontwikkeling meer.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum