Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-10-2012, 01:45
Juztuz Juztuz is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 6
Default Even voorstellen en een aantal dilemma's en vragen

Hallo, ik ben gloednieuw hier, ben al een tijdje lid van vwforum.nl maar een Corrado sleutelende collega vertelde mij dat volksforum een heel goeie site was, dus het leek me slim om hier ook lid te worden.
Eerst maar even voorstellen e.d.
Mijn naam is Justus, 37 jaar. Ben (nog) geen geweldige sleutelaar, maar ben aan de andere kant toch wel vrij handig en nieuwsgierig. Je zou kunnen zeggen dat ik in tegenstelling tot 2 linkerhanden, anderhalve rechterhand heb...
Ik heb 3 jaar geleden wegens financiele beperkingen een vw polo 86c (bj 1994) voor 700 euro gekocht. Het was en is nog steeds een wanstaltig koekblik, zeker nadat een vrachtwagen mij aan de linkerzijde probeerde weg te duwen en ik de deuk nooit fatsoenlijk heb behandelt...ik heb het geprobeerd uit te deuken en vervolgens zo goed en zo kwaad met plamuur opgevuld en het resultaat mag er niet wezen...anyway, projectje dus.
Op een gegeven moment lid geworden van de ASK in Hilversum (http://www.autoserviceklup.nl/) omdat ik vond dat ik problemen zelf wel kon oplossen en geen zin had om evt veel geld te steken in onderhoud van het koekblik. Tot nu toe met redelijk succes; 3 APK's door eigen knuteselarij goed door gekomen.
Ondertussen zelf gedaan (niet in chronologische volgorde):
-rotor en bobine schoongemaakt en contactpunten geveild
-bougies en kabels vervangen
-luchtfilter vervangen
-carterontluchtingsslang vervangen
-bezinefilter vervangen
-oliefilter vervangen
-accu vervangen
-olie ververst
-remolie vervangen
-draagarm vervangen
-spoorstangeind vervangen
-complete veerpoten voor (t/m schijven e.d.) van de sloop gehaald en vervangen
-trommelremmen uit elkaar, schoongemaakt en lagers opnieuw ingevet.
Alles met de hartelijke dank aan Haynes.
Afijn, dit lijstje is geen poging tot egotripperij maar een weergave van wat ik weet en kan met wat hulp van andere ASK leden, uitproberen, lezen en nieuwsgierig zijn.
Onderhand begint het een beetje een uit de hand lopende hobby te worden, maar fuckit, ik vind het eigenlijk wel leuk om te kijken hoe ik (met redelijk binnen de perken houdende kosten) het barrel kan oplappen en voorlopig rijdende houden. Als ik bovenstaande bij de garage had laten doen was ik al 2 keer de dagwaarde kwijt geweest als het niet meer is...

Maar nu, de reden van mijn lid worden!
Ik heb een aantal dingen waar ik mee aan de gang wil maar nog niet precies weet wat ik het beste kan doen, wat oorzaken zijn en wat de beste oplossingen zijn.

-Ik ruik na het tanken ofwel bij een volle tank een stevige benzinelucht in de auto. Vreemd genoeg is het erger als ik het raampje van de bijrijder (een stukje) open heb.
Naarmate de tank een lager peil heeft, wordt het steeds minder.
Als ik 1/3 van de tank heb leeggereden ruik ik het nagenoeg niet meer.
Ik heb alle slangen en buizen onder de auto en bij de tank vrij goed gecontroleerd, maar kan hier geen lekkage ontdekken.
Dan zit de lekkage ergens bij de motor zou je zeggen....aangezien je het in de auto ook zo goed kan ruiken...maar waarom ruik ik het dan niet meer als de tank 1/3 leger is...?
Wat kan dit zijn? Ik las al iets over een koolstoffilter, kan dat het zijn?
-Er past plusminus 40 liter in mijn tank, ik rijd 90% van de tijd stukjes van 20 minuten. Ik rij nog geen 400km op 1 tank belachelijk weinig als je het mij vraagt. Waar kan ik naar kijken? Kan het verband hebben met het bovenstaande, ondanks dat ik geen lekkage kan bespeuren?
-De schokdempers (voor) zijn op, als ik de auto op de motorkap omlaag duw danst hij door als een ballerina. Dus ik heb besloten om vering en demping te vervangen en als ik dit toch doe, doe ik meteen alle 4 en kan ik 'm wellicht een beetje verlagen. Zelf heb ik na wat zoekwerk en tips zitten denken aan 4 Weitec veren die voor en achter 40mm verlagen en volgens mijn collega sleutelaar, kan dit met gewone dempers. Bij elkaar kom ik op Winparts op plusminus 190 euro hiervoor en veel meer wil ik er eigenlijk niet aan uitgeven. Op vwforum wordt er geroepen "schroefsets!", mijn collega zegt "schroefsets zijn bagger, moet je niet doen tenzij je een kapitaal uitgeeft!". Geen idee, ik weet niet hoeveel waarde ik aan het woord van 1 man moet hechten. Hoe dan ook, de meeste schroefsets liggen boven mijn budget, dus ik heb al voor 90% procent besloten te gaan voor losse veren met normale dempers (mits dit kan). Maar goed het punt waar ik even over struikel is dat ik na meting heb geconcludeerd dat de ruimte tussen de rand van de wielkast en de voorwielen 80mm is en achter minder dan 40mm, desondanks lijkt de auto op het oog recht te staan en volgens mij zitten er originele veren onder, oh en de wielen zijn allemaal de zelfde maat.. Wat moet ik hiermee? Gewoon 4 veren kopen en zien waar het schip strandt? Kan het met standaard dempers?

Mein gott wat een verhaal, ik lijk wel een wijf...
Desondanks, dank voor uw tijd en aandacht.
Gegroet
__________________
** VW POLO coupé (86C, 80) 1.3 KAT 1994, motorcode 2G, AAV, MH, NZ **

Last edited by Juztuz : 24-10-2012 at 01:48.
Reply With Quote
  #2  
Old 24-10-2012, 05:40
4rings's Avatar
4rings 4rings is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 230
Default

Benzine lucht word vrijwel zekers veroorzaakt door een rotte/lekke vulhals van de benzine tank.
Is een echte 86c kwaal.
ik heb ook 2 polo classics.
1 van bj.83 en 1 van bj.84.
Beide hadden het zelfde probleem.
Benzine lucht, en weinig kilometers op een volle tank.
Na het vervangen van de benzine tank, geen problemen meer.
__________________
Audi A4 Avant
Porsche 944
Reply With Quote
  #3  
Old 24-10-2012, 13:23
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Tis idd of de vulhals, of de pakking tussen de tank en de vlotter (en vergis je niet, die laatste kan flink lekken, zeker met een volle tank!)
km of 550 haalde ik gemiddeld op een tank, met een pittige rijstijl. Zelfs met lekkage.

Wat betreft de ruimtes tussen band en wielkast: de achterste wielranden zijn kleiner, het wiel hoeft immers niet te kunnen draaien om te sturen. En als je goed gaat kijken zul je zien dat eigenlijk elke polo achterover hangt. Dus altijd ongelijk verlagen, achter minder dan voor.

Alleen veren tot 40mm en standaard schokdempers kan gewoon. Behoud je deels je originele comfort en toch wat lager.
Setje immitatieschokdempers met originele hoogte en stugheid zit op 60euro exc via Ebay.
http://www.ebay.de/itm/4X-DAMPFER-F...#ht_6222wt_1162

Voor monroe schokdempers zit je op 82 euro:
http://www.ebay.de/itm/MR828-Stosda...#ht_2447wt_1152

Schroefsetjes van dit type polo zijn duur, de goedkoopste beginnen bij 350, maar dezelfde sets worden tegenwoordig vaker voor 400 a 450 aangeboden.
Wil je voor een echt goeie set gaan ben je het dubbele kwijt.

Vergeet trouwens niet je toplagers mee te vervangen. Aangezien het toch los moet, is dat wel zo handig.

ps: je topic staat in de verkeerde rubriek
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 24-10-2012 at 13:32.
Reply With Quote
  #4  
Old 24-10-2012, 15:57
Juztuz Juztuz is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 6
Default

Quote:
Originally Posted by 4rings
Benzine lucht word vrijwel zekers veroorzaakt door een rotte/lekke vulhals van de benzine tank.
Is een echte 86c kwaal.
ik heb ook 2 polo classics.
1 van bj.83 en 1 van bj.84.
Beide hadden het zelfde probleem.
Benzine lucht, en weinig kilometers op een volle tank.
Na het vervangen van de benzine tank, geen problemen meer.

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Tis idd of de vulhals, of de pakking tussen de tank en de vlotter (en vergis je niet, die laatste kan flink lekken, zeker met een volle tank!)

Aldus dan ga ik de tank maar eens vervangen..

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Wat betreft de ruimtes tussen band en wielkast: de achterste wielranden zijn kleiner, het wiel hoeft immers niet te kunnen draaien om te sturen. En als je goed gaat kijken zul je zien dat eigenlijk elke polo achterover hangt. Dus altijd ongelijk verlagen, achter minder dan voor.


Kortom een setje zoals deze 40/40 (http://www.winparts.nl/473/onderste...ngsveren-weitec) is niet geschikt? 40 voor en 20 achter kan ik nergens vinden, waarschijnlijk ook omdat 20 het nut van het verlagen niet is..Dus zal ik iets als 60 voor, 40 achter moeten doen. 60 zal wel niet met standaard dempers kunnen, dus dan maar op zoek naar een complete set.
Zoals deze: (http://www.carfantasy.nl/polo-86c/j...mm-p-13466.html)?


Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Schroefsetjes van dit type polo zijn duur, de goedkoopste beginnen bij 350, maar dezelfde sets worden tegenwoordig vaker voor 400 a 450 aangeboden.
Wil je voor een echt goeie set gaan ben je het dubbele kwijt.


Tja dat heb ik er dus niet voor over, het moet een geintje blijven...

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Vergeet trouwens niet je toplagers mee te vervangen. Aangezien het toch los moet, is dat wel zo handig.


Is dat dit spul? http://www.winparts.nl/669/onderste...veerpootvoering


Quote:
Originally Posted by The_Maxx
ps: je topic staat in de verkeerde rubriek


O.. dus toch ik twijfelde al bij het plaatsen
__________________
** VW POLO coupé (86C, 80) 1.3 KAT 1994, motorcode 2G, AAV, MH, NZ **
Reply With Quote
  #5  
Old 24-10-2012, 16:01
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

Verplaatst en welkom
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #6  
Old 26-10-2012, 14:41
Juztuz Juztuz is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 6
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Als je een 40/40 setje koopt van ta technix (is wel flink stug trouwens) kun je m wel achter op 30 zetten (setjes worden op 60 achter geleverd, zijn namelijk bij elke set die ze leveren dezelfde, stelbaar van 90 tot 30) Komt dan ook wel netjes over.


Oh die kan je stellen? Ondanks dat het geen schroefsets zijn?
Ideaal zou ik 60/30 willen namelijk.
__________________
** VW POLO coupé (86C, 80) 1.3 KAT 1994, motorcode 2G, AAV, MH, NZ **
Reply With Quote
  #7  
Old 26-10-2012, 18:46
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

60/30 kan daarbij. T ziet er alleen niet uit als je de verkeerde velgen+banden combi erop hebt zitten. maargoed dat is persoonlijke mening.
Achterste dempers zijn voorzien van stelringen. Niet zoals een schroefset, maar het werkt anders.
Dit heet notenverstelling,

Hier een howto van eigen hand hoe je die dingen kunt stellen: http://www.vwpolo.nl/forum/viewtopic.php?f=49&t=3079
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum