Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-07-2021, 16:10
ries's Avatar
ries ries is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 331
Default Ruitenwissers heel langzaam

Hoi,

Ik rijd niet veel in de regen met m’n auto dus is niet altijd opgevallen maar heb nu een paar keer meegemaakt dat de ruitenwissers heel langzaam gaan, met name als de ruit maar een beetje nat is.

Ik heb inmiddels al van alles geprobeerd maar eigenlijk zonder echt resultaat:

- voorruit goed schoon gemaakt
- nieuwe bladen (Bosch)
- nieuwe wisser armen (zodat de splijns weer vers zijn)
- compleet ander mechaniek
- bij beide mechanieken alle bewegende delen ingevet zodat alles zo soepel mogelijk beweegt
- relais en zekering vervangen
- massa punt van de kabel boom in watervangbak goed kaal gemaakt

Als het goed door regent en de ruit blijft nat dan gaat het nog wel maar nog steeds niet van harte. Maar met een half natte ruit is het soms echt drama.
Met de wisser armen omhoog gaat het zo op het oog wel normaal heen en weer dus qua mechaniek lijkt het wel ok te zijn.

Ik heb zelf het idee dat dit gekomen is na een Dinotrol bodem behandeling en dat daarna misschien eea is ontvet. Maar ook daar langs geweest om navraag te doen en hier hadden ze in al die jaren nog nooit van gehoord. Ruiten heel specifiek ontvetten doen ze niet want dat is zelden tot nooit nodig.

Na alles wat ik al heb vervangen en geprobeerd, heb ik zelf het idee dat om een of andere reden de voorruit stroever is geworden waardoor de bladen al het ware teveel grip op het glas hebben.

Ik doe nu Rainx erop zodat een hoop water door de rijwind eraf glijdt maar misschien heeft iemand nog een suggestie om te proberen?

Een nieuwe gelijmde ruit erin zetten als probeersel is wel het laatste om te overwegen.

Bedankt,
Richard
Reply With Quote
  #2  
Old 29-07-2021, 10:28
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Deze al gelezen. Beschrijft een veel voorkomend probleem in het mechanisme:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=143192
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #3  
Old 30-07-2021, 10:21
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Geeft de arm wel voldoende druk op het wisserblad? Ik heb in het verleden met een polootje wel gehad dat een nieuwe goedkope wisserarm drama was en na het vervangen naar een Bosch het probleem weg was.
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 01-08-2021, 17:06
ries's Avatar
ries ries is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 331
Default

Bedankt voor jullie reacties.

Er zitten nieuwe armen op en die veer is behoorlijk sterk. Bladen drukken dus goed aan.
Als het een hele zwakke veer zou zijn dan zou denk ik het bewegen alleen maar makkelijker gaan maar met een slechtere werking.

Het topic dat Yuli postte is wel interessant. Als ik dat zo lees dan komt het er min of meer op neer dat delen vettig zijn geworden en dat je eigenlijk de motor moet vervangen.
Met die Dinitrol behandeling is ook de onderkant van de parafan vol gespoten dus dat die motor daardoor misschien minder effectief is geworden zou kunnen.
Maar het andere mechaniek kan dit niet gehad hebben tenzij die motor ook al minder tot was.

Het eBay linkje naar een losse vervangings motor toonde hele schappelijke prijzen dus loont nog wel om te proberen voor die paar tientjes.
Reply With Quote
  #5  
Old 07-08-2021, 09:22
Rallyegolf20vt's Avatar
Rallyegolf20vt Rallyegolf20vt is offline
Draaideur Donateur - Retroracer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 932
Default

Wat wel vaker gebeurd is dat de sleepcontacten onder het dekseltje waar de aansluitstekker op de motor op zit versleten zijn.
Sommige deksels kun je er af schroeven andere zijn geklonken en moet je uitboren en daarna met een klein parkertje(zelf erbij zoeken) weer monteren. Het vet wat hier in zit is dan helemaal uitgedroogd en de contacten zijn afgesleten en/of maken slechter contact door het vet.
Dit geeft soms ook storingen zoals wissers die spontaan aan gaan en of niet meer willen stoppen. Het vet is dan geleidend geworden door het koperslijpsel.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines

Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Rallyegolf
Reply With Quote
  #6  
Old 07-08-2021, 18:01
Manuel010 Manuel010 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2019
Posts: 62
Default

Bij m'n type1 cabrio lag het aan het mechaniek. De uitstekende asjes zaten vol met hard geworden vet.

Aparte was dat met het mechaniek ingebouwd en los vd motor het zware draaien voor m'n gevoel wel mee viel. Toch de boel los gehaald en uit elkaar en ze gaan weer soepel.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum