Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-04-2015, 01:02
Bramvv Bramvv is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 2
Default Advies gevraagd voor een avontuurtje met een t1

Dag Allen,

Graag wil ik jullie advies inwinnen. Het volgende speelt in mijn hoofd:
Samen met mijn Vriendin wil ik graag op wereldreis, hoe lang of wat zien we wel, her en der wat werken enzo. Maar even in topic, beide zijn we erg gecharmeerd van de vw spijlbusjes, met name t1, maar t2 kan ook nog wel. Het lijkt me dan ook prachtig de wereld rond te reizen in zo'n beauty. Hier een goed rijdende aanschaffen is echter erg duur. Nu speel ik met de gedachte om mijn reis te beginnen in zuid Amerika en om in Brazilië een busje te kopen. Technisch in orde, direct te gebruiken. opknappen/aankleden mag tijdens de reis gebeuren.

Vandaar een paar vragen zodat jullie me hopelijk op weg kunnen helpen deze droom te verwezenlijken.
1) Waar kan ik het beste zoeken, (online, vooraf maar ook ter plaatse)?
2)Hoe voorkom ik dat ik wordt afgezet?
3)Wat moet ik weten/kunnen om de bus tijdens de reis zelf te kunnen onderhouden?
4)Is het slim bepaalde onderdelen mee te nemen op mijn reis
5)Aan welke prijsklasse moet ik denken wil ie meteen gebruikt kunnen worden en veel km's rijden?
6) waar moet ik goed op letten bij de aanschaf?

Dat is wat voor nu zo in mij opkomt, komende halfjaar zal ik nog niet vertrekken, maar je kan maar beter goed voorbereid zijn.

Alvast bedankt, groet Bram
Reply With Quote
  #2  
Old 18-04-2015, 08:23
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Gaaf idee, zou ook nog wel even kijken hoe je het op naam zetten en verzekeren enzo wilt gaan regelen...
Reply With Quote
  #3  
Old 18-04-2015, 09:14
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

Laat ik eerst eens vragen, hoe technisch ben je zelf?

Je kennis/ mc gyver handigheid zou goed van pas kunnen komen,
De brazilies hebben over het algemeen een wat zwaarder leven gehad en zijn gebouwd met overblijfselen van andere bussen/ types

Verwacht dus geen leeftijds correcte oem bus die je daar voor 5k koopt en hier weer verkoopt voor 35k (anders deden we dat allemaal wel &#128513

Mocht je hem mee naar huis willen nemen reken dan een 1200,- en een deel invoer kosten.

Parts en stukken zijn daar voldoende te vinden naar wat
Ik hoor.

Neem de tip van barn ook even mee, verzekeren en dergelijke

Lijkt me een leuk plan en wens je ook veel suc6!
Reply With Quote
  #4  
Old 18-04-2015, 09:38
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

1200,- transport vanuit Brazilië ga je niet redden... kennis van mij komt er net vandaan, hij heeft het nagevraagd, reken eerder op 2000 á 2200,-
En dan nog wat... de Brazilliaanse bussen lijken ondertussen ook 'ontdekt' te zijn door de Amerikaanse handelaren... met trailers tegelijk gaan ze het land uit en de prijzen vliegen omhoog, een busje in nette, rijdbare staat gaat al niet meer onder de 10 weg heb ik gehoord
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #5  
Old 18-04-2015, 10:00
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

Was blij met mn taxatie van 30k
Reeël en de verzekering dekt deze ook gewoon zonder proces
Aan te spannen dat het niet klopt
Reply With Quote
  #6  
Old 18-04-2015, 14:07
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Wink

Een goede Nederlandse verzekeringsmaatschappij is nog wel bereid te vinden om op chassisnummer te verzekeren, bij Centraal Beheer zou dat moeten lukken. Licht ze alleen wel even in vóór je vertrekt.
Ik verwacht alleen dat de situatie inmiddels zo is dat de Braziliaanse prijzen toch zeker niet meer onder de 50% (incl koersvoordelen) t.o.v. hier liggen. En hier kun je dan nog vergelijken en bekijken...
Voor wat betreft de transportkosten die genoemd worden: de bus gaat met eigenaren mee de wereld rond, he?! Dus telkens kleinere stukjes, niet in 1x van Brazilië naar hier.
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #7  
Old 20-04-2015, 21:46
Bramvv Bramvv is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 2
Default Dank allen,

Allemaal bedankt voor de reacties.

Om even een aantal antwoorden te geven.

Ik heb nog geen ervaring met sleutelen, wil me wel voorbereiden daarop voor zover mogelijk, en aldoende leert men. Mijn ervaring is dat ik dingen vrij snel op pik als ik er even goed aandacht aan besteed.

De bus zal inderdaad niet direct naar nl gaan, maar eerst vermoedelijk zuid en noord Amerika doorrijden. En dan uitzoeken hoe ik de oversteek ga maken.

Ik heb wat autoverkoopsites gevonden en wil ik voor een t1 gaan dan wordt het waarschijnlijk tussen de €7k en €10k, omgerekend dan. T2's zie ik vanaf €3k al genoeg, maar die hebben toch minder charme.

Wat betreft verzekeren en op naam laten zetten, hier ga ik me nog in verdiepen, een belletje en wat mail contact met RDW en bijvoorbeeld centraal beheer leveren hoop ik al een hoop kennis op.

Verder wil ik in Brazilië ook echt gaan kijken en vergelijken voor ik koop.
Wat zijn hierin de belangrijkste punten om op te letten (spuitwerk en interieur daargelaten? En welke spareparts zijn slim om meteen aan te schaffen?
Reply With Quote
  #8  
Old 18-05-2016, 11:31
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Ik snap je enthousiasme maar vraag me af of je er met zo'n beperkt budget een vindt waar je in de maanden (jaren?) daarna veilig en prettig door Noord- en Zuid Amerika mee kunt rijden, zeker als je geen sleutelervaring hebt.
Charme is inderdaad een sterke kwaliteit van de T1 maar comfort en veiligheid niet bepaald. Het is nogal een verschil of je om het weekend een tochtje met je T1 maakt of er in een jaar 20.000/30.000/40.000 mee gaat rijden. De techniek is allemaal redelijk toegankelijk en behapbaar maar als je de derde weer voor de vierde keer na een halve dag zoeken eindelijk een garage hebt gevonden waar je zelf even kan werken aan je bus dan is dat meestal niet super voor de sfeer

Aan de andere kant is het een geweldig avontuur en leer je overal mensen kennen als je auto het niet perfect doet (been there, done that) maar staar je niet blind op de visuele charme en denk naast een T2 ook eens aan een T3 of een G-klasse. Minder 'instant-charme' maar als je er eenmaal voor valt ook heel sympathiek en je kunt 'm aan het eind van de reis gewoon verkopen!
Mijn tip; probeer in Nederland de komende maanden een paar T1's en T2's te rijden als proefrit of van iemand die je kent, of kijk of je een busje een week kunt huren en rij er gewoon een paar dagen achter elkaar in.
Als dat bevalt zou ik in Brazilië/Mexico/USA op zoek gaan naar een recent gerestaureerde bus die de moeite is om ook weer op de boot terug naar Nederland te zetten.
Ben benieuwd, super leuk plan!
Reply With Quote
  #9  
Old 18-05-2016, 14:23
jones jones is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 1,153
Default

das ook toevallig, zit net dit te lezen

http://www.go-van.com/stories/how-s...seas-darien-gap
Reply With Quote
  #10  
Old 18-05-2016, 16:09
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

Het is inmiddels ruim een jaar verder dus miss is hij al op wereldreis ?
Reply With Quote
  #11  
Old 18-05-2016, 16:28
jones jones is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 1,153
Default

Had het idd gezien maar blijft een interessant topic.
Zijn er meer mensen met dit idee of zelfs al geweest?
Reply With Quote
  #12  
Old 18-05-2016, 19:41
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Hahaha, sorry helemaal niet naar gekeken :-) nou ja, ben benieuwd of hij nog een kaartje stuurt!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum