Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 1 (kever '49->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-01-2006, 19:33
maniacmark's Avatar
maniacmark maniacmark is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 1,541
Default vraag over verwarming kever '72

ik heb ff eenvraagje
n vriendin wan mijn heb zich een kever uit ik geloof 72 aangeschaft, maar nu in de winter blijkt dat de verwarming eigenlijk alleen kouwe lucht uitstoot en das bes @^& met dit weer

nu is mijn vraag
weet iemand waar ik een schema / diagram / tekening van de gehele verwarming kan vinden?
dan kunnen we t misschien fixxen

alvast bedankt
Reply With Quote
  #2  
Old 24-01-2006, 20:21
Zeend's Avatar
Zeend Zeend is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 1,388
Default

Als er wel lucht uitkomt bij de voeten, en deze niet warm wordt.. werkt je systeem prima, en heb je te kort gereden.
Originele kachelpotten worden na een aantal kilometers loeiheet, imitatie-potten... aardig warm


Jens
__________________
KCN regio Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 25-01-2006, 18:34
maniacmark's Avatar
maniacmark maniacmark is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 1,541
Default

nee, zelfs na een ritje van bijna een uur blijft de lucht koud

wa kan t zijn????
Reply With Quote
  #4  
Old 25-01-2006, 18:55
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default

Mark onder de achterbank zitten als het goed is ook uitstroom openingen voor warme lucht,zet deze eens open om te kijken of het daar wel warm word.
__________________
http://www.volkswouter.nl
Reply With Quote
  #5  
Old 26-01-2006, 10:13
VWrijder's Avatar
VWrijder VWrijder is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 671
Send a message via MSN to VWrijder
Default

Heb je ook al gecheckt of de kabeltjes waarmee je de kleppen onder je achterbank opent en de kleppen van je kachelpotten niet kapot/los zijn?

Verder kan je controleren of je kachelslangen aanwezig zijn en goed aangesloten op je kachelpotten, en of je kachelpotten niet rot zijn.

Quote:
Originally Posted by maniacmark
weet iemand waar ik een schema / diagram / tekening van de gehele verwarming kan vinden?
dan kunnen we t misschien fixxen
Overigens: Ik neem aan dat je op de hoogte bent dat de kachel van een Kever niet electrisch is? De lucht wordt verwarmd doordat het in je kachelpotten verwarmd wordt door de uitlaatbuis die er doorheen loopt. Vanuit je koelhuis wordt dit door de slangen in je motorruimte de kachelpot in geblazen waar het dus opgewarmd wordt en vervolgens gaat het (als je kleppen open staan) door je kokerbalken naar voren getransporteerd.
__________________
hoog (bn.)
1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag

Last edited by VWrijder : 26-01-2006 at 10:25.
Reply With Quote
  #6  
Old 26-01-2006, 19:52
maniacmark's Avatar
maniacmark maniacmark is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 1,541
Smile

Quote:
Originally Posted by VWrijder
Heb je ook al gecheckt of de kabeltjes waarmee je de kleppen onder je achterbank opent en de kleppen van je kachelpotten niet kapot/los zijn?

Verder kan je controleren of je kachelslangen aanwezig zijn en goed aangesloten op je kachelpotten, en of je kachelpotten niet rot zijn.

Overigens: Ik neem aan dat je op de hoogte bent dat de kachel van een Kever niet electrisch is? De lucht wordt verwarmd doordat het in je kachelpotten verwarmd wordt door de uitlaatbuis die er doorheen loopt. Vanuit je koelhuis wordt dit door de slangen in je motorruimte de kachelpot in geblazen waar het dus opgewarmd wordt en vervolgens gaat het (als je kleppen open staan) door je kokerbalken naar voren getransporteerd.


Bedankt voor de reactie
Dit wist ik gelukkig toch wel........
maar zou het kunnen dat een van de verwarmingsbuizen rot / stuk zijn???
(de kokerbalken zijn gecheckt)
dan zou een plaatjes van waar welke buis zit wel hendig zijn, want twee linker handen hebben we niet, maar dr zit dr maar een rechts
Reply With Quote
  #7  
Old 29-01-2006, 17:50
maniacmark's Avatar
maniacmark maniacmark is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 1,541
Default

niemand een plaatje of diagram?????
Reply With Quote
  #8  
Old 30-01-2006, 10:21
Zeend's Avatar
Zeend Zeend is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 1,388
Default

Je moet gewoon het systeem systematisch volgen, that's all.

Check:
1) zitten de slangen in de motorruimte aangesloten
2) zijn je kachelpotten niet verrot
3) zitten de slangen aan de kachelpotten richting koets
4) staan je kachelpotten open (met hendeltje aan de zijkant)

Als dit allemaal 'ja' oplevert, dan moet je kachel hebben.
Zoals Wouter al zei: zet de kleppen onder je achterbank eens open (met de linker handle naast de handrem). Hier moet je dan sowieso hete lucht uit krijgen.

Werkt dit wel? Dan doet je kachel het dus
Werkt dit niet? dan is er iets met je kachel aan de hand.

Oké, als je kachel het doet: haal de plastic kapjes in de voetenruimte (die over de kokerbalken zitten) eens los. Als je de kachel onder de bank weer dichtgezet hebt, komt hier dan wel warme lucht uit? Zo niet: dan is er iets met je kokers aan de hand (je hebt immers wel een kachelfunctie achter, maar niet voorin de auto). Let wel: de warmte gaat door een stalen (!) buis in de kokerbalk. Als je kokerbalken gelast zijn, zegt dat NIETS over de staat van dit warmeluchtsysteem!

Als hij het hier wel doet, maar je verliest je warmte toch.. dan is er iets mis met de aansluiting onder de kofferbak. Hier zitten wat kartonnen of aluminium slangen op het uiteinde van de kokerbalk. Dit is een vrij crappy systeem...


Jens
__________________
KCN regio Fryslân
Reply With Quote
  #9  
Old 30-01-2006, 14:36
VWrijder's Avatar
VWrijder VWrijder is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 671
Send a message via MSN to VWrijder
Default

Quote:
Originally Posted by maniacmark
niemand een plaatje of diagram?????

Ik heb net mijn werkplaatshandboek erbij gepakt en het een en ander gescand, ik hoop dat je er iets mee kunt:

Kachelslangen (22), en hun aansluiting op de kachelpot (5) met bedieningshendel (8) voor kachelklep (hoogste gedeelte kachelpot links op de tekening) met bevestiging (35) voor kabel vanaf bedieningshendel naast handrem (kachel aan/uit):




Slang (4) van kachelpot naar doorvoer in carrosserie (7) naar Y-splitsing onder achterbank (14) richting uitblaasopening achter (20)/kachelkanalen richting voorzijde in kokerbalk:




Kan je anders misschien wat foto's maken van je kachelpot en de buis/slang die de kever in verdwijnt? (Kever opkrikken, 1 achterwiel eraf)
__________________
hoog (bn.)
1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag

Last edited by VWrijder : 30-01-2006 at 14:47.
Reply With Quote
  #10  
Old 02-02-2006, 16:52
maniacmark's Avatar
maniacmark maniacmark is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 1,541
Default

hartelijk dank
ff weinig tijd, maar we gaan weer verder
thn Q
Reply With Quote
  #11  
Old 24-08-2009, 12:54
petervanvuuren petervanvuuren is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 1
Default

Weet iemand misschien wat het kleine pijpje op de kachelpot voor functie heeft? Het is ook mogelijk om er een klein dopje in te stoppen (zie nummer 7 in de grote tekening)
Reply With Quote
  #12  
Old 30-09-2009, 23:10
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Het meest waarschijnlijke lijkt me dat je ergens een lek hebt, dat je warme lucht gewoon ontsnapt voor het in de auto komt. Of je kabel om de klep te openen is stuk wat ook wel vaker voor komt.
De kachel is in mijn kever al warm als ik de hoek van de straat om ben, de uitlaat van een motor is zo warm dus er klopt zeker iets niet.
Alles is mechanisch en zit eigenlijk simpel in elkaar dus gewoon vanaf je kachelpotten alles volgen en kijken of alles dicht zit, zoja dan zou ik kijken of je klep wel opengaat voor de warme lucht.
Reply With Quote
  #13  
Old 01-10-2009, 20:13
MrCola MrCola is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 54
Default

Heb ongeveer het zelfde probleem bij mij alleen verwarming aan de rechterkant. Volgens mij is het bij mij het mechanisme binnen in de kachelpot wat niet meer werkt.
Reply With Quote
  #14  
Old 27-07-2023, 19:34
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

Even een oude koe uit de sloot halen…
Bij mijn kever uit 1970 gaan tijdens het rijden de handels van de bediening terug naar beneden en word het dus weer koud. Is er een manier om de handels stroever te laten gaan zodat ze in de gewenste stand blijven staan?
Reply With Quote
  #15  
Old 27-07-2023, 22:14
BeetleGrandDad's Avatar
BeetleGrandDad BeetleGrandDad is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 453
Default

Quote:
Originally Posted by bugs
Even een oude koe uit de sloot halen…
Bij mijn kever uit 1970 gaan tijdens het rijden de handels van de bediening terug naar beneden en word het dus weer koud. Is er een manier om de handels stroever te laten gaan zodat ze in de gewenste stand blijven staan?


Eerste gedachte, zitten er geen te sterke veren aan je kachelpotten?
Reply With Quote
  #16  
Old 01-08-2023, 19:07
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

Quote:
Originally Posted by BeetleGrandDad
Eerste gedachte, zitten er geen te sterke veren aan je kachelpotten?


Ik heb hem zo gekocht, bedankt voor de tip!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum