Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-05-2020, 21:42
besttraderman besttraderman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 39
Default Welke olie in stuurinrichting golf 1 cabrio 1993

Hallo iedereen,
Ik ben reeds 4 jaar de trotse eigenaar van een golf 1 cabrio 1.8GLI, 98PK, 2H.
Mijn golfje is in top conditie en dit moet zo blijven.
Mijn stuurinrichting lekt niet maar de olie ziet er donker rood, laat staan zwart uit. Ik had deze graag compleet vernieuwd, ondertussen is deze toch al 26-27 jaar oud.

Wie weet:
-wat er exact in moet,
-moet het systeem gespoeld worden,
-waar je de olie aflaat,
-en hoeveel er in gaat,

Hier heb ik totaal geen ervaring mee, vandaar al deze vragen.
Ik nam reeds contact op met liqui moly duitsland die me aanraden om er
-Liqui MolyCentrale hydroliekolie (kleur groen) in te doen met een aditief
-Servolenkungsoel verluststop in te doen om de rubbers te beschermen.

Wat denken jullie? Wie kan me helpen mijn golfje in topstaat te houden?







En ziehier nog een fotootje van mijn golfje.


Last edited by VeeDubber : 13-05-2020 at 08:08.
Reply With Quote
  #2  
Old 13-05-2020, 12:27
slinecab's Avatar
slinecab slinecab is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 74
Default

Ik gebruik bijna altijd Kroon Olie. Die hebben ook een handige tool op de site om te kijken welke olie het beste voor jouw voertuig is:

Kroon olie Cabrio 2H motor

Wat betreft het aflaten en opnieuw vullen van de hydrauliekolie voor de stuurbekrachtiging heb ik bij mijn golfje nog nooit zelf gedaan dus daar kan ik je helaas geen antwoord op geven.
Reply With Quote
  #3  
Old 13-05-2020, 13:50
besttraderman besttraderman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 39
Default

Quote:
Originally Posted by slinecab
Ik gebruik bijna altijd Kroon Olie. Die hebben ook een handige tool op de site om te kijken welke olie het beste voor jouw voertuig is:

Kroon olie Cabrio 2H motor

Wat betreft het aflaten en opnieuw vullen van de hydrauliekolie voor de stuurbekrachtiging heb ik bij mijn golfje nog nooit zelf gedaan dus daar kan ik je helaas geen antwoord op geven.


Top! Alvast bedankt voor de hulp, ik zal eens gaan zien bij kroon.
Ik heb aan iets gedacht voor het aflaten, retourleiding ontkoppelen en laten leeg lopen tot je (in theorie) weerstand ondervind, retourleiding terug aankoppelen, potje vullen, 2 a 3 keer heen en weer met stuur, even wachten en op niveau zetten. Volgens mij kan dat wel iets worden, wordt vervolgd...
Reply With Quote
  #4  
Old 13-05-2020, 14:31
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

In elk geval geen stop-leak producten gebruiken! Die zorgen vooral voor een Stop Working na enige tijd. het verstopt het systeem. Liever niet gebruiken dus.
Denk dat een goeie oliewissel al een heel stuk vooruitgang geeft. Ook voor het behoud van rubber afdichtingen in het systeem.

Beste is om gewoon de originele door VW geleverde olie te gebruiken. Dan weet je zeker dat het goed zit.
Aftermarket kan claimen dat ze dezelfde specificaties leveren, maar voor stuurbekrachtigingsolie wordt eigenlijk altijd OEM aangeraden. Het is namelijk niet zo'n universele soort vloeistof als bijvoorbeeld motorolie of versnellingsbakolie.

Meest ideale manier om te hervullen is de retour in een ander bakje laten uitkomen zodat je de kleur goed kan zien en alles opvangt.

Het reservoir zoveel mogelijk leegmaken (dus aanvoerleiding losmaken) en als dat gebeurt is vul je deze volledig met nieuwe vloeistof.

2e persoon vragen om de auto te starten en het stuur te draaien naar beide kanten tot de aanslag (liefst zo kort mogelijk op de eindaanslagen) tot er uit de retourleiding weer verse vloeistof komt (goed te zien aan de kleur natuurlijk).
Ondertussen blijf je het reservoir vullen met verse vloeistof zodat er geen lucht in het systeem komt (zelfde idee als bij remmen ontluchten dus)
Als dat zo is, moet de motor even uit. En kan de retour weer terug op het vaatje.

Daarna voor de zekerheid en nog eens met draaiende motor stuur heen en weer halen om te kijken of er voldoende vloeistof in het vaatje zit, waar nodig bijvullen/aflaten.

Dit kost natuurlijk wel meer vloeistof dan wat er daadwerkelijk in het systeem zit. Maar je weet wel zeker dat het grootste deel van de oude olie weg is.

Laat in elk geval nooit je systeem geheel leeg lopen. Dat vind de pomp niet leuk. Die heeft olie nodig om goed te blijven werken.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #5  
Old 13-05-2020, 20:18
besttraderman besttraderman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 39
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
In elk geval geen stop-leak producten gebruiken! Die zorgen vooral voor een Stop Working na enige tijd. het verstopt het systeem. Liever niet gebruiken dus.
Denk dat een goeie oliewissel al een heel stuk vooruitgang geeft. Ook voor het behoud van rubber afdichtingen in het systeem.

Beste is om gewoon de originele door VW geleverde olie te gebruiken. Dan weet je zeker dat het goed zit.
Aftermarket kan claimen dat ze dezelfde specificaties leveren, maar voor stuurbekrachtigingsolie wordt eigenlijk altijd OEM aangeraden. Het is namelijk niet zo'n universele soort vloeistof als bijvoorbeeld motorolie of versnellingsbakolie.

Meest ideale manier om te hervullen is de retour in een ander bakje laten uitkomen zodat je de kleur goed kan zien en alles opvangt.

Het reservoir zoveel mogelijk leegmaken (dus aanvoerleiding losmaken) en als dat gebeurt is vul je deze volledig met nieuwe vloeistof.

2e persoon vragen om de auto te starten en het stuur te draaien naar beide kanten tot de aanslag (liefst zo kort mogelijk op de eindaanslagen) tot er uit de retourleiding weer verse vloeistof komt (goed te zien aan de kleur natuurlijk).
Ondertussen blijf je het reservoir vullen met verse vloeistof zodat er geen lucht in het systeem komt (zelfde idee als bij remmen ontluchten dus)
Als dat zo is, moet de motor even uit. En kan de retour weer terug op het vaatje.

Daarna voor de zekerheid en nog eens met draaiende motor stuur heen en weer halen om te kijken of er voldoende vloeistof in het vaatje zit, waar nodig bijvullen/aflaten.

Dit kost natuurlijk wel meer vloeistof dan wat er daadwerkelijk in het systeem zit. Maar je weet wel zeker dat het grootste deel van de oude olie weg is.

Laat in elk geval nooit je systeem geheel leeg lopen. Dat vind de pomp niet leuk. Die heeft olie nodig om goed te blijven werken.


Merci THE MAXX, das zeer duidelijk en genoteerd !!
Mijn golfje bedankt je want hij vindt het hier goed en wenst nog wat mee te gaan.
Reply With Quote
  #6  
Old 14-05-2020, 08:04
besttraderman besttraderman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 39
Default

THE MAXX, Is dit hier (nummer 31, onderaan de foto) niet speciaal voorzien om de olie af te laten of heb ik het mis?


Reply With Quote
  #7  
Old 14-05-2020, 14:18
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

nummer 31 zijn 2 slangklemmen.
Maar je zou het ook daar kunnen aflaten ja.

Zie alleen dat ik een klein foutje heb gemaakt met mn methode.
Je kunt het vloeistofniveau niet hoger zeten dan waar normaal de retour uit komt, want dan loopt het daar het vaatje uit. In principe zou je de retour dus aan de kant van het vaatje moeten afdoppen zodat je het vaatje voller kan doen dan nodig bij het vullen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #8  
Old 15-05-2020, 08:52
besttraderman besttraderman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 39
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
nummer 31 zijn 2 slangklemmen.
Maar je zou het ook daar kunnen aflaten ja.

Zie alleen dat ik een klein foutje heb gemaakt met mn methode.
Je kunt het vloeistofniveau niet hoger zeten dan waar normaal de retour uit komt, want dan loopt het daar het vaatje uit. In principe zou je de retour dus aan de kant van het vaatje moeten afdoppen zodat je het vaatje voller kan doen dan nodig bij het vullen.


Even ter bevestiging:

Ik heb je richtlijnen nog eens bekeken en vergeleken op mijn golfje,
de klemmen 31 zijn bij mij onbestaande.
Denkend dat 29A de "retour" is, dacht ik deze los te maken onder het vaatje, vloeistof laten leeg lopen (auto staat op brug), vaatje laten leeg lopen en opkuisen, zonder draaiende motor heen en weer draaien met de wielen, misschien komt er dan ook nog vloeistof uit door de drukverandering in het stuurhuis zelf.
Slang "retour" terug monteren, slang aanvoer (uiterst linkse slang, nr28 maar dit ziet men op mijn foto) loskoppelen ter hoogte van het vaatje en in een ander bakje laten lopen, vaatje vullen met nieuwe vloeistof, even wachten dat de lucht naar boven komt, motor in gang zetten, stuur draaien L&R en wachten tot er propere vloeistof uit de aanvoerslang (uiterst links op plan, nr 28) van het potje komt.
Alles terug monteren en op niveau zetten.

Is dat ongeveer waar jij naar toe wou met jouw systeem of maak ik ergens een fout?

Alvast bedankt voor jouw ervaringen hulp.
Reply With Quote
  #9  
Old 15-05-2020, 18:42
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

op die manier maak je het systeem al leeg, zonder dat er nieuwe vloeistof voor terug komt.
Je moet altijd zorgen dat je systeem "vol" blijft met vloeistof. Lucht heb je er liever niet in. En met jou methode is de kans erg groot daar op. Omdat je zonder bijvullen al het stuur wilt draaien.
Daarnaast zal uit de aanvoer geen vloeistof komen. Daar moet het juist in. Tis de aanvoer van de pomp en de retour vanaf het stuurhuis. Althans bij mijn weten.
https://www.mvwautotechniek.nl/stuurbekrachtiging/

Simpelweg moet je zelf voor retour spelen. De retour van het systeem laat je in een bakje stromen tot het weer de juiste kleur krijgt.

Doordat de retour niet aangesloten zit. Moet je het vaatje zelf blijven bijvullen.
Dit kan inderdaad deels ook met niet-draaiende motor. Maar je moet zorgen dat er geen lucht in het systeem komt.

Leeg maken van het vaatje kun je ook met een balg pompje doen.
Via de retour aflaten geeft mogelijk nogal weinig effect. In het vaatje zal die slechts net onder het minimale niveau uit komen en wellicht zelfs erboven.
Maar dit moet je even bekijken. Verschilt per vaatje/systeem.

Eigenlijk zou je het kunnen zien als remmen ontluchten. Je gooit daar altijd meer vloeistof in het vaatje dan nodig, en laat het via een nippel er uit lopen bij de cilinder tot het de juiste kleur weer krijgt (dat zou dus ook een slang terug in het vloeistofvaatje kunnen zijn, als een soort retour)
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #10  
Old 16-05-2020, 16:15
besttraderman besttraderman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 39
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
op die manier maak je het systeem al leeg, zonder dat er nieuwe vloeistof voor terug komt.
Je moet altijd zorgen dat je systeem "vol" blijft met vloeistof. Lucht heb je er liever niet in. En met jou methode is de kans erg groot daar op. Omdat je zonder bijvullen al het stuur wilt draaien.
Daarnaast zal uit de aanvoer geen vloeistof komen. Daar moet het juist in. Tis de aanvoer van de pomp en de retour vanaf het stuurhuis. Althans bij mijn weten.
https://www.mvwautotechniek.nl/stuurbekrachtiging/

Simpelweg moet je zelf voor retour spelen. De retour van het systeem laat je in een bakje stromen tot het weer de juiste kleur krijgt.

Doordat de retour niet aangesloten zit. Moet je het vaatje zelf blijven bijvullen.
Dit kan inderdaad deels ook met niet-draaiende motor. Maar je moet zorgen dat er geen lucht in het systeem komt.

Leeg maken van het vaatje kun je ook met een balg pompje doen.
Via de retour aflaten geeft mogelijk nogal weinig effect. In het vaatje zal die slechts net onder het minimale niveau uit komen en wellicht zelfs erboven.
Maar dit moet je even bekijken. Verschilt per vaatje/systeem.

Eigenlijk zou je het kunnen zien als remmen ontluchten. Je gooit daar altijd meer vloeistof in het vaatje dan nodig, en laat het via een nippel er uit lopen bij de cilinder tot het de juiste kleur weer krijgt (dat zou dus ook een slang terug in het vloeistofvaatje kunnen zijn, als een soort retour)


Ok, nu ben ik mee, ik heb ondertussen de vloeistof besteld en zal het wat later doen zo kan ik genieten van de brug bij een vriend. Ook heb ik een schakelboom revisiekit besteld gezien ik bemerkt heb dat de plastiekjes van dit systeem compleet verdwenen zijn.

Ik hou je verder op de hoogte maar het zal wel even duren.
Nogmaals bedankt voor de hulp.
Reply With Quote
  #11  
Old 18-08-2020, 23:02
besttraderman besttraderman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 39
Default

Hallo terug, Uiteindelijk ben ik eraan begonnen in mijn garage. Dit is super simpel uit te voeren, iedereen kan dit. Alleen opletten om deze niet droog te laten lopen. Ik heb zelf de vloeistof vervangen zonder de motor aan te zetten. Ik tracht jullie wat foto's te tonen. Bedankt aan jullie die me op de juiste weg hebben gezet !!

Reply With Quote
  #12  
Old 18-08-2020, 23:06
besttraderman besttraderman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 39
Default

Bakje leeg gezogen met spuitje gezien ik niet wist wat ik in het bakje zou vinden.
Veer en dekseltje eruit gehaald, idem met de filter en daarna alles opgepoetst.
Reply With Quote
  #13  
Old 18-08-2020, 23:07
besttraderman besttraderman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 39
Default


Reply With Quote
  #14  
Old 18-08-2020, 23:09
besttraderman besttraderman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 39
Default

en klaar...
Reply With Quote
  #15  
Old 18-08-2020, 23:14
besttraderman besttraderman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 39
Default

Even vergeten te melden, dat ik na het oppoetsen, de filter terug heb geplaatst en de retours leiding losgekoppeld en in een fles geplaatst. Heb mijn zoontje met het stuur laten spelen en geleidelijk aan nieuwe olie bijgevuld in het bakje tot er nieuwe olie in de fles van de retours liep. Simpel, echt simpel.
Reply With Quote
  #16  
Old 18-08-2020, 23:21
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Voor de goede orde kan je hem altijd nog eens ontluchten. Je weet maar nooit. Ik geloof dat hier de procedure als volgt is:

Deksel van reservoir, en dan met motor aan verschillende keren naar links en rechts draaien met het stuur, tot de aanslag. En zorgen dat het reservoir nooit leeg geraakt. Althans zo is het bij de MK2, ik neem aan dat het systeem op de mk1 ongeveer hetzelfde werkt en je dus op dezelfde manier ontlucht.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #17  
Old 18-08-2020, 23:42
besttraderman besttraderman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 39
Default

en klaar...
Reply With Quote
  #18  
Old 18-08-2020, 23:48
besttraderman besttraderman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 39
Smile

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Voor de goede orde kan je hem altijd nog eens ontluchten. Je weet maar nooit. Ik geloof dat hier de procedure als volgt is:

Deksel van reservoir, en dan met motor aan verschillende keren naar links en rechts draaien met het stuur, tot de aanslag. En zorgen dat het reservoir nooit leeg geraakt. Althans zo is het bij de MK2, ik neem aan dat het systeem op de mk1 ongeveer hetzelfde werkt en je dus op dezelfde manier ontlucht.


Ja, juist, goed gezien, dat heb ik ook gedaan na het vullen van het bakje, het niveau zakte van een paar mm.

Daarna ben ik ermee gestopt en de dag daarna heb ik het bakje tot op de MAX lijn gevuld. Ondertussen zakt deze niet meer. Ik zou zeggen, klus geklaard.

Bedankt voor je tip
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum