Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-11-2017, 14:33
slinecab's Avatar
slinecab slinecab is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 74
Default Passat 35i 1.8 ABS -> 20VT AYP

Na al een tijdje aan de ombouw van mijn Passat bezig te zijn zal ik hier ook even een project topic aanmaken.
Mijn Passat 35i B3 Arriva uit 1993 heeft me al wat jaartjes trouw gediend en na wat motor mankementen afgelopen jaar ging het toch kriebelen om wat leuks te doon met de auto en wat meer vermogen erin te krijgen.

Uiteindelijk gekozen voor een 1.8T AYP uit een Ibiza Cupra. Ik wil niet al te gek doen met hoge vermogens o.i.d. ik wilde gewoon een keer een 1.8T in een auto lepelen voor de fun en een leuke sleeper maken.

Aan de motor is verder ook niets gedaan buiten regulier onderhoud; distributie, mulitriem, nieuwe koppeling met G60 vliegwiel en nieuwe filters vloeistoffen etc. Kabelboom heb ik op laten maken door Stefan (MK2-VRT hier op het forum).

Foto's zijn een must dus bij deze

Impressie van de werkplaats:






Helaas kan ik hier niet al te lang meer gebruik van maken aangezien deze van een vriend is en ik er in kon werken tot de loods verhuurd werd. Wat helaas (voor mij) nu het geval is.

Als eerste de achterremmen vervangen voor de schijfremmen van de Cupra:






Daarna begonnen met de oude motor uitbouwen:






En een lege motorruimte!



Vervolgens de distributie en koppeling vervangen en de motorsteunen overgezet om vervolgens het nieuwe hart te passen met de originele 02A bak aan het blok:









Verder heb ik zaken als de aircopomp, secundaire luchtpomp en een groot deel van de vacuumleidingen verdwijderd/opgeschoond.

Daarna de eerste keer het blok passen:


Hij past!

Op het moment hangt het blok erin en is veel al aangesloten alleen heb ik nog een aantal zaken die moet inbouwen/passende onderdelen voor vinden waar ik nog niet helemaal uit ben. Wellicht dat jullie me hier in de goede richting kunnen sturen.

De radiateur van de ibiza heb ik een eerste instantie proberen in te passen omdat ik dan ook mooi weg kom met de koelslangen aan de juiste zijde alleen kom ik hier te hoog uit met het front waardoor het allemaal niet helemaal lekker past..






Nu weet ik niet of het handig is om een andere oem radiateur te pakken;
misschien de originele van de Passat i.c.m. Spal ventilatoren o.i.d. (alleen weet ik niet hoe dit in zijn werk gaat met aansluiten en de aansturing, gezien dit normaal via een sensor in de radiateur gaat en dan aangestuurd wordt op de fan)
Of misschien een andere custom radiateur met fans maar ook hier geldt hoe het beste te werk gaan met aansluiten? D.m.v. een schakelaar die je zelf bedient?

Dit geld ook voor de intercooler, deze kan ik mits de maat goed is mooi wat lager monteren in de bumper zodat die ook genoeg rijwind kan vangen. Alleen heb ik erg weinig plaats aan de bijrijderskant om de intercoolerbuizen te laten lopen. Daarbij komt dat bij een AYP motor zowel de aansluiting op de inlaat als van de turbo aan dezelfde kant zitten. Waardoor ik me afvroeg of het niet handiger is om een intercooler te nemen met beide aansluitingen aan dezelfde kant (voor zover deze te krijgen zijn).

Als laatste ben ik bezig geweest met de hydrauliekleiding voor de stuurbekrachtiging, deze heb ik ook van de Cupra erbij gekregen maar hier kom ik niet mooi weg aan het subframe voor. Ik heb hier wel al wat vanaf gehaald maar eigenlijk zou ik de koker zelf moeten aanpassen maar daar heb ik de kennis en kunde zelf niet voor om dat goed te doen. Is er een mogelijkheid om een leiding op maat te laten maken die past zonder aanpassingen of toch kijken of het subframe passend te krijgen is?

Dat is de status voor nu als er tips of ideeën zijn hoor ik het graag! Een dergelijke ombouw in deze auto heb ik nog niet vaak gezien en kan er ook bar weinig over vinden dus het is allemaal een beetje puzzelen en heb wat minder tijd om alles uit te zoeken dan ik graag had gewild maarja hij moet toch aan het rijden komen voor het einde van het jaar
Reply With Quote
  #2  
Old 11-11-2017, 18:30
tinusg60's Avatar
tinusg60 tinusg60 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 27
Default

Misschien eens naar een TDI kijken hoe de intercooler daar is ingebouwd
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum