Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-05-2019, 10:51
iRoot121 iRoot121 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 17
Unhappy Advies gevraagd aanschaf TDI.

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik aan het rondkijken voor een TDI als daily, omdat benzine voor mij gewoon niet meer handig is.

Eigenlijk wil gaan voor het 1.9 ARL blok. Heb in het verleden goede ervaringen hiermee gehad en daarom lijkt het mij logisch om hier weer voor te kiezen.

Nu is mijn oog op 2 auto's gevallen. Echter weet ik niet wat wijsheid is.

Gelijk viel mijn oog op deze Golf 4 ARL. De auto is wel flink aangepast, waardoor het meestal een risico met zich mee brengt om zoiets te kopen. (Wel extreem leuk om te rijden natuurlijk). Motorisch weinig gelopen (180dkm) echter heeft het casco er redelijke ervaring op zitten. (430dkm) (en hier moet eigenlijk wel werk aan verricht moeten worden zoals bijvoorbeeld roestbewerking) (zie: link )
Zelf vind ik de vraagprijs wel aan de hoge kant, vandaar wil ik ook wat lager bieden. Ik ben inmiddels ook al bij de auto wezen kijken om hem grondig te inspecteren. Ik weet dus wel hoe de auto zelf is.

Toevallig viel mijn oog ook op een Bora 1.9 ASZ (iets minder pittige variant van de ARL). Hier is ook het nodige aan gedaan. Heb de informatie even niet bij de hand maar motorisch is er veel vernieuwd en deze auto loopt op 187pk en 425nm koppel als ik het me goed herinner. Echter heeft deze motor wel 450dkm gelopen. Casco ziet er wel nog spik en span uit. (vraagprijs is ongeveer hetzelfde als van de bovengenoemde Golf.)

Daarnaast staan er ook nog een aantal golfjes met een standaard 150pk ARL motor te koop. De bovengenoemde opties zijn vrij luxe uitgerust en de overige golfjes hebben vaak geen luxe opties zoals een dakraam, xenon, etc. Dit is iets wat ik toch graag zou willen hebben. Deze Golfjes zijn in aanschaf dan wel weer een stukje goedkoper.

De twijfel waar ik nu mee zit is of het verstandig is om zo'n flink aangepakte TDI te kopen (misschien met alle risico's van dien, of niet, dat is eigenlijk een deel van mijn vraag), of gewoon voor een standaard TDI te gaan om het safe te spelen. Een deel van het probleem is wel dat het vermogen van de TDI uit de advertentie, na 1 proefrit al, vrij verslavend werkt en eigenlijk de standaard 150pk TDI'tjes een beetje saai laat lijken.

Het is een beetje een ingewikkeld verhaal. Kortom: welke keuze is het handigste voor mijn budget (+-3.200 euro)? En welke keuze is het beste in de ratio 'fun' en 'probleemloos' Dit laatste is misschien een beetje koffiedik kijken. Overigens vind ik het niet erg als er iets stuk gaat of vervangen moet worden, maar het moet ook niet zo zijn dat ik elke week grote onkosten moet maken.
Reply With Quote
  #2  
Old 28-05-2019, 10:34
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,860
Default

eigenlijk is het heel simpel, theoretisch gezien --> lage km stand en weinig vermogen --> betrouwbaar.
hogere km stand en/of veel vermogen daar gaat je betrouwbaarheid / levensduur achteruit.
veel fun en probleemloos gaat meestal niet samen maar er zijn zoveel factoren die kunnen bepalen waardoor iets wel of niet lang heel blijft.
Hoe is er mee om gesprongen, of hoe ga je er zelf mee om bijvoorbeeld, of misschien is de motor al een keer vervangen of gereviseerd enz..

Aan de andere kant; heb meerdere tdi's in onderhoud met chip en de meesten +3ton en worden goed gebruikt en daar is weinig ellende mee tot nu toe.
eens een keer een koppeling, een kabelboom in de kop, of een klepstoter...
Worden wel regelmatig olie ververst en ander onderhoud aan gedaan.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 28-05-2019, 16:24
iRoot121 iRoot121 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 17
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
eigenlijk is het heel simpel, theoretisch gezien --> lage km stand en weinig vermogen --> betrouwbaar.
hogere km stand en/of veel vermogen daar gaat je betrouwbaarheid / levensduur achteruit.
veel fun en probleemloos gaat meestal niet samen maar er zijn zoveel factoren die kunnen bepalen waardoor iets wel of niet lang heel blijft.
Hoe is er mee om gesprongen, of hoe ga je er zelf mee om bijvoorbeeld, of misschien is de motor al een keer vervangen of gereviseerd enz..

Aan de andere kant; heb meerdere tdi's in onderhoud met chip en de meesten +3ton en worden goed gebruikt en daar is weinig ellende mee tot nu toe.
eens een keer een koppeling, een kabelboom in de kop, of een klepstoter...
Worden wel regelmatig olie ververst en ander onderhoud aan gedaan.


Eigenlijk gewoon een combinatie van een beetje risico, gezond verstand en een beetje geluk dus.

Ik weet dat tdi motoren wel flink lang mee kunnen. Km standen van 4 ton zijn dus ook niet vreemd. Ik denk wel dat ik toch ga voor de golf met de lage km stand. Dit omdat alle papieren erbij zitten en ik in elk geval zeker weet dat dit legitiem is.
Reply With Quote
  #4  
Old 28-05-2019, 18:12
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Golfje verkoopt over het algemeen ook beter dan een Bora (als je hem weer wilt verkopen). Misschien dat de golf wel duurder uitvalt qua verzekering (want golf). Wil je trouwens een diesel om zuinig te gaan rijden? (vraag me in deze af hoe zuinig een diesel met 233 pk is! )
Reply With Quote
  #5  
Old 28-05-2019, 22:27
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,860
Default

Collega van mij heeft een cupra D met vvt setup, 290pk en 500+ mm en als je daar rustig mee rijdt loopt ie zomaar 1:17/18
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #6  
Old 28-05-2019, 23:27
iRoot121 iRoot121 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 17
Default

Quote:
Originally Posted by Sinaasboom
Golfje verkoopt over het algemeen ook beter dan een Bora (als je hem weer wilt verkopen). Misschien dat de golf wel duurder uitvalt qua verzekering (want golf). Wil je trouwens een diesel om zuinig te gaan rijden? (vraag me in deze af hoe zuinig een diesel met 233 pk is! )


Een leuke Bora is lastig te vinden ook helaas. Wil inderdaad wel zuiniger rijden. Zolang je met een 233pk sterke diesel geen zware voet hebt is ie aardig zuinig haha.
Reply With Quote
  #7  
Old 28-05-2019, 23:28
iRoot121 iRoot121 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 17
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Collega van mij heeft een cupra D met vvt setup, 290pk en 500+ mm en als je daar rustig mee rijdt loopt ie zomaar 1:17/18


Heel dik. Weet je toevallig of de versnellingsbak hierop aangepast moest worden?
Reply With Quote
  #8  
Old 29-05-2019, 05:37
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,860
Default

Is een standaard 6 bak, niks aan veranderd. In het begin heeft t wel een koppeling gekost, hart eruit geknapt. Zit nu 1 in die wat meer nm aan kan.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum